Gå til innhold

Jeg fikk autisme diagnose med lav score på raad skjema, er kanskje diagnosen feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk asperger diagnose i fjor og har i det siste tenkt litt på om den kanskje er feil? Jeg scoret lavt på raad skjemaet (husker ikke hvor lavt). Jeg gjennomgikk også en annen test der man skulle bli filmet (husker ikke hva den het), men resultatet der ble at de ikke kunne si noe om jeg hadde diagnosen eller ikke. 

Kan kanskje diagnosen være feil?

Anonymkode: 6abae...90c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje. Det hender jo at folk blir feildiagnotisert. Men hvis du lurer på om det kan ha vært tilfelle med deg, så må du ta det opp med lege/fagperson. 

Hva var det de skulle filme på den testen? Hva gikk den ut på?

Anonymkode: 37f5d...170

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje. Det hender jo at folk blir feildiagnotisert. Men hvis du lurer på om det kan ha vært tilfelle med deg, så må du ta det opp med lege/fagperson. 

Hva var det de skulle filme på den testen? Hva gikk den ut på?

For meg gjør det jo ikke noe å ha diagnosen sånn egentlig, jeg bare undrer meg over om det kan være feil.

Testen gikk ut på en del forskjellige (egentlig litt rare) ting. Bl.a fortelle en oppdiktet historie du måtte dikte opp der og da mens psykologen bladde i en bildebok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skårte på testene noe lavere enn det man ser på gruppenivå, men på intervjuene av meg og mamma så mente nevropsykologen at sammenlagt kvalifiserte jeg til å ha diagnosen. 

Så om jeg har den eller ikke så er det i grenseland da begge veier. Men på den testen som ligger på nett skårer jeg mellom 35-40. Og det er jo innenfor å ha det. 

Men som deg ser jeg ikke hva det har av betydning å følge dette opp. Det utgjør ingen forskjell. Jeg sliter like mye sosialt og psykisk uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg gjør det jo ikke noe å ha diagnosen sånn egentlig, jeg bare undrer meg over om det kan være feil.

Testen gikk ut på en del forskjellige (egentlig litt rare) ting. Bl.a fortelle en oppdiktet historie du måtte dikte opp der og da mens psykologen bladde i en bildebok.

Åja, sånn! 

Men hvis du går rundt og kjenner på at diagnosen egentlig ikke stemmer for deg, så er det litt greit å få den fjernet. 

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (25 minutter siden):

Jeg skårte på testene noe lavere enn det man ser på gruppenivå, men på intervjuene av meg og mamma så mente nevropsykologen at sammenlagt kvalifiserte jeg til å ha diagnosen. 

Så om jeg har den eller ikke så er det i grenseland da begge veier. Men på den testen som ligger på nett skårer jeg mellom 35-40. Og det er jo innenfor å ha det. 

Men som deg ser jeg ikke hva det har av betydning å følge dette opp. Det utgjør ingen forskjell. Jeg sliter like mye sosialt og psykisk uansett. 

Hvilken test på nett er det? Hadde vert interessant å tatt den selv. 

Det er helt sant at man sliter like mye uansett, uavhengig av diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Åja, sånn! 

Men hvis du går rundt og kjenner på at diagnosen egentlig ikke stemmer for deg, så er det litt greit å få den fjernet. 

Det gjør meg ingenting å ha diagnosen, det er ikke slik at jeg ikke kjenner meg igjen i noe. Jeg kjenner meg igjen i en del. Bare føler ikke at jeg er "typisk asperger" (om man kan kalle det det). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk asperger diagnose i fjor og har i det siste tenkt litt på om den kanskje er feil? Jeg scoret lavt på raad skjemaet (husker ikke hvor lavt). Jeg gjennomgikk også en annen test der man skulle bli filmet (husker ikke hva den het), men resultatet der ble at de ikke kunne si noe om jeg hadde diagnosen eller ikke. 

Kan kanskje diagnosen være feil?

Hvis de sa at de ikke kunne si at du hadde diagnosen så betyrjo det at du aldri fikk diagnosen.. 

Anonymkode: 3f669...eac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis de sa at de ikke kunne si at du hadde diagnosen så betyrjo det at du aldri fikk diagnosen.. 

Anonymkode: 3f669...eac

Jo. Tror du har misforstått. Diagnosen ble satt på bakgrunn av skjema, intervju, observasjon og den testen jeg nevnte. Denne testen har ikke alt å si, det er bare en pekepinn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken test på nett er det? Hadde vert interessant å tatt den selv. 

Det er helt sant at man sliter like mye uansett, uavhengig av diagnose. 

Husker ikke hva den heter, men vil tro du fikk de samme spørsmålene under utredning. Det fikk jeg. 

Bare Google Asperger test. Poengsum 30-50 indikerer Asperger. 

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 4.8.2022 den 19.01):

Husker ikke hva den heter, men vil tro du fikk de samme spørsmålene under utredning. Det fikk jeg. 

Ok, takk! Da skal jeg se om jeg finner den.

AnonymBruker
Skrevet

Å diagnostisere mentale diagnoser kan være vanskelig, enten det er autisme, ADHD, personlighetsforstyrrelser osv. Den som stiller diagnosen er avhengig av en subjektiv fortelling av symptomer fra pasienten, og som da kanskje forstår dette annerledes enn pasienten selv. De aller fleste vil ha trekk i sin personlighet som kan ligne på en eller annen diagnose, men trekkene er ikke dominante nok eller skaper problemer nok i personens liv til at diagnose stilles. Diagnose får man først og fremst fordi det utløser ofte en rekke rettigheter i f.eks. skolesammenheng. Noen kan også være i gråsone, og man er usikker evt. har et symptombilde som er uvanlig.

Når det er sagt, så kan jo venninnen min som er i en gråsone mtp. dysleksi eksempelvis benytte seg av den "dysleksi fonten" selv om hun ikke har diagnose. Man kan fint benytte seg av teknikker eller hjelpemidler selv om man ikke har diagnosen offisielt sett:)

Anonymkode: ddbc2...fef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 16.44):

Det gjør meg ingenting å ha diagnosen, det er ikke slik at jeg ikke kjenner meg igjen i noe. Jeg kjenner meg igjen i en del. Bare føler ikke at jeg er "typisk asperger" (om man kan kalle det det). 

Fikk også diagnosen for 3 år siden i voksen alder og føler den er feil for meg fordi jeg ikke er typisk Asperger. Jeg er i jobb, uten hjelp av nav, føler jeg fungerer greit sosialt. Men var mye mer typisk Asperger før, men har måttet jobbe mye med meg selv pga dette. Slitt litt mer en mange med å se gråtoner, altså jeg ser svart/hvitt. 
Følte meg ikke bedre av å få diagnosen, men den hjalp meg å få den støtten jeg trengte. Måtte gå på nav et år før jeg var på jobb og var under behandling. Men jobben jeg fikk, skaffet jeg på egenhånd.

Anonymkode: ea388...93e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å diagnostisere mentale diagnoser kan være vanskelig, enten det er autisme, ADHD, personlighetsforstyrrelser osv. Den som stiller diagnosen er avhengig av en subjektiv fortelling av symptomer fra pasienten, og som da kanskje forstår dette annerledes enn pasienten selv. De aller fleste vil ha trekk i sin personlighet som kan ligne på en eller annen diagnose, men trekkene er ikke dominante nok eller skaper problemer nok i personens liv til at diagnose stilles. Diagnose får man først og fremst fordi det utløser ofte en rekke rettigheter i f.eks. skolesammenheng. Noen kan også være i gråsone, og man er usikker evt. har et symptombilde som er uvanlig.

Når det er sagt, så kan jo venninnen min som er i en gråsone mtp. dysleksi eksempelvis benytte seg av den "dysleksi fonten" selv om hun ikke har diagnose. Man kan fint benytte seg av teknikker eller hjelpemidler selv om man ikke har diagnosen offisielt sett:)

Anonymkode: ddbc2...fef

Skjønner. Du forklarer godt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fikk også diagnosen for 3 år siden i voksen alder og føler den er feil for meg fordi jeg ikke er typisk Asperger. Jeg er i jobb, uten hjelp av nav, føler jeg fungerer greit sosialt. Men var mye mer typisk Asperger før, men har måttet jobbe mye med meg selv pga dette. Slitt litt mer en mange med å se gråtoner, altså jeg ser svart/hvitt. 
Følte meg ikke bedre av å få diagnosen, men den hjalp meg å få den støtten jeg trengte. Måtte gå på nav et år før jeg var på jobb og var under behandling. Men jobben jeg fikk, skaffet jeg på egenhånd.

Jeg sliter også med svart/hvitt tenkning. Og andre ting da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er lurt å tenke at man ikke har, eller ikke har, asperger. Det er ikke sort/hvitt, mer skalaer i flere retninger. Alle har litt trekk som er forenlig med asperger. Men når man har flere trekk som går høyt nok på skalaene, så kan det konkluderes med asperger, hvis det er til hjelp for personen. Man kan også leve et helt liv med de samme trekkene, uten diagnose.

Og viktig at man ikke må helt til topps på skalaene for å slå ut. Man må ikke ha en sterk særinteresse for eksempel, selv om det er et kjent trekk.

Anonymkode: 15907...670

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke typisk og folk skjønner ikke at jeg har asperger. Samtidig har jeg innsett i etterkant av diagnosen at jeg faktisk sliter med veldig typiske ting. Det har hjulpet mye å lese så mye jeg kan om asperger for å få en ordentlig forståelse av hva det dreier seg om. 

- Jeg forstår nå hvorfor jeg alltid har hatet shopping og netthandel og ikke orker å gå på kjøpesentre eller inn på en nettbutikk annet enn for å kjøpe et par helt konkrete ting som jeg ikke behøver å lete etter. 

- Jeg forstår hvorfor jeg arbeider så utrolig sakte og har problemer med å holde tidsfrister.

- Jeg forstår hvorfor jeg sliter sånn med å få oversikt over hverdagen og må lage detaljerte ukeplaner og dagsplaner. Hvis ikke jeg gjør det, blir jeg lett overveldet og handlingslammet og får ikke gjort det jeg skal gjøre.

- Jeg forstår hvorfor jeg kan bli helt overveldet og utmattet av å skulle ta en telefonsamtale, vanne blomster hos naboen, få en håndverker på besøk, få en ny telefon til å fungere eller organisere et bursdagsselskap.

- Jeg forstår hvorfor jeg ikke klarer å blande ulike sosiale verdener, som venner og familie, for da vet jeg ikke hvordan jeg skal oppføre meg.

Alt det ovennevnte er typiske problemer og handler om sensorisk overfølsomhet, problemer med eksekutiv funksjon og dårlig sosial fungering pga pugging av sosiale regler, istedenfor en intuitiv forståelse.

Så mitt råd til deg, Ts, er å lese deg opp på diagnosen. Kanskje du vil få en aha-opplevelse slik jeg fikk det.

Anonymkode: aeef2...d0f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er lurt å tenke at man ikke har, eller ikke har, asperger. Det er ikke sort/hvitt, mer skalaer i flere retninger. Alle har litt trekk som er forenlig med asperger. Men når man har flere trekk som går høyt nok på skalaene, så kan det konkluderes med asperger, hvis det er til hjelp for personen. Man kan også leve et helt liv med de samme trekkene, uten diagnose.

Og viktig at man ikke må helt til topps på skalaene for å slå ut. Man må ikke ha en sterk særinteresse for eksempel, selv om det er et kjent trekk.

Anonymkode: 15907...670

Enig. Mange tror at alle med Asperger er veldig rare og sære. og har dårlig hygiene. Stemmer ikke med meg, og mange andre jeg vet om. 

Ja, mange har også trekk uten å ha diagnosen. Jeg vet om folk som blir intenst interessert i ting feks, uten at dette er Asperger.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten kan symptomene forsterkes av dårlige perioder. Depresjon feks. Eller langvarig stress og traumer, kan gjøre så folk mer autistiske trekk enn om de hadde vært «friske».

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 4.8.2022 den 19.01):

Jeg scoret 46 på denne, og ikke fått noe diagnose selv etter utallige tester på dps. Fikk C-PTSD og emosjonelt ustabil pf istedet..

Anonymkode: ddbf5...19c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...