AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Hei Jeg er inne i siste ferieuken, og ligger syk med corona. Ble syk på mandag, og er fremdeles ganske dårlig. Alle planer for siste uken gikk i vasken siden jeg selvfølgelig ikke vil utsette andre for smitte. Er det innafor å spørre om sykemelding denne siste ferieuken, sånn at jeg får utsatt siste ferieuke til senere? eller er dette bare noe man må regne med kan skje i ferien? Anonymkode: 8d637...3fb
solmåneogstjerner Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Det er helt innafor med sykemelding ja. Både juridisk og moralsk. God bedring! 2
Møretausa Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Ok, takk for svar! Da skal jeg høre med legen ts
Nuttery Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Jeg var sykemeldt to av tre ferieuker pga det samme, så det er det bare å spørre om. 1
Møretausa Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 Nuttery skrev (6 minutter siden): Jeg var sykemeldt to av tre ferieuker pga det samme, så det er det bare å spørre om. Var det nok å ringe til legekontoret? Regner ikke med legen vil ha meg inn på time nå.
Nuttery Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 Møretausa skrev (Akkurat nå): Var det nok å ringe til legekontoret? Regner ikke med legen vil ha meg inn på time nå. Jeg sendte henvendelse via helsenorge, ble oppringt ila dagen og fikk sykemelding elektronisk. Fikk forlenget sykemeldingen to ganger, var aldri innom. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Legen kan vel ikke tilbakedatere sykemelding så tror du er for sent ute. Anonymkode: 8ccc4...fd4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 Ja, få deg sykemelding, det må du ha. Husk også at du må melde fra/be om utsatt ferie så raskt som mulig når du er tilbake på jobb. Det er også kjekt å vite at du må være 100% sykemeldt for å kunne få utsatt ferien, men det høres jo ikke ut som er relevant her. God bedring!! Anonymkode: 21003...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Legen kan vel ikke tilbakedatere sykemelding så tror du er for sent ute. Anonymkode: 8ccc4...fd4 Legen KAN klart tilbakedatere sykemelding, jo. Min lege gjorde det for meg så sent som for 14 dager siden. Det spørs nok en del på forholdet man har til legen, og sykdomshistorikk. Jeg er kronisk syk, så legen setter ingen spørsmål ved at jeg har tatt noen egenmeldingsdager og ser an, før jeg ev. tar en hastetime, hvor så legen gjør om hele perioden til sykemelding i stedet. For å være sikker, så ville jeg sendt melding til legen/legekontoret via helsenorge.no så raskt som mulig. Da har legen enda bedre grunnlag for tilbakedatering. Anonymkode: 21003...9c0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 Jeg gjorde nettopp det for rundt 2 uker siden. Ringte legekontor dagen etter positiv test, og fikk en ukes sykemelding over telefon. Trengte også en bekreftelse til reiseforsikring da jeg måtte kansellere reise, og den ble lagt i skranken med beskjed om å hente ETTER jeg ble frisk. Anonymkode: cb8bb...ffe
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 1 hour ago, Møretausa said: Var det nok å ringe til legekontoret? Regner ikke med legen vil ha meg inn på time nå. Ringe holder, du kan ev. også kontakte via helsenorge.no i de fleste tilfeller. Da kan legen ta en elektronisk konsultasjon (du får ev. egenandelskrav), og du får sykemelding med en gang. Du kan også sende generell melding til legekontoret for å forhøre deg. Anonymkode: 21003...9c0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg er inne i siste ferieuken, og ligger syk med corona. Ble syk på mandag, og er fremdeles ganske dårlig. Alle planer for siste uken gikk i vasken siden jeg selvfølgelig ikke vil utsette andre for smitte. Er det innafor å spørre om sykemelding denne siste ferieuken, sånn at jeg får utsatt siste ferieuke til senere? eller er dette bare noe man må regne med kan skje i ferien? Anonymkode: 8d637...3fb Du har rettppny ferie dersom du blir syk i ferien, prat med arb.giver Anonymkode: 84f22...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 Og siden vi er inne på temaet, en del har ikke erfaring med dagens elektroniske sykemeldinger. Du får en melding om en oppgave på NAV, og den må du følge opp. Arbeidsgiveren din får ikke sykemeldingen før du har gjort det, men det går fort og greit. Anonymkode: 21003...9c0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Du har rettppny ferie dersom du blir syk i ferien, prat med arb.giver Anonymkode: 84f22...4b5 Det er jo det hele tråden handler om! Men for å benytte seg av den retten er det en del krav og regler. Egenmelding holder ikke, man må ha sykemelding. Man må si ifra "uten ugrunnet opphold", og litt andre ting. Anonymkode: 21003...9c0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Legen kan vel ikke tilbakedatere sykemelding så tror du er for sent ute. Anonymkode: 8ccc4...fd4 Hvis jeg sender en melding til legekontoret mandag, men ikke snakker med legen om sykemelding før torsdag, så kan de tilbakedatere den til da jeg tok kontakt. Hvis TS har registrert testen sin, eller tok testen hos kommunen, så tipper jeg at de tilbakedaterer den. De kan selvfølgelig ikke bare ta det for god fisk at en har vært syk i en uke hvis man ikke har tatt kontakt eller har noe å vise til. Anonymkode: ad565...dde
Møretausa Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis jeg sender en melding til legekontoret mandag, men ikke snakker med legen om sykemelding før torsdag, så kan de tilbakedatere den til da jeg tok kontakt. Hvis TS har registrert testen sin, eller tok testen hos kommunen, så tipper jeg at de tilbakedaterer den. De kan selvfølgelig ikke bare ta det for god fisk at en har vært syk i en uke hvis man ikke har tatt kontakt eller har noe å vise til. Anonymkode: ad565...dde ts her Jeg sendte faktisk melding i helsenorge på tirsdag om at jeg var syk med corona men fikk ikke noe svar. Ringte nå i dag, og fikk telefontime i morgen med legen min. Hun i resepsjonen sa at legen ikke har hatt tid til å snakke med meg før i morgen. Regner med at det går greit, har et godt forhold til legen min. Takk for svar alle sammen, jeg var litt usikker på om dette var noe jeg kunne gjøre, særlig siden jeg ikke fikk svar på melding. Vil ikke virke grisk, men siste ferieuken er jo helt klart ødelagt og jeg hadde ikke vært istand til å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 Husk at du må kreve feriedagene til gode så snart du er tilbake på jobb. Og at du ikke må krysse av for at du har hatt ferie på sykmeldingen, for da anses den som avviklet. Anonymkode: cddec...88c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 Jeg gjorde også akkurat det samme, fikk Corona første ferieuke og var ganske syk, flere reiseplaner som gikk i vasken. Fikk sykemelding, sendte inn til jobben via NAV - men ja som det nevnes over her, ikke krysse av for at du har hatt ferie. Jeg fikk tilbake de 5 feriedagene (gikk av seg selv hos oss, jobber i staten). Anonymkode: 81ce9...fd9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 Huff, jeg var syk i ferien og tenkte ikke på at jeg kunne sykemelde meg selv om det var ferie. Veldig kjipt å miste halvparten av ferien sin til sykdom:( Men skal absolutt huske det om jeg blir syk en annen gang jeg har ferie! Anonymkode: e886d...f0f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #20 Skrevet 5. august 2022 Jeg fikk også corona i sommerferien min. Ringte fastlege samme dag jeg ble syk og fikk ordnet sykemelding. De ordnet det over telefon siden de selvsagt ikke ville ha meg ned på kontoret. Men fastlegen kan ikke tilbakedatere sykemeldinger, så du burde ha ringt allerede på mandag. Anonymkode: b3a77...a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå