Gå til innhold

Så usikker på om jeg skal gå for et eller to barn, kan noen med erfaring gi råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid sett for meg to, men etter Toft svangerskap og babytid med første er jeg usikker. Jeg og mannen er rolige og liker en rolig livsstil, men ønsker ikke at barnet skal bli alene i verden den dagen vi går bort. Vil også oppleve begge kjønn, selv om det ikke er en garanti for at man får med en nr to. Familiedynamikken kan også bli mer spennende med 2.

Jeg vet rett og slett ikke, føler jeg begynne rå bli gammel også med tanke på nr to. Fikk første som 35 og er 36 nå. Må vente noen år så lille blir større og er jo da 40.

Hva hadde dere andre valgt?

Anonymkode: 168a3...5d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gått for noe annet enn enebarn. 

Anonymkode: 45974...070

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du begrunne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du begrunne?

Ser ingen grunn til det. Enebarn er best. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har alltid sett for meg to, men etter Toft svangerskap og babytid med første er jeg usikker. Jeg og mannen er rolige og liker en rolig livsstil, men ønsker ikke at barnet skal bli alene i verden den dagen vi går bort. Vil også oppleve begge kjønn, selv om det ikke er en garanti for at man får med en nr to. Familiedynamikken kan også bli mer spennende med 2.

Jeg vet rett og slett ikke, føler jeg begynne rå bli gammel også med tanke på nr to. Fikk første som 35 og er 36 nå. Må vente noen år så lille blir større og er jo da 40.

Hva hadde dere andre valgt?

Når dere først har valgt å få barn, så har dere også valgt bort en rolig livsstil for mange år fremover. Og det er helt uavhengig av om dere har ett, to eller enda flere barn. Barn er aktive, det er normalen.

Jeg ville nok hatt to. Hvor mye mer "spennende" det blir ut av det, ifh til ett barn, aner jeg ikke. Har ikke tenkt på det slik. Kanskje mer logistisk krevende, er mer ordbruken jeg ville brukt. Og særlig hvis aldersforskjellen blir for stor. Det er lettere å få hverdagen til å gå i hop når barna er nærere hverandre i alder. Og sjansen for at de deler samme interesser, er større.

Å oppleve begge kjønn ser jeg ikke som noe poeng. Barn er ulike. Du kan like godt få en jente som er mer "guttete" enn en gutt, eller omvendt. De er mennesker. Med alle sine variasjoner.

Anonymkode: 53fed...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når dere først har valgt å få barn, så har dere også valgt bort en rolig livsstil for mange år fremover. Og det er helt uavhengig av om dere har ett, to eller enda flere barn. Barn er aktive, det er normalen.

Jeg ville nok hatt to. Hvor mye mer "spennende" det blir ut av det, ifh til ett barn, aner jeg ikke. Har ikke tenkt på det slik. Kanskje mer logistisk krevende, er mer ordbruken jeg ville brukt. Og særlig hvis aldersforskjellen blir for stor. Det er lettere å få hverdagen til å gå i hop når barna er nærere hverandre i alder. Og sjansen for at de deler samme interesser, er større.

Å oppleve begge kjønn ser jeg ikke som noe poeng. Barn er ulike. Du kan like godt få en jente som er mer "guttete" enn en gutt, eller omvendt. De er mennesker. Med alle sine variasjoner.

Anonymkode: 53fed...e0d

Litt uenig, det er vel mye roligere med et barn enn med to. Kun halvparten så mye å følge opp.

• Liker 5
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Jeg stortrives med et barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er roligere med ett barn enn med to. Åpenbart. 

Jeg tenker det er fordeler med begge deler. Men skal dere få en til ville jeg ikke ventet så lenge.

Jeg fikk første som 36 åring og andre som 40. Gikk helt fint.

Anonymkode: d3313...22e

AnonymBruker
Skrevet

Ta et valg ut i fra hva dere ønsker. Ikke ut i fra hva som kan skje mange år frem i tid.

Jeg har to søsken. Og en død og en eldre foreldre, med alt det krever. Ene søskenet er det veldig godt å ha, vi samarbeider godt og snakker godt, og deler på arbeidet. Andre søskenet har meldt seg ut. Og selv om jeg setter enormt stor pris på å ha en å dele dette med som står i det samme ville jeg klart meg helt fint uten da jeg har en fantastisk støttende og forståelsesfull mann. 

Anonymkode: 71c17...775

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enkelte forsknings artikler hevder 1 barn gir mest lykke, mens andre mener 4.

Det er så mange faktorer som påvirker dette at en aldri vil få noe tilnærmet en fasit.  Jeg mener personlig at det er en kurant investering for framtiden med flere barn. Men det krever at en ofrer mye for det.

Jeg har flere enn snitte antall barn og for meg er følelsen av ett hus med mye liv noe av det beste jeg har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Samme her. Som enebarn selv har jeg alltid ønsket meg kun ett. Mannen er heldigvis enig. Føler det gir oss bedre mulighet for å sikre en god og trygg oppvekst for barnet, gi henne flere opplevelser osv. 

Anonymkode: aed9b...149

AnonymBruker
Skrevet

Minst en til! Start prøvingen i dag 😊

Anonymkode: e9f31...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for en til, selv om vi forventer at det blir slitsomt. En ting er alene med eldre foreldre, men generelt det at han fikk muligheten for nær fungerende familie var viktig for oss, siden vi begge har lite av det og har følt på savnet. Men vi vet jo godt at å ha nær familie som fungerer ikke er noen garanti, men han får i hvertfall en mulighet og et bedre utgangspunkt enn vi hadde også. I tillegg tenker vi to barn kan leke med hverandre når de blir litt større, som også er årsaken til at vi ikke ville ha alt for stor aldersforskjell. 

Anonymkode: e80f6...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Er enebarn selv og har hatt det godt. Hvis ikke det er din virkelig store drøm å få to, kan det gå helt greit å la det bli med en 😉

Anonymkode: 87ad0...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv enebarn og har vært storfornøyd med det. Selvfølgelig har jeg på noen tidspunkt savnet å ha søsken, men samtidig observerer jeg at mange av de rundt meg som har søsken ikke nødvendigvis har et godt forhold til disse, det er ofte mye sjalusi og generelt uenighet.

har selv ett barn og er fornøyd med det valget. Jeg kan bruke all min tid på hen og økonomien er mer romslig, vi får spart mye til barnet også. I tillegg har vi voksne mer fritid, og det er enklere å få barnepass. 

Anonymkode: c7644...9e0

Skrevet

Noe av det fineste jeg vet er når de to barna mine koser seg sammen de to. Det fine søskenbåndet. Jeg har også et veldig godt forhold til broren min. Nå som de er litt eldre (3 og 6) er det nesten mer avlastende å ha to kontra en fordi de leker så mye sammen. 

Gjør det som kjennes rett for dere. For min del er jeg veldig glad jeg har søsken og veldig glad jeg har mer enn ett barn. Så glad at vi prøver på enda en nå ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn, de er mine skatter, elsker mine barn, tida går så fort, plutselig er de 12 år og veldig selvstendig 🥰🥰🥰🥰

Anonymkode: 50dfc...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minst en til! Start prøvingen i dag 😊

Anonymkode: e9f31...fe1

Det er dessverre vanskelig å ta ubegrunnea svar seriøst. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme. Far vil veldig gjerne ha to, jeg synes det var tøft med fødsel og babytid. Er 31 da så har litt tid på meg men så er det dette med aldersforskjell da...

Anonymkode: 0ca8f...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...