AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Jeg har nylig forlatt en skjult narsissistisk mann, for å si det presist. Diagnosen er ikke ett tema, men hva jeg har vært igjennom. Ca 10 år med psykisk vold,trussel,skremsel, kontroll osv… Jeg jobber tett med mennesker og jeg har nå begynt å kjenne skadene fra forholdet. Men det er kun når jeg blir trigget. jeg har en dysfunksjonell kollega som trigget frem alt det vonde i meg og jeg fikk stekte symptomer og måtte gå hjem. Jeg måtte ta 3 dagers for å komme meg igjen. Men jeg har ikke fortalt jobben om hva jeg har vært igjennom. Ingen vet det. Nå tenker de at jeg er hjemme for trass eller noe pga denne kollegaen. Men jeg klarer ikke håndtere konflikter nå, men heller ikke forholde meg til denne kollegaen. Jeg har heldigvis kun 2 uker igjen av denne jobben, før ny jobb. Men jeg vil ikke jobbe med henne, jeg er redd for å få samme reaksjon igjen. Hva skal jeg gjøre??? Skal jeg fortelle at jeg sliter med noe? Skal jeg si sannheten om voldelig forhold? Jeg vil ikke klare å jobbe med denne ene kollegaen, så noe må jeg gjøre. Men jeg vil ikke at hun skal vite at jeg ikke vil jobbe med henne. Da ringer hun 1000 ganger på fritiden og sender 1000 meldinger. Jeg klarer ikke håndtere flere dysfunksjonelle personer mer. Jeg er under helbreding av ett ekstremt skadelig langt forhold. jeg syns dette er så utrolig vanskelig. Jeg er virkelig syk hjemme av dette, men de alle vil sende blikk og tenke jeg skulker jobben. For jeg kan love deg at hun dysfunksjonelle kollegaen sier masse drit om meg når jeg er borte. Anonymkode: ec56b...21b 1
Helene Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Vet ikke om jeg har gode råd. Følg magefølelsen. Fra mitt arbeidsliv, fortalte sjefen at jeg gikk ifra mannen, psykisk terror, begynte på antidepressiva. Dette er 20 år siden. Trengte 1 ukes sykemelding for omstillinger. Fikk det av legen, men var helt åpen med sjefen på jobb. 6 mnd etterpå, skulle av medisinen. Gikk til sjefen, NB, ny sjef. Var åpen igjen, trengte bare 1 uke. Nye sjefen degraderte meg. Kan bare si, følg magefølelsen.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Helene skrev (31 minutter siden): Vet ikke om jeg har gode råd. Følg magefølelsen. Fra mitt arbeidsliv, fortalte sjefen at jeg gikk ifra mannen, psykisk terror, begynte på antidepressiva. Dette er 20 år siden. Trengte 1 ukes sykemelding for omstillinger. Fikk det av legen, men var helt åpen med sjefen på jobb. 6 mnd etterpå, skulle av medisinen. Gikk til sjefen, NB, ny sjef. Var åpen igjen, trengte bare 1 uke. Nye sjefen degraderte meg. Kan bare si, følg magefølelsen. Jeg har kun 2 uker igjen, og kan sykemelde meg resten av tiden der. Men jeg vil ikke avslutte med sykemelding på en arbeidsplass. Jeg kan fortelle om psykisk terror i mange år og om samlivsbruddet, også fortelle at jeg må jobbe med noen andre enn denne gale damen. For hun trigger. Men jeg skammer meg litt over dette forholdet med vold… det er mest dette som plager meg… jeg vil fremstå normal, ikke som ett idiotisk offer… Anonymkode: ec56b...21b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har kun 2 uker igjen, og kan sykemelde meg resten av tiden der. Men jeg vil ikke avslutte med sykemelding på en arbeidsplass. Jeg kan fortelle om psykisk terror i mange år og om samlivsbruddet, også fortelle at jeg må jobbe med noen andre enn denne gale damen. For hun trigger. Men jeg skammer meg litt over dette forholdet med vold… det er mest dette som plager meg… jeg vil fremstå normal, ikke som ett idiotisk offer… Anonymkode: ec56b...21b Nei, du skal ikke dele alt dette med lederen din. Da er det å foretrekke at du tar to ukers sykemelding. Anonymkode: 002ba...fd2 1
Helene Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kun 2 uker igjen, og kan sykemelde meg resten av tiden der. Men jeg vil ikke avslutte med sykemelding på en arbeidsplass. Jeg kan fortelle om psykisk terror i mange år og om samlivsbruddet, også fortelle at jeg må jobbe med noen andre enn denne gale damen. For hun trigger. Men jeg skammer meg litt over dette forholdet med vold… det er mest dette som plager meg… jeg vil fremstå normal, ikke som ett idiotisk offer… Anonymkode: ec56b...21b Been there, done that. Du skal aldri skamme deg. Du har prøvd å gjøre ditt beste, og det er godt nok. Du er ikke noe offer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 TS her: Skal jeg gå til lederen og KUN fortelle at jeg ikke kan jobbe med denne kollegaen de to siste ukene? Anonymkode: ec56b...21b
Miss91 Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Jeg som leder ville satt pris på å vite, og vil si det er nødvendig å vite om mannskap klare å tilrettelegge som man jo er pliktig til. Jeg ville aldri brukt sykdom imot en ansatt, men folk er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 22.07): TS her: Skal jeg gå til lederen og KUN fortelle at jeg ikke kan jobbe med denne kollegaen de to siste ukene? Anonymkode: ec56b...21b Det kommer jo an på. Er lederen oppegående? Kan han eller hun realistisk hindre din gale kollega i å oppsøke deg? Anonymkode: 4ed4a...3d3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 22.07): TS her: Skal jeg gå til lederen og KUN fortelle at jeg ikke kan jobbe med denne kollegaen de to siste ukene? Anonymkode: ec56b...21b Du trenger ikke si noe som helst. Det ser bare dumt ut om du skal legge ut om at denne kollegaen trigger deg. Det er ikke nødvendigvis slik at du blir trigget fordi kollegaen din gjør noe feil. Sykemelding eller hold munnen din. Anonymkode: 002ba...fd2 3 1
MollyJones Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Ta vare på deg selv. DU er den viktigste personen i DITT liv. Om du trenger to ukers sykemelding så gjør det - bruk tiden til å bygge opp deg selv ❤️ Håper du får hjelp til å innse at du er et helt normalt mennesket selv om du har blitt utsatt for en fæl person. Det kan skje oss alle! 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Vanskelig situasjon, det forstår jeg. For bare to uker så ville jeg nok avtalt med meg selv noen ulike strategier for å komme meg gjennom, uten å si noe til noen på jobb. Søk heller støtte hos andre som kan hjelpe deg gjennom, enten profesjonelle eller venner/familie. Sette grenser for kollegaen, holde deg til det du skal på jobb. Gjenkjenne triggerne og avvæpne følelsene som oppstår. Jeg har brukt kognitiv terapi (selvhjelp) for å hjelpe meg med triggere som fører til angst, og opplever at det hjelper. Om du er for syk til å jobbe, så kontakter du legen. Søk også hjelp for å fungere med angsten din, og for å bygge deg opp videre. Det er jo ikke helt usannsynlig at du senere må forholde deg til mennesker som trigger angsten din og det du har opplevd. Hva gjør du da? Vi kan ikke forlange at folk rundt oss skal flyttes på fordi deres personlighet trigger angst hos oss. Hvis du blir mobbet eller behandlet dårlig på jobb er det én ting, men den viktigste man kan jobbe med er jo seg selv. Ønsker deg lykke til med tilheling og oppstart i ny jobb. To uker går fort, og du har heldigvis flere muligheter til å komme gjennom. Anonymkode: 2a60b...619 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå