AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Da ser det ut til at det kun blir et på meg, har alltid sett for meg to,men trekker på årene og hadde tøft svangerskap og fødsel. Vil jo at barnet skal ha søsken og hører så mye negativt om enebarn. Hvilken fordeler er det egentlig? Anonymkode: 1c8b7...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Bedre økonomi Ikke nødvendig med stor bolig bedre muligheter til å følge opp barnet billigere ferier etc Ang barnet så blir det hva du gjør det til, bortskjemt eller ikke bortskjemt, det er du som må være bevisst dette. Anonymkode: acdf9...f34 12
fru Alving Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Det negative du hører er gamle fordommer. Enebarn klarer seg helt utmerket fordi de gjerne får masse oppfølging, oppmerksomhet, støtte og kjærlighet. Som enebarn blir en aldri målt mot noen og sammenlignet slik søsken gjerne blir. Du står altså friere i å definere hvem du er og hva du vil uten påvirkning. Enebarnet blir ofte flink til å være rundt voksne og lærer seg å snakke for seg og å bli selvstendig. Mange enebarn har stor integritet og er rause og tør å gå egne veier. De er vandt til å stå alene. Det dere kan gjøre er å ha åpent hus for venner og legge til rette for opplevelser sammen med andre med barn. Tror og det er lurt å ha tett kontakt med søskenbarn om de finnes og gjerne ha vennefamilier med barn som ditt barn kan "vokse" opp med. 10 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da ser det ut til at det kun blir et på meg, har alltid sett for meg to,men trekker på årene og hadde tøft svangerskap og fødsel. Vil jo at barnet skal ha søsken og hører så mye negativt om enebarn. Hvilken fordeler er det egentlig? Anonymkode: 1c8b7...fa9 Gå for 2! Barna har du for resten av livet🥰🥰jeg var 40 og fikk velskapt barn Anonymkode: abc67...d28
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vil jo at barnet skal ha søsken og hører så mye negativt om enebarn. Anonymkode: 1c8b7...fa9 Jeg vil hevde motsatt. Sjeleglad jeg var enebarn når jeg hører all dritten folk opplever igjennom oppveksten med søsken. Samme erfarer jeg med mine egne barn. De har null glede av hverandre. Kjenner med hånden på hjertet ingen som ville valgt å vokse opp med søsken igjen om de kunne valgt. Anonymkode: d6cc3...75c 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Mye lettere å få barnevakt 😆 Anonymkode: c0494...746 7 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 Du slipper å være nøyaktig med hva du hjelper til med økonomisk og annen støtte. Slipper krangling og sjalusi, både som små og voksne barn. Mer overskudd i hverdagen. Anonymkode: 66907...06d 6 4
Hannah80 Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 Det er så mye positivt med å ha kun ett barn, at jeg knapt vet hvor jeg skal starte😎😀 7 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 Jeg har forøvrig to, men har flere venninner som har ett barn, og er ofte litt misunnelig. Selv om begge barna mine er fantastiske kunne jeg ofte ønske vi bare hadde hatt ett barn (mest fordi jeg ble kronisk syk etter å ha fått andremann, det kan man jo ikke planlegge for). Det er mye lettere å få ting til med bare ett barn, man er litt friere, lettere å reise bort, man har mye mer overskudd til å gjøre kjekke ting, men kan dra mer på besøk og ha besøk når det bare er ett barn å ta hensyn til. Har ikke inntrykk av at de blir bortkjemte! Anonymkode: c0494...746 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 Mange fordeler med enebarn. Bedre økonomi. Mer frihet til reiser o.l i ferier. Da sammenligner jeg med mange barn som 3 til 4 da kostnaden blir mye høyere ved reise/ferie. Får mer oppmerksomhet. Foreldre har mer tid til oppfølging av skole. Dette trenger ikke bare være med enebarn. Nå sier jeg ikke dette med fordeler gjelder alle. Men for de som ja det endte med ett barn trenger ikke det være negativt som mange tenker (særlig de som har flere barn, tror at det bare er trist). Vi endte med ett barn og er veldig glad og fornøyd med det. Anonymkode: fcd91...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 Bedre tid, det koster mindre, slipper konflikter og drama mellom søsken. Lettere å få tid til egne aktiviteter, lettere å delta på ting når man er minst en voksen per barn. Barnet lærer å underholde seg selv, ta initiativ og kontakt med andre, eller begge deler 😉Så lenge familiesituasjonen generelt er god, har gjerne enebarn et sterkt forhold til foreldrene i voksen alder ☺️ Enebarn selv, tretti år, og dersom jeg skal ha barn i det hele tatt, vil jeg ha ett, kanskje to. Har trivdes godt og aldri drømt om noen stor familie... Anonymkode: 1b618...c48 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 Bedre økonomi Bedre tid Mer egentid - lettere å selv få trent, holdt på med hobbyer, møte venner etc Mindre rot i huset Mindre bråk i huset Enebarn skårer i snitt bedre på IQ tester og er mer suksessfulle Du har mulighet til å følge opp bedre - både med skole, fritidsaktiviteter og emosjonelt Søsken er uansett ingen garanti for vennskap eller at man i voksen alder har kontakt eller deler belastningen ved gamle syke foreldre etc. Man vil ha råd til å la ungen ta med en venn på ferie iblant, i stedet for å bruke de samme pengene på et søsken som kanskje ikke går særlig godt overens med ungen Anonymkode: e3201...b22 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Mange fordeler med å ha ett barn, og mange fordeler med å ha to eller flere. Man må finne ut hva som passer best for sin familie, ikke noe som er bedre enn det andre. Og enebarn vet ikke hva det vil si å ha søsken, og søsken vet ikke hva det vil si å være enebarn. Jeg er uendelig glad for å ha min søster nå i voksen alder og kan ikke se for meg et liv uten henne. Men, hadde jeg vært enebarn, hadde jeg jo ikke visst om hvordan jeg føler det nå, og kanskje tenkt at jeg var uendelig glad for å ikke ha søsken. 😊 Anonymkode: c8021...d03 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Mer søvn! Ønsker meg egentlig 3 men da ettåringen generøst tillot meg tre timer søvn i natt var jeg inne på tanken på om 1 barn kanskje holder😂 men hører de med eldre barn si at man fort fortrenger søvnmangelen som står på i småbarnsårene når barna blir større da (men når begynner de å sove egentlig?!?!)😛 Anonymkode: 638c4...aca
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil hevde motsatt. Sjeleglad jeg var enebarn når jeg hører all dritten folk opplever igjennom oppveksten med søsken. Samme erfarer jeg med mine egne barn. De har null glede av hverandre. Kjenner med hånden på hjertet ingen som ville valgt å vokse opp med søsken igjen om de kunne valgt. Anonymkode: d6cc3...75c Som enebarn også: helt enig! Og det er også mye av grunnen til at jeg og mannen velger ett barn selv. Jeg føler også det gir oss mye mer tid og ressurser til å følge opp barnet, ta det med på opplevelser og reiser osv. Anonymkode: 71fbe...ae1 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 jeg har bare et barn, en voksen sønn. Men er nå over 40 år og føler meg for gammel til flere barn. Anonymkode: 23a9e...79d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 Bedre tid Enklere logistikk Bedre økonomi Enklere å få barnevakt Ingen søskensjalusi og krangling nå eller i fremtiden Mer egentid, tid til hobbyer Enklere å dele seg ved ønske om frikveld Enklere legging Mye lavere lydnivå Mindre rot Slipper å bo i stor bolig Mange flere fordeler også! Anonymkode: 50097...495 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 Hadde enebarn i 9 år og kan ikke finne en eneste ting som taler for å kun ha et barn. Bortsett fra økonomi. Men den er ok uansett for vår del. Anonymkode: 7dc9a...bb7
-Missi- Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 Jeg har ett barn og slik blir det. Han er kun enebarn hos meg da, han har fått en søster på farsiden 😊så da fikk han søsken likevel selv om det ikke er helsøsken. Barna har samme pappa og ulik mamma. Vi har et veldig nært bånd, han er 15 nå og han er mitt alt når han er her. Han gjør det veldig godt på skolen nesten bare 6 ere😊💪i perioder når han kommer hit og er utslitt etter pappa uke med lillesøster sier han at det er så utrolig godt å komme hjem igjen og kunne slappe av skikkelig. Vi har 50/50 Men er her han sier er hjem. Selv har jeg en søster og vi har en veldig nær relasjon. Vi er også halvsøsken, ulik pappa. Hun kan til tider være en veldig slitsom del av livet mitt men er også et menneske jeg setter høyt. Søsken blir jo som livsvitne til ditt eget liv. Alt i alt jeg er glad jeg bare har én, ha får all den kjærlighet og oppmerksomhet han trenger. Samtidig glad han har fått halvsøsken for vet hvor mye min egen halvsøster betyr for meg. Tenker alle situasjoner har sine + og ÷ jeg. Viktigste må være at barna er ønsket og at man får så mange barn man selv synes passer. Selv er jeg 35 nå og med en på 15 er jeg ferdig. Hadde jeg fått ny samboer i yngre år kunne det kanskje blitt søsken på min side men slik ble det nå ikke. Mitt fokus har vært han og egentid når han ikke er her. Vurderte en liten periode Danmark men så fikk han søster på farsiden. Jeg tenker livet blir som det blir jeg 😊Utrolig lykkelig over den sønnen jeg har❤😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå