Gå til innhold

Søke en irrelevant jobb?

Gjest Gjest_Jotunjenta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jotunjenta_*

Har med at jeg er nyutdannet siv.ing. innen en gren som tydeligvis ikke etterspørres. Så jeg har innfunnet meg med at det kommer til å ta lang tid å få jobb.

Ville dere søkt på andre jobber i mens? Betenkeligheter med å søke på faste jobber som jeg hopper ut av dersom jeg får meg en jobb i samsvar med utdanningen min?

Jeg tenkte å søke på f.eks. sekretær eller tilkallingsvakt som lærer, evt være lærer ei stund hvis det går an uten pedagogikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er ganske sikker på at det vil ta lang tid å få drømmejobben syns jeg absolutt at du skal søke på andre jobber du kunne tenke deg å ha i mellomtida. Det er ingen arbeidsgivere i dag som tror de får beholde arbeidstakerne til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jotunjenta_*

Men hvis det er fast jobb, da? Er det da flere måneders oppsigelsestid, mon tro?

Sånn at jeg egentlig helst bør jakte på vikariater og sånt? For jeg vil jo fort over til den "bedre" jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med at jeg er nyutdannet siv.ing. innen en gren som tydeligvis ikke etterspørres. Så jeg har innfunnet meg med at det kommer til å ta lang tid å få jobb.

Ville dere søkt på andre jobber i mens? Betenkeligheter med å søke på faste jobber som jeg hopper ut av dersom jeg får meg en jobb i samsvar med utdanningen min?

Jeg tenkte å søke på f.eks. sekretær eller tilkallingsvakt som lærer, evt være lærer ei stund hvis det går an uten pedagogikk..

har du vert på www.tu.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ta vikariater eller være ekstrahjelp et sted. Da har du mulighet til å slutte fort, og det hadde jo vært dumt om det var lang oppsigelsestid som hindret at du fikk jobb. Når det er sagt er de fleste bedrifter villige til å vente lenger på den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært innom tu.no. Finnes bare stillinger for byggebransjen, ser det ut til. Uansett, så får jeg jo mail om det skulle dukke opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Tutta_*

Kjenner flere folk i din situasjon, og det kan TA TID å finne drømmejobben i bransjen. Jeg synes derfor at du skal jobbe i mellomtiden, nye arbeidsgivere vil alltid etterspørre hva du har drevet med i mellomtiden, flere års(?) lediggang høres ikke særlig forlokkende ut. Fast ansettelse oppsigelsestid 3 mndr, vikariat 1 mnd. Sistnevnte er å foretrekke i din situasjon. Synes også det er viktig at du er synlig aktiv ift. å skaffe deg en "bedre jobb". Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært innom tu.no. Finnes bare stillinger for byggebransjen, ser det ut til. Uansett, så får jeg jo mail om det skulle dukke opp noe.

Hvilken gren er du siving innen? Arbeidsmarkedet er bedre enn på veldig lenge for de fleste linjene, spesielt relatert til industri, energi/prosess, olje og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å få seg en fast jobb selv om det ikke er drømmejobben. På teknisk avsdeling i vår kommune jobber det en siv.ing., det er hans første jobb etter utdanningen.

Han har jobbet der i over ett år og har sagt fra til noen av kollegene at han ser etter andre jaktmarker. Han vil jobbe i privat sektor, for der kan han tjene over dobbelt så mye som i kommunen. Arbeidsgiver vet nok ikke at han vil bort, men han er lei av den lave lønnen i offentlig sektor. Han har ikke råd til å anskaffe familie med den lønnen han har nå, sier han og det forstår jeg godt! De i kommunen er lutfattige, og alle har lave lønninger.

Arbeidsgiver kan ikke regne med å beholde siv.ing'en i mer enn et par år, så lenge lønningene er så dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...