Gå til innhold

Hjelp!! Utleieren vår er utrolig vanskelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for at du klikket deg inn.

Vi er fire jenter som leier sammen i Bergen, og vi har opplevd masse ugreie ting i forhold til utleieren.

Vi har aldri møtt en mennesketype som henne. Vi har bodd her i ett år, men ble kasta ut i juli fordi hun skulle leie ut til folk på ferie. Det er greit nok.. men hun sa vi kunne legge ting i kjelleren fordi vi er fra en annen by. Så det var jo hyggelig av henne. 

Vi la ting ned i kjelleren, og når vi kom tilbake nå i august, hadde hun lagt planker oppå tingene våre, så TVn vår hadde knust. 

Vi spurte henne om vi kunne lage en avtale på det, og at hun kanskje ville være behjelpelig. Men da fikk vi høre at det var vår feil, og at vi la ting i kjelleren på eget ansvar. Etter hun sa at vi kunne legge tingene våre der i juli. Vi sa bare ok, orka ikke krangle med henne. 

Da vi skulle flytte tilbake nå i august fikk vi melding av henne 31. juli, der hun skrev at vi ikke kunne flytte inn før 2. august. Vi sa at det ikke gikk, avtalen er 1. august, og to av oss begynner på jobb fra 1. august, og vi har ingen andre steder å bo i Bergen. 

Argumentet hennes var at hvis vi betalte husleie 1. august, så var ikke pengene inne på hennes konto før 2. august. Vi sa at vi kunne betale 31. juli. Da var det heldigvis greit etter mye om og men. 

Så begynte hun å beskylde den ene av oss for å ha ikke levert den ene inngangsnøkkelen i juni. Men alle sammen husker at den ble levert til henne. Hun sa at vi måtte kopiere opp ny + betale for det. Vi sa at vi 100% leverte den til henne, og at det er hun som har mistet den. Men hun nekta for det.

I tillegg la hun plutselig på et vaskegebyr på depositumet, fordi hun mente at vi ikke vaska godt nok i juni. Vi brukte 1 uke på å vaske leiligheten, og skrubba vegger og tak de siste tre dagene. Foreldrene våre hjalp til og det var 100% rent. Men vi fikk vite nå i august, at hun ikke var fornøyd og at vi måtte betale et vaskegebyr neste år på 2000kr hver alle sammen. Vi er fire stk, så 8000kr på vaskedame til en hybel er vel litt i overkant. Argumentet var «Jeg var ikke fornøyd med vaskinga deres» uten å påpeke noe som helst spesifikt. 

Vi skulle gjerne flyttet, men samtidig er vi så fornøyde med leiligheten, beliggenheten og prisen at vi tenkte vi overlevde utleieren et år til.. men nå er vi utslitt. Vi har dessverre bundet oss til 1 år, så vi kan ikke flytte. 

Men har dere noen forslag til hvordan vi kan forholde oss til dette her? Og hva tenker dere om utleieren? 

Hilsen triste studenter 22 år

Anonymkode: ffd4d...e72

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest fransine
Skrevet

Denne utleieren virker psykisk ustabil.

Hvis dere absolutt ikke kan flytte så hadde jeg passet på å få all kommunikasjon med henne skriftlig,  f.eks på tekstmelding. Slik hun beskrives så får dere fort et problem med henne når dere flytter ut for godt. 

Har dere betalt depositum? Og er det isåfall et depositum som er betalt direkte til henne og ikke inn på egen depositumskonto? Isåfall hadde jeg "brukt opp" depositumet ved å ikke betale leie for det antall måneder depositumet er på når dere flytter. 

Dessverre, i det private leiemarkedet finnes det mye rart, og studenter blir oftere utnyttet enn andre siden de ikke har så god oversikt over husleieloven, samt er veldig trengende til å finne et sted å bo i tide...

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (2 minutter siden):

Denne utleieren virker psykisk ustabil.

Hvis dere absolutt ikke kan flytte så hadde jeg passet på å få all kommunikasjon med henne skriftlig,  f.eks på tekstmelding. Slik hun beskrives så får dere fort et problem med henne når dere flytter ut for godt. 

Har dere betalt depositum? Og er det isåfall et depositum som er betalt direkte til henne og ikke inn på egen depositumskonto? Isåfall hadde jeg "brukt opp" depositumet ved å ikke betale leie for det antall måneder depositumet er på når dere flytter. 

Dessverre, i det private leiemarkedet finnes det mye rart, og studenter blir oftere utnyttet enn andre siden de ikke har så god oversikt over husleieloven, samt er veldig trengende til å finne et sted å bo i tide...

Ja, vi har betalt depositum. Og ja, takk for tipset. Tror vi skal høre med henne om vi kan gjøre det på den måten du sier. Men forventer at hun nekter, fordi hun finner nok alle feil og mangler når vi skal flytte ut for godt, slik at hun kan trekke så mye som mulig. 

og nei, da vi flyttet inn visste vi ikke bedre, så vi ga depositumet privat til henne. Det er for sent å gjøre noe med :( Men vi vet det var dumt.

og ja, vi føler oss utnyttet og hjelpesløse angående husleieloven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper dere har dette skriftlig. Kasta ut i juli? Var det slik at leieavtalen bare var til utgangen av juni, eller inkluderte den også juli? Hvis den faktisk inkluderte juli, så ville jeg avkrevd alle utgifter for annen bolig, utgifter til flytting i leieperioden osv. Det skal selvsagt ikke være slik at man blir kastet ut når man har en løpende leieavtale for det aktuelle tidsrommet. 

Når det gjelder vasking, så bør man gjøre det slik at man tar en formell overlevering tilbake til huseier, der vedkommende møter opp, og man blir enige skriftlig (gjerne med underskrift) om at alt er ok eller om noe må utbedres/vaskes. Så utbedrer man og tar nytt møte etter det. Hvis ikke blir det fort bare krangling. 

Når det gjelder ting som ble knust i kjeller, så henger det sammen med første avsnitt - Var det slik at leieperioden deres faktisk hadde utløpt innen dere flyttet ut eller krevde hun at dere flyttet selv under løpende kontrakt for tidsrommet? Hvis det er sistnevnte, så ville jeg krevd henne for beløpet på knust TV, grunnet at dere flyttet ut når dere egentlig hadde krav på å disponere boligen under gyldig kontrakt. 

Anonymkode: 0c9c9...963

• Liker 6
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi har betalt depositum. Og ja, takk for tipset. Tror vi skal høre med henne om vi kan gjøre det på den måten du sier. Men forventer at hun nekter, fordi hun finner nok alle feil og mangler når vi skal flytte ut for godt, slik at hun kan trekke så mye som mulig. 

og nei, da vi flyttet inn visste vi ikke bedre, så vi ga depositumet privat til henne. Det er for sent å gjøre noe med :( Men vi vet det var dumt.

Dere sier ingenting til henne angående depositumet. Hvis hun spør etter husleie de siste månedene sier dere bare at depositumet er et ulovlig depositum og regnes derfor som forskuddsbetaling. Hun har ingenting å komme med.

Gjør dere det på denne måten så har hun heller ikke noe å trekke fra, og dere kan komme med motkrav om den ødelagte tvn og eventuelle andre ting som ikke har vært på stell. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun bare utnytter dere dessverre. Hun er bare ute etter pengene Hun høres ikke god ut for å si det mildt. Dessverre er dere låst et år. men pass på all info fra ho og pass på dere selv så godt dere kan. 

Anonymkode: 6aeb7...fb8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (Akkurat nå):

Dere sier ingenting til henne angående depositumet. Hvis hun spør etter husleie de siste månedene sier dere bare at depositumet er et ulovlig depositum og regnes derfor som forskuddsbetaling. Hun har ingenting å komme med.

Gjør dere det på denne måten så har hun heller ikke noe å trekke fra, og dere kan komme med motkrav om den ødelagte tvn og eventuelle andre ting som ikke har vært på stell. 

Vi får se om vi tør. Men takk for tipset. Vi er livredde for hun.

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 21.45):

Vi får se om vi tør. Men takk for tipset. Vi er livredde for hun.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, fransine said:

Jeg leide av en heller tvilsom utleier en gang i tiden, og visste ikke bedre enn å betale depositumet direkte til ham.

Men, mens jeg bodde der (mange år), så lærte jeg om både en og annen lov og rettighet. Så da jeg flyttet, sa jeg opp, og sa at de leie for de siste tre mnd. kunne gå fra depositumet, som uansett var ulovlig på hans konto.

Han var ikke helt fornøyd, men han forsto nok at han hadde en særdeles dårlig sak, og lot det bare gå.

Anonymkode: da1a6...8ee

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å dokumentere alt fra nå av. Utvask feks, ta bilder og få skriftlig godkjenning rett etter vask. 
Når dere leverer nøkler, få det skriftlig at nøkler er overlevert.

Prøv å ta det meste av kommunikasjon skriftlig, slik at dere kan dokumentere ved behov. 

Ille at dere må hanskes det slikt tøv i studieårene! 

Anonymkode: 38492...b4a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leide av en heller tvilsom utleier en gang i tiden, og visste ikke bedre enn å betale depositumet direkte til ham.

Men, mens jeg bodde der (mange år), så lærte jeg om både en og annen lov og rettighet. Så da jeg flyttet, sa jeg opp, og sa at de leie for de siste tre mnd. kunne gå fra depositumet, som uansett var ulovlig på hans konto.

Han var ikke helt fornøyd, men han forsto nok at han hadde en særdeles dårlig sak, og lot det bare gå.

Anonymkode: da1a6...8ee

Akkurat,  og dette burde også disse jentene gjøre. Håper det ordner seg for dem. Ikke koselig å være utrygg i eget hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det riktig at dere vaska i juni for å flytte ut i juli og komme tilbake i august? Og det var i august hun sa hun ikke godkjente vaskinga? Hvis hun leide ut til noen andre etter vaskinga har hun i praksis godtatt vaskingen deres og kan ikke komme med et krav 1 mnd senere om at det ikke er godkjent. 

hun kan hvertfall ikke kreve et vaskegebyr av dere for vasking neste år før dere i det hele tatt har tatt utvasken. Som noen sier over her, pass på å ha en formell overlevering når dere flytter ut

Anonymkode: 44a7a...b8b

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For ei skrulle. Har dere forsøkt jusformidlingen for råd? De er studenter selv, så kanskje dette er problemstillinger i deres gate? 

Anonymkode: c8f53...3d2

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jeg forstått det riktig at dere vaska i juni for å flytte ut i juli og komme tilbake i august? Og det var i august hun sa hun ikke godkjente vaskinga? Hvis hun leide ut til noen andre etter vaskinga har hun i praksis godtatt vaskingen deres og kan ikke komme med et krav 1 mnd senere om at det ikke er godkjent. 

hun kan hvertfall ikke kreve et vaskegebyr av dere for vasking neste år før dere i det hele tatt har tatt utvasken. Som noen sier over her, pass på å ha en formell overlevering når dere flytter ut

Anonymkode: 44a7a...b8b

Akkurat det vi også tenkte. Spesielt å komme med gebyr på 2000kr per pers før vi har begynt…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Håper dere har dette skriftlig. Kasta ut i juli? Var det slik at leieavtalen bare var til utgangen av juni, eller inkluderte den også juli? Hvis den faktisk inkluderte juli, så ville jeg avkrevd alle utgifter for annen bolig, utgifter til flytting i leieperioden osv. Det skal selvsagt ikke være slik at man blir kastet ut når man har en løpende leieavtale for det aktuelle tidsrommet. 

Når det gjelder vasking, så bør man gjøre det slik at man tar en formell overlevering tilbake til huseier, der vedkommende møter opp, og man blir enige skriftlig (gjerne med underskrift) om at alt er ok eller om noe må utbedres/vaskes. Så utbedrer man og tar nytt møte etter det. Hvis ikke blir det fort bare krangling. 

Når det gjelder ting som ble knust i kjeller, så henger det sammen med første avsnitt - Var det slik at leieperioden deres faktisk hadde utløpt innen dere flyttet ut eller krevde hun at dere flyttet selv under løpende kontrakt for tidsrommet? Hvis det er sistnevnte, så ville jeg krevd henne for beløpet på knust TV, grunnet at dere flyttet ut når dere egentlig hadde krav på å disponere boligen under gyldig kontrakt. 

Anonymkode: 0c9c9...963

Leieavtalen stoppet 30. juni, men hun visste fra mars at vi skulle fortsette å bo der. 

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at når hun var ufornøyd med utvask skulle hun gitt beskjed. Dere har nemlig rett på å utbedre vaskingen en gang før hun har lov å leie inn noen. 

Dessuten skal du alltid bli med utleier og signere skriftlig på at utvask er ok. Du bør også signere på at nøkkel er gitt tilbake når den er det eller dokumentere dette på annen måte, feks tekstmelding. Selv liker jeg å la folk signere med egen underskrift på slikt. 

Ang tv, de pengene ser dere aldri igjen

Ang depositum,  de pengene ser dere heller aldri igjen. 

Anonymkode: 880e3...6f8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hør med henne. Bare la være å betale de siste månedene, tilsvarende innbetalt depositum. 

Har en slektning som hadde en lignende utleier. Lagde styr av alt. Men ga seg da han innså at depositumet var gått til husleie. (Har jo ikke lov å kreve innbetaling av depositum på privatkonto).

Jeg hadde gitt skriftlig tilbakemelding på at hun ikke kan klage på nedvask 2 måneder etter. Og gjerne vist til alt av småting som ikke er perfekt ved nrdvasken etter sommeren. I tillegg bør du også skriftlig påpeke at hun ødela tv'en.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (Akkurat nå):

Ikke hør med henne. Bare la være å betale de siste månedene, tilsvarende innbetalt depositum. 

Har en slektning som hadde en lignende utleier. Lagde styr av alt. Men ga seg da han innså at depositumet var gått til husleie. (Har jo ikke lov å kreve innbetaling av depositum på privatkonto).

Jeg hadde gitt skriftlig tilbakemelding på at hun ikke kan klage på nedvask 2 måneder etter. Og gjerne vist til alt av småting som ikke er perfekt ved nrdvasken etter sommeren. I tillegg bør du også skriftlig påpeke at hun ødela tv'en.

Vaskingen når vi flytta inn nå 1. august var ikke I NÆRHETEN av så bra som vi vaska i juni. Hun hadde ikke vasket inni skapene, noe vi gjorde. Hun hadde ikke vasket gardinene, sofatrekkene eller putetrekkene i vaskemaskinen som vi fikk beskjed om og gjorde. Men vi gadd ikke si noe, dessuten er vi ikke sånn meganøye på det. Og vi vet at hun hadde snakket seg ut av det hvis vi hadde sagt noe på det. 

Skrevet

Prøv å følge kontrakten så nøye som mulig, og få alt på papir/skriftlig. Dette hørtes veldig rart ut, og en sånn type utleie skal det jo ikke være hos noen. Hvis utleier selv driver å tuller og ikke følger sin egen kontrakt, er det bare å prøve å finne andre steder eller kontakte en megler som forhåpentligvis kan løse det på "riktig" og besluttsom måte. Det er jo helt tydelig at det kan fort gå galt raskere enn antatt...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vaskingen når vi flytta inn nå 1. august var ikke I NÆRHETEN av så bra som vi vaska i juni. Hun hadde ikke vasket inni skapene, noe vi gjorde. Hun hadde ikke vasket gardinene, sofatrekkene eller putetrekkene i vaskemaskinen som vi fikk beskjed om og gjorde. Men vi gadd ikke si noe, dessuten er vi ikke sånn meganøye på det. Og vi vet at hun hadde snakket seg ut av det hvis vi hadde sagt noe på det. 

Hadde nok bodd der et år til, om det er vanskelig å finne noe tilsvarende. Men i tillegg til punktene over påpekt i skriftlig kommunikasjon at leiligheten var dårligere vasket da dere kom tilbake. (Med de relevante eksemplene du skrev over).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...