Gå til innhold

Shampo som motvirker fett hår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynner å føle antydning til fett hår allerede dagen etter en dusj (dusjer på kvelden, og kvelden etter begynner det å plage meg) Har kontorjobb og blir ikke svett ila dagen. Har veldig tynt og nordisk hår. Er det noen sjampo/produkter som motvirker dette? 

Jeg vasker kun håret 2-3 ganger i uken, bruker tørrsjampo mellom ved behov. 

Anonymkode: 555b1...9b6

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1603344-shampo-som-motvirker-fett-h%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har slitt med fett hår siden puberteten og det har blitt verre etter svangerskap og nå i overgangsalderen har det toppet seg med konstant fett i tillegg til at mitt tynne nordiske hår har blitt enda tynnere etter korona.

Har prøvd et helt år å vaske det maks 3 ganger i uken, og bruke tørrshampoo innimellom, men det ser ikke bra ut.

Har prøvd alt mulig av shampoo både for volum og fet hodebunn, med og uten silikon men ingenting hjelper.

Det er nok hormoner som styrer fett hår har jeg funnet ut.

Anonymkode: 398df...d29

• Hjerte 1
AnonymBruker

Er det ingen her som har prøvd å kutte ut såpe i håret og bare skyller håret i rent vann daglig? Frisøren min tror ikke noe på meg når jeg sier at jeg ikke har vaska håret med såpe og ikke brukt balsam på 15 år, fordi jeg har så blankt og mykt hår. NOE må jeg bruke for å få et sånt resultat, mener frisøren.

Anonymkode: a87f9...18e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ingen her som har prøvd å kutte ut såpe i håret og bare skyller håret i rent vann daglig? Frisøren min tror ikke noe på meg når jeg sier at jeg ikke har vaska håret med såpe og ikke brukt balsam på 15 år, fordi jeg har så blankt og mykt hår. NOE må jeg bruke for å få et sånt resultat, mener frisøren.

Det er absolutt fristende å prøve! Men vil det ikke være helt jævlig de første månedene før kroppen regulerer seg? 

AnonymBruker

Nå bruker jeg Olaplex, og vasker kun en gang i uka.

Men det har vært tilvenning over tid. Før "lockdown" vasket jeg hver fjerde dag. Men tøyde det når jeg uansett satt på hjemmekontor. 

Uten shampoo hadde rett og slett ikke gått. Jeg bruker hårspray, volumprodukter, hårolje, innimellom litt tørrshampoo når det nærmer seg 7 dager. Så produktrestene må jo ut av håret. 

Anonymkode: 737bc...904

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er absolutt fristende å prøve! Men vil det ikke være helt jævlig de første månedene før kroppen regulerer seg? 

De første tre ukene var ikke så artige, men så ble det raskt bedre. Det klødde litt i hodebunnen i førsten, men hodet under springen og en vask med varmt vann hjalp. Kløen ga seg etter etter et par uker. 

Når jeg vaska håret i rent, varmt vann den første tida, ble vannet helt grått, selv om jeg vaska daglig, enkelte ganger flere ganger om dagen.

Etter en måneds tid var jeg happy med både hår og hodebunn og det ble bare blankere og mykere etter som nytt hår vokste ut.

Jeg tror det kan være verdt å prøve en måneds tid og se hvordan det går. Det er mulig det ikke er noe for deg, men da kan du jo bare kjøpe en sjampo.

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Det er hovedsaklig hormoner som styrer hvor fort man får fett hår. Noen får det veldig fort, og må vaske håret her dag for å holde fettet unna. 

Noen får fett hår som følge av overdreven vasking og produktbruk, og da kan man "øve" kroppen opp til å produsere mindre fett ved å kutte ned på vaskingen og produktbruken. Men om det rett og slett er hormonene, er det ikke noe du kan gjøre. 

Så du kan jo prøve sjeldnere vask, mildere sjampo, osv, for å se om det blir bedre, men om det ikke blir det, er det nok ikke noe du kan gjøre. 

Jeg merket enorm forskjell i fettproduksjonen i hodebunnen de gangene jeg var gravid. Gikk nærmest over natten fra å måtte vaske håret hver 3. dag, til å kunne gå over en uke uten antydning til fett hår 😮 Dessverre var fettproduksjonen tilbake til normalen i det gravidhormonene var utav kroppen. Tror ikke jeg skal anbefale å gå konstant gravid for å slippe å vaske håret, da 😛 

Anonymkode: de993...2ba

• Nyttig 1
AnonymBruker

For meg hjalp det (på sikt) å slutte med tørrshampo. Den er ikke bra for hodebunnen. Var som deg før, nå vasker jeg håret 1 gang i uka og begynner ikke å se antydning til fett før dag 5. Da bruker jeg tørrshampo som holder til neste vask, men kan også gå uten om det f.eks er helg.

Men det tar tid å venne håret til slikt, jeg brukte 2 år på å gå fra fett dag 2 til dag 5. Ingen quick fix dessverre. 

Anonymkode: 38f7e...a41

AnonymBruker

Jeg vasket håret 3 ganger i uken, og håret mitt ble fort fett. I en tid nå så har jeg vasket håret 2 ganger i uken, og fett hår er borte. For meg passer det ikke å vaske håret mer enn 2 ganger i uken. 

Ts, kan du ikke prøve deg fram litt?

Anonymkode: fdf03...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...