Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? 😅 Trives dere med å ha startet på nytt med baby igjen, var det riktig valg for dere? Fordeler/ulemper? ❤️

Mannen og jeg har to barn på 7 og 11 år, og har det siste året fått tilbake mye tid og overskudd, familien og hverdagen fungerer veldig godt. Og nå har vi begynt å få veldig lyst på et siste barn.... 🙈 Tenker på all gleden med å få oppleve alt på nytt igjen med et lite barn som vokser til, og enda et tilskudd til familien 🥰

Samtidig kan det jo bli krevende også, men ser mest fordeler. Vi har stort hus med nok plass og stabil økonomi. 

Men det er jo selvsagt dette med alder da, jeg er 40 og mannen 43 år. 

Noen her i 40 årene som har valgt å få en attpåkladd og startet på nytt med baby igjen? 🥰 Hører veldig gjerne om ulike erfaringer 😊

TS 

Anonymkode: 1572f...acb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke 40 men fikk sistemann da jeg var 36 og barna var 5 og 6 år. Det meste er positivt. Jeg hadde stabil jobb,hus, de andre barna store nok. Det var veldig fint å få tredjemann. Nytelse for det meste. 

Anonymkode: 8d732...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som fikk attpåklatt som 40+ er utslitte og eldes i rasende fart 😅

Merker at de er slappe mtp grensesetting også. De orker vel ikke å stå i kampene, lettere å gi etter.

Anonymkode: 25f29...a8e

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venninner som begge fikk sin siste i en alder av 42. Hun ene fikk barn nr 3 med ny mann, og hadde to tenåringer fra før med sin eksmann. Hun andre fikk barn nr 4 med samme far som de tre andre, og som var i alderen 9-15 eller deromkring. 

Det er 8 og 10 år siden dette skjedde og det har gått veldig bra med begge disse mødrene. De er verken mer eller mindre slitne enn sine jevnaldrende og ser verken eldre eller yngre ut. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til AB over her i det hele tatt. Når det gjelder trygghet og grensesetting er de erfarne mødrene suverene. De velger sine kamper på en rasjonell måte og har erfart hva som betyr noe og hva som ikke spiller noen rolle.

Det som skiller dem litt ut er at de selvsagt er blant de eldste mødrene i barnehagen og på skolen, men de er ikke alene om å ha fått barn etter fylte førti, så det er egentlig uten betydning. Fedre finnes i alle aldre, med flere som er i gang med kull nr 2 i en alder av nærmere 50, så fedrene skilte seg ikke ut i det hele tatt. 

Anonymkode: 804d0...b78

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere har det meste på stell, så det kan gå veldig fint. Samtidig skal dere ikke undervurdere problemene som kan oppstå i søskenforhold med så stor aldersforskjell. Attpåklatten kan lett bli hengende utenfor. Av erfaring vet jeg at nettopp den opplevelsen av utenforskap i familien kan gjøre stor skade.  

Anonymkode: 8f5dc...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine besteforeldre var 56 og 43, da deres yngste ble født. Har gått helt fint det, oppegående og resurssterke etterkommere.

Anonymkode: ffac3...659

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke en attpåklatt siden barna er ganske tette, men fikk sistemann da jeg var 40. Har gått helt supert!

Anonymkode: 885ca...957

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

fikk barn da jeg var 29, så kom nr 2 da jeg var 38, nr 3 kommer når jeg er 40. ( om 5 mnd) Føler meg tryggere nå, har bedre økonomi og alt er mer på plass enn tidligere. 

Anonymkode: 8f78b...1e6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har fått tilbake tid og overskudd, og så vurderer dere å få et til barn? Si i så fall farvel til tid og overskudd på en del år…

Anonymkode: 70b76...498

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan gikk det? 😅 Trives dere med å ha startet på nytt med baby igjen, var det riktig valg for dere? Fordeler/ulemper? ❤️

Mannen og jeg har to barn på 7 og 11 år, og har det siste året fått tilbake mye tid og overskudd, familien og hverdagen fungerer veldig godt. Og nå har vi begynt å få veldig lyst på et siste barn.... 🙈 Tenker på all gleden med å få oppleve alt på nytt igjen med et lite barn som vokser til, og enda et tilskudd til familien 🥰

Samtidig kan det jo bli krevende også, men ser mest fordeler. Vi har stort hus med nok plass og stabil økonomi. 

Noen her i 40 årene som har valgt å få en attpåkladd og startet på nytt med baby igjen? 🥰 Hører veldig gjerne om ulike erfaringer 😊

TS 

Aldri i verden. Hadde ikke fått barn etter 37

Anonymkode: 701b4...059

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min bestevenninne fikk sitt siste barn som 46 åring, fra før hadde hun 3 "barn" i alderen 15 til 23. Hennes eldste datter fikk barn samme året. Hun fortalte at det var fysisk mer slitsomt med den siste, men hun opplevde også mye større ro og mindre psykisk stress enn tidligere. Hun syns det var veldig fint å ha et "enebarn", det var en helt annen opplevelse enn å ha 3 små på en gang slik det var sist. Mye bedre tid til å følge opp et barn. Og det at hun og hennes eldste datter hadde små barn samtidig opplevde hun som godt, siden de fleste andre på hennes alder var ferdig med småbarn for lenge siden. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre fikk lillesøsteren min da de var 43 (mor) og (46 far). Jeg var 15 og min storebror 18. Jeg tror de har opplevd det som krevende (men selvsagt givende)

Fordeler: Lillesøsteren min har gjort at de har holdt seg unge lenger. 
Ulemper: De har hatt hjemmeboende barn i  40 år i strekk.m. Hun har vokst opp som et enebarn og er veldig mye mer bortskjemt enn oss. Min mor har vært en mer engstelig mor for henne enn for oss. 

Nå ser jeg at aldersforskjellen er vesentlig mindre her enn det var for oss. Det har nok vært den største ulempen. Jeg har et mye tettere forhold til broren min enn til lillesøsteren min. Jeg klarer ikke helt å føle at hun er søsteren min, men føler mer hun er en niese el. 

Anonymkode: 7ca08...9e9

• Liker 3
Skrevet

Kjenner en dame som fikk det. Hun er sprek. Husk at når barnet ditt er 30, er du 70… og det kan gå fint🐞 Men jeg sitter selv å tenker mye på akkurat det. Jeg vil så gjerne ha ett til seinere😭

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en attpåklatt når nest yngste var 13 1/2. Stortrives med å "begynne på'n igjen". Minsta er nå blitt 3 år og så langt merker jeg ingen forskjell fra da jeg var en langt yngre mamma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jeg i midten av 30-årene når vi fikk vår attpåklatt, men mannen var midt i 40-årene. Må si at det var hærlig med attpåklatten.

De to største var blitt store og selvstendige, det gjorde at vi fikk god tid til babyen. De største var også veldig glad for å få et lite søske, og de har vært til stor hjelp i babytiden.

Vi hadde alt på stell mtp hus, jobb, økonomi, etc når attpåklatten kom. Det var deilig. Når de minste kom var vi nyetablerte, pusset opp, under utdanning, rimelig nyansatt i hver vår jobb og prøvde å "lande livet" litt egentlig. 

Og så følte vi oss mer trygg og avslappet i rollen. Trygge på hverandre og i rollen som foreldre. Vi hadde jo vært gjennom to små tidligere og fått litt erfaring med det 😊

Selv om vår attpåklatt ikke var planlagt og kom som en liten overraskelse, så har det vært nesten utelukkende positivt, og vi er begge veldig fornøyd med at ting ble som de ble 💕

Anonymkode: db380...1de

Skrevet

Hvis dere selv ønsker det så synes jeg dere skal lage en liten attpåklatt! 💖😊

Selv kjenner jeg at det hadde jeg ikke orket. 😅 Er snart 40 selv og har to barn, og det ene «barnet» er voksent så jeg håper heller på at jeg får et barnebarn og dulle med innen 10-15 år 🥰

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en venninne som har fått to barn  med to års mellomrom etter 40 og de har det så fint🥰😍🤩 storesøster er blir 20 år og storkoser seg med sine småsøsken når hun er hjemme på besøk.

Go for it! -om dere begge har lyst og overskudd. Selv kjenner meg helt ferdig med småbarnsstadiet 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS 

Fikk sistejenta 20 år etter mine to andre barn. Jeg var 45 år da. Både svangerskapet og fødselen gikk kjempefint, og det har utelukkende vært positivt - overraskelsen hun var 🥰

Anonymkode: 45eb3...420

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre var i 40-årene da jeg kom. Mitt råd: ikke gjør det. Gled dere heller til barnebarn. Det kom overhode ingenting godt utav at de absolutt skulle få en til så gamle. søsknene mine flyttet ut da jeg var liten, foreldrene mine var opptatt med sitt og ble jo fort gamle og de var slitne. Min foreødre var mye på fjellet med mine søsken og spilte fotball og var aktiv, med meg gjorde de ingenting. De orket ikke. 

Man må ikke begynne på nytt igjen bare fordi det blir enklere. Nyt tiden dere har nå før barnebarna kommer. Det er et slit det også.

Anonymkode: 2628b...a91

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ut som om dere har det meste på stell, så det kan gå veldig fint. Samtidig skal dere ikke undervurdere problemene som kan oppstå i søskenforhold med så stor aldersforskjell. Attpåklatten kan lett bli hengende utenfor. Av erfaring vet jeg at nettopp den opplevelsen av utenforskap i familien kan gjøre stor skade.  

Anonymkode: 8f5dc...081

Dette stemmer, jeg er en sånn attpåklatt. Mine eldre søsken begynte å få barn mens jeg var 7 år så har aldri hatt det normale søskenforholdet man får med jevnaldrende søsken. I tillegg måtte mine foreldre sitte mye barnevakt. Da gikk det utover meg,  ble utrolig oppmerksomhetssyk og var det godt opp tidlig 20-årene. Drømte ofte om å være en normal familie med to voksne og to barn, ikke et kaos av en gjeng på 20 stykker med søsken og tantebarn. Jeg er selvfølgelig glad for tantebarna i dag, men å vokse opp «alene» uten jevnaldrende søsken er ikke noe jeg ville utsatt noen andre for. 

Anonymkode: 7af54...ae6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...