Gå til innhold

Hvor mye i gave ? Forlover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både meg og mannen min  er forlovere . Jeg til bruden og han til brudgommen. Hvor mye er det vanlig å legge inn i gave , da ? Med tanke på penger..

Har forstått det som det er vanlig med rundt 1000 pr husstand, i hvert fall er det det i vår gjeng , når andre har giftet seg. Når man er vanlig gjest. Man skal vel cirka doble når man er forlover. 

Uansett, siden begge forloveren er fra samme husstand , er det vanlig at  begge dobler ,da ? 

Svigermor mener at vi MINST burde gi 4000 kr  , men jeg synes det er fryktelig mye.. Vi har jo små barn,  diverse lån og alt er dyrt om dagen. Hvor mye hadde dere lagt I gave ?

Anonymkode: bc88b...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker man gir etter evne. Dere kan også gi noe personlig i tillegg, det settes nok større pris på enn hva summen dere gir er. Jeg ville ihvertfall ikke at forloveren min skal måtte slite økonomisk pga bryllupet. Synes jobben hun gjør er nok egentlig.  

Anonymkode: 46e2a...c2d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke forlovere skal gi dyrere gave. Dere har kanskje bidratt med planlegging av utdrikninglag og diverse? Og brukt en del penger på det? Jeg syns det holder med gave til 1000 kr 

Anonymkode: 22a7d...733

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns ikke forlovere skal gi dyrere gave. Dere har kanskje bidratt med planlegging av utdrikninglag og diverse? Og brukt en del penger på det? Jeg syns det holder med gave til 1000 kr 

Ja, vi har det. Har stilt hjemme vårt til disposisjon for fest på kvelden på begge utdrikningslagene og brukt penger på det.. 

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forlover er det ganske vanlig å gi litt mer enn man ville gitt som vanlig gjest. Ikke minst fordi man ofte har et ganske nært forhold til de man er forlover for.

I sommer har jeg vært i to svært forskjellige bryllup, både hva gjelder alder og økonomi hos brudeparene. På begge steder var gavebordene utrolig varierte når det gjelder gavenes pengeverdi. Ingen veldig faste regler på noen av stedene, og ikke nødvendigvis alle de dyreste gavene hos det rikeste paret, heller. Som gjester og nære venner la vi oss på sånn ca 1500 kroner i gave, valgt fra brudeparenes ønskeliste. (Btw: Jeg hadde flaks med det ene bryllupet og fant noe brudeparet ønsket seg til kampanjepris, så de fikk en gave verdt mye mer enn de 1500 vi betalte.)

De gangene vi har vært forlovere i bryllup har vi lagt på litt ekstra, men kanskje ikke doblet summen. Vi har aldri vært forlovere samtidig, men tror egentlig ikke vi hadde gjort særlig forskjell på gaven i så måte. Som andre har sagt kommer det an på så mye, både hva man har av kostnader fra før som forlover, og hva man har råd til eller ønsker å bruke. Vi er godt etablert og har god økonomi, men ville neppe brukt 4000 kroner i gave selv om vi begge var forlovere. Ett eller annet sted mellom 2000 og 3000 ville vi antakeligvis havnet, men neppe særlig høyere enn det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på at forlovere gir/skal gi dyrere gave enn andre gjester. Om en tenker økonomi, har jo gjerne forlovere hatt utgifter med utdrikningslag også.

Det finnes jo ikke noe standardsvar på hvor mye man skal gi, det kommer helt an på deres økonomi. Tror kanskje selv jeg ville tenkt 2000 når gaven er fra dere begge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg ha gitt 2000 fra dere begge samlet.

Anonymkode: 2c74d...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobling for forlovere har jeg aldri hørt om.  4000 synes jeg er i overkant, det var den summen vi fikk fra våre foreldre omtrent.  Siden dere begge er forlovere hadde jeg nok lagt litt mer penger i det enn om dere kun var "vanlige" gjester, vi hadde lagt oss på 2000-2500, tenker jeg, men det skal jo ikke være sånn at dere skal slite økonomisk etter dette.

Anonymkode: 5a4f0...7f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, jeg syntes heller ikke det blir rett å forvente dyrere gave av forlover. Min forlover hjalp til masse med forberedelser og pynting og den gaven var absolutt gave nok, så forventet ikke noe i tillegg. Vi fikk allikevel gave, noe fra ønskelista til rundt 600kr, og det var veldig raust syntes vi  

Anonymkode: 868ba...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok med en tusenlapp til sammen fra dere! Å være forlover er ikke ensbetydende med å måtte gi dyrere gave!

Anonymkode: c4f2c...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 8.31):

Både meg og mannen min  er forlovere . Jeg til bruden og han til brudgommen. Hvor mye er det vanlig å legge inn i gave , da ? Med tanke på penger..

Har forstått det som det er vanlig med rundt 1000 pr husstand, i hvert fall er det det i vår gjeng , når andre har giftet seg. Når man er vanlig gjest. Man skal vel cirka doble når man er forlover. 

Uansett, siden begge forloveren er fra samme husstand , er det vanlig at  begge dobler ,da ? 

Svigermor mener at vi MINST burde gi 4000 kr  , men jeg synes det er fryktelig mye.. Vi har jo små barn,  diverse lån og alt er dyrt om dagen. Hvor mye hadde dere lagt I gave ?

Ga 2500 kr. Utdrikningslaget ble ganske dyrt, så spytta inn mye enn de andre der. Fikset håret og sminke selv, kjolen er kjøpt på salg på nettet. Totalt brukt over 5000 kr, rent estimert. 

Anonymkode: 1791e...9d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga 3000 kr da jeg var forlover. Syns man bør gi litt når det er snakk om ens aller beste venn. Hadde dårlig råd som nyetablert, så jeg måtte faktisk inn på sparekontoen for å hente midler, men syns det var verdt det. Brudeparet var i ganske lik økonomisk situasjon og brukte pengene fornuftig.

Anonymkode: 9491c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å gi mellom 1500-2000 i "vanlige" venners  bryllup. Ville kanskje gitt for 3000 om jeg var forlover.

Anonymkode: 60506...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at gaven vi fikk av forloveren min kosta ca 2000. Jeg syntes det var fryktelig mye penger, og har nesten dårlig samvittighet enda (seks år etter) for at hun syntes hun måtte gi oss den. Heldigvis har hun god råd. 
Og heldigvis var det noe vi faktisk bruker og har glede av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk ikke forventet gave av min forlover i det hele tatt, om jeg hadde giftet meg🙈 Forlover gjør jo gjerne en hel del ifbm med bryllupet!
 Dobling høres helt unødvendig ut…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må noen si meg enig med svigermor.. som «vanlig» gjest pleier vi gi 1000 kr per pers med mindre det er et bryllup hvor det er buffet og man må ta med alkohol selv😄 hadde vi begge vært forlovere ville vi nok gitt 5000 samlet tenker jeg.

Anonymkode: 71ad1...a88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tommelfingerregelen at man gir ca prisen på måltidet i gave? Har jeg hørt. Så treretters middag med vin blir ca 1000 kr pr pers, hvis det er på et normalt sted. Så gir ofte forlovere dyrere gave også (noe som er litt rart, siden det er innmari dyrt å være forlover. Ny kjole, frisørtime, utgifter til utdrikningslag, reising rundt for å kjøpe bryllupskjole...).

Anonymkode: c74c2...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri mer i gave enn dere har råd til. Å gi en gave skal føles bra, ikke som et ork. Regner med dette er nære venner.  Ville laget en litt personlig vri på det, for eksempel slengt på en middagsinvitasjon/ spillkveldinvitasjon eller noe annet dere kan gjøre sammen,  eller et morsomt innrammet bilde av noe dere har gjort sammen med gaven .

Anonymkode: 56558...ce1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være forlover er krevende! Utdrikningslag, taler, bidra med hjelp, stille opp… Og dyr gave i tillegg? Jeg er glad for at jeg takket nei til denne oppgaven kjenner jeg.  Jeg mener oppgavene til en forlover er en gave i seg selv og at forventningene er i overkant høye. En gave til rundt 1000 utenom er generøst i mine øyne

Anonymkode: b9191...11f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...