AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Hva prisklasse bør det være når man skal kjøpe seg en ny bil for at det skal lønne seg mest mulig økonomisk (både i forhold til selve bilen og alle utgiftene som følger med bilen med tiden som strøm eller bensin eller verkstadtimer!)?? Anonymkode: eda12...fe9
newman01 Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Noe litt lavere enn vrakpant er en grei investering. Alt over det er ikke investering, men forbruk 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #3 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva prisklasse bør det være når man skal kjøpe seg en ny bil for at det skal lønne seg mest mulig økonomisk (både i forhold til selve bilen og alle utgiftene som følger med bilen med tiden som strøm eller bensin eller verkstadtimer!)?? Anonymkode: eda12...fe9 Opp i en prisklasse der den som selger det til deg, gidder å inkludere egen garanti på bilen av minimum 3 til 6 måneder, og da er det best å forholde seg til en merkeforhandler. Da har du også betydelig bedre reklamasjonsrettigheter, 5 år, istedet for 2 år, som det er hos private. Når jeg sier merkeforhandler, så mener jeg blant de mer kjente butikkene. Ikke sånne tullete bruktbil-sjapper som har blitt opprettet først som firma i 2019 eller 2020 😆 Hvis det var du som stilte det spm angående bil til 20.000, så er det altfor lavt kvalitet og mye risiko i den prisklassen. Du må betydelig oppover i prisklasse, men da får du også bil som holder en god stund. Systemet rundt biler og priser i forhold til dette er laget slik at når de først har falt under en viss verdi, så har de entret "risikosport" kategorien, og jo lavere verdi de har, jo mer "mekaniker" må du være selv, for å kunne spare penger på å unngå verkstedtimer. Men har du lite peiling på det mekaniske, i likhet med flertallet av befolkningen har lite peiling, så bør du opp i prisklasse. Anonymkode: 5b3c0...e8f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4 Skrevet 5. august 2022 newman01 skrev (På 3.8.2022 den 23.23): Noe litt lavere enn vrakpant er en grei investering. Alt over det er ikke investering, men forbruk Sant nok, men vi skjønner jo hva ts mener selv om ordvalget "investering" ikke var helt dekkende hvis man med investering skal forstå noe som forventes å gi avkastning. Bil vil aldri kunne bli annet enn et (nødvendig) tapsprosjekt. Man skaffer seg bil, i form av kjøp, leasing eller en av de nyere abonnementsordningene) fordi man trenger transport. Det eneste som lønner seg er å la være å skaffe seg bil, men for flertallet sin livssituasjon har man lite valg. Og uansett hvilket alternativ man velger og hvilken prisklasse man går går for, så koster det mange penger, bare på litt forskjellige måter. Eneste måten være ganske trygg mot uforutsette reparasjonskostnader er å holde seg med ganske ny bil (innenfor nybilgaranti), men da renner pengene ut i form av rentekostnader og verditap i stedet. Og heller ikke nye biler er vedlikeholdsfrie, service og slitedeler mv. koster. Går man for en eldre bruktbil låser man mindre penger inne i selve anskaffelsen, man trenger kanskje ikke lånefinansiere kjøpet osv. Men man vil alltid ha risikoen for at hva som helst kan gå i stykker når som helst. Man kan ha flaks (en stund) eller man kan ha uflaks. Anonymkode: 720d4...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå