Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 I aftenpostens morgenutgave idag (21.11.) står det i en liten notis at 1 av 3 eks-statsråder fra Bondevik-regjeringen står uten jobb. Vi hører ofte at politikere bør ha høy lønn, fordi man skal tiltrekke seg de mest kvalifiserte personene til slike viktige oppgaver, og det er grunnen til at lønnen til en stortingsrepresentant er litt over 200% av gjennomsnittslønnen i Norge. Er det ikke litt påfallende at så mange statsråder da står uten jobb? Kan det tenkes at dette ikke er høyt kvalifiserte og ettertraktede personer i arbeidsmarkedet, men derimot personer som fikk sine politiske verv pga. partikontakter? Jeg er av den opfatning at Norge i lang tid har vært styrt av middelmådige noksagter som har fått bestemme sitt eget lønnsnivå, og at det politiske systemet er slik at det så godt som utelukkende rekrutteres innenfra når statsrådposter skal besettes. Viser ikke sammensetningen av de siste 20-30 års regjeringer at dette stemmer? Ikke rart det er høy arbeidsledighet blant eks-statsråder; det er grenser for hvor mange fylkesmenn vi har bruk for...
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 I aftenpostens morgenutgave idag (21.11.) står det i en liten notis at 1 av 3 eks-statsråder fra Bondevik-regjeringen står uten jobb. Vi hører ofte at politikere bør ha høy lønn, fordi man skal tiltrekke seg de mest kvalifiserte personene til slike viktige oppgaver, og det er grunnen til at lønnen til en stortingsrepresentant er litt over 200% av gjennomsnittslønnen i Norge. Er det ikke litt påfallende at så mange statsråder da står uten jobb? Kan det tenkes at dette ikke er høyt kvalifiserte og ettertraktede personer i arbeidsmarkedet, men derimot personer som fikk sine politiske verv pga. partikontakter? Jeg er av den opfatning at Norge i lang tid har vært styrt av middelmådige noksagter som har fått bestemme sitt eget lønnsnivå, og at det politiske systemet er slik at det så godt som utelukkende rekrutteres innenfra når statsrådposter skal besettes. Viser ikke sammensetningen av de siste 20-30 års regjeringer at dette stemmer? Ikke rart det er høy arbeidsledighet blant eks-statsråder; det er grenser for hvor mange fylkesmenn vi har bruk for... ← Unnskyld,men er det noen som har sett dem på A-etat? Det er dit alle arbeidsledige skal gå. Regeringen som gikk av har jo laget så fine ordninger til arbeidsledige, så de må bare ta turen ned. Leste om hu Haugland i avisen i dag. Hun skulle tenke seg om,men det var ikke en blivende tilværelse å være ledig. Over nyttår var det slutt på lønnen fra stortinget. Hadde hun ike fått noe da, så kunne hun søke stortinget om bidrag. un var glad un hadde muligheten til å tenke...... Ja, de har ordnet seg. Forskjell på ledige folk. Vi andre som var i bedrifter som flagget ut pga politikeres behandling. Det er ikke mye etterlønn å hente der. De har valgt stortingslivet av fri vilje. De viste hva de gikk til. Selfølgelig vil vi aldri se de på a-etat. Jeg blir KALM når jeg leser om de.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Æsj, ja, KALME skal man ikke søke med.
Tusenfryd Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Herregud, misunnelige eller? De må da få områ seg! Det kan da vel godt hende de venter med å begynne i nye jobber, tar det med ro og ser hva som finnes av muligheter. Jeg leste samme artikkel og fant ingenting om at de ikke fikk jobb, bare at de ikke var i jobb nå. Jeg er også høyt utdannet og svært kvalifisert, likevel gikk jeg for en tid tilbake lenger enn tre måneder arbeidsledig - og nei, jeg rente ikke ned dørene hos Aetat heller. Arbeidsmarkedet er ikke slik i Norge at det bare er å velge og vrake. Og noen av oss vil gjerne finne en varig jobb, ikke bare kaste oss rundt. Synes ikke det er det mionste merkelig, og etter mange år med arbeidstider du og jeg ALDRI hadde funnet oss i, så har jeg ingen problemer med det!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #5 Skrevet 21. november 2005 Herregud, misunnelige eller? De må da få områ seg! Det kan da vel godt hende de venter med å begynne i nye jobber, tar det med ro og ser hva som finnes av muligheter. Jeg leste samme artikkel og fant ingenting om at de ikke fikk jobb, bare at de ikke var i jobb nå. Jeg er også høyt utdannet og svært kvalifisert, likevel gikk jeg for en tid tilbake lenger enn tre måneder arbeidsledig - og nei, jeg rente ikke ned dørene hos Aetat heller. Arbeidsmarkedet er ikke slik i Norge at det bare er å velge og vrake. Og noen av oss vil gjerne finne en varig jobb, ikke bare kaste oss rundt. Synes ikke det er det mionste merkelig, og etter mange år med arbeidstider du og jeg ALDRI hadde funnet oss i, så har jeg ingen problemer med det! ← Nei, jeg er ikke misunnelig. har vi andre id til å sitte hemme å tenke da? vi får lønnen da vi går, da den er vrukt opp, så er det tomt.da er det a-etat. Vi vet hva vi får der.Vi har da aldri muligheten til å sitte hjemme å tenke i tre mnd med etterlønn. Skulle det ikke komme noe passende jobb da, så kan jeg ikke søke min gamle arb.giver om bidrag.De pengene jeg får fra a-etat dekker ikke utgifter pr.mnd. poenget mitt var at de har ordnet seg selv veldig bra, mens vi andre står ute i kulden. En ser det bare på pensjonen. 12 år så har du opparbeidet deg full pensjon. Vi andre må ha tredve, vi kvinner må ha 40.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Æsj, ja, KALME skal man ikke søke med. ← medister i hue eller? Mulig du ikke skjønte ordet, men det skulle være KVALM.
Gjest TomKrus Skrevet 21. november 2005 #7 Skrevet 21. november 2005 Nei, jeg finner ikke det merkelig i det hele tatt. Regner med at de fleste har fått nok tilbud om rådgivningsjobber og styreverv, men muligens de ønsker å ta seg en liten pause etter en stressende hverdag i politikken? Og kanskje de har truffet på et lite antiklimaks etter at de ble sparket ut, og trenger å samle seg litt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå