Gå til innhold

Jeg viste youtube-videoer til babyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under tannpussen. Babyen er 11 mnd. Og det er første gang jeg har klart å pusse tennene hennes ordentlig. Hun HATER tannpuss, vrir seg unna med full kraft, snurper sammen munnen, stikker ut tunga og hyler som en torturert gris. Kaster hodet bakover og til alle kanter og prøver av hele seg å komme seg unna. Jeg har selvsagt prøvd synging, se seg i speilet, men tannpussen ender som regel med fastholding og å prøve å få pussa de tennene så godt jeg klarer - som vanligvis ikke er godt nok. Jeg får dem bare ikke ordentlig pussa. Så i dag prøvde jeg å sette på en musikkvideo for barn på youtube, og hun satt helt stille. Jeg fikk pussa så lenge jeg tenkte var nødvendig, og kom ordentlig til. Hun var som "i transe"

Jeg er egentlig motstander av skjerm til barn under 2, og særlig å bruke det som distraksjon, eller barnevakt. Dette ville ikke falt meg inn dersom jeg hadde klart tannpusse på noen måte. Men det går bare ikke... 

Så, hvor skadelig tenker dere det er? Kan hun begynne å forvente å se filmer i andre kjedelige situasjoner og bli like febrilsk og vanskelig? Å få på klær er også vanskelig, men vi får det da gjort. Bleieskift tar tid, men enn så lenge kommer den på til slutt. Men vil denne filmtittinga under tannpussen gjøre at hun vil vise mer motstand under bleieskift og sånn også? 

Jeg et veldig (ganske) restriktiv på egen mobilbruk sammen med barnet. Lar mobile stort sett ligge i gangen uten å bruke den når barnet er våkent. Men jeg må jo bruke den i blant: svare på viktige meldinger og telefoner, kjøpe billett på bussen, google maps når vi er ute. Men jeg scroller aldri foran babyen, og går som regel i et annet rom hvis jeg skal bruke mobilen. Likevel skjønner hun jo at mobilen er noe vi voksme er opptatt av.

Så. Gi meg råd. Kan jeg bruke mobilen til å vise filmer, og kun i tannpuss-situasjoner? Eller vil det eskalere og gjøre alt verre i det lange løp? 

Anonymkode: bb938...cd8

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Klart du kan det, hvis tannpuss er så vanskelig. For tannpussen er så utrolig viktig!

Hjelper det å la barnet pusse selv etterpå? Det gjør vi, og så tuller vi med å pusse på ørene, tunga som kiler og magen. Bamsen får også pussa tenner og barnet får pusse våre tenner også. Men vår har ikke vært vanskelig over lengre tid, bare innimellom. 

Hvis du pusser morgen OG kveld, med triks og video, vil det kunne hjelpe godt. Nesten alt er lov, så lenge tennene blir pussa.. 

Skrevet

Tenker det er greit så lenge du begrenser det til tannpuss, når alternativet er å holde fast en hylende unge og tvinge børsten inn i munnen.

I andre situasjoner ville jeg "tatt kampen" barnet skal jo lære seg å samarbeide, høre på den voksne, etterhvert lære å gjøre ting selv osv. Jeg tenker denne "YouTube-transen" i verste fall kan sette litt sperrer for den utviklingen.

Skrevet

Nei men huff, da. Her har du trolig allerede påført baby vedvarende nevrologisk skade allerede! 😉 Håper du tåler litt godmodig tøys -begrens det til tannpuss, du, så går dette *helt* fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Virkelig. Skulle tro skjermbruk var livsfarlig og fordervende.

Anonymkode: 21875...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til skjerm og tenker de har andre ting å bruke sin våkne tid på. MEEEEN, et par minutter om dagen for å pusse tenner, klippe negler eller hva det er som må gjøres er jo harmløst. Barn får ikke kognitiv svikt av det, da ville det vært forbudt for lenge siden. Bekymringen dreier seg i hovedsak hva barn går glipp av når de ser på tv/skjerm, ikke nevrologisk skade. Og synet kan muligens skades av mye skjermbruk.

Anonymkode: eeb38...4e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kerrs Pink skrev (2 timer siden):

Klart du kan det, hvis tannpuss er så vanskelig. For tannpussen er så utrolig viktig!

Hjelper det å la barnet pusse selv etterpå? Det gjør vi, og så tuller vi med å pusse på ørene, tunga som kiler og magen. Bamsen får også pussa tenner og barnet får pusse våre tenner også. Men vår har ikke vært vanskelig over lengre tid, bare innimellom. 

Hvis du pusser morgen OG kveld, med triks og video, vil det kunne hjelpe godt. Nesten alt er lov, så lenge tennene blir pussa.. 

Jeg lar gjerne barnet holde tannbørsten først eller etterpå, og da tygger/suger hun på den. Har ikke prøvd sånn tulling enda, da jeg ikke har tenkt hun var stor nok til å skjønne sånn. Men jeg kan jo prøve å se om det har noe for seg, takk for tips :)

Anonymkode: bb938...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Skjerm er uheldig for små barn, men hull i tennene er også uheldig. Du må nesten vurdere hva som er verst av de to ondene. WHO sier at barn under to ikke skal ha skjerm, men det begrunnes bl.a i at det tar tid fra nyttige ting. I ditt tilfelle gjør det ikke det.

Vi hadde i en periode problem med spising. Barnet klarte ikke å sitte i ro, og fikk derfor ikke i seg mat. Vekten stagnert. Spesielt var dette ille om kvelden, da det knapt var mulig å lokke inn et par skjeer grøt. Dette ødela natten, siden stakkaren ble skrubbsulten etter noen timer, og deretter måtte fylle på med melk mange ganger om natten. Vi forsøkte med nattmat, med det førte bare til et overtrøtt, sultent barn.

Redningen ble pandavideoer og andre søte dyr. Det fanget oppmetksomheten, så med øynene låst til skjermen fikk vi stappet passe mye grøt.

Jeg må legge til at jeg selv trenger å lese, se eller høre på noe når jeg pusser tennene. Hvis ikke begynner jeg å drømme meg bort, og får ikke pusset skikkelig. 

Anonymkode: 055d0...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...