Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

leieboligen har mugg i både tak og vegg på badet, gang, og har nå funnet en liten muggflekk i hjørnevegg på soverom..

gulvbelegget trenger også å byttes da det har stått sånn over 16 år før vi leide bolig, og det er utrolig stygt og slitt.

har tatt dette opp med utleier, da det går på helsa løs når vi har barn, men vedkommende vil ikke.

sier vi kan vaske vekk muggen! nå har jeg hold han igjen og krevd at det gjøres noe med problemet. han er frekk nok å si at hvis det skal pusses opp, så vil husleien øke! vi har ikke råd å leie dyrere.

Er fortvilet! Hva gjør vi?

Anonymkode: 8d065...9d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan sette husleie inn på sperret konto til utleier har gjort utbedringer, men det vil vel ikke utleier så da får dere finne en annen bolig.

Men så dere ikke, og ikke minst luktet, muggen når dere var på visning?

Anonymkode: 093aa...6e7

• Liker 1
Skrevet

Bare å flytte, mugg er veldig helseskadelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nå har jeg hold han igjen og krevd at det gjøres noe med problemet.

Har du holdt igjen utleier? I leiligheten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (21 timer siden):

Har du holdt igjen utleier? I leiligheten?

dårlig formulert. Jeg konfronterte han, da han alltid prøvde å unngå problemet de gangene han plutselig kommer og skal bare sjekke noe.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere kan sette husleie inn på sperret konto til utleier har gjort utbedringer, men det vil vel ikke utleier så da får dere finne en annen bolig.

Men så dere ikke, og ikke minst luktet, muggen når dere var på visning?

Anonymkode: 093aa...6e7

muggproblemet startet smått de siste to årene, og har bare utviklet seg.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

muggproblemet startet smått de siste to årene, og har bare utviklet seg.

Muggen er ikke problemet. Muggen er symptom. Problemet er vann/fuktighet.

Det høres ut som om det er et generelt problem i leiligheten, og ikke kun et sted. Det utelukker sannsynligvis vannlekkasje fra rør. Fuktighet samler seg enten i rommet/rommmene på grunn av innvendige eller utvendige forhold, så det er godt mulig du kan fikse dette selv, men da må et par ting avklare. Har dere slått av all varme nå som strømmen er dyr? Det kan fort føre til at fuktigheten ikke fordamper så raskt som før. Varm  vil da stige (mot tak) og det vil bli mugg.

1. Er rommene under bakkenivå (kjellerleilighet)? Da har disse rommene muligens fuktighet som trekker inn utenfra.

Løsning:
A. drenering (om problemet er utenfra)
B: luftavfukter i rom/bedre ventilasjon/mer varme i rommene når det er mye regn/høy luftfuktighet ute. Se da siste del av denne kommentaren for å teste

2. Er rommene over bakkenivå og det er mugg så har jeg (av erfaring) sett at regnvann trekker inn via vegg og områder rundt dører/vinduer.

Løsning: Utvendig maling/olje/beis i områdene muggen oppstår. Ja, dette kan faktisk enkelt løse problemet om ikke treverket er ødelagt dersom muggen i stor grad kommer i områder som vender mot yttervegger.

Nå vil erfarne håndverkere si at "jammen problemet (vann/fukt) er mye større, så her må vi åpne veggene og se hvordan det ser ut bak". Skadedyr følger også med på mugg/fuktighetsproblem.. så dette kan balle på seg. Dette er naturligvis helt riktig, men utleier vet at om dere flytter ut, så kan en ny leietaker flytte inn kort tid etter... så dette blir (utrolig nok) ikke hans problem.

Om dere ønsker å fortsette å bo i leiligheten så kan dere forsøke følgende:

1. Vask bort mugg med grønnsåpe (være nøye, for nå skal det forskes!)

2. ha vinduer åpne døgnet rundt

3. åpne også ev. lufteluker/avtrekk

4. gå til innkjøp av en billig luftavfukter og følg med på vannivået i denne.

5. Skru på mer varme (ja, jeg vet det er dyrt.. men verdt å teste)

Er det fortsatt muggutvikling etter en uke?

Endret av Visningsnavnene
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dere flinke til å lufte leiligheten og sørge for god ventilasjon, spesielt på kjøkken og bad? Jeg spør fordi jeg har sett en del tilfeller der folk holder vinduer og ventiler lukket, bruker bad og kjøkken, tørker klær inne. Da blir fuktigheten stengt inne i boligen og går inn i tak, vegger og gulv, og vips: mugg.

Anonymkode: 355e5...165

AnonymBruker
Skrevet

Klestørk inne og manglende lufting kan helt klart spille en rolle på mugg.

Men det er viktig å vite at det kan være langt mer alvorlige årsaker, som da går mer på det byggtekniske. Bare så ikke folk som oppdager mugg føler at det garantert er deres skyld, for jeg tror i flertallet av mugg-problematikker så er det ikke brukerens skyld.

Anonymkode: 300fc...2a7

AnonymBruker
Skrevet

En dårlig utleier kan ikke utbedres. 

Jeg hadde flyttet.

Anonymkode: 137a7...cdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.11):

leieboligen har mugg i både tak og vegg på badet, gang, og har nå funnet en liten muggflekk i hjørnevegg på soverom..

gulvbelegget trenger også å byttes da det har stått sånn over 16 år før vi leide bolig, og det er utrolig stygt og slitt.

har tatt dette opp med utleier, da det går på helsa løs når vi har barn, men vedkommende vil ikke.

sier vi kan vaske vekk muggen! nå har jeg hold han igjen og krevd at det gjøres noe med problemet. han er frekk nok å si at hvis det skal pusses opp, så vil husleien øke! vi har ikke råd å leie dyrere.

Er fortvilet! Hva gjør vi?

Jeg har bodd i leilighet med mugg og fuktproblemer, for mange år siden. Jeg ble rådet til å flytte, FØR det gikk utover helsen min. Så det gjorde jeg nærmest på dagen. 

Huseier var ikke fornøyd, men hva skulle han ha gjort? Tvinge meg til å bo der? 

Her bør du nok flytte, så fort som mulig. Før muggproblemene blir verre. Det nytter ikke å vaske det bort (jeg gjorde også det til å begynne med), det vil komme tilbake 😟 Løsningen er nok å sette inn en avfukter evt. Og noen velger å male over det. 

Poenget er at det må gjøres skikkelig, når det først dukker opp. Eller forlenger man bare problemet.... 😩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...