AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #1 Skrevet 4. august 2022 Jeg jobber som medisinstudent med lisens i sommer og blir stadig bedt om/presset til å gjøre ting som bryter med vilkårene for lisensen. Jeg gjør mye «selvstendig legearbeid» fordi bakvakt er for travel til å komme, og jeg blir presset om å skrive ut morfin og sykemeldinger. Første dag fikk jeg også beskjed om å kalle meg turnuslege fordi det er så mange pasienter som ikke vil bli tilsett av studenter. Virker som om det er sånn det har vært gjort på sykehuset i mange år og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjør eller hvem jeg skal si i fra til. Føler meg ofte ukomfortabel på jobb fordi jeg gjør ting jeg føler er utenfor min kompetanse og ting som det står tydelig i begrensningene for studentlisensen at jeg ikke skal gjøre.. Kan det bli dirkete konsekvenser for meg for at jeg har gjort disse tingene? Redd noen oppdager det og jeg ikke får turnus neste år om det kommer ut.. Anonymkode: bf8ba...b9f 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #2 Skrevet 4. august 2022 Nå er jeg ikke oppdatert på turnus osv, men jeg regner med det er så mye skrik etter leger at du kan få deg turnus andre steder som forhåpentligvis ikke presser deg. Om noe går galt, så står du jo ansvarlig. Jeg tviler på at du slipper unna evt straff ved å si at du følte deg presset. Kan være at det blir sak rundt sykehuset om ukultur osv, men mest sannsynlig får du en "prikk" på legerullebladet alikevel, dersom det skjer noe veldig alvorlig. Du kan sikkert forsøke melde fra, men tipper du raskt kan bli uglesett i miljøet etterpå. Norge er jo et lite land, så mulig det gjør det verre få jobb senere. Nå har du evt fordelen at du kan jobe i Danmark og Sverige, antar jeg. Å få jobbe på ei bygd i Sverige er sikkert mulig uansett.... Arbeidsmiljøet i Norge har blitt et rotteliv. Det har ulmet i arbeiderklassen lenge, men folk flest har ikke brydd seg og nå kommer ukulturen til også høyere utdannings-jobber. Dette blir verre for hvert år. Anonymkode: 6af2f...26b
Nuttery Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 Jeg har ikke annet å si enn at jeg har min dypeste medfølelse. Selv jobber jeg som sykepleier på en hektisk sengepost, hvor vi hver sommer får 4-5 stk medisinstudenter med lisens. De får en dag opplæring, og blir deretter i hovedsak overlatt til seg selv med en forventning om å fungere godt og effektivt som lege. Det varierer selvsagt på bakvakten, men jeg synes ofte de får lite hjelp og støtte i situasjonene de står i, spesielt som vakthavende på kveld og nattestid. Egentlig er dette en direkte uforsvarlig praksis. På den ene siden tenker jeg at du må stå på ditt, men jeg vet jo realiteten er annerledes. Det skal nok mye til for å endre den inngrodde kulturen som har blitt på å drive rovdrift på dere, og i praksis tror jeg å opponere for mye gjør deg mer upopulær enn det gjør godt. På den andre siden tror jeg ikke det vil påvirke dine sjanser videre i negativ retning. Det er nok bare å bite tennene sammen, ikke gjøre det mest alvorlige (f.eks skrive ut A-preparater), og telle ned til du er ferdig. 1 1
Unika Skrevet 4. august 2022 #4 Skrevet 4. august 2022 Jeg tenker at du kan ta opp denne ukulturen med sykehusets/avdelingens tillitsvalgt. Be om en "anonym" samtale hvor du lufter hva du tenker.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Dette er helt sykt! Ikke forsvarlig overhodet.... Har tvilt på hele utdanningen, nettopp på grunn av sånn som dette. Som student er det ikke ditt ansvar om det går til h***, men man har et ansvar for å si ifra at man ikke har lov til å gjøre ditt og datt.. Man blir jo upopulær sikkert, men det er helt hårreisende at dette skjer. Anonymkode: 7c3a7...4a8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.23): Jeg jobber som medisinstudent med lisens i sommer og blir stadig bedt om/presset til å gjøre ting som bryter med vilkårene for lisensen. Jeg gjør mye «selvstendig legearbeid» fordi bakvakt er for travel til å komme, og jeg blir presset om å skrive ut morfin og sykemeldinger. Første dag fikk jeg også beskjed om å kalle meg turnuslege fordi det er så mange pasienter som ikke vil bli tilsett av studenter. Virker som om det er sånn det har vært gjort på sykehuset i mange år og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjør eller hvem jeg skal si i fra til. Føler meg ofte ukomfortabel på jobb fordi jeg gjør ting jeg føler er utenfor min kompetanse og ting som det står tydelig i begrensningene for studentlisensen at jeg ikke skal gjøre.. Kan det bli dirkete konsekvenser for meg for at jeg har gjort disse tingene? Redd noen oppdager det og jeg ikke får turnus neste år om det kommer ut.. Anonymkode: bf8ba...b9f Du burde helt klart sette deg inn i regelverket. Greit at du tilsynelatende vet hvilke arbeidsoppgaver du ikke kan gjøre, men du kjenner tydeligvis ikke til kravene om faglig forsvarlighet. Dette er ikke bare skadelig for deg selv, men også pasientene. Med studentlisens har du ikke liv å kalle deg lege, heller ikke å skrive ut A-preparater. Det du har gjort er rent brudd på dette og du har kun deg selv å klandre. Holdningen din viser at du skulle hatt konsekvenser, du er redd for å bli tatt! Uansvarlig og uetisk. Anonymkode: 42583...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå