AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Kan man gi beskjed til jobben at man er sykemeldt feks en uke, før du har snakket med legen? Tenker da på hvis det er psykisk, og man vet selv at man trenger en uke for å komme seg igjen. kan man da si med en gang til sjefen at jeg er sykemeldt en uke? Eller må man ha snakket med legen først? Anonymkode: 33104...339
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man gi beskjed til jobben at man er sykemeldt feks en uke, før du har snakket med legen? Tenker da på hvis det er psykisk, og man vet selv at man trenger en uke for å komme seg igjen. kan man da si med en gang til sjefen at jeg er sykemeldt en uke? Eller må man ha snakket med legen først? Anonymkode: 33104...339 Du sier at du er syk og skal til legen i dag. Du forskutterer ikke sykmeldingen for om du faktisk blir sykmeldt, og hvor lenge, er det legen som avgjør. Anonymkode: 65ba4...8c8 8
enkefru Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Du melder deg syk, tar av egenmeldingsdager og sier du skal til legen i løpet av uka, så sier du fra når du har FÅTT sykemelding 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Enig med Fjugur. Anonymkode: 97940...b6f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Er det en ia bedrift kan du ta egenmelding i 8 dager i strekk, så i praksis kan du jo være borte en uke uansett hva legen sier. Anonymkode: 91078...f08
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Hvis du ikke har snakket med legen så er du jo ikke sykemeldt. Pleier bare å si at jeg skal til legen og gir oppdatering til jobb når jeg er ferdig der Anonymkode: a376b...beb 1
Hedda-78 Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Nei, det vil jo være løgn å si at du er sykemeldt når du ikke er sykemeldt. Det er kun legen som kan skrive sykemelding. Du kan ikke bare anta at legen vil sykmelde deg, det er fullt og helt legens avgjørelse, ikke din. Du kan ta egenmeldingsdager før du har snakket med legen. Men da er det jo det du må si. 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Men hvis jeg tar egenmelding mandag, tirsdag, og onsdag. Men så får jeg ikke time hos legen før På Torsdag. Kan jeg si at jeg er syk den 4 dagen også, men at jeg skal til legen? Anonymkode: 33104...339
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvis jeg tar egenmelding mandag, tirsdag, og onsdag. Men så får jeg ikke time hos legen før På Torsdag. Kan jeg si at jeg er syk den 4 dagen også, men at jeg skal til legen? Anonymkode: 33104...339 Ja, selvfølgelig. Men vil anbefale deg å bytte til en mer fleksibel lege. Jeg kan sende min lege en melding via e-konsultasjon og få sykemelding på dagen selv om det ikke er ledige timer før noen dager etterpå. Mye bedre! Anonymkode: 2c0d4...547 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvis jeg tar egenmelding mandag, tirsdag, og onsdag. Men så får jeg ikke time hos legen før På Torsdag. Kan jeg si at jeg er syk den 4 dagen også, men at jeg skal til legen? Anonymkode: 33104...339 Ja, det kan du. Anonymkode: 397e3...ce6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, selvfølgelig. Men vil anbefale deg å bytte til en mer fleksibel lege. Jeg kan sende min lege en melding via e-konsultasjon og få sykemelding på dagen selv om det ikke er ledige timer før noen dager etterpå. Mye bedre! Anonymkode: 2c0d4...547 Det handler ikke om fleksibilitet. Det er helt vanlig praksis om det er fulle pasientlister og pasient ringer i fornuftig tid. Det blir journalført at pas tar kontakt men ikke fikk time. Ringer du kl 14:30 samme dag derimot så får du ikke. Anonymkode: 397e3...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Du bør informere sjefen at du er syk, og at det sannsynligvis vil vare noen dager. Man bruker egenmeldinger fram til legen evt sykemelder deg. Du bør ringe legekontoret for å informere om sykdom når du bestiller time, da er sykdomsstart registrert. God bedring❤️ Anonymkode: d7b9e...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man gi beskjed til jobben at man er sykemeldt feks en uke, før du har snakket med legen? Tenker da på hvis det er psykisk, og man vet selv at man trenger en uke for å komme seg igjen. kan man da si med en gang til sjefen at jeg er sykemeldt en uke? Eller må man ha snakket med legen først? Anonymkode: 33104...339 Kan umulig være født før 1985.. Ingen som er født før 1980 ville tenkt denne tanken du tenker. Antar at du er født mellom 1990 og 2000 tallet, de har et forvridd syn på dette velferdssamfunnet våres. Hvordan er det mulig å hele tatt tenke denne tanken er helt fjern for oss som er eldre. Nå er det en gang slik at en av de beste måtene å bli bedre på mentalt er nettopp å komme seg tilbake på arbeid eller i skole. Det er helt feil det den yngre generasjonen hevder, at så lenge de føler at det er noe psykisk, så skal man ta en uke fri for å komme seg igjen. Er du dårlig så gir du beskjed til arbeidsgiver at du er syk og tar ut egenmeldingsdager. Når egenmeldingsdagene nærmer seg slutten og du fortsatt er syk så kontakt er du lege. LEGEN VURDERER om du er syk. Vurderer legen deg til å være syk så ordner han med sykemelding. Arbeidsgiver har plikt til å betale full lønn de første 16 dagene av sykemeldingen. Men arbeidsgiver kan og nekte på at du er syk, saken vil da komme tilbake til din fastlege hvor fastlegen må gjøre ny vurdering om du faktisk er syk. Anonymkode: 687be...a7c 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan umulig være født før 1985.. Ingen som er født før 1980 ville tenkt denne tanken du tenker. Antar at du er født mellom 1990 og 2000 tallet, de har et forvridd syn på dette velferdssamfunnet våres. Hvordan er det mulig å hele tatt tenke denne tanken er helt fjern for oss som er eldre. Nå er det en gang slik at en av de beste måtene å bli bedre på mentalt er nettopp å komme seg tilbake på arbeid eller i skole. Det er helt feil det den yngre generasjonen hevder, at så lenge de føler at det er noe psykisk, så skal man ta en uke fri for å komme seg igjen. Er du dårlig så gir du beskjed til arbeidsgiver at du er syk og tar ut egenmeldingsdager. Når egenmeldingsdagene nærmer seg slutten og du fortsatt er syk så kontakt er du lege. LEGEN VURDERER om du er syk. Vurderer legen deg til å være syk så ordner han med sykemelding. Arbeidsgiver har plikt til å betale full lønn de første 16 dagene av sykemeldingen. Men arbeidsgiver kan og nekte på at du er syk, saken vil da komme tilbake til din fastlege hvor fastlegen må gjøre ny vurdering om du faktisk er syk. Anonymkode: 687be...a7c Du dømmer uten å vite noe om situasjonen min. Denne tråden handlet ikke om situasjonen min, men om det er mulig å sykemelde seg før man får sykemelding. Jeg gikk hjem ifra jobb i går, jeg ristet i kroppen, fikk tåkesyn, pusteproblemer, knyting i brystet, mistet stemmen og forvirret, gråt hele veien hjem. Jeg har lagt i sofaen og ristet og jeg har kastet opp, kroppen er utslitt og jeg kan ikke gjøre noe uten at jeg må holde meg fast i ting for å ikke miste balansen. Jeg blir verre av å stresse med at jeg skulle vært på jobb og ville bare vite hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke blir bedre. Jeg forteller ikke jobben om at det er psykisk, pågrunn av at det er så mange som tenker slik som deg. Det er ensomt å bli psykisk syk, veldig ensomt…. ……Ville bare du skulle vite det, kanskje du får ett annet syn på det. Anonymkode: 33104...339 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Du kan selvsagt ikke sykemelde deg selv. Du kan derimot bruke det du har av egenmelding først , det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass om det er 3 eller 8 dager. Anonymkode: da551...d56 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå