Gå til innhold

Ditt beste/morsomste/lureste sparetips i hverdagen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det hadde vært gøy med en tråd hvor vi deler litt sparetips som kan være til hjelp i hverdagen generelt 😊 

Her er noen av mine: 

* Har du barn som blir bedt mye i bursdager iløpet av året? Kjøp inn flere bursdagsgaver av gangen på billige nettbutikker, barna vet ikke hva ting koster og beløp blir ikke like synlig ved fysiske gaver som ved å gi penger. På bildet jeg legger ved nederst i tråden har jeg kjøpt inn til 5 forskjellige pakker til bursdager til jenter på 12 år. Før var 100 kroner i kontanter noe som ofte ble gitt og vanlig i klassen til min jente, men alle gavene på bildet kostet meg litt over 60 kroner hver (inkludert frakt). Penger spart 😊 

* Kjøper du duftlys/lys i glassbeholdere? Når lyset er brent opp, så vask beholderen som er igjen i glovarmt vann for å få ut alle rester. Ofte er disse glassene pene, og du har da flotte te-lys beholdere videre. Penger spart 😊 

* Spar på alt av isbokser og generelt andre store bokser. Veldig kjekt å fryse mat og bakst i. Gjenbruk, penger spart 😊 

* Har du barn som liker å lage ting eller skal ha hobby/juleverksted? Spar hele året på ting som ispinner, bare å vaske. Spar på korker av forskjellige slag, fine småsteiner og pinner, slipet glass, småfilter eller stoff/tøy du egentlig tenker kaste. Samle med dere litt skjell når dere er på stranda osv. Til slutt har man ganske mye fint å lage ting ut av. Penger spart 😊  

* Ha en byttedag med venner eller familie. Dere samles til både noe sosialt og nyttig, og kan bytte alt fra klær til ting. Kanskje har du en fin jakke du ikke bruker lengre, og venninnene dine en haug med ting de også? Barnetøy er også fint å bytte. Man blir kvitt gammelt, får inn nytt og penger spart 😊 

Ellers så er det såklart vanlige sparetips som ikke gå sulten i butikken, slå sammen abonnement hvis flere i familien har det samme for eksempel Spotify eller Netflix. Gå igjennom ting du betaler på, kanskje betaler du for mye småtterier du ikke egentlig bruker og har glemt, som abonnement du har startet for å lese en artikkel i en nettavis for lenge siden. Bruk alltid litt tid på å sjekke beste pris på nett på ting, flere nettsider selger det samme, og her kan det faktisk være store prisforskjeller. 

Håper flere kommer med sparetips 🤗 

20220804_071422.jpg

Anonymkode: 64b77...1fb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sparer på kremostbokser. De er små og lette å stable. Pleier å finhakke diverse urter, chili, osv. og fryse. 

Anonymkode: 7753e...60b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser over kjøleskap og skap hver søndag, og planlegger hvordan maten skal brukes opp gjennom uka. Ser over tilbudsaviser. Handler så bulk av ting det er gode tilbud på. 

Sjonglerer ulike kredittkort, sparer et femsifret beløp i året på å bruke disse rett. 

Planlegger innkjøp av gaver når vi er i utlandet. En tur innom outlet kan sikre bursdags- og julegaver for et år til en rimelig penge. 

Driver mye matauk om høsten. Plukker sopp og alt av bær, har diverse i hagen, kjøper bulk av rotgrønnsaker og poteter rett fra bonde, kjøper hjort fra jaktlag. 

Anonymkode: e48bd...e48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær bevisst på hva ting koster i butikken, og bruk salg for alt det er verdt. Mattilbud-appen samler tilbudsavisene fra flere av kjedene. Vær obs på hva ting koster til vanlig, og at et salg faktisk er et salg (når Obs har shampo på tilbud er det fremdeles flere kroner dyrere enn samme shampoen til vanlig pris på kiwi). Handle stort av reelle salg, når det er ting som holder seg. 

Anonymkode: e8e1d...84f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser over kjøleskap og skap hver søndag, og planlegger hvordan maten skal brukes opp gjennom uka. Ser over tilbudsaviser. Handler så bulk av ting det er gode tilbud på. 

Sjonglerer ulike kredittkort, sparer et femsifret beløp i året på å bruke disse rett. 

Planlegger innkjøp av gaver når vi er i utlandet. En tur innom outlet kan sikre bursdags- og julegaver for et år til en rimelig penge. 

Driver mye matauk om høsten. Plukker sopp og alt av bær, har diverse i hagen, kjøper bulk av rotgrønnsaker og poteter rett fra bonde, kjøper hjort fra jaktlag. 

Hva mener du når du skriver at du sjonglerer ulike kredittkort? Hva gjør du faktisk?

Anonymkode: 03684...b1d

• Nyttig 1
Skrevet

Vent et par dager. Altså utsett impulskjøp, for de fleste impulskjøp er unødvendige, og impulsen går fort over, og dermed synker kjøpelysten raskt. Matauk i form av bærplukking, soppsanking, fiske. Alltid se på kilopris, kjøp på tilbud og frys ned, sjekk datodisk. Kjøper planter på tgtg, de blir stort sett like fine som fullprisplanter, men det krever jo at man har tid og ønske om å stelle dem. Senk innetemperaturen et par grader og ta heller på en tynn ulltrøye innerst.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp det du absolutt må ha, ingenting annet. 

Anonymkode: 23663...e9f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå på butikken.

Anonymkode: 5c84f...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha butikkjedenes flerbruksposer med deg. Jeg har 4-5 i veska hele tida, og sparer minst 15 kroner i uka, ofte mer. Og de varer i årevis, så det er vinn-vinn for både deg og miljøet. Europris har plastposer på rull til 10,- for 10 poser til å bruke til søppel. 

Bak brød og rundstykker selv.

Anonymkode: 428b7...e12

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er mitt: ikke kjøp ting. Ting er aldri verdt penger.

Tror du at du trenger ting? Spør deg selv om du har minst en slik ting fra før. Er svaret ja? Da trenger du ikke to. Er svaret nei?  Har du i så fall klart deg uten? Da trenger du ikke tingen. Er svaret at du ikke har tingen og ikke har klart deg uten? Er du død? I så fall har du - klart deg uten. Du trenger ikke tingen. (Og er du død: da trenger du ikke tingen)

Det eneste du trenger å kjøpe til en voksen person i løpet av et år er mat og medisiner. Det eneste du trenger kjøpe nytt til et barn er mat og medisiner. Barn behøver, fordi de vokser, tilgang til ulike størrelser klær og sko. De trenger aldri nye klær og sko. De skoene og klærne og lekene et barn har behov for å rotere i løpet av barndommen kan du alltid finne brukt. Som oftest også gratis. I retur gir du bort barnets klær og leker etter at dere har brukt de en sesong.

Penger? Penger er til for å investere eller for å kjøpe opplevelser, helse eller trygghet. 

Anonymkode: 75091...469

• Liker 2
Skrevet

Sjekk bruktmarkedet før du handler nytt. Bra for lommeboka, og bra for miljøet 🥰

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

svaret at du ikke har tingen og ikke har klart deg uten? Er du død? I så fall har du - klart deg uten. Du trenger ikke tingen. (Og er du død: da trenger du ikke tingen)

Det eneste du trenger å kjøpe til en voksen person i løpet av et år er mat og medisiner. Det eneste du trenger kjøpe nytt til et barn er mat og medisiner. Barn behøver, fordi de vokser, tilgang til ulike størrelser klær og sko. De trenger aldri nye klær og sko. De skoene og klærne og lekene et barn har behov for å rotere i løpet av barndommen kan du alltid finne brukt. Som oftest også gratis. I retur gir du bort barnets klær og leker etter at dere har brukt de en sesong.

Penger? Penger er til for å investere eller for å kjøpe opplevelser, helse eller trygghet. 

Liker

Det var da veldig.

Jo, man kan trenge noe når man lever. Jeg trengte f.eks dusjstol og flere andre hjelpemidler plutselig. Det var et behov. 

Hvordan kjøper du helse?

Anonymkode: f8bb8...708

AnonymBruker
Skrevet

Lager juledekorasjoner sammen med barna, som de gir bort til besteforeldre, tanter/onkler osv.

Går søndagstur nå på høsten og sanker litt kongler, mose/lav (veldig forsiktig!), greiner og steiner i fjøra. Kombinere med billige svibler/julestjerner når de er på kampanjetilbud i desember.

Sår frø av blomkarse og blomstererter direkte i krukker og kasser ute. Sanker frøene nå på høsten for å ha til neste år.

Både koselig, og etterhvert gratis sommerblomster :) 

Sluttet å kaste jord i utekrukker på høsten. (Naturen bytter da ikke ut jorda hvert år?) Bare blander inn litt gjødsel på våren. Mye billigere.

Anonymkode: 6c07b...4a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det en gjenbrukskontainer i området, masse fint å få med seg der om man tar seg til til å kikke. 

Ha en handy samboer, hent defekt på gis bort, 30 min fiks og det er i orden. 

Kjøp kun det du vet du må ha, kjekt å ha blir bare rot. 

Rydd i egne saker en gang i året, selg ting du ikke har brukt siden sist. 

Anonymkode: 73382...796

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 19.43):

Tror du at du trenger ting? Spør deg selv om du har minst en slik ting fra før. Er svaret ja? Da trenger du ikke to. Er svaret nei?  Har du i så fall klart deg uten? Da trenger du ikke tingen. Er svaret at du ikke har tingen og ikke har klart deg uten? Er du død? I så fall har du - klart deg uten. Du trenger ikke tingen. (Og er du død: da trenger du ikke tingen)

Ting gir meg lykke, komfort, og helse. 

Airpods gjør at jeg kan vaske hus, trene, lage mat, samtidig som jeg snakker i telefonen, eller hører på podcast. Slynge, kettlebells og hoppetau gjør at jeg har fått inn en god treningsøkt i dag selv om det regner sidelengs. Hengestolen jeg kjøpte i vår har gitt meg timer med behagelig avslapping når solen har tittet frem. 

Nå nevnte jeg bare tre av tingene som for meg var unødvendig/ukjent for 3 år siden. Men som nå har gitt meg mye mer enn å ha likskjorta stinn i penger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper hele lam og oksekjøtt fra bonden på høsten. Fisker på havet så vi har fisk gjennom året. Jakter rype og elg på høsten. 

Anonymkode: 281ad...6e2

Skrevet

Ta med matpakke og drikke. En av mine verste feller i den daglige økonomien er småkjøp av mat og drikke på farten. Selv om det ikke er så store beløp om gangen, blir det lett en del likevel hvis man gjør det ofte. 

• Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 19.43):

Hmm.. jeg tror at du heller bør konsentrere deg om dine egne behov og ikke analysere oss andre.

Jeg trenger selvfølgelig mye mer enn mat og medisiner 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke et hverdagstips, men når man reiser på ferie, bo på leilighetshotell i stedet for hotell,  da kan man lage maten selv i stedet for å gå ut og spise.

Anonymkode: 9d95f...1be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...