Gå til innhold

Flere lærere som har litt panikk over at ferien straks er over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker i utgangspunktet jobben min, men har de siste årene opplevd at den sluker meg med hud og hår. Har alltid fått klasser med en del utfordringer, da jeg påstås å være god på det. Men den jeg fikk i fjor var ekstremt arbeidskrevende. Og nå kjenner jeg at jeg faktisk er litt usikker på om jeg kan klare å gå gjennom enda et ekstremt krevende år.

Mistet litt illusjoner, da det er lite hjelp å få i ekstremt krevende situasjoner. Og med 16 elever som trenger ekstra oppfølging. (Av 29). Flere som egentlig trenger begynneropplæring, men som må følge vanlig 9. Klasse. Og har null ressurser. (Har sakkyndig, men skolen har et budsjett. Og klassen min har mer enn de andre klassene. Men ingen har jo samme elevgruppe som meg).  Jeg har jo ikke noe tid til å forberede meg i fag. Kanskje må jeg bli flinkere til å plassere møter med bup, barnevern og ppt i undervisningstid? Men da blir det jo bare merarbeid etter vikar. 

Flere som opplever at læreryrket har blitt håpløst de siste årene?

Anonymkode: 87634...e02

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja 😭

Gruer meg til oppstart... 

Anonymkode: 89231...0bc

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja 😭

Gruer meg til oppstart... 

Anonymkode: 89231...0bc

Hva må til, for at det ikke skal være pyton?

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg også. 

Det som må til, er nok å komme i gang. De fleste synes det er tøft å starte etter ferie, uavhengig av yrke. 

Ja, også skal jeg starte på utdanning ved siden av jobben for å komme meg bort fra yrket om et par år. Det hjelper faktisk veldig på motivasjonen! 

Anonymkode: fd3e5...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva må til, for at det ikke skal være pyton?

Mer og dedikerte ressurser til de som krever mye ville vært en særdeles god start!

Anonymkode: 15cbb...64d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker i utgangspunktet jobben min, men har de siste årene opplevd at den sluker meg med hud og hår. Har alltid fått klasser med en del utfordringer, da jeg påstås å være god på det. Men den jeg fikk i fjor var ekstremt arbeidskrevende. Og nå kjenner jeg at jeg faktisk er litt usikker på om jeg kan klare å gå gjennom enda et ekstremt krevende år.

Mistet litt illusjoner, da det er lite hjelp å få i ekstremt krevende situasjoner. Og med 16 elever som trenger ekstra oppfølging. (Av 29). Flere som egentlig trenger begynneropplæring, men som må følge vanlig 9. Klasse. Og har null ressurser. (Har sakkyndig, men skolen har et budsjett. Og klassen min har mer enn de andre klassene. Men ingen har jo samme elevgruppe som meg).  Jeg har jo ikke noe tid til å forberede meg i fag. Kanskje må jeg bli flinkere til å plassere møter med bup, barnevern og ppt i undervisningstid? Men da blir det jo bare merarbeid etter vikar. 

Flere som opplever at læreryrket har blitt håpløst de siste årene?

Jeg kjenner meg forresten veldig igjen i det du skriver om ressurser, behov for oppfølging. Snakket forresten om det for et par timer siden, det er så utrolig stort sprik mellom hva man skal få til på papiret, budsjett og hva som faktisk er realistisk. 

Du bør absolutt legge møter inn i undervisningstid, og i hvertfall inn i arbeidstid på skolen. Alt som går utenfor oppsatt arbeidstid på skolen bør du skrive timeliste på, for å synliggjøre arbeidsbyrden. 

Et av problemene i norsk skole pr nå er at vi ikke lenger har krevende og mindre krevende klasser. Alle klasser er krevende, men enkelte klasser er krevende utenfor det hinsidige. Krevende klasser med atferd, diagnoser, ekstra oppfølging er normalen. Det er ikke plass til forberedelse av god undervisning lenger, og alle som jobber i skolen flirer når man hører politikere si at "alle har krav på tilpasset opplæring". For ingenting av ressurser følger med disse kravene og lovene. Så da blir det som det blir. Man får ikke til å lage gull når man bare har småstein å rutte med. 

Anonymkode: fd3e5...cef

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere lærere har min fulle forståelse. Er selv mor til barn i skolen. Ser at lærere har fått flere oppgaver enn tidligere. Dette henger nok sammen med at flere barn diagnostiseres i spes helsetjenesten, som igjen utløser krav om tilpasning i skolen. Jeg synes det er uhørt at lærere skal ha den rollen det er å f eks delta i møter med ulike instanser. Svare på foreldres ulike spm osv. alt med måte så klart. Men jeg synes ofte at foreldre med barn som har problemer forventer for mye, og glemmer fellesskapet. Lærere skal være lærere. Så her må noe gjøres, helt klart. I tillegg synes jeg det er for mye fokus på mål og kartlegging osv. pluss på kravstore foreldre, og man har det gående. Synes dere som jobber som lærere at det er vanskelig å sette grenser? For i utg punktet er det å jobbe med barn en grenseløs oppgave. Så man må selv sette grenser, og det er jo ikke alltid så lett. Jobber for øvrig selv med mennesker i sårbare posisjoner. Så kjenner det på kroppen, det med forventninger og krav. 

Anonymkode: c75e4...a06

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg også litt, selv om jeg ikke skal være kontaktlærer. Var det ikke i fjor, etter å ha vært sykmeldt store deler av 20/21. Koronaen og krevende klasser gjennom mange år tok knekken på meg. Det var en ny verden å ikke være kontaktlærer! Selv om det er svært krevende uansett, så er det ikke lenger mitt hovedansvar å følge opp alt. Dermed mer tid til alle elevene, og til for-og etterarbeid til undervisning. Aldri mer kontaktlærer, da slutter jeg! 

Anonymkode: 63d9e...c3c

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart du er bakpå etter fri i to mnd, vi andre som har ferie i maks 3 uker rekker ikke komme inn i frimodusen en gang før det er jobb igjen. 

Anonymkode: 5f5e0...93e

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, litt. Begynner som kontaktlærer på ny arbeidsplass med elever som trenger mer og stabil oppfølging. Jeg har et barnehagebarn som sikkert kommer til å få alt av sykdommer denne høsten, og jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Tidenes drømmeansatt der altså. 🙄

Anonymkode: 75363...0af

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg gruer meg, og jeg har ikke en gang en spesielt krevende klasse 🙈 Klassen jeg har nå er kanskje den enkleste jeg har hatt de siste ti årene, men jeg gruer meg likevel til følelsen av hele tiden være utilstrekkelig, både på jobb og hjemme. Jeg er glad i jobben min, i kollegaer og elever, men spesielt de første par ukene er tunge altså…

Anonymkode: ca6e9...863

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg gleder meg til å begynne på igjen. Jobber på barneskole og har en veldig fin klasse og veldig hyggelige kolleger. 

Deilig å ha ferie, men også godt å komme i gang med "normal" hverdag igjen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere lærere har min fulle forståelse. Er selv mor til barn i skolen. Ser at lærere har fått flere oppgaver enn tidligere. Dette henger nok sammen med at flere barn diagnostiseres i spes helsetjenesten, som igjen utløser krav om tilpasning i skolen. Jeg synes det er uhørt at lærere skal ha den rollen det er å f eks delta i møter med ulike instanser. Svare på foreldres ulike spm osv. alt med måte så klart. Men jeg synes ofte at foreldre med barn som har problemer forventer for mye, og glemmer fellesskapet. Lærere skal være lærere. Så her må noe gjøres, helt klart. I tillegg synes jeg det er for mye fokus på mål og kartlegging osv. pluss på kravstore foreldre, og man har det gående. Synes dere som jobber som lærere at det er vanskelig å sette grenser? For i utg punktet er det å jobbe med barn en grenseløs oppgave. Så man må selv sette grenser, og det er jo ikke alltid så lett. Jobber for øvrig selv med mennesker i sårbare posisjoner. Så kjenner det på kroppen, det med forventninger og krav. 

Anonymkode: c75e4...a06

Jeg er heldigvis god til å sette grenser og å holde oppsatt møtetid. Men det er likevel for mye.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk deg til privatskoler! Gjerne de med evnetest eller karakterkrav. De får også lov til å ha ordensregler med reelle konsekvenser som hjelper veldig.

Lykke til!

Anonymkode: 628c9...654

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å glede meg til å begynne igjen på jobb. Det som stresser meg i år er den totale mangelen på oppdaterte læreverk. Elevene har ingen bøker, så opplegg må vi sy sammen av diverse vi finner på nett. Det er jo vel og bra og kan være kjekt det, men det er veldig tidkrevende. Å kunne hatt et læreverk som grunnmur og så heller bygget på med andre ting, hadde vært en drøm. Men det er jo penger det står på så det er lite man får gjort.

Jeg har også en krevende klasse med mange elever under utredning, og de som har assistent på seg får ikke alle timene sine fordi assistenten til stadighet blir omplassert for å gjøre vikaroppgaver. Det handler vel også om penger.

Likevel kjenner jeg jo på den gode følelsen av nytt skoleår også. Føler meg motivert og gleder meg til å se gjengen min igjen.

Anonymkode: ee619...d70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å glede meg til å begynne igjen på jobb. Det som stresser meg i år er den totale mangelen på oppdaterte læreverk. Elevene har ingen bøker, så opplegg må vi sy sammen av diverse vi finner på nett. Det er jo vel og bra og kan være kjekt det, men det er veldig tidkrevende. Å kunne hatt et læreverk som grunnmur og så heller bygget på med andre ting, hadde vært en drøm. Men det er jo penger det står på så det er lite man får gjort.

Jeg har også en krevende klasse med mange elever under utredning, og de som har assistent på seg får ikke alle timene sine fordi assistenten til stadighet blir omplassert for å gjøre vikaroppgaver. Det handler vel også om penger.

Likevel kjenner jeg jo på den gode følelsen av nytt skoleår også. Føler meg motivert og gleder meg til å se gjengen min igjen.

Kan legge til at jeg har sittet litt og sydd sammen noen grove planer for undervisningen allerede, slik at det blir overkommelig til oppstarten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Søk deg til privatskoler! Gjerne de med evnetest eller karakterkrav. De får også lov til å ha ordensregler med reelle konsekvenser som hjelper veldig.

Lykke til!

Hvilke privatskoler er dette? Har jobbet på privatskole før, og der var det ikke lov å be om denne type informasjon ved opptak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke privatskoler er dette? Har jobbet på privatskole før, og der var det ikke lov å be om denne type informasjon ved opptak.

Oslo internasjonale skolen har visst ikke karakterkrav per se, men man må dokumentere at man har bestått 8.klasse for å få komme inn i 9.klasse for eksempel. Jeg har bare hatt inntrykk og blitt fortalt av noen som jobber der at det er karakterkrav, men da har vedkommende ordlagt seg uriktig. Beklager det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oslo internasjonale skolen har visst ikke karakterkrav per se, men man må dokumentere at man har bestått 8.klasse for å få komme inn i 9.klasse for eksempel. Jeg har bare hatt inntrykk og blitt fortalt av noen som jobber der at det er karakterkrav, men da har vedkommende ordlagt seg uriktig. Beklager det. 

Også er det språkkrav naturligvis. Engelsken må være god nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Også er det språkkrav naturligvis. Engelsken må være god nok.

Går den internasjonale skolen under annen læreplan? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...