hilli Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 (endret) Jeg planlegger nytt kjøkken. Vi skal rive ned hele det gamle kjøkkenet og ha alt nytt. Jeg har en idé om hvordan jeg vil ha det, men jeg lurer på hva jeg bør unngå. Hvilke feller kan man gå i? Hva vil ikke dere ha på deres kjøkken og hvorfor? Endret 21. november 2005 av hilli
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 Jeg vil ikke ha skap som ikke går helt opp til taket. Ikke vil jeg ha åpne hyller heller. Begge løsningene er uaktuelle fordi de krever mer i forhold til renhold og orden. Det ser rett og slett rotete ut, og man blir faktisk fortere lei av å vaske og rydde i åpne hyller enn man blir av å åpne en skapdør... Jeg vil heller aldri ha fastmontert kjøkkenøy midt i rommet, verre "plasstyv" skal man lete lenge etter. Ikke vil jeg ha hjørnemontert kokesone/komfyr heller, veldig upraktisk synes jeg.
Arkana Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Skap opp til taket er helt nødvendig ja. Ellers synes jeg det er kjempepraktisk med kurver til benkeskapene istedet for hyller. Mye enklere og bedre oversikt.
Tusenfryd Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Jeg ville også valgt sokkelskuffer var jeg deg. Nå var det hva man skulle unngå du spurte etter da, men jeg vil likevel nevne det. det koster mer, men gir ekstra plass. Og ja, selvsagt skap helt opp og ikke åpne hyller. Husk også på at du får rett mengde stikkontakter under skapene eller i hvert fall mellom benk og skap, i forhold til alt stæsj man bare MÅ ha som blender, kaffemaskin etc. Heller fire for mye enn en for lite.
sixx Skrevet 21. november 2005 #5 Skrevet 21. november 2005 Dropp iallefall faste hyller i underskapene....så slipper du å måtte dekorere kjøkkengulvet ditt med remedier de gangene du skal ha det som står innerst. Ser Arkana anbefaler kurver....kjekt det, men jeg slenger på råd om skuffer....husker ikke hva sånne skuffer heter...men skuffer inni skap.
Gjest vimse Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Ja takk til skap som går helt opp til taket, skuffer i skapene, hyller er greit, men tenk så greit å bare kunne ¨dra ut¨! Nok ¨skuffeseksjoner¨! Ikke fliser, man blir fort lei... Noe som er enkelt å vaske og vedlikeholde, både av innredning, veggmateriale og hvitevarer. Og at selve kjøkkenbenken er i riktig arbeidshøyde.
Gjest Fantus Skrevet 22. november 2005 #8 Skrevet 22. november 2005 Ikke legg fliser på kjøkkengulvet. Det har jeg, og absolutt alt jeg mister i gulvet knuser... Dessuten blir fugene mellom flisene fort stygge, og de er ikke noe lettere å rengjøre enn et godt laminatgulv.
hilli Skrevet 22. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2005 Her var det mange bra tips. Jeg skal definitivt ha skuffer i underskapene der det er mulig. Derimot har jeg lekt med tanken å ha overskap som ikke går helt opp til taket, er det andre grunner til at dere ikke vil ha det enn at det er vanskelig å vaske?
Gjest HB Skrevet 22. november 2005 #10 Skrevet 22. november 2005 Mannen min forbanner at det er overskap over benken der han skal stå og skjevle ut pizzadeigen. Han slår bare hodet borti. Hilsen Lille meg
kvick Skrevet 22. november 2005 #11 Skrevet 22. november 2005 Her var det mange bra tips. Jeg skal definitivt ha skuffer i underskapene der det er mulig. Derimot har jeg lekt med tanken å ha overskap som ikke går helt opp til taket, er det andre grunner til at dere ikke vil ha det enn at det er vanskelig å vaske? ← Hvis du velger skap som ikke går opp til taket og legger plastfolie (evt. matpapir)oppå skapene er det ikke noe problem med rengjøringen, bare å bytte plast ..
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #12 Skrevet 22. november 2005 Jeg vil ikke ha skapdører med glass. Desto mindre tid jeg bruker på å vaske, desto bedre...
Fakse Skrevet 22. november 2005 #13 Skrevet 22. november 2005 Derimot har jeg lekt med tanken å ha overskap som ikke går helt opp til taket, er det andre grunner til at dere ikke vil ha det enn at det er vanskelig å vaske? ← Ja, man har en tendens til å stable ting man bruker sjelden opp der, og det ser fort veldig rotete ut. Klarer du å holde det tomt er det bedre synes jeg, men mener egentlig fortsatt at det ser best ut med skap som går helt opp. Avlastningsbenk på begge sider av komfyren og begge sider av oppvaskkum er et must. Og arbeidsbenk uten overskap over (vi har forran vinduet, så kan man nyte "utsikten" mens man jobber.
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2005 #14 Skrevet 22. november 2005 (endret) Her var det mange bra tips. Jeg skal definitivt ha skuffer i underskapene der det er mulig. Derimot har jeg lekt med tanken å ha overskap som ikke går helt opp til taket, er det andre grunner til at dere ikke vil ha det enn at det er vanskelig å vaske? ← Ja, det blir et slikt typisk sted der ting samler seg og ser uryddig ut. Ting man ikke bruker ofte blir alltid lagret på slike steder, men jeg synes det er greit å ikke se dem. Ikke synes jeg det er særlig pent heller med skap som slutter "halveis" opp til taket. Ängående rengjøringen er det ikke bare å legge plast heller og så bytte plasten! Alle tingen som står der må jo faktisk også rengjøres! De blir like fettet og støvet som skapet de står på... Endret 22. november 2005 av onyx
sixx Skrevet 22. november 2005 #15 Skrevet 22. november 2005 Ikke legg fliser på kjøkkengulvet. Og for all del...ikke fliser på benken som erstatning for benkplate. Fugene blir ikke helt pene hvis man f.eks. koker over tomatsuppe. Baker du en del....så kan det være en ide å erstatte noe av benkeplata med ei marmorplate. Hos oss skal vi ha bakebord ved siden av stekeovnen (litt bortenfor resten av kjøkkeninnredningen)...og der skal vi ha marmorplate.
irish coffee Skrevet 22. november 2005 #16 Skrevet 22. november 2005 skap som går helt opp, IKKE hvit kjøkken inredning ( vaske,vaske), og gode arbeidsbenker siden vi bruker kjøkkenet veldig mye. Kan tenke meg shifer stein til benkeplater eller marmor. På gulvet, IKKe laminat eller fliser, det er kalt å gå på, glatt og veeeldig glatt om du søler noe på gulvet eller må innom kjøkkenet med snø på skoene(livsfarlig), jeg foretrekker belegg, finnes så mye fint i det nå for tiden og det er lett å holde rent. Viktig med romslige skap, man har så mye ting og tang som skal stues inn. så vil jeg ha spotter under overskapene for å få skikkelig med arbeidslys.
jordbær Skrevet 22. november 2005 #17 Skrevet 22. november 2005 Her var det mange bra tips. Jeg skal definitivt ha skuffer i underskapene der det er mulig. Derimot har jeg lekt med tanken å ha overskap som ikke går helt opp til taket, er det andre grunner til at dere ikke vil ha det enn at det er vanskelig å vaske? ← Mer plass Negativt: Høyt opp! :D
Gjest vimse Skrevet 22. november 2005 #18 Skrevet 22. november 2005 Og for all del...ikke fliser på benken som erstatning for benkplate. Fugene blir ikke helt pene hvis man f.eks. koker over tomatsuppe. ← Been there... *Dra mannen i ørene, så han kan hugge opp flisene og legge noe nytt snart*
Cumulus Skrevet 23. november 2005 #19 Skrevet 23. november 2005 Ikke kjøp innebygd kjøleskap! Det blir ganske mye mindre plass i et innebygd skap enn et frittstående. Og de pengene du sparer på å ikke bygge det inn kan du bruke på et skap som har flott design. Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke kan ha brusflasker liggende uten at jeg må ommøblere alt som står i døren..
Gjest hilli ii Skrevet 23. november 2005 #20 Skrevet 23. november 2005 Ikke kjøp innebygd kjøleskap! Det blir ganske mye mindre plass i et innebygd skap enn et frittstående. Og de pengene du sparer på å ikke bygge det inn kan du bruke på et skap som har flott design. Jeg irriterer meg grønn over at jeg ikke kan ha brusflasker liggende uten at jeg må ommøblere alt som står i døren.. ← Jeg har faktisk vært veldig i tvil om jeg skal ha innebygget kjøleskap eller ikke. Det heller mer og mer mot å bli et frittstående et. Hva med innebygget komfyr? Det er uansett ikke aktuelt å ha ovnen i arbeidshøyde så da er jeg litt i tvil der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå