AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Får dere fysisk undersøkelse, hvis dere f.eks. har magesmerter eller underlivssmerter? Er det ikke vanlig at legen gjør det? Jeg fikk ikke fysisk undersøkelse, selv om jeg har hatt magesmerter som har vart lenge(men har ikke luftproblemer). Det er sånn at det svir, og kjennes ut som at noe ligger og trykker inni der, og noen ganger som at noe revner litt eller bare er veldig sårt. Svir og stikker i sidene opp mot ribbeina, noen ganger også. Og kan ofte være vondt å ligge på magen eller siden, og alltid veldig ubehagelig. Føler at magen er litt hoven, og spesielt høyre side, er hardere og kjennes litt hoven ut. Har uregelmessig mens også, med sykluser som kan vare i Var hos lege i mai, og skulle bli henvist til gynekolog(men fikk ingen undersøkelse med han). Så gikk det noen uker, uten at jeg fikk noe svar - så jeg ringte, og da hadde han glemt å henvise. Så ble ikke henvist før i juni, og fikk ikke oppsatt time før slutten av uke 33 (tredje uka i august). Og i mai hadde jeg allerede hatt disse smertene i rundt 3 uker. Ble henvist til gastroskopi også, for litt siden.. men regner med at det vil ta ekstremt lang tid, før jeg får time der. Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Føler ofte at det blir mer trykk på blæra enn vanlig, når jeg må tisse også. Spesielt om morgenen - plutselig helt akutt liksom, selv om det ikke har vært sånn før. Og har tidlig metthetsfølelse og kvalme. Synes at det er rart at lege ikke undersøkte meg, når jeg har disse symptomene. Her legger jeg ved syklusloggen min😅: Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Og denne er fra 2019 (er jo stor forskjell!!): Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Ber alltid om henvisning. Ønsker ikke finger i rassen fra fastlegen min... Anonymkode: 718ae...d39 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Det der er dårlig. Så klart legen undersøker meg om det er noe. Den legen var for slapp. Anonymkode: 9d39a...e02 2
Silva Pluvialis Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 (endret) Det er vanlig at de i alle fall tilbyr undersøkelse. rart legen ikke tok initiativ til undersøkelse? Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ber alltid om henvisning. Ønsker ikke finger i rassen fra fastlegen min... Anonymkode: 718ae...d39 Er ikke så gira på det, jeg heller. Men hadde håpt at han kanskje hadde undersøkt magen min, siden den kjennes hoven ut, og virker større uten at jeg har lagt på meg. Fikk veldig få spørsmål om hvordan smertene var, og hvor lenge de hadde vart også. Han var skråsikker på at det bare var angst eller irritabel tarm, og jeg følte at han ikke lyttet til hva jeg fortalte. Litt rart å bestemme seg for at det er urolig mage, når jeg har underlivsplager i tillegg? Har jo ikke luftproblemer… Nå nærmer det seg time hos gynekolog, heldigvis. Men nå er jeg jo livredd for at det er noe alvorlig :( Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ber alltid om henvisning. Ønsker ikke finger i rassen fra fastlegen min... Anonymkode: 718ae...d39 Er ikke så gira på det jeg heller..Men heller det, enn å ikke få skikkelig undersøkelse! Underlivsundersøkelse, går i hvert fall fint. Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Ring de du skal til for gastroskopi og spør om du kan stå på en avbestillingsliste slik at du eventuelt kan få komme til før. Og bytt fastlege! Anonymkode: c67cb...98e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Jeg har ganske like magesmerter som du beskriver. Syklusene mine er ikke endret da. Jeg kan ikke klemme på magen min uten å få skikkelig vondt. Da legen min skulle klemme på magen min så hylte jeg til og han skvatt unna. Da sendte han meg til CT, som viste ingenting. Var hos gynekolog som ikke fant noe galt. Har fortsatt samme magesmerter og dette er to år siden. Så det må ikke være noe alvorlig galt. Ønsker bare å berolige deg. Godt du snart skal til gynekolog. ❤️ Anonymkode: 9d3c3...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ring de du skal til for gastroskopi og spør om du kan stå på en avbestillingsliste slik at du eventuelt kan få komme til før. Og bytt fastlege! Anonymkode: c67cb...98e Takk for svar! Ja, tenker å gjøre det etter at jeg har vært hos gynekolog. Bare sånn at jeg får utelukket, at det ikke er noe der først.. Står på venteliste nå, men det er fullt alle plass🙁 Har vært unødvendig mye hos legen, dette året; så jeg skammer meg litt. Men det er jo fordi at jeg ikke får skikkelig oppfølging, og må mase for å bli hørt. Har en veldig sterk følelse av at det er noe som er feil🙁 Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Jeg har hatt noen lignende opplevelser i løpet av årene, og når jeg ikke har vært fornøyd med hjelpen så drar jeg et annet sted. (volvat, sykehuset etc.) aldri godta at du ikke får den hjelpen du trenger!! Anonymkode: 64545...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ganske like magesmerter som du beskriver. Syklusene mine er ikke endret da. Jeg kan ikke klemme på magen min uten å få skikkelig vondt. Da legen min skulle klemme på magen min så hylte jeg til og han skvatt unna. Da sendte han meg til CT, som viste ingenting. Var hos gynekolog som ikke fant noe galt. Har fortsatt samme magesmerter og dette er to år siden. Så det må ikke være noe alvorlig galt. Ønsker bare å berolige deg. Godt du snart skal til gynekolog. ❤️ Anonymkode: 9d3c3...ca9 Takk❤️ Så merkelig.. Men godt at det ikke var noe alvorlig! Fant du ut av hva det var etterhvert? Jeg er vanligvis ikke såå øm, utenpå magen(tør ikke trykke så hardt da), men det kjennes ut som at noe trykker mot ulike organer, eller at noe er veldig sårt på innsiden. Det svir og stikker, ofte. Og det kjennes på en måte litt tyngre ut på venstre side enn høyre, ned mot underlivet. Kan være ekstra vondt når jeg sitter/ligger også, nesten så jeg blir redd at noe skal sprekke eller at jeg skader noe. Og kjennes ut som jeg ligger på en liten vannballong eller en liten hoppepute(eller at jeg er hoven i hvert fall, hahah) , når jeg ligger på magen - i tillegg til at det er vondt og ukomfortabelt. Det har ikke vært sånn før jeg fikk symptomer, og jeg er større over buken enn det jeg har vært før. Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk❤️ Så merkelig.. Men godt at det ikke var noe alvorlig! Fant du ut av hva det var etterhvert? Jeg er vanligvis ikke såå øm, utenpå magen(tør ikke trykke så hardt da), men det kjennes ut som at noe trykker mot ulike organer, eller at noe er veldig sårt på innsiden. Det svir og stikker, ofte. Og det kjennes på en måte litt tyngre ut på venstre side enn høyre, ned mot underlivet. Kan være ekstra vondt når jeg sitter/ligger også, nesten så jeg blir redd at noe skal sprekke eller at jeg skader noe. Og kjennes ut som jeg ligger på en liten vannballong eller en liten hoppepute(eller at jeg er hoven i hvert fall, hahah) , når jeg ligger på magen - i tillegg til at det er vondt og ukomfortabelt. Det har ikke vært sånn før jeg fikk symptomer, og jeg er større over buken enn det jeg har vært før. Anonymkode: 64e27...ea5 Nei, fant aldri ut av hva det kommer av. Det endrer seg (men ikke avhengig av syklus). Det kan svi, stikke, brenne, kjennes ut som jeg revner et sår innvendig ol. Noen ganger gjør det vondt å ligge på magen, andre ganger ikke. Legen har gitt meg opp. Håper de finnes ut av hva det er hos deg og at det ikke er alvorlig. ❤️ Anonymkode: 9d3c3...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Har hatt litt vondt/vært øm, rundt bekkenet/bekkenleddet(tror jeg..) nå også, siden i går🙁 Blir så bekymret for at det er noe... 14 dager igjen, til time hos gynekolog da, heldigvis. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, fant aldri ut av hva det kommer av. Det endrer seg (men ikke avhengig av syklus). Det kan svi, stikke, brenne, kjennes ut som jeg revner et sår innvendig ol. Noen ganger gjør det vondt å ligge på magen, andre ganger ikke. Legen har gitt meg opp. Håper de finnes ut av hva det er hos deg og at det ikke er alvorlig. ❤️ Anonymkode: 9d3c3...ca9 Takk❤️ Anonymkode: 64e27...ea5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 Dette kan jeg virkelig ikke nok om. Men syklusene dine kan jo ligne pcos? Kan det være cyster som klemmer? Anonymkode: 17326...083 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 Dersom en lege i allmennpraksis ikke undersøker en pasient som har ubehag/vondt i magen, så gjør vedkommende ikke jobben sin. Det er god praksis å foreta en klinisk undersøkelse, også før man henviser videre til f.eks en radiologisk undersøkelse (CT eller annet), og selvfølgelig også før henvisning til spesialist. Noe annet er faktisk helt uhørt. Anonymkode: 756a6...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kan jeg virkelig ikke nok om. Men syklusene dine kan jo ligne pcos? Kan det være cyster som klemmer? Anonymkode: 17326...083 Takk for svar! Ja, det kan hende🤔 Kan ikke så mye om det, jeg heller - men skal få tatt opp dette med at syklusene mine har blitt mer uregelmessige. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom en lege i allmennpraksis ikke undersøker en pasient som har ubehag/vondt i magen, så gjør vedkommende ikke jobben sin. Det er god praksis å foreta en klinisk undersøkelse, også før man henviser videre til f.eks en radiologisk undersøkelse (CT eller annet), og selvfølgelig også før henvisning til spesialist. Noe annet er faktisk helt uhørt. Anonymkode: 756a6...4a9 Takk. Synes at det var litt merkelig ja.. Har prøvd å Google litt på hva legen må gjøre under en konsultasjon, men fant ikke noe om det. Det kommer jo selvfølgelig an på hva konsultasjonen gjelder da - men jeg trodde kanskje at det var pålagt med undersøkelse, når det evt. kan være noe alvorlig.. Det er jo ofte veldig lang ventetid hos spesialist. Anonymkode: 64e27...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå