Gå til innhold

Er foreldre i dag flinkere til å passe på barna sine enn foreldre før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dagens foreldre snakkes ofte ned. Slik har det vel alltid vært. Den foregående generasjon vil alltid kritisere den neste. 40-talls generasjonen kritiserte nok 60-talls generasjonen også. 

Men statistikken er jo i dagens foreldres favør. Foreldre i dag "er med" når barn utredes for diagnoser. I min klasse når jeg var liten satte flere av foreldrene på bremsene når lærere ville utrede for feks dysleksi, adhd ol. Resultatet er at flere av dem ikke får diagnosene sine før nå, langt oppi 30-åra. 

Foreldre i dag passer på barna sine mye mer enn før. Gikk du på ett kjøpesenter før i tida plinget det stadig opp over anlegget om "Jonas 3 år leter etter mamma Mari" "vi har en jente på ca 4 år med blå bukser og rød skjorte som leter etter pappan sin" osv. 

Ungene hoppa rundt på trampoliner uten sikkerhetsnett og brakk armer og bein, ble påkjørt i høstmørket fordi foreldrene ikke gadd kjempe om å ha på dem refleksvest og fikk store skader eller omkom i bilulykker fordi de satt dårlig sikret i bil med bikkjer, katter og CD plater slengende løst rundt i baksetet sammen med dem. 

Hvert år var det leteaksjoner etter barn og 90-tallet var preget av flere barnedrapssaker hvor drapsdømte ikke hadde noen som helst tilknytning til barna. 

Foreldrene sendte ungene sine langt ned i barnehagealder ut for å leke på egenhånd uten oppsyn. 
Fysisk avstraffing var fortsatt vanlig og mange unger fikk ris hvis de ikke "oppførte seg". 

Jeg skjønner at dette var normen og slik "alle" gjorde det, men synes det er litt spesielt alt 60-talls generasjonen ofte kritiserer dagens barneforeldre og kaller dem late eller uaktsomme. 

Mitt inntrykk er at dagens foreldre er veldig opptatt av ungenes ve og vel og at de skal få hjelpen de trenger når de trenger det. Resultatet er at de stemples som blaute og late..

60-tallsgenerasjonen deler også uhemmet i sosiale medier og har ofte liten forståelse for at barna deres ikke ønsker å drukne facebook i barnebilder. 

Anonymkode: 3fb97...ebb

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror faktisk dagens foreldre gjør mye riktig. Det kan nok bikke over for noen, men i det store og det hele er det bra tror jeg. Og det oppå ofte fulle jobber. Ikke rart folk er slitne og ikke orker å få like mange barn som før. 

Anonymkode: 19abf...043

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Dagens foreldre er mer opptatt av barna sine enn noen tidligere og passer også mye bedre på dem. Vi har også helt andre økonomiske ressurser.

Problemet er at vi passer så godt på at barna ikke får anledning til å kjenne fryd og mestring i å oppdage ting og utforske ting selv. Mye av det vi drev med var litt halvfarlig. Vi kjørte blant annet lange sparkstøtting tog (meiene tredd over neste spark) nedover åssiden i trafikkerte strøk.

Dette er de kjæreste minnene fra min barndom. Lange dager ute med andre barn, ingen voksne som passet på, og alt absolutt alt kunne skje!

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (2 timer siden):

Dagens foreldre er mer opptatt av barna sine enn noen tidligere og passer også mye bedre på dem. Vi har også helt andre økonomiske ressurser.

Problemet er at vi passer så godt på at barna ikke får anledning til å kjenne fryd og mestring i å oppdage ting og utforske ting selv. Mye av det vi drev med var litt halvfarlig. Vi kjørte blant annet lange sparkstøtting tog (meiene tredd over neste spark) nedover åssiden i trafikkerte strøk.

Dette er de kjæreste minnene fra min barndom. Lange dager ute med andre barn, ingen voksne som passet på, og alt absolutt alt kunne skje!

Godt innspill! Det kan bli for mye også. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, tror faktisk dagens foreldre gjør mye riktig. Det kan nok bikke over for noen, men i det store og det hele er det bra tror jeg. Og det oppå ofte fulle jobber. Ikke rart folk er slitne og ikke orker å få like mange barn som før. 

Ja det er ett annet poeng. Før var mange av mødrene hjemmeværende eller i redusert stilling. Foreldrene i 2022 har det mye mer travelt nå enn i 1995. Mange sjonglerer barn, studier, hus og hjem og deltidsjobb samtidig og blir allikevel fortalt fra mammapoliti og eldre at de gjør en for dårlig jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei folk er mer hysteriske nå enn før.

Anonymkode: 92acd...5d0

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt innspill! Det kan bli for mye også. 

Ja det er ett annet poeng. Før var mange av mødrene hjemmeværende eller i redusert stilling. Foreldrene i 2022 har det mye mer travelt nå enn i 1995. Mange sjonglerer barn, studier, hus og hjem og deltidsjobb samtidig og blir allikevel fortalt fra mammapoliti og eldre at de gjør en for dårlig jobb. 

Og enda hadde de aldri tid til å leke med barna eller delta på noe som helst. Nå er foreldre veldig flinke til å delta, ser på treninger, kamper, forestillinger osv ❤️ 

Anonymkode: 4e895...c02

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei folk er mer hysteriske nå enn før.

Anonymkode: 92acd...5d0

Ikke enig her, og føler at vi som ikke anser oss selv for å være hysteriske har en del statistikk på vår side.... Færre drukningsulykker og bilulykker med barn involvert nå enn på 80-tallet, når jeg vokste opp. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/faerre-barn-dor-i-ulykker

Jeg ble sendt på stranda med en tier til litt boller som åtteåring, liksom. Bada i stri elv, rett ved foss. Grøsser ved å tenke på det. Drukna en tenåring i den fossen når jeg var ti, men alle fortsatte å sende unger dit uten tilsyn åkkesom. Forstå det den som vil.

Anonymkode: 0e759...c7d

• Liker 19
Skrevet

Er foreldre i dag flinkere til å passe på barna sine enn foreldre før?

Man har i hvert fall blitt langt flinkere til å dille med ungene sine..

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange er nok flinkere, mens andre igjen er vel på grensa til hysteriske. 

Anonymkode: 3e53b...7c1

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mange er nok flinkere, mens andre igjen er vel på grensa til hysteriske. 

Heller dillete og hysterisk enn mor til et dødt barn.

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv en gammel mor, og er mer «uforsiktig» enn yngre foreldre er. Helt klart. 

Føler meg ikke uforsiktig, mer at jeg har fokus på å skape selvstendige barn.

Barnevakt og legging av andre enn mor/far en gang iblant fra ett år. Overnatting hos venner har skjedd fra fire år. Camp på dagtid på sommeren fra seks.

De skal klare å gå på butikken og kjøpe melk når de går i 1. klasse, og de skal få lede an når vi skal finne tilbake til bilen etter en bytur. De kam delta på matlaging og kutte grønnsaker fra de er fem.

De tjener penger på å pante flasker, har kontanter. Vet å selge ting på Finn.no for å få råd til noe annet. 

Et nei er et nei. Er jeg usikker, sier jeg kanskje. Kun ja betyr ja. 

Anonymkode: 492c6...8c8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Ikke enig. Mine har alltid vært beskyttende, både når det gjelder det økonomiske og som regel skulle jeg være inne tidligere enn de andre jeg var sammen på den tiden, og stilte krav angående skolearbeid og måtte alltid gi beskjed hvor jeg var og sammen med hvem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på foreldre i dag, akkurat som det har vært før. Enkelte av dagens foreldre er for lite flinke til å oppdra barna til å bli selvstendige. Noen glemmer at oppdragerrollen innebærer at barn skal være i stand til å klare seg selv når de er myndig. Både økonomisk og ellers. Tror kanskje tidligere generasjoner var flinkere til det.

Anonymkode: 168d0...ac7

• Liker 7
Skrevet

Oppvokst på 70-80 tall. Vi som barn fikk mere frihet. Om vi ville bygge en hytte i et skogholt, ja så gjorde vi det. Fikk låne hammer og spiker hjemme. Gikk ute i timevis. Blant venner.  Tok vare på hverandre. Tror dagens unge går glipp av mye. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
fru Alving skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at det kan bli for mye. Personlig merker jeg at jeg sliter litt med å finne balansen mellom å slippe barna fri og det å konstant ha dem under oppsyn. Jeg tror sosiale medier har mye av skylden. Ulykker skjer, selv de mest utrolige ting som har den laveste sannsynlighet. Før fikk man aldri høre om det og levde lykkelig uvitende om alt som KAN gå galt, mens nå så leser man nesten daglig om både det ene og det andre. Det er lett å kjenne på angsten - dette kan faktisk skje mitt barn også!

Når det er sagt så er det mange ting som er endret til det positive idag. Jeg leker daglig sammen med barna og elsker å ha dem med i fjæra. Jeg kan knapt nok huske å ha vært noe sammen med mine foreldre på den måten. Føler også barna blir hørt. Før skulle man bare være stille og føye seg, mens idag behandles barna som små individere. Jeg liker å tenke på det som om jeg ikke er her for å bestemme over barna, men for å veilede dem. Sikkerheten er også blitt mye bedre i dag, men det kunne man jo ikke gjøre så mye med før. Jeg tror alle gjorde det de trodde var best for barna. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var nøkkelbarn, og hadde vanvittig frihet i oppveksten. Frihet under ansvar. Dette har jeg hatt mye igjen for, selvstendighet og robusthet. Jobber med barn og ungdom i dag og vil påstå at en vesentlig del ikke er rustet til å overleve alvorlig motgang senere i livet grunner foreldreinvolvering i alle fasetter av livet deres.

Anonymkode: 670ce...b97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men, til foreldre før i tiden sitt forsvar: det var mye man ikke visste er skadelig eller farlig, og ting man ikke var klar over at er så viktig som det er. Alle de som la spedbarn til å sove på magen for eksempel, fordi det var jo anbefalt. De visste jo ikke ennå at det øker risiko for krybbedød. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heller dillete og hysterisk enn mor til et dødt barn.

Finnes mellomting da. Barn trenger ikke underholdes og passes på 24/7.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Både og kanskje, men hvis man følger med på KG er dagens foreldre altfor dårlig til å forberede barna til både ungdom-og voksenlivet. Feks av typen; " kan jeg sende 15 åringen ut til å plukke blåbær! ... Videre får de suse gjennom oppveksten uten å bli satt noe krav til som å rydde, vaske etc.  Det er altfor mye hysteriske foreldre (særlig kvinner) som sier "tenk om det skjer..." osv - dermed blir det for lite ansvar og mestring som er så viktig i oppveksten.

Anonymkode: df1a5...050

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og enda hadde de aldri tid til å leke med barna eller delta på noe som helst. Nå er foreldre veldig flinke til å delta, ser på treninger, kamper, forestillinger osv ❤️ 

Anonymkode: 4e895...c02

De voksne trengte ikke å leke. Vi møtte andre barn ute for å leke. Og vi hadde det kjempegøy, og brukte fantasien. Ser nesten aldri barn ute her, som slår ball, leker kongen på haugen på snødunger, leker boksen går, gjemsel i mørket på høsten, titten på hjørnet, graver snøhuler osv. Trist. Lykken var å komme hjem etter en kveld med lek i snøen og få varm kakao 🙂

Anonymkode: 168d0...ac7

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...