Gå til innhold

Noen som har vært i psykose eller sett noen som har vært?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det?

Anonymkode: 1a755...8cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvordan var det?

Anonymkode: 1a755...8cd

Å være vitne til det er ikke unormalt i min familie. Jeg har sett mye av både psykoser og stoffbruk i fra ung alder, så jeg tenker ikke så mye over det lengre. Det er bare noe som skjer enkelte i blant. 

De som har psykoser i familien går sammen å har samtaler om det i ettertid. De velger å ta det med humor som en slags støtte. 

Anonymkode: c9f42...cdc

Skrevet

Det er noe jeg aldri vil oppleve igjen.  Jeg var livredd fyren.  Han bodde hos meg, å jeg måtte få hjelp med å få han ut

AnonymBruker
Skrevet

Var på jobb i en klesbutikk i hjembygda mi, var 18 år. Da kom det inn ei som er søskenbarn med ei god venninne av meg, som sliter med enten bipolar eller schizofreni  og er ofte innlagt på psykiatrisk. Hun hadde psykose da, og virket bare veldig stresset og sa ting som ikke ga så mye mening. Ufullstendige setninger og lite øyekontakt. Synes utrolig synd på henne..

Anonymkode: 090d6...283

Skrevet

Skremmende å bevitne. Et menneske jeg er glad i, satt krøpet inn i et sofahjørne, skjelvende og livredd. Tidvis hysterisk skriking mot en mannsperson i rommet. Men foruten meg og personen som var psykotisk, så var det ingen andre i rommet. Meg la hn ikke merke til, lot heller ikke til å høre meg. Etter noen minutter sank hn litt sammen og ble roligere, og jeg oppnådde kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Er pårørende til en med schizofreni og har opplevd vedkommende i psykose flere ganger. Det er ganske traumatisk og en svært spesiell opplevelse. Det som har overrasket meg mest i møte med dette er at det er så glidende overganger. På det sykeste er vedkommende åpenbart psykotisk og selv folk som ikke kjenner henne ville merket det. Men både før og etter dette så er det et grenseland hvor de går mer inn og ut av det. Det er også ganske spesielt å se en person som er så ressurssterk og normal til vanlig gå fra det til å bli så syk. Jeg hadde vel også en tanke om at psykose var noe som var utelukkende ubehagelig og bare fælt for de som opplever det, men psykose kan også virke auforisk for den som har det (inbiller meg det er som å være ruset). Får storhetstanker om seg selv eller rett og slett fantasier om ganske alminnelige ting også, som overbevisning om at venninner av henne er gravide osv (når de ikke er det). Det trenger ikke bare være hallusinasjoner om død og fordervelse. Hun har bla ringt meg og vært helt overbevist om at jeg er adoptert, og kjempeglad på mine vegne fordi det viser seg at jeg er tronearving 😅 Det er helt surrealistisk å oppleve henne slik. Men samtidig skremmende fordi jeg ser hvor lite kontroll hun har på seg selv. Og somregel "bikker" psykosen på et tidspunkt over i at det blir ubehagelig og hun blir paranoid. Det er fælt å være vitne til både fordi jeg får vondt av henne men også fordi jeg føler meg utrygg. En gang jeg besøkte henne i forkant av en innleggelse så var hun helt overbevist om at det var noe jeg ikke fortalte henne, hun kalte det for "episoden" uten at jeg fikk tak i hva det var hun siktet til. Hun tok telefonen min og låste dørene og trodde meg ikke da jeg sa at jeg ikke visste hva hun mente med "episoden". Ble sittende der i nesten fire timer for å prøve å bearbeide henne til å åpne døren for meg. Kunne sikkert prøvd å bare gå men hun visket såpass amper at jeg ville ikke at det skulle eskalere. Dette er også et ganske typisk eksempel. 

Anonymkode: 87903...38c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, var sammen med en. Ble stadig utsatt for psykisk mishandling av personen. Han var overbevist om at jeg hadde vært utro og jeg måtte noen ganger sitte oppe i opptil flere timer for å bevise min uskyld, uten at vi kom noen vei. Jeg ble helt knekt psykisk selv og kom meg endelig unna, men det kostet meg mye økonomisk.

Anonymkode: 5502f...d6a

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og ser relativt ofte folk i psykose. Det er veldig spesielt å bevitne noen ha en helt annen realitetsoppfatning enn allmennheten. Noen prater bare "tull", andre kan oppfattes som mer truende. Det bunner ofte i at de er redde.

• Liker 1
Skrevet

Har trodd mye forskjellig under rusutløst psykose. Som oftest har det handlet om forfølgelse, men har også tatt mange tegn fra universitet. Noen ganger har jeg vært fryktelig redd. Andre ganger bare oppslukt. Begynte å gli inn I det for ikke lenge siden, men da var jeg hypoman og ikke noe rus. Da ble jeg veldig paranoid og fikk angst knyttet til det, samt oppfattet at noen kommuniserte til meg via musikken. Da følte jeg meg spesiell. 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs litt hva du mener med å «være i psykose», om du da mener mennesker med psykosesymptomer som påvirker atferden i så stor grad at det et åpenbart for alle rundt at vedkommende er psykotisk. Man kan imidlertid ha psykosesymptomer uten at det er åpenbart for andre rundt, selv om det kan være plagsomt for vedkommende selv. I moderne psykoseforståelse tenker man at psykoselidelser er et kontinuum, og ikke «kategorier» (helt frisk/helt syk). Det betyr at psykose kan arte seg på veldig mange ulike måter. 
Jeg jobber med pasienter med psykose, og noen pasienter kan man ut fra tale eller atferd åpenbart forstå at har psykosesymptomer, mens andre kan være ganske upåfallende. 

Anonymkode: 3a8d0...653

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i psykose, ja; utløst av omfattende traumeskader som ga ekstrem angst, stress, søvnmangel. Var så oppjaget og utmattet etter hvert at jeg brøt helt sammen. Hadde lenge bedt om hjelp men fikk ikke; heller ikke da jeg ble virkelig syk.

Anonymkode: d7009...272

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har en datter som har vært psykotisk. Det var ikke noe vi forstod først. Det skjedde jo i hennes hode. Vi så at hun trakk seg tilbake og virket deprimert. Vi prøvde selvsagt å prate med henne, men hun var så lukket. Så kontaktet vi lege og fikk henvisning til BUP siden vi ikke skjønte verken inn eller ut. Det ble et selvmordsforsøk før vi kom oss dit. Stemmene i hodet hadde beordret henne til å ta sitt eget liv fortalte hun. Det var jo sjokk for oss- Det var første og eneste innleggelse. Da var hun 14 år gammel. Hun ble lagt inn på sykehus i 1, 5 måneder og jeg lå der med henne på et familierom. 

Sakte med sikkert kom hun tilbake. Men det tok laaang tid. Hjernen er vel utslitt etter en slik opplevelse. Selv da hun kom hjem fra sykehus så var hun redd, så senga full av edderkopper. En dame som skar over halsen sin. Hun fikk helt angst og bare sprang ut av huset av og til- uten sko. Jeg måtte bare gå etter henne og holde rundt henne når hun hadde roet seg. 

Men alt dette foregikk jo i hennes hode, og vi har aldri merket noe annet enn at vi ser det på blikket at noe er på gang. Hun oppfører seg nogenlunde normalt. Hun spiser gjerne ikke og er orker ikke helt normale ting. Alt dette som hun ser er jo ting hun forteller meg etter at det har skjedd. 

Men nå er hun 17 år, og går på videregående. Det er få symptomer nå- Hun kan tidvis bli litt paranoid og føle på angst. Men da er det jo også et tegn på at hun må roe ned. Det er ikke slik at hun pang havner i en psykose. Det er en prosess som lar seg stoppe. 

Anonymkode: 6632c...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Psykose er jo bare en brist i det fleksible forsvaret vårt. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det igrunn. Noen blir deprimert, suicidal, andre får spiseforstyrrelser, noen blir rusavhengige og sliter med alkohol. 

Jeg har selv vært nær pårørende til noen med psykose, (schizofreni) og det er vondt på samme måte som jeg vil tro det er vondt å være pårørende til noen som er deprimert eller suicidal. Psyken og hjernen vår er forunderlig. Jeg har vært pårørende fra jeg var ca 7 til jeg var 34, hvor h*n gjekk ut og inn av psykose. Skremmende for et barn å være så tett på, men jeg har lært mye av dette menneske. Det eneste jeg synes er rart er hvor mye folk er opptatt av psykose og hvor mange fordommer, fordømmelse eller rein nyskjeighet som kommer med en gang en nevner psykose. Jeg skjønner selvsagt at det er vanskelig å forstå, men vi tror alle på det vi ser og det vi hører, å ha psykose er ikke noe annerledes enn det, bortsett fra det reint opplagte selvsagt som er at de i psykose som ser de tingene de er 100% sikker på at de ser ikke er synlig eller reelle for andre og ikke virkelige, som må være både grusomt og vondt for de som er i psykosen.

Anonymkode: 955f6...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke om dette er psykose, men var en kort periode jeg var helt virkelighetsfjern. Skikkelig flaut å fortelle og skremmende i ettertid, men alt var bare rosa skyer, så jeg tenkte/vurderte ofte på å stikke en kniv i en noen, kaste noen utenfor et høyt sted for bare å se hva som skjer. Nærmest romantiserte det og tenkte det ikke var så farlig om de døde for ingenting virket ekte. 

Husker jeg stod med kniven i hånden da samboer gikk forbi og var nære på - det var liksom ingen hindringer. Dette varte en kort periode og ingenting skjedde heldigvis, men var nære. Hadde jeg stått med kniven i hånden når samboer gikk forbi i dag hadde jeg aldri i mitt liv tenkt på å knivstikk han. 

Anonymkode: 703ff...54f

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke...

Anonymkode: 9e8b6...680

Skrevet

Jeg klarer ikke å skille mellom hva jeg egentlig opplevde og hva som bare var brist i realiteten. Jeg var mye engstelig, stresset, irritert, gjorde mye rart. Det var veldig ekkelt, og var så utrolig lei meg før det ble bra. Husket det som rotete. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva psykose er, men er det når man opplever rare og uforklarlige ting? 

Alltid, når jeg er alene, hører og ser jeg ting. 

Anonymkode: 39dc0...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Min x hadde en episode hvor det bikket fullstendig over for han. Hans virkelighetsoppfatning var fullstendig ute å kjøre, og han utførte en handling som fikk enorme konsekvenser i ettertid, både for han og meg.

Det er det mest skremmende jeg har vært borti noen gang, og jeg håper jeg aldri opplever noe lignende. Meget spesielt å bevitne at noen er så fullstendig paranoide samtidig som det personen sier overhodet ikke stemmer med virkeligheten.. 

Anonymkode: 759b2...a6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva psykose er, men er det når man opplever rare og uforklarlige ting? 

Alltid, når jeg er alene, hører og ser jeg ting. 

Psykose er når man begynner å tro på gud når man ellers ikke er religiøs, man begynner å lese bibelen hele tiden og tror at gud gir deg beskjeder og at du kan løse en veldig viktig oppgave. Man kan også hallusinere, høre stemmer, vrangforestillinger osv

Anonymkode: 28d90...4c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Psykose er når man begynner å tro på gud når man ellers ikke er religiøs, man begynner å lese bibelen hele tiden og tror at gud gir deg beskjeder og at du kan løse en veldig viktig oppgave. Man kan også hallusinere, høre stemmer, vrangforestillinger osv

Anonymkode: 28d90...4c3

Kan man ha psykose om man har sterke vrangforestillinger om at alle er sinte og sure på deg og at alle rundt meg av familie, slekt og venner ikke vil at jeg skal leve normalt? 

Jeg har satt livet på vent i mange år fordi jeg ikke har lov til å leve. Jeg har ikke lov til å fungere normalt som alle andre og sitter bare hjemme og må sitte helt stille og ikke syns. 

Om jeg skulle få meg kjæreste eller venner eller begynne å studere vil alle bli sinte på meg og det vil de ikke like så det må jeg unngå så de blir fornøyd, for jeg må være på bunnen så de kan føle seg bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...