Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt ved et sykehus i helgen for behandling av noe som er relatert til svangerskapet og har betydning for fødselen. Skal ha hyppig oppfølging ved dette sykehuset frem til fødsel. Jeg har opprinnelig fødeplass ved dette sykehuset, men vurderer å søke meg over til et annet sykehus fordi jeg ønsker badekar og lystgass. Lurer imidlertid på om det er mest hensiktsmessig å føde ved sykehuset hvor jeg har vært innlagt og før oppfølging mtp. journal? 

Dette kan jeg selvfølgelig spørre jordmor om ved neste kontroll, men lurer på om noen av dere har noen tanker om hva som er fornuftig. :-) 

Anonymkode: 566d2...26c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ekstra oppfølging på sykehus, og kunne ikke tenkt meg å føde på ett annet enn det jeg får oppfølging på. De kjenner meg godt der jeg går nå, og jeg kjenner dem. Føler meg derfor tryggere med dette sykehuset. 

Hvis de ikke har lystgass og badekar på det sykehuset du har fødeplass på, og det er veldig viktig for deg, så bytter du.

Nå vet ikke jeg hvilken oppfølging du får, men hvis du under fødsel skal ha et slikt belte koblet rundt magen for å følge med på at babyen har det bra, så utgår jo bruk av badekar. Her hvor jeg bor er man heller ikke garantert badekar, da de har få av disse fødestuene. Kan være lurt å sjekke opp i slikt før du bestemmer deg for å bytte.

Lykke til!

Anonymkode: 998a6...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du lov til å føde i badekar med komplikasjonene du har?

Anonymkode: c8f0a...ef0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg får ekstra oppfølging på sykehus, og kunne ikke tenkt meg å føde på ett annet enn det jeg får oppfølging på. De kjenner meg godt der jeg går nå, og jeg kjenner dem. Føler meg derfor tryggere med dette sykehuset. 

Hvis de ikke har lystgass og badekar på det sykehuset du har fødeplass på, og det er veldig viktig for deg, så bytter du.

Nå vet ikke jeg hvilken oppfølging du får, men hvis du under fødsel skal ha et slikt belte koblet rundt magen for å følge med på at babyen har det bra, så utgår jo bruk av badekar. Her hvor jeg bor er man heller ikke garantert badekar, da de har få av disse fødestuene. Kan være lurt å sjekke opp i slikt før du bestemmer deg for å bytte.

Lykke til!

Anonymkode: 998a6...fc1

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Får du lov til å føde i badekar med komplikasjonene du har?

Anonymkode: c8f0a...ef0

Takk for innspill. Jeg har ikke fått beskjed om at jeg ikke kan benytte badekar, men epidural er utelukket... På sykehuset jeg i utgangspunktet har fødeplass (hvor jeg nå følges opp) har de ikke lystgass, og heller ikke badekar - i så tilfelle er det bare noen få fødestuer. Skulle egentlig føde på ABC, men grunnet det som har oppstått mister jeg den plassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for fødsel på sykehuset du blir fulgt opp ved, de kjenner deg og kan planlegger ifht behov som skulle oppstå. Som nevnt over er det ikke sikkert badekar er aktuelt hvis du må ha overvåkning under fødsel. 

Anonymkode: 2651e...2e7

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ønsket å føde på samme sykehus som du har oppfølging på. Jeg tenker det er en fordel at de kjenner deg. Selv hadde jeg høyrisikosvangerskap og hadde alle svangerskapskontroller (annenhver eller hver uke) på sykehuset jeg skulle føde på.

Nå er det jo ikke de samme jordmødrene som jobber på poliklinikken som jobber på føden, men legene så ut til å være alle steder så det var greit at jeg kjente i alle fall legene fra før. Jordmoren som hadde fulgt meg gjennom svangerskapet kom også innom barsel etter fødsel for å se hvordan det gikk og hilse på babyen og det synes jeg var hyggelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal føde på et annet sykehus på grunn av faren for komplikasjoner. Å nettop på grunn av dette skal jeg ha de to siste oppfølgingstimene før fødsel der og ikke på mitt lokale sykehus, fordi det andre ønsker å bli kjent med meg. Så hvis du har valget så hadde jeg tatt det du får oppfølging hos nå. 

Anonymkode: cc0a2...e0d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde definitivt født på samme. Badekar og lystgass er bagateller i forhold til å føde et sted hvor de kjenner deg og historien din. 

Jeg hadde oppfølgning ved et sykehus (ingen komplikasjoner, bare litt spørsmål om vekst) og valgte å føde der bare fordi jeg kjente avdelingen og følte meg trygg der. Hadde kortere vei til et annet sykehus, men der føltes det så ukjent og skummelt 😛 Veldig glad for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke får føde på abc betyr det vel kanskje at du må ha tiltak under fødselen som ikke er forenlig med badekar?

Feks veneflon, elektrode på babyens hode etc?

Anonymkode: ab587...241

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dersom du ikke får føde på abc betyr det vel kanskje at du må ha tiltak under fødselen som ikke er forenlig med badekar?

Feks veneflon, elektrode på babyens hode etc?

Anonymkode: ab587...241

Jeg skal snakke mer om fødsel osv. ved neste kontroll (om 1,5 uke) - enn så lenge er det ganske nytt alt sammen. Men hovedårsaken til at jeg mister ABC-plassen er fordi jeg nå går på blodfortynnende medisin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...