Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe fuglemat/fuglebrett til SMÅ fugler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å mate fuglene og har masse besøk av både småtasser og skjærer, noe som er helt greit.

Men skulle gjerne hatt noe som er forbeholdt de små i tillegg. Skjærene er som kjent veldig smarte og klarer på de merkeligste måter å stå opp ned, flakse vilt med vingene og få nebbet inn i finmasket netting når jeg fornøyd innbiller meg at jeg har funnet noe som fungerer :ler:

Forslag?

Anonymkode: 0a817...d0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du finner noe som lurer skjærene hvis de først har bestemt seg, de er altfor smarte 😆 Men general anbefales det å bruke hengende fuglematere med netting og meiseballer, kokosnøtter ol for å gjøre det vanskelig for skjærer. :)

Anonymkode: 49f59...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke du finner noe som lurer skjærene hvis de først har bestemt seg, de er altfor smarte 😆 Men general anbefales det å bruke hengende fuglematere med netting og meiseballer, kokosnøtter ol for å gjøre det vanskelig for skjærer. :)

Anonymkode: 49f59...5c5

Haha, det er akkurat det jeg har! Skjærene henger opp ned og dingler fra de hengende fuglematerne mens de slår med vingene for å ikke falle ned :ler:  Utrolig smarte og oppfinnsomme fugler!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips! :smilyblomst:

Skrevet

Jeg har denne fra Eva Solo.https://www.kitchn.no/uterom/hage/fuglematere/eva-solo-frkule-glass-20-cm/?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping&gclid=CjwKCAjw3K2XBhAzEiwAmmgrArP_QbqOSL9mhH1qdGD00CHLckXOB0gcCrkxYOQWScAxiRHYQDcNnxoCMpYQAvD_BwE

Skjærene har ikke plyndret denne hos oss. Jeg tror ikke de får godt nok grep, og åpningen er for liten til at de vil inn i kula. Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder vanlige hengende meiseboller eller netting med nøtteblanding - der henger de opp ned etter klørne og flakser og bakser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Ullvott said:

Jeg har denne fra Eva Solo.https://www.kitchn.no/uterom/hage/fuglematere/eva-solo-frkule-glass-20-cm/?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping&gclid=CjwKCAjw3K2XBhAzEiwAmmgrArP_QbqOSL9mhH1qdGD00CHLckXOB0gcCrkxYOQWScAxiRHYQDcNnxoCMpYQAvD_BwE

Skjærene har ikke plyndret denne hos oss. Jeg tror ikke de får godt nok grep, og åpningen er for liten til at de vil inn i kula. Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder vanlige hengende meiseboller eller netting med nøtteblanding - der henger de opp ned etter klørne og flakser og bakser. 

Takker for tips! :smilyblomst:

AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (12 timer siden):

Den der er lekker, men 1) fuglene kan få problemer med å finne veien ut om de skulle få panikk av en eller annen grunn og 2) er det ekorn i området kan de finne på å bite av snora, så fuglemateren faller ned og knuser. 

Jeg har opplevd begge deler, og vet jeg ikke er den eneste. 

Anonymkode: bee3b...7f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den der er lekker, men 1) fuglene kan få problemer med å finne veien ut om de skulle få panikk av en eller annen grunn og 2) er det ekorn i området kan de finne på å bite av snora, så fuglemateren faller ned og knuser. 

Jeg har opplevd begge deler, og vet jeg ikke er den eneste. 

Det jeg har gjort er å fylle på med mat ganske ofte slik at det er mye mat i kula. Da sitter fuglene "høyt" og nærmest mulig åpningene. Den har jo åpning på begge sider.  I de årene jeg har hatt kula har jeg sett mye på småfuglene, men har absolutt aldri sett panikkslagne meiser og spurver der inne. Jeg ville nesten trodd at det problemet var mer sannsynlig på de glasskulene som kan festes med sugekopp på et vindu, da de bare har åpning på den ene siden. 

Det med ekorn bør man være obs på, ja. Vi har ikke besøk av ekorn på mateplassen vår, men det er jo slett ikke uvanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det største gitter hundeburet som finns og henger mat inni der. Det står på en høy krakk over bakken. 
Funker helt fint og har gjort sånn i flere år. Fuglene er storfornøyd. 

Anonymkode: b87d4...0c9

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker å mate fuglene og har masse besøk av både småtasser og skjærer, noe som er helt greit.

Men skulle gjerne hatt noe som er forbeholdt de små i tillegg. Skjærene er som kjent veldig smarte og klarer på de merkeligste måter å stå opp ned, flakse vilt med vingene og få nebbet inn i finmasket netting når jeg fornøyd innbiller meg at jeg har funnet noe som fungerer :ler:

Forslag?

Om du vil lage noe selv så må du lage et bur der selve fuglebrettet er midt inni med passende avstand til buret. Du kan bruke kompostgitter til dette. Feks: https://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/hagestell/komposter-og-nett/kompostrist-015324/ klippes og bøyes til slik man ønsker. Har et slikt oppsett i hagen etter en skjæreinvasjon for noen år siden. Alle forsvant etter at dette ble tatt i bruk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (6 timer siden):

Det jeg har gjort er å fylle på med mat ganske ofte slik at det er mye mat i kula. Da sitter fuglene "høyt" og nærmest mulig åpningene. Den har jo åpning på begge sider.  I de årene jeg har hatt kula har jeg sett mye på småfuglene, men har absolutt aldri sett panikkslagne meiser og spurver der inne. Jeg ville nesten trodd at det problemet var mer sannsynlig på de glasskulene som kan festes med sugekopp på et vindu, da de bare har åpning på den ene siden. 

Det med ekorn bør man være obs på, ja. Vi har ikke besøk av ekorn på mateplassen vår, men det er jo slett ikke uvanlig. 

Det hjelper litt, da er de i alle fall på nivå med utgangene. Men problemet er at de prøver å fly rett igjennom glasset i ytterkant av kula. Hos meg hadde en dompap en vinge ut av hvert av hullene, og kom naturlig nok ikke noe sted samme hvor mye den flakset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Forslag?

Trenger ikke skjærene mat? 

Anonymkode: 155ba...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper litt, da er de i alle fall på nivå med utgangene. Men problemet er at de prøver å fly rett igjennom glasset i ytterkant av kula. Hos meg hadde en dompap en vinge ut av hvert av hullene, og kom naturlig nok ikke noe sted samme hvor mye den flakset. 

For å presisere, under "normal" bruk klarer de fint å finne veien ut og prøver ikke fly gjennom glasset. Problemet oppstår om noe skremmer dem så de får panikk. I mitt tilfelle satte dompapen seg fast når jeg plutselig åpnet inngangsdøra materen hang ved. (Fordelen var at det bare tok noen sekunder før jeg fikk hjulpet den fri.)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan bli litt dyrt å fore alle skjærene i nabolaget, pluss at småfuglene ikke kommer til når skjærene okkuperer materen. Mange mater skjærene på eget sted, og har "skjæresikre" matere til småfuglene. Da får alle. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips! Da holder jeg meg unna glasskuler, men prøver de andre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Les hovedinnlegget du.

Jeg er faktisk veldig begeistret for skjærer og de spiser maten jeg henger opp, men jeg vil altså ha noe som er forbeholdt småfuglene i tillegg. Som AB over her skriver er det vanskelig for småtassene å komme frem til maten når skjærene okkuperer materne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...