Gå til innhold

Dra ut sikringene når man ikke er hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være lurt? Hvor mye kan man spare på det, hvis man f.eks drar dem ut de timene man er på jobb?

I mitt sikringsskap er det to sikringer pr kurs. Det er slike gamle sikringer man skrur til, bortsett fra på hovedsikring og jordfeil som har egne brytere. Kan noen forklare hvorfor det er to av hver? Må jeg ta ut begge to?

Jeg syns det er rart at uansett hvor mye jeg har skrudd av, så er det likevel et strømforbruk på omtrent 1 kw/t. Er derfor jeg vil ta av sikringene når jeg ikke er hjemme.

Noen som gjør dette for å spare strøm?

Anonymkode: 19836...a71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være lurt? Hvor mye kan man spare på det, hvis man f.eks drar dem ut de timene man er på jobb?

I mitt sikringsskap er det to sikringer pr kurs. Det er slike gamle sikringer man skrur til, bortsett fra på hovedsikring og jordfeil som har egne brytere. Kan noen forklare hvorfor det er to av hver? Må jeg ta ut begge to?

Jeg syns det er rart at uansett hvor mye jeg har skrudd av, så er det likevel et strømforbruk på omtrent 1 kw/t. Er derfor jeg vil ta av sikringene når jeg ikke er hjemme.

Noen som gjør dette for å spare strøm?

Du må jo ha strøm til kjøleskap og fryser. Og det er sikkert det som bruker strøm når du ikke er hjemme også. Og varmtvannsberederen bruker også litt omtrent hele tiden. 

Anonymkode: 9e40f...9c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du må jo ha strøm til kjøleskap og fryser. Og det er sikkert det som bruker strøm når du ikke er hjemme også. Og varmtvannsberederen bruker også litt omtrent hele tiden. 

Anonymkode: 9e40f...9c6

Jeg leier, og tror ikke varmtvannsbereder går på meg. Men kjøleskap og fryser går nok på meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

det er da bedre å slå av det du ikke bruker? Uansett ikke mye som bruker strøm nå om sommeren. Fryser/kjøleskap kan du ikke slå av, g du sparer ikke mye ved å slå av varmtvannstanken.

2 hours ago, AnonymBruker said:

I mitt sikringsskap er det to sikringer pr kurs. Det er slike gamle sikringer man skrur til, bortsett fra på hovedsikring og jordfeil som har egne brytere. Kan noen forklare hvorfor det er to av hver? 

Det er to ledere pr kurs, og en sikring pr leder.

Anonymkode: 9db20...e6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

det er da bedre å slå av det du ikke bruker? Uansett ikke mye som bruker strøm nå om sommeren. Fryser/kjøleskap kan du ikke slå av, g du sparer ikke mye ved å slå av varmtvannstanken.

Det er to ledere pr kurs, og en sikring pr leder.

Så man må ta ut begge sikringene?

AnonymBruker
Skrevet

kanskje skru av for eksempel router og sånn, hvis du bruker dette til Internett. 

hvis det torner, og lyn slår ned nærme nok, så kan dette selvfølgelig slå ut hele greia og ødelegge en del elektronikk. 

Anonymkode: 6297f...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den nokså gjerrige eksen til ei venninne drev og skrudde ut sikringer før de reiste bort. Da de kom hjem fra juleferie og det var 4 grader på barnerommene (de hadde to små barn) fikk hun nok. Bare flaks at ikke vannet frøs, siden han hadde tatt sikringene til varmekablene på badet også. Og strømregningen ble ikke høyere etter at han flytta ut og hun lot varmen stå på mens hun var borte. Sannsynligvis gikk det mer strøm til å varme opp huset igjen enn de sparte på å ta sikringene…

Anonymkode: 7807c...fd7

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt at du sparer noe særlig på det i lengden. 

Anonymkode: 7fb84...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så man må ta ut begge sikringene?

Bare hvis noen skal jobbe på kursen. Så lenge du skrur ut den ene sikringen vil apparater koblet til kursen ikke fungere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

kanskje skru av for eksempel router og sånn, hvis du bruker dette til Internett.

Anonymkode: 6297f...d1e

En router bruker veldig lite strøm. Å skru den av hver gang du skal ut er ikke verdt bryderiet. Men kan selvfølgelig være lurt å gjøre hvis du skal være borte en lengre periode pga farge for lynnedslag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke skru av kjøleskap og fryser. All maten vil bli ødelagt. Når det blir kaldere ute er det ikke lønnsomt å skru av all varme, du trenger bare masse energi for å varme opp igjen. 

Anonymkode: c83eb...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også du bør gå gjennom leiligheten og se hva som er koblet til. Er det f.eks. varmekabler på bad som er termostatstyrt? Som nevnt over er det ikke sikkert det lønner seg å skru av all varme da det krever en del å varme opp. 

Om du skulle skru ut sikringene så pass på å skru de skikkelig inn når du koblet til igjen slik at det er god kontakt. De kan med fordel også etterstrammes innimellom da temperaturforskjeller gjør at det kan bli dårlig kontakt. 

Anonymkode: 18abf...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen forskjell på å ta sikringene, og på å skru av/trekke ut alt som forbruker strøm. Det er absolutt anbefalt å heller justere forbruket der det går, og det er dumt å skru av kjøleskap og fryser i timesvis for å starte opp igjen. Apparatene vil normalt da bruke vesentlig med energi på å få ned temperaturen igjen, og vinningen blir enda lavere enn man skulle tro. Mitt kombiskab er eldre, og bruker for øvrig ca. 100 watt i snitt.

Min router bruker rundt 3 kWh i mnd. Nei, det er særdeles lite å spare på å skru den av i noen timer nå og da. Den bruker også mer strøm når den starter opp, enn under normal drift.

"Duppedingser" som måler strømforbruk er kjekke. Jeg har noen slike, og man kan få svært enkle utgaver som har display på seg som viser forbruket. På den måten kan du få oversikt over hva i huset ditt som trekker hvor mye.

Oppsummert, det er langt bedre å få/ta kontroll over forbruket, enn å ta sikringene når du går fordi du ikke vet hva som forbruker.

Anonymkode: caea2...965

AnonymBruker
Skrevet

En bitteliten modifikasjon: krypstrøm kan forekomme, og forårsake at du ser et forbruk. Det er en slags kortslutning, og mistenker du noe slikt så må du ringe elektriker.

Anonymkode: caea2...965

AnonymBruker
Skrevet

Ingen forskjell på å ta ut sikring og trekke ut kontakt. Ville heller skrudd ned varmen på badet osv. 

Anonymkode: 4abff...1be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det, gamle skrusikringer er ikke laget for å opereres jevnlig, du risikerer slitasje på gjenger og bunnskruer som kan føre til varmgang og lysbue som kan føre til brann. 

Anonymkode: 974d1...122

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er det bedre å la kjøleskapet og fryseren være på hele tiden enn å få startstrøm og måtte kjøle ned igjen hver gang du slår inn sikringen igjen. 

Anonymkode: 974d1...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...