Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han tjener 470 000 i året, jeg 400 000. Egenkapital på 1,1mill etter salg av leilighet. Han har fast jobb, jeg har ett års vikariat med mulighet for fast. Hva tror dere vil kan få? 

Anonymkode: 39833...32b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Annen gjeld? barn? bil?

Anonymkode: d3f49...6aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Annen gjeld? barn? bil?

Ingen annen gjeld, 1 barn :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen annen gjeld, 1 barn :) 

Leaser bil 

Skrevet

Hvorfor spør du på KG, hvorfor spør du ikke banken?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når dere har vikariat så er det veldig avhengig av banken, og om de er villige til å gi lån. 

Sånn som rentemarkedet er nå er det sannsynlig at dere ikke får lån. 

Dere kan få lån 5 ganger inntekt, men bankene tar oftest 4 ganger inntekt. Dvs nå ca 3.2 mill. 

I tillegg tar de hensyn til deres betjenibgsevne. Nå er renta på vei opp og kan stige til 5 %. De vil da regne ut hvor mye dere har råd til å betale hver måned, og summen på 3.2 vil justeres ned. 

Ut fra dagens marked tror jeg ikke dere får lån, og dere MÅ snakke med bank. 

Anonymkode: 29398...e4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere har vikariat så er det veldig avhengig av banken, og om de er villige til å gi lån. 

Dere kan få lån 5 ganger inntekt, men bankene tar oftest 4 ganger inntekt. Dvs nå ca 3.2 mill. 

I tillegg tar de hensyn til deres betjenibgsevne. Nå er renta på vei opp og kan stige til 5 %. De vil da regne ut hvor mye dere har råd til å betale hver måned, og summen på 3.2 vil justeres ned. 

Leste hi på nytt og så han hadde fast jobb. Da er det større sjanser :)

hvertfall om du har en utdanning hvor det er gode muligheter for jobb :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har over en million i egenkapital. Det skal mye til for at de ikke får lån basert på egenkapital og inntekt. 
Rentestigningene vil jo selvfølgelig spille inn, men den største risikoen for banken er jo at TS ikke har fast jobb. 

Har aldri hørt at bankene oftest tar 4 ganger inntekt. Men de må selvfølgelig snakke med banken og høre hvilke muligheter de har. 

Endret av Lacuna
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% gjeldsfri.

Anonymkode: bc799...e7a

AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

De har over en million i egenkapital. Det skal mye til for at de ikke får lån basert på egenkapital og inntekt. 
Rentestigningene vil jo selvfølgelig spille inn, men den største risikoen for banken er jo at TS ikke har fast jobb. 

Har aldri hørt at bankene oftest tar 4 ganger inntekt. Men de må selvfølgelig snakke med banken og høre hvilke muligheter de har. 

Jeg leste feil at begge hadde vikariat. Det er samtidig risiko når en har vikariat og da må de ta hensyn til at en kan betjene alt selv. 

Når vi søkte lån så fikk vi beskjed om t de ofte tok 4 ganger for å være trygge på at har betjenibgsevne, selv om man har lov å få opptil 5 ganger. 

Jeg tar ikke hensyn til egenkapital. Jeg ser kun på lån og hva de får der. Egenkapital vil jo komme i tillegg til lån, så får de lån på 3,2 kan de kjøpe bolig til 4,3. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke veldig høy inntekt, du har ikke fast inntekt, og i tillegg har dere bil og barn som drar ned hvor mye dere kan låne. Egenkapital er fint for å kjøpe, men det bestemmer ikke hvor mye dere får i lån. jeg tror helt ærlig ikke dere får så  mye over 2 mill (4x hans inntekt), sjansen for å få mer øker dersom du har fast stilling. Samtidig må banken ta høyde for renteøkningen som er varslet, og man tåler dårligere renteøkning på lav inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber I bank og har aldri hørt at vi oftest tar 4x inntekt 😂

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg leste feil at begge hadde vikariat. Det er samtidig risiko når en har vikariat og da må de ta hensyn til at en kan betjene alt selv. 

Når vi søkte lån så fikk vi beskjed om t de ofte tok 4 ganger for å være trygge på at har betjenibgsevne, selv om man har lov å få opptil 5 ganger. 

Jeg tar ikke hensyn til egenkapital. Jeg ser kun på lån og hva de får der. Egenkapital vil jo komme i tillegg til lån, så får de lån på 3,2 kan de kjøpe bolig til 4,3. 

Nei, men det stoppet mest sannsynlig opp på betjeningsevnen deres før gjeldsgrad for deres del. Mest sannsynlig ville hn bare ikke forklare at dere tjener for dårlig for 5x inntekt. Vi gir ikke mindre lån "bare fordi" så lenge tallene går opp. Men, det skal være nok betjeningsevne som førstepri, og tallene skal gå opp med renteøkning i tillegg. Da er det ofte at det stopper på betjeningsevne før gjeldsgrad for de med lavere lønn. 

Anonymkode: 0c6ad...8de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber I bank og har aldri hørt at vi oftest tar 4x inntekt 😂

Nei, men det stoppet mest sannsynlig opp på betjeningsevnen deres før gjeldsgrad for deres del. Mest sannsynlig ville hn bare ikke forklare at dere tjener for dårlig for 5x inntekt. Vi gir ikke mindre lån "bare fordi" så lenge tallene går opp. Men, det skal være nok betjeningsevne som førstepri, og tallene skal gå opp med renteøkning i tillegg. Da er det ofte at det stopper på betjeningsevne før gjeldsgrad for de med lavere lønn. 

Anonymkode: 0c6ad...8de

Jeg er ikke TS, bare lurer på en ting. Jeg spurte banken om lån og får bare tilbud om ca 3x inntekt. Tjener 600.000 med to millioner i egenkapital. Er det lurt å sjekke andre banker? Er det vanlig å gi så lite? Har ett barn. Er det fordi jeg er alene? 

Anonymkode: cffcb...9f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er ikke TS, bare lurer på en ting. Jeg spurte banken om lån og får bare tilbud om ca 3x inntekt. Tjener 600.000 med to millioner i egenkapital. Er det lurt å sjekke andre banker? Er det vanlig å gi så lite? Har ett barn. Er det fordi jeg er alene? 

Ikke fordi du er alene, men fordi inntekten først skal dekke mat og klær og andre utgifter du har uansett og så beregnes hvor mye som er igjen til ev. lån. Dersom dere hadde vært to voksne og ett barn med samme totale inntekt, ville dere fått enda mindre lån pga. "tre munner å mette i stedet for to". Egenkapitalen påvirker ikke hvor stort lån du har råd til.

Anonymkode: d53f6...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke disse trådene med spørsmål om hvor mye man kan få i lån. Alle banker har en kalkulator som gir en pekepinn, det koster ingenting å søke om finnsieringsbevis og kun bankene kan gi et konkret svar.

Anonymkode: a9310...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke disse trådene med spørsmål om hvor mye man kan få i lån. Alle banker har en kalkulator som gir en pekepinn, det koster ingenting å søke om finnsieringsbevis og kun bankene kan gi et konkret svar.

*finansieringsbevis

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er lurt å sjekke flere banker. Min erfaring er at det kan være betydelige forskjell på hvor mye de ulike bankene tilbyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fordi det er begrenset hvor mye du klarer å betale i måneden på renter og avdrag. Å betjene et lån på 5xinntekt gir veldig store utgifter om inntekten ikke er så høy. Når du er alene er jo inntekten lavere enn om dere hadde hatt to inntekter. 

Anonymkode: 2a8ba...d7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi det er begrenset hvor mye du klarer å betale i måneden på renter og avdrag. Å betjene et lån på 5xinntekt gir veldig store utgifter om inntekten ikke er så høy. Når du er alene er jo inntekten lavere enn om dere hadde hatt to inntekter. 

Anonymkode: 2a8ba...d7d

Jeg klarer fint å betale på lånet mitt nå på 3,6, så jeg synes det er irriterende å bare få tilbud om 1,9 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...