Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Går fint å leve veldig billg, men greit å få i seg noen måltid med næring.

Eksempel på mat som er billig og metter og sunt:

Grønnsaker (f.eks gulrot, løk, kålrot, kål)

Bønner

Linser

Tomat på boks

EMV pølser og fisk og andre farseprodukt (styrer persnlig unna slike emv-varer grunnet lav kvalitet)

Egg

Fullkornspasta

Ris

Poteter

Svin og kylling som ikke er filetert. Husk å legge til vekt på bein kilopris

Havregryn

Endret av Blizz1
Skrevet
Anita. skrev (På 4.8.2022 den 17.06):

Maten har blitt dyrere, og kontoen etter ferien er lav 🤭 så her i huset har vi tatt på oss en utfordring, der vi skal bruke maks 100 kr per dag på mat. (noe som er mye lavere en vi er vant til) er det noen som har lyst til å være med på utfordringen, eller har noen gode tips på billig mat? 😄

Så langt ser uken sånn ut: 

Mandag, ingen handel bare rester.

Tirsdag, fant ferdig wok sett i billig disken til middag, og kjøpte flat brød og smør til frokost (har spekemat hjemme. ) 98kr.

Onsdag, kjøtt suppe av kjøttpudding og lapsakusblanding 99 kr. 

Torsdag, tok resten av kjøttpuddingen og lapskausblandingen, lagde pyttipanne. Kjøpte også rundstykker, katte mat og en brus. 86kr. 

Ukene tror jeg blir enkle, men gruer meg litt til helgen. Hvordan kjøpe god middag og snacks til helgen for 100kr hver dag? 😅

Er det kun middag? 

Billig snacks er f.eks popcorn. Karamellisert popkorn er også veldig billig og enkelt å lage.

Skrevet
Stoltskeiv skrev (På 9.8.2022 den 14.53):

Dere sparer enda mer på å ukeshandle. Selv da kan jeg bruke under 200 lappen, fordi jeg har ting hjemme. Handler man hver dag, så kommer det ofte mye ekstra oppi vogna som man egentlig ikke trenger, og da kan det bli brukt mer penger enn om man handler en gang i uka og bare tar opp i 1 ting ekstra. Handler man 6 dager i uka, så kan man fort havne med 6 ting man egentlig ikke trenger. Fungerte ekstremt dårlig for meg. Enklere å handle en gang i uka. Da bruker jeg kanskje 300-400 kr maks. Jeg er alene da 

Så lenge man faktisk handler bare det man skal, svarer det seg ofte å handle flere ganger enn bare én gang. Det blir faktisk mer matsvinn hos dem som handler bare én gang i uken. Bananer blir for brune, planer endres så den soppen du kjøpte til middagen på torsdag får du ikke brukt fordi du plutselig blir invitert til middag hos Tone, osv. 

Det lureste er å planlegge for mange dager av gangen, med utgangspunkt i hva man allerede har av rester, og så handle det, og bare det. Om man sliter med dårlig impulskontroll kan man gjerne spare på å ikke gå så ofte, men for mange er det altså mer gunstig å heller handle et par ganger fremfor en gang i uken. 

Og ikke minst: er man en stor familie skal det noe til å få plass til all mat for en hel uke i kjøleskap og fryser.. 

Skrevet

Du klarer fint å lage middag for mindre :)

Først må du slutte å handle hver dag, men handle hver uke. Det eneste du trenger/bør er å sjekke diverse datodisker daglig. Jeg handler kun kjøtt og diverse derfra. En pakke kjøttdeig koster 80 kr nå, og i datodisken koster den nesten 50 og jeg syns enda det er for mye. Du må også aktivit bruke datodisk og nedprisa varer. Havregryn. bønner, linser. ris og potet er veldig billig å mettende. 

Skrevet
Akuline skrev (4 timer siden):

Så lenge man faktisk handler bare det man skal, svarer det seg ofte å handle flere ganger enn bare én gang. Det blir faktisk mer matsvinn hos dem som handler bare én gang i uken. Bananer blir for brune, planer endres så den soppen du kjøpte til middagen på torsdag får du ikke brukt fordi du plutselig blir invitert til middag hos Tone, osv. 

Det lureste er å planlegge for mange dager av gangen, med utgangspunkt i hva man allerede har av rester, og så handle det, og bare det. Om man sliter med dårlig impulskontroll kan man gjerne spare på å ikke gå så ofte, men for mange er det altså mer gunstig å heller handle et par ganger fremfor en gang i uken. 

Og ikke minst: er man en stor familie skal det noe til å få plass til all mat for en hel uke i kjøleskap og fryser.. 

Man kjøper jo ikke varer som fort blir dårlig, det kjøper jeg da jeg faktisk trenger det. Men bananer der i mot kjøper jeg en gang i uka, begynner de å bli brune, så er det fint å lage bananpannekaker til kveldsmat.  

Og jeg snakket for en og ikke fler. Er man fler, så er det lurt å dele opp opp ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...