Gå til innhold

Ønsker ikke at folk legger ut bilder av våre barn på some

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen venter vårt først barn. Ingen av oss er særlig på sosiale medier og vi ønsker ikke at bilder av barnet vårt skal havne på sosiale medier. Dette av hensyn til barnets privatliv og samtykke. Folk må gjerne ta bilder og vise til andre, men ikke legge ut på nettet. 

mannen sine foreldre er veldig på å legge ut bilder av barnebarn på Facebook. Hvordan formidle våre ønsker uten å skape dårlig stemning?

er vi for strenge?

Anonymkode: 4950c...076

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det akkurat slik du skrev i innlegget ditt her. Det er noe de skal respektere, hvis det er dét dere ønsker. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er veldig mange besteforeldre der ute nå som ikke helt er med på den "å ikke dele barnebarna". Men det betyr ingenting - det er deres valg. Og et godt valg som sådan. Gi klar og tydelig beskjed om at de kan dele bilder som ikke viser barnets ansikt (om det er det dere ønsker), men at de kan, som du sier, gjerne vise bilder til venner.

Anonymkode: f71fb...1f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette handler mest om at dere er førstegangsforeldre som ønsker å gjøre alt rett, men der resultatet fort blir dårlig av å ville for mye. Om stolte besteforeldre legger ut et bilde av ungen: hvor ille er det liksom? De har neppe en gjeng med predatorer i vennekretsen..

Anonymkode: 644a7...a89

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært veldig tydelige på dette fra dag 1. Hvis noen har tatt frem kamera har jeg fra tidlig i graviditeten sagt at jeg ikke ønsker bilder av meg med mage og at vi ikke ønsker bilde av barnet på nett. De kan spørre oss dersom de ønsker å sende til noen. Så vi har bare sagt det rett ut i aktuelle situasjoner  uten noen forklaring eller "beklagelse" for at de ikke får dele feks. barnebarn på nett. Alle har vært veldig forståelsesfulle og satt pris på at vi har vært klar på hvor grensen går. Da er det ingen som går over den uten at de vet det, med påfølgende uggen stemning osv. :)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker dette handler mest om at dere er førstegangsforeldre som ønsker å gjøre alt rett, men der resultatet fort blir dårlig av å ville for mye. Om stolte besteforeldre legger ut et bilde av ungen: hvor ille er det liksom? De har neppe en gjeng med predatorer i vennekretsen..

Det er nok ikke verdens undergang, men nå er det faktisk foreldrene som bestemmer til barnet selv har samtykkekompetanse. Det er opprettet lovverk ang. dette av en grunn. Flott at besteforeldre er stolte, men dette gjør ikke at de har bestemmelsesrett over andre mennesker.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sa det bare som det var, "vi ønsker ikke at dere poster noe bilder av vår sønn". De har respektert det. De overeksponerer de tre andre barnebarna, men ikke vår sønn 🙃

Anonymkode: 58076...2dc

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at dere ikke ønsker at noen legger ut bilder av barna deres på Some. 

Jeg tilhører besteforeldregenerasjonen, og har 2 bonus barn. Hos den ene så er bilder publisert av både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre fra dag 1, mens den 2 sa ifra at de ikke ønsket at det ble lagt ut bilder av barnet. Dette er respektert, og de har nå fått nr 3, og legger fortsatt ikke ut bilder av egne barn. Så dette er ikke som noen over her skriver, at man gjør med første barnet for å gjøre alt riktig. 

Anonymkode: 7f041...488

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi ga beskjed om at vi ikke ønsket det, da vi vet at de delte bilder av sitt andre barnebarn. Det har de respektert. Vi har dog sagt at det er greit å snappe bilder til venninner og annen familie, siden de bare er i fåtall. 

Som en annen skriver her så er det faktisk forbudt uten samtykke. Så ville bare gitt beskjed på en hyggelig måte og tatt det derfra😊

Endret av Anonym6789
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eh, hvor mange venner tror du folk flest har på fb?det et alt fra kolleger, familie, folk man møter på ferie osv. Er du komplett naiv om du tror det ikke er folk som begår overgrep i alle aldre?

Anonymkode: 52650...0ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er naivt og lite reflektert. Det er vel nettopp dette mange besteforeldre tenker… Den generasjonen har ikke lært noe om nettvett, mange er mindre reflektert rundt nettvett enn barnehagebarn. 

Anonymkode: 44aad...3a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør alltid barna mine om å få legge ut bilder før jeg gjør det. Og spør skjeldent.  Eller på dattera spør jeg oftere da hun ofte er på offentlig arrangement.  Og der legges det ut bilder av andre også. Dette medfører jo mer bilder av henne enn sønnen som stort sett sier nei. Så jeg ble konfrontert med om jeg hadde bare ett barn (spydig pga de vet jeg har to) så de fikk grei beskjed om at jeg ikke legger ut bilder uten å spørre og at unge nr 2 ikke ønsker bilder av seg på nett. 

Anonymkode: e4009...ca3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...