AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Hei, Jeg har et Mastercard som jeg har betalt ned på. Den siste tiden har jeg vært noe treg på å betale regningene på dette. I dag mottok jeg et brev hvor det sto følgende: «Vi minner om at du har flere fakturaer som ikke er betalt. Av den grunn er avtalen vesentlig misligholdt og oppsagt, og total saldo har dermed forefalt til betaling. Etter finansavtaleloven paragraf 52 gis du mulighet til å rette på forholdet ved å betale de forfalte fakturaene innen fristens løp. Oversikt over forfalte fakturaer ser du nedenfor. Dersom du allerede har betalt forfalt beløp, kan du se bort fra dette varsel.» Minimum og betale er 0,00. Under kroner står beløpet på hele kredittkortet. Vil dette si at jeg nå må betale fakturaene jeg ikke her betalt? Eller hele beløpet jeg er skyldig, som er 20 000 kr utestående på kortet. Det står ikke hvor mye de utestående fakturaene er på. Bare totalbeløpet på mastercardet. Anonymkode: 8c489...143
Jdz Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Som det står kan du betale de utestående faktura før fristens utløp. Om du ikke gjør det forfaller saldo i sin helhet. Det smarteste du kan gjøre (og som du egentlig burde gjort før du misligholdt lånet) er å ringe SEB. Private kreditorer er så og si alltid samarbeidsvillige og løsningsorienterte. Det er mye verre når du skylder staten penger...
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Jdz skrev (2 minutter siden): Som det står kan du betale de utestående faktura før fristens utløp. Om du ikke gjør det forfaller saldo i sin helhet. Det smarteste du kan gjøre (og som du egentlig burde gjort før du misligholdt lånet) er å ringe SEB. Private kreditorer er så og si alltid samarbeidsvillige og løsningsorienterte. Det er mye verre når du skylder staten penger... Aha. Så om jeg betaler de siste ubetalte fakturaene er jeg ok? ja, absolutt. Det var dumt av meg. TS Anonymkode: 8c489...143
Jdz Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Aha. Så om jeg betaler de siste ubetalte fakturaene er jeg ok? ja, absolutt. Det var dumt av meg. TS Anonymkode: 8c489...143 Slik jeg tolker teksten så er det det, men jeg ville ringt de for sikkerhets skyld. Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men de som sitter og tar telefon har garantert snakket med mange i samme situasjon bare den dagen. Det er ikke skummelt, jeg lover Jeg har vært der du er og om jeg har lært en ting fra den opplevelsen, så er det å være i forkant ovenfor kreditorer og vise betalingsvilje, også når du ikke har betalingsevne. Det var kanskje dumt av deg å ikke ordne opp da, men det er smart av deg å ordne opp nå 😉 Dette går bra! 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 Jdz skrev (7 minutter siden): Slik jeg tolker teksten så er det det, men jeg ville ringt de for sikkerhets skyld. Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men de som sitter og tar telefon har garantert snakket med mange i samme situasjon bare den dagen. Det er ikke skummelt, jeg lover Jeg har vært der du er og om jeg har lært en ting fra den opplevelsen, så er det å være i forkant ovenfor kreditorer og vise betalingsvilje, også når du ikke har betalingsevne. Det var kanskje dumt av deg å ikke ordne opp da, men det er smart av deg å ordne opp nå 😉 Dette går bra! Tusen takk for et godt og hyggelig svar 🥹☺️ Anonymkode: 8c489...143
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Jeg er ikke 100% sikker, men slik jeg forstår det jeg leser må du betale hele beløpet, altså de 20 000 du har utestående på kortet. Grunnen er at de har sagt opp avtalen med deg og at "total saldo" har forfalt. Jeg er helt enig med Jdz i at det lønner seg å kontakte SEB, både for å få svar og for å høre om dere kan finne en løsning sammen. Anonymkode: 2d423...6cc
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke 100% sikker, men slik jeg forstår det jeg leser må du betale hele beløpet, altså de 20 000 du har utestående på kortet. Grunnen er at de har sagt opp avtalen med deg og at "total saldo" har forfalt. Jeg er helt enig med Jdz i at det lønner seg å kontakte SEB, både for å få svar og for å høre om dere kan finne en løsning sammen. Anonymkode: 2d423...6cc Men det står: «etter finansavtaleloven gis du mulighet til å rette på forholdet ved å betale fe forfalte fakturaer innen fristens utløp». Hva menes med det? TS Anonymkode: 8c489...143
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det står: «etter finansavtaleloven gis du mulighet til å rette på forholdet ved å betale fe forfalte fakturaer innen fristens utløp». Hva menes med det? TS Anonymkode: 8c489...143 Siden det står at " total saldo har dermed forefalt til betaling" forstår jeg det som at oppsigelsen medfører at alle fakturaer må betraktes som forfalt. Derfor mener jeg teksten kan forstås som at du må betale hele beløpet du skylder dem innen den fristen de har gitt deg. Først da vil de trekke tilbake oppsigelsen. Anonymkode: 2d423...6cc
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Til TS: hva svarte banken? Interessant å vite, siden de tydeligvis ikke har gått på kurs i klarspråk. Anonymkode: 2d423...6cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå