Gå til innhold

Du som har/har hatt alvorlig fedme - er det hjelp å få i helsevesenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder ikke meg, men en jeg er nær. Vedkommende har en veldig høy BMI (35-40, ikke helt sikker), men nekter å gå til legen med problemet fordi hun sier at "man får ikke hjelp uansett, så det er ikke verdt det". Stemmer dette? I så fall er det hårreisende. Å ha så stor overvekt er åpenbart en spiseforstyrrelse som må behandles. Hvilke alternativer har man bortsett fra å prøve å gå ned i vekt på egenhånd. Noe som ikke har funket for henne, hun har virkelig prøvd mange ganger. 

Om dere har tatt kontakt med fastlegen - hvordan har dere blitt møtt?

Anonymkode: 524f4...dbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått legemidler som hjelper meg. Har også vært til utredning for slankeoperasjon tidligere, men ønsket ikke å operere selv om jeg kunne fått operasjon. 

Fastlegen min har vært veldig hjelpsom synes jeg. 

Anonymkode: da79a...075

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk veldig god hjelp av min fastlege, oppfølgning, samtaler, innføring i ulike typer kosthold. Også henvisning til fedmeoperasjon, men den tok jeg ikke, samt henvisning til dps for samtaler, disse benyttet jeg meg av. Har gått ned 60 kg, og hadde prøvd å gå ned utallige ganger før dette med liten suksess.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vits å prøve og slanke seg, overvekten er ikke noe man kan gjøre noe med

Anonymkode: dbcfa...fc5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke hun skal konkluderte før hun faktisk har vært hos legen og hørt hva hen kan bidra med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke vits å prøve og slanke seg, overvekten er ikke noe man kan gjøre noe med

???

Anonymkode: 405d2...34b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener du det? Det er vel mange som har klart å "gjøre noe med det". 

Anonymkode: 524f4...dbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en bmi på 46+. Fikk fint hjelp bare jeg spurte om det. Be den du kjenner spørre om kostholdsveiledning og mysimba hos legen. Om vedkommende har diabetes, depresjon er eller andre ting som ikke kan benyttes med mysimba (se felleskatalogen) finnes det andre ting som f.eks Saxenda. Be vedkommende melde seg inn i mysimba / Saxenda gruppe på Facebook for hjelp til å ta det første steget. Slankeoperasjon er et alternativ, men medisiner er ikke så hard inngripende og vil hjelpe mye. Jeg er nede i en bmi på 40 og skal ned til en bmi på 30. Hadde jeg virkelig gått inn for det hadde jeg nok gått ned mer, men vil heller spise normalt bare mindre mengder og kunne opprettholde det senere. Hodet og kroppen må også følge med, og går man ned for nye raskt vil kroppen ikke følge med og man står i fare for å gå opp igjen alt og enda mer.

Anonymkode: 03851...113

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du blander det med diett. Slankedietter funker ikke, langsiktig, livsstilsendringer funker. Sier seg selv at med engang man har gått ned og velger å leve som før så går man opp. Derfor velger man ikke dietter som man kun klarer å opprettholde i en kort periode, men gjør små, viktige valg hver dag til man får en livvstil man kan opprettholde ut livet.

Anonymkode: ee945...852

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke hjelp. Eneste legen gjorde var å henvise meg til ernæringsfysiolog på sykehuset, som avslo henvisningen. 

Jeg har gått ned 50 kilo selv i ettertid, men null hjelp i hvert fall. Men nå er dette ti år siden, det er jo kommet noen medisiner som skal hjelpe.

Anonymkode: 59ade...010

• Liker 4
Skrevet

Å være stor, fedme, betyr ikke at man har spiseforstyrrelser. Jeg ble stor som barn, ungdom. Kostholdet hjemme. Da jeg flyttet for meg selv, hadde samme vekten i 20 år. Jeg gikk ikke ned, men jeg gikk heller ikke opp. Da bestemte jeg maten min selv. Pga kronisk sykdom har jeg gjennom årene gått på endel medisiner.  Når jeg går opp 10 kilo på 3 mnd, med samme kosthold, da er det ikke spiseforstyrrelser. Så til spørsmålet ditt. Jeg spurte fastlegen om hjelp. Han var imøtekommende. Lyttet til meg. Det ble søkt om hjelp til å gå ned i vekt. Slankeoperasjon var et alternativ. Jeg var bare på grensen til å få det innvilget, altså, stor, men ikke stor nok. Dette er en stor inngripen i livet. Noe jeg tenkte veldig igjennom. Jeg gikk gjennom en prosess på sykehuset. Info, samtaler med sykepleier, samtale med kirurg, prøver i hytt og pine. Gjennom hele prosessen var jeg i tvil. Ble møtt med forståelse og åpenhet hele vegen. Satte meg ned, skrev ned alle mine helseplager, store som små, og kom fram til at dette måtte jeg gjennomføre. For å få et bedre liv, en bedre hverdag. Så jeg tok slankeoperasjon. Har ikke angret 1 dag. Det var bare såvidt jeg fikk det innvilget, men sideplagene tippet over på min side. Vet jeg må leve med vitamintilskudd resten av livet. Endel av gjennomtenkning. Min kroniske sykdom, medisinen fungerer. Det beste av alt. Spiser egentlig mer nå en før, bare fordelt gjennom dagen. Det er en felle da, noen går opp i vekt igjen, de glemmer å spise fornuftig og sunt. Jeg har gått opp noen kilo, men helt innafor. Og holder meg stabil. Å være superslank har aldri vært målet, bare slippe unødvendige helseplager. Ble møtt av helsevesenet på en god måte. 

• Liker 1
Skrevet

Etter at jeg så alle sesongene av "my 600 lb life" hvor noen var oppi 160 i BMI, kan jeg ikke synes at 30-40 er mye i forhold. Fedme, helt klart, men ikke i "severe" grad. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde bare bmi på 30.4, men fikk ozempic av fastlegen da jeg spurte, hadde gått opp mye på kort tid etter å ha gått ned. Må betale selv, men et superfornøyd med hjelp fra fastlege, ble tilbudt grønn resept eller hva det heter, men da jeg allerede trener var det ikke nødvendig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bmi på 41. og jeg fikk innvilga på blå resept med engang hos helfo. Så bruker Saxenda og går ned i vekt.

Anonymkode: 61452...fc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke fått noe hjelp. Kun "du veier for mye og må slanke deg" hvis jeg har vært hos ulike leger med alt fra vondt i magen til migrene eller skuldersmerter. Satt meg inn i lavkarbo og fulgte det på egen hånd, gikk ned 30 kg på et halvt år. Har en kollega som har gått ned over 50 kg ved hjelp av Grete Roede kurs. For øvrig er det svært få (om noen i det hele tatt) som behandler overspisingslidelse, det står ofte spesifisert i henvisningskriteriene til ulike behandlingsinstitusjoner/avdelinger at de ikke behandler overspisingslidelse, kun anoreksi/bulimi. 

Anonymkode: fea2d...b6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså ja, det er lite hjelp å få. Legen min var litt sånn "ja, det er vanskelig å slanke seg🤷‍♂️ Man må bare prøve".

Det er for øvrig ikke det eneste man får dårlig hjelp for. En del helsetilstander man bare får beskjed om å gå ned i vekt så blir det sikkert bedre.

Anonymkode: b557a...b1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er slett ingen automatikk i at man får hjelp. Jeg hadde BMI på 36 og ble henvist til ernæringsfysiolog av fastlegen. Ernæringsfysiologen avviste meg til tross for at jeg har alvorlig og kronisk sykdom (kreft som ikke kan kureres) i tillegg til fedmen. 

Nå har det seg slik at jeg selvsagt også følges opp av kreftspesialist, og da jeg klaget min nød over ernæringsfysiologens avvisning sendte kreftlegen også henvisning. DA kom jeg inn på kort varsel, gitt... :sukk:

Anonymkode: f336f...98e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Her har det skjedd en revolusjon de siste to-tre årene.  Det har kommet nye medisiner som faktisk fungerer for mange. 

Medisinene virker på matlyst og belønningssenteret, slik at det blir lettere å klare å la være å spise mer enn det som skal til for å gå ned i vekt.  

Fastlegen kan skrive ut disse medisinene, og finner ut sammen med henne hvilken som passer best. 

https://tidsskriftet.no/2022/04/fra-fagmiljoene/vektreduserende-medisiner-hvem-hvordan-hvor-lenge

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en BMI på 52. Har fått null hjelp. 

Anonymkode: 900b7...991

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en BMI på 52. Har fått null hjelp. 

Anonymkode: 900b7...991

Trist å høre.  Når søkte du hjelp sist?  Det har skjedd MYE de siste 5 årene, både når det gjelder kunnskap og tilgjengelig behandling.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...