AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Hei! Jeg og min samboer har snakket om barn og har vært enige om at vi ønsker å få barn engang. Jeg har kommet frem til at jeg ønsker å begynne å prøve. Jeg er 30 år og føler at det er på tide. Men hvordan skal jeg ta det opp med han? Det er lenge siden vi har snakket om temaet, og inni meg er jeg egentlig redd for at det har endret seg hos han eller at han ikke er klar. Hvordan skal jeg legge det frem på en slik måte at han ikke føler seg presset? Anonymkode: 1230a...1ab
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Tiden går fort, plutselig så kan det ta deg flere år + prøverør å bli gravid. Du burde slutte på hormonprevensjon, og det du burde si til samboeren din er nettopp det. Fortell at nå er du 30 år, fra og med etter neste menstrasjon - så kaster du prevensjonen din, og hvis han da ikke vil bli pappa så må han selv stå for kondomer. På den måten finner du fort ut av hva han egentlig vil også, for hvis han ikke vil bli pappa (eller vente, slik mange menn sier de vil) så må du ta et valg for deg selv. Vente, til du kanskje ikke kan bli gravid lengre - eller finne en mann som vil lage en familie med deg. Anonymkode: 7093e...c9d 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tiden går fort, plutselig så kan det ta deg flere år + prøverør å bli gravid. Du burde slutte på hormonprevensjon, og det du burde si til samboeren din er nettopp det. Fortell at nå er du 30 år, fra og med etter neste menstrasjon - så kaster du prevensjonen din, og hvis han da ikke vil bli pappa så må han selv stå for kondomer. På den måten finner du fort ut av hva han egentlig vil også, for hvis han ikke vil bli pappa (eller vente, slik mange menn sier de vil) så må du ta et valg for deg selv. Vente, til du kanskje ikke kan bli gravid lengre - eller finne en mann som vil lage en familie med deg. Anonymkode: 7093e...c9d Hvis han plutselig har endret mening så er han ikke mannen for meg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt. Er nok derfor jeg er engstelig for å spørre også, i redsel for at han nettopp har endret mening. Men ønsker samtidig ikke å tvinge noe på han. Men er som du sier, det kan faktisk ta flere år å lykkes, hvis man i det hele tatt gjør det. Så er på tide nå. Anonymkode: 1230a...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Ta det bare opp i neste samtale, ved middagsbordet eller mens dere ser på tv? Si du har tenkt litt på barn, og lurer på hva han tenker om å starte å prøve snart? Anonymkode: 0f0d5...f2a 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 Svaret ligger der allerede, har han forandret mening utløses ikke det av at du spør -riv av plasteret. Anonymkode: 5c310...d43 3
Mooza Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 Jeg tror bare du skal være ærlig og si at du har tenkt på barn i det siste, og at du har lyst å få snart. Dette handler om hva du vil og ønsker, og det må du dele med han. Så kan du velge rett tid og sted. Holde han i handa og sitte ved siden av han. Så må han få si sitt. Det er jo der du frykter at han sier nei. Men du må høre hva han tenker.... 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Mooza skrev (Akkurat nå): Jeg tror bare du skal være ærlig og si at du har tenkt på barn i det siste, og at du har lyst å få snart. Dette handler om hva du vil og ønsker, og det må du dele med han. Så kan du velge rett tid og sted. Holde han i handa og sitte ved siden av han. Så må han få si sitt. Det er jo der du frykter at han sier nei. Men du må høre hva han tenker.... Det er sant. Takk for svar! ts Anonymkode: 1230a...1ab
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis han plutselig har endret mening så er han ikke mannen for meg. Men det kommer til å gjøre veldig vondt. Er nok derfor jeg er engstelig for å spørre også, i redsel for at han nettopp har endret mening. Men ønsker samtidig ikke å tvinge noe på han. Men er som du sier, det kan faktisk ta flere år å lykkes, hvis man i det hele tatt gjør det. Så er på tide nå. Anonymkode: 1230a...1ab Se på det slik da. Hvis han har endret mening så har du ingen tid å miste. Da må du velge, han eller å få barn. Anonymkode: 9e881...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Se på det slik da. Hvis han har endret mening så har du ingen tid å miste. Da må du velge, han eller å få barn. Anonymkode: 9e881...f3d Veldig sant. Det er egentlig slik jeg tenker også, men fremdeles skummelt. ts Anonymkode: 1230a...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig sant. Det er egentlig slik jeg tenker også, men fremdeles skummelt. ts Anonymkode: 1230a...1ab Ja, det ER skummelt. Det er jo en av de store spørsmålene, en av de tingene man ikke skal inngå kompromiss på. Men husk at det er mange menn som har et stort barneønske, så det kan fort gå helt fint dette. De bare tenker ofte at de har så mye bedre tid enn kvinner så da har de det ikke så travelt. Anonymkode: 9e881...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 Du må bare spørre hva han tenker om det nå, siden det er lenge siden dere har snakket om det, og høre hva han sier. Min sa han ville vente, så jeg gav ham nesten et år til å venne seg til tanken. Deretter var jeg litt streng med ham da jeg bikket 31, da hadde vi vært samboere i flere år, hadde hus, bil og dyr. Han var 35. Slik jeg så det var det ingen grunn til å utsette mor og barn for noen høyere risiko enn nødvendig med tanke på alder, og at man kanskje må prøve en stund. Ikke vil jeg sitte med baby når hele omgangskretsen har større barn heller. Så jeg sluttet med p-piller, han brukte kondom i tre måneder til jeg ba ham skjerpe seg. Så nå er jeg gravid 😅 Og han har kommet over skrekken og gleder seg. Anonymkode: 78e49...362 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må bare spørre hva han tenker om det nå, siden det er lenge siden dere har snakket om det, og høre hva han sier. Min sa han ville vente, så jeg gav ham nesten et år til å venne seg til tanken. Deretter var jeg litt streng med ham da jeg bikket 31, da hadde vi vært samboere i flere år, hadde hus, bil og dyr. Han var 35. Slik jeg så det var det ingen grunn til å utsette mor og barn for noen høyere risiko enn nødvendig med tanke på alder, og at man kanskje må prøve en stund. Ikke vil jeg sitte med baby når hele omgangskretsen har større barn heller. Så jeg sluttet med p-piller, han brukte kondom i tre måneder til jeg ba ham skjerpe seg. Så nå er jeg gravid 😅 Og han har kommet over skrekken og gleder seg. Anonymkode: 78e49...362 Takk for svar!! Så bra det ordnet seg for dere. Håper det går samme retning for min del. ts Anonymkode: 1230a...1ab
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det ER skummelt. Det er jo en av de store spørsmålene, en av de tingene man ikke skal inngå kompromiss på. Men husk at det er mange menn som har et stort barneønske, så det kan fort gå helt fint dette. De bare tenker ofte at de har så mye bedre tid enn kvinner så da har de det ikke så travelt. Anonymkode: 9e881...f3d Håper ikke min har endret mening. Men det må jeg jo bare spørre om som dere sier. Takk for svar! ts Anonymkode: 1230a...1ab
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Bare spør. Skjønner det er skummelt, men legg det fram på en undrende og nyskjerrig måte 😊. Også kan det være greit å være klar på at du har behov for en avklaring sånn at det ikke bare blir "snakk". Men ikke vær for streng med han heller (synes noen av svarene her er litt vel strenge...). Å få barn er en kjempestor, eksistensiell omveltning, og at noen kan bli nervøse av det er ikke rart. Men dette finner dere ut av sammen! Anonymkode: 99a4e...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå