Gå til innhold

Katastrofesnitt - ikke les med mindre du har opplevd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt det her? Hvilken hjelp fikk dere i ettertid for å bearbeide? Om du følte behov for det. 

Alt gikk bra men det var nære på at både meg og baby strøk med. 

Anonymkode: e8385...6f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ingen hjelp i etterkant. Måtte be om det selv. Det var verst 1 år etterpå, og da ba vi om hjelp

Anonymkode: 8531e...d06

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt katastrofesnitt, men en ekstremt prematur tangforløsning som nesten endte med død for oss begge. Jeg gråt omtrent sammenhengende i tre uker på nyfødt intensiv før noen spurte om jeg trengte psykolog. Fikk psykolog. Mitt råd er å be om psykologhjelp. Det du har opplevd kan bli et stort traume hvis det ikke bearbeides.

Anonymkode: 19e45...82c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå er dette lenge siden for min del. Fikk ingen hjelp fra helsevesenet etterpå. Heldigvis, hadde en god og nær venninne som hadde opplevd det samme som oss. Hun kom og snakket med meg. Satte ord på hva jeg følte og tenkte. Vi snakket om det gjentatte ganger. Det hjalp meg veldig. En av mine nærmeste den dag i dag. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen hjelp i etterkant. Fikk bli litt lengre på sykehuset siden jeg ville ha ansvar for en nyfødt og en 4-åring alene. 

Anonymkode: 5df1d...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags hjelp tenker du på? Jeg har hatt hastesnitt og tenkte ikke på at jeg trengte hjelp etterpå?

Anonymkode: bdd21...c60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags hjelp tenker du på? Jeg har hatt hastesnitt og tenkte ikke på at jeg trengte hjelp etterpå?

Er et ganske stort traume og vite at man var sekunder fra å miste baby og dø selv. Har bildene i hodet. Øynene til legene. Ropene. Alarmen som går. Sliter med søvnen og er blitt mørkredd. Det er forskjell på hastesnitt og katastrofesnitt. 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er et ganske stort traume og vite at man var sekunder fra å miste baby og dø selv. Har bildene i hodet. Øynene til legene. Ropene. Alarmen som går. Sliter med søvnen og er blitt mørkredd. Det er forskjell på hastesnitt og katastrofesnitt. 

Ts

De som ikke har vært «der» selv, med alarmknappen og et rom fullt av panikkslagne leger og jordmødre vil sannsynligvis aldri forstå deg. ❤️ Det tok meg flere år før jeg kunne tenke på fødselen uten å bryte sammen. 

Anonymkode: 19e45...82c

• Liker 5
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts

Ok, jeg trodde hastesnitt og katastrofesnitt var det samme, bare forskjellig navn. Da var det nok katastrofesnitt jeg hadde, for jeg opplevde akkurat det samme som deg.

Hva er forskjellen på hastesnitt og katastrofesnitt egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde katastrofesnitt, men var heldigvis ikke helt fare for liv. Babyen kom med armen over hodet og navlestrengen kom i klem. Hadde ikke overlevd hvis vannet hadde gått hjemme og ikke under kontroll på sykehuset.

Fikk ikke noe hjelp etterpå, annet enn en samtale med jordmor på helsestasjonen. Har hatt mye følelser rundt dette oppgjennom årene, så litt traumatisk var det nok, selv om jeg følte meg trygg hele veien

Anonymkode: ff24d...441

Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt hvor barnet drastisk mistet oksygentilførsel og alarmknappen ble skrudd på. Jeg klarte å holde hodet kaldt der og da, men fy som jeg gråt da jeg hørte gråten til babyen min da hun ble tatt ut. Trodde hun skulle dø på veien ned til operasjonsstua. Vi fikk veldig bra oppfølging på sykehuset. Vi fikk en alvorsprat med anestesilegen og jordmor dagen etter. Før vi dro spurte jordmor om vi hadde det bra etter hendelsen og om vi hadde fått den infoen vi ville ha💗

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkar, stakkar dere :( ❤️ Jeg hadde enorm fødselsangst, men det endte med  normal vaginal fødsel uten komplikasjoner. Likevel klarte jeg nesten ikke å tenke på fødselen, så jeg kan bare forestille meg hvordan dere har det. Håper dere får snakket med noen om det.. ❤️ Husk at dere er flere enn dere tror. 

Anonymkode: 64b5b...f2d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Anbefaler traumebehandling ❤️

Anonymkode: b849c...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på haste keisersnitt og katastrofesnitt er at katastrofe snitt skjer i narkose, da dette haster mer. Mens haste keisersnitt skjer med epidural eller spinal bedøvelse. 

Jeg hadde haste keisersnitt. Fikk ikke noe hjelp servert på sølvfat, men fikk en del hjelp når jeg ba om det på helsestasjonen. Jeg tror et katastrofesnitt er mer traumatisk enn hastesnitt, så ikke nøl med å be om hjelp hvis du føler du har behov for det. Mors pysikske helse etter fødsel blir så utrolig nedprioritert at det er nesten litt skremmende. 

Anonymkode: 37600...db1

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt med katastrofesnitt selv, ikke noe jeg husker selvfølgelig men det har satt seg i kroppen som traume , noe som spesielt ble fremtredende når jeg gikk gjennom svangerskap selv. Anbefaler å be om traumebehandling hos psykolog. 

Anonymkode: b7c15...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er fire grader av keisersnitt, planlagt, grad 3 som ikke haster så veldig men som ikke er planlagt, grad to som er hastsnitt hvor barnet bør være ute innen 20 minutter og grad en som er katastrofesnitt og hvor mor legges i narkose. De tre første gradene er med spinalbedøvelse og våken pasient.

Det er forøvrig skjelden det er fare for mor ved katastrofesnitt det er helst barnet som er i fare

Anonymkode: e598f...86a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ok, jeg trodde hastesnitt og katastrofesnitt var det samme, bare forskjellig navn. Da var det nok katastrofesnitt jeg hadde, for jeg opplevde akkurat det samme som deg.

Hva er forskjellen på hastesnitt og katastrofesnitt egentlig?

Det er ingen forskjell. Kastastrofesnitt er kun en lekmansbetegnelse på at noe skal gå fort for å få det til å fremstå som mer dramatisk enn det er, i helseterminologi er alt hastesnitt med ulik hastegrad. Det mest akutte trenger heller ikke bety at mor er i narkose, det kommer an på evt annen bedøvelse som er satt tidligere. Indikasjonen for det mest akutte er fare for barnet liv mer enn mors liv.

Hva med å heller tenke at man er heldig som bor et sted der fødselshjelp er gratis og god og faktisk redder liv når det trengs? Snu tankegangen fra at alt er grufult og fælt til at man er heldig som har dyktige fagfolk rundt seg og ting går bra. Hvis du vil snakke med noen kontakt helsestasjon eller fastlege. 

Anonymkode: 7d458...0a1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 20.08):

Er et ganske stort traume og vite at man var sekunder fra å miste baby og dø selv. Har bildene i hodet. Øynene til legene. Ropene. Alarmen som går. Sliter med søvnen og er blitt mørkredd. 8385...6f4

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forskjellen på haste keisersnitt og katastrofesnitt er at katastrofe snitt skjer i narkose, da dette haster mer. Mens haste keisersnitt skjer med epidural eller spinal bedøvelse. 

Jeg hadde haste keisersnitt. Fikk ikke noe hjelp servert på sølvfat, men fikk en del hjelp når jeg ba om det på helsestasjonen. Jeg tror et katastrofesnitt er mer traumatisk enn hastesnitt, så ikke nøl med å be om hjelp hvis du føler du har behov for det. Mors pysikske helse etter fødsel blir så utrolig nedprioritert at det er nesten litt skremmende. 

Anonymkode: 37600...db1

Jeg visste ikke forskjellen. Ble lagt i narkose. Da det skjedde, hadde personer rundt meg som jeg stolte 100% på. Følte meg trygg og ivaretatt. Derimot, da jeg våknet, babyen var ikke ved min side. Måtte spørre, lever barnet, jente eller gutt? Det viste seg at jenta mi var høyst levende, og gikk på rundgang til omvisning til slekt og venner. Uten at jeg fikk se henne. Måtte vente  nesten 2 timer etter oppvåkning for at hun ble ledig til meg. Det var vanskelig. 

• Hjerte 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Forskjell på hastesnitt og katastrofesnitt er.

Ved hastesnitt så har man 20-30 min på seg til barnet skal være ute. Man bruker tid på å sette epidural hvis mor ikke allerede har det. Far får som regel være med inn på stua. Ting går som regel som et vanlig keisersnitt, men det må prioriteres.

Ved katastrofesnitt så har man ca 5 min til barnet skal være ute. Da kommer dem løpene fra fødeavdelingen. Der operasjonstimet allerede står klar. Personalet har ikke brukt tid på håndvask først, for det rekker man ikke. Mor blir lagt i narkose og far får ikke være med inn. Her står det om liv og død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...