AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Jeg hilser på alle som jeg treffer på når jeg er på joggetur! Hvorfor er det så mange som ikke sier Hei tilbake når jeg hilser på dem?? Jeg er ikke overlegen selv når folk hilser på meg, selv om jeg ikke kjenner dem! Det er vel høflig å si Hei tilbake?? Anonymkode: 6387f...2d5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Noen hilser og noen hilser ikke. Selv hilser jeg på alle og i hvert fall om vi har et snev av øyekontakt en eller annen gang. Samtidig har jeg full forståelse for at noen ikke hilser tilbake, tror ikke det nødvendigvis handler om å være høflig. Mange har lyd på ørene og går i sin egen verden Anonymkode: 2676e...213 1
Gjest lurven Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Har merket at det ikke er vanlig at folk hilser på hverandre på joggetur. Selv hadde jeg synes dette hadde vært hyggelig. Men går man derimot på tur i skogen er det helt vanlig å hilse på ukjente.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Jeg syns det er weird når fremmede hilser på meg så jeg hverken søker blikkontakt eller annet når de kommer nær. Anonymkode: c96a7...dd3 11
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Løper her! Jeg smiler stort til alt og alle, det gir meg energi. Enig med deg, TS, de fleste ser muggne ut. Typisk nordmenn Anonymkode: 288fa...7eb
Hensatt Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Kommer an på hvor det er. Litt rart å hilse på alle i en populær turløype med mange mennesker. Blir kanskje et smil og nikk til de som man får blikkontakt med. På fjellet og andre litt steder hilser jeg på alle jeg får blikkontakt med. De som ser en annen vei når man går forbi antar jeg at vil være i fred og ikke ønsker å bli snakket til. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #7 Skrevet 4. august 2022 Folk er noen selvopptatte grinebitere. Derfor gidder de ikke å hilse. Anonymkode: 02a47...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #8 Skrevet 4. august 2022 De sparer på energien til å klare å jobbe hjem? Anonymkode: ebd6e...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #9 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De sparer på energien til å klare å jobbe hjem? Anonymkode: ebd6e...c9b Rettelse Jogge Anonymkode: ebd6e...c9b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #10 Skrevet 4. august 2022 Fordi du er i Norge. Her skal man helst late som ingenting og se bort når man møter folk. Anonymkode: 22f9b...00d 2
Gjest Magnus90 Skrevet 4. august 2022 #11 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns det er weird når fremmede hilser på meg så jeg hverken søker blikkontakt eller annet når de kommer nær. Anonymkode: c96a7...dd3 Da overlever du ikke i det store utland hvor ukjente i tilegg kommer bort å prater med deg.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #12 Skrevet 4. august 2022 En ting som kan ha innvirkning er kjønn. Er du mann og prøver å hilse på damer, forstår jeg at du ikke får noe tilbake. For kvinner opplever ofte at så fort de viser den minste interessen, som er smil, tror menn det er fritt frem. En annen ting er at vi er mange typiske nordmenn her i Norge. Vi hilser generelt ikke på fremmede. Vi er noe mer hyggelige når man er på fjelltur, men ute på joggetur, da ønsker man kun å jogge i fred. Anonymkode: 152f8...18b 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 lurven skrev (6 timer siden): Har merket at det ikke er vanlig at folk hilser på hverandre på joggetur. Selv hadde jeg synes dette hadde vært hyggelig. Men går man derimot på tur i skogen er det helt vanlig å hilse på ukjente. Ikke på byfjellene i Bergen, Byåsen i Trondheim, eller før man har passert Kikut i marka Anonymkode: e6bf2...9e4 1 1
Zidji Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 (endret) Dere som driver å påstår at dette er "typisk nordmenn" (noe som er helt idiotisk å si...), mener dere virkelig at i for eksempel Sverige så hilser alle joggere ute på tur? For det tviler jeg på. Eller hva med i Tyskland? Frankrike? Usa? Polen? Driver de alle å smiler bredt og sier "heihei" når de løper forbi hverandre? Jeg tror neppe det Endret 4. august 2022 av Zidji 10 1
Gjest Magnus90 Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Zidji skrev (4 minutter siden): Dere som driver å påstår at dette er "typisk nordmenn" (noe som er helt idiotisk å si...), mener dere virkelig at i for eksempel Sverige så hilser alle joggere ute på tur? For det tviler jeg på. Eller hva med i Tyskland? Frankrike? Usa? Polen? Driver de alle å smiler bredt og sier "heihei" når de løper forbi hverandre? Jeg tror neppe det I USA smiler de fleste tilbake. Stopper du for å drikke vann etc kan en annen person fort stoppe opp ved siden av deg å småprate. Samme i mindre butikker, cafér og lignende. Riktignok er det mer vanlig i sørstatene enn for eksempel New York. Dette med hilsing, å si god morgen, god formiddag, god kveld) til folk man møter i en bygning/blokk er også helt vanlig i Sør-Amerika. De sier Buenas dias hvis det er morgen og buenas noche hvis det er kveld. Det er en del av oppdragelsen og går automatisk for dem.
Zidji Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 Magnus90 skrev (11 minutter siden): I USA smiler de fleste tilbake. Stopper du for å drikke vann etc kan en annen person fort stoppe opp ved siden av deg å småprate. Samme i mindre butikker, cafér og lignende. Riktignok er det mer vanlig i sørstatene enn for eksempel New York. Dette med hilsing, å si god morgen, god formiddag, god kveld) til folk man møter i en bygning/blokk er også helt vanlig i Sør-Amerika. De sier Buenas dias hvis det er morgen og buenas noche hvis det er kveld. Det er en del av oppdragelsen og går automatisk for dem. Jeg vet at i sør-amerika gjør de det. Samme kan sies om flere søreuropeiske land også. Men i nordeuropa og store deler av usa, så et det ikke vanlig å hilse rundt på fremmede folk. Dette er ikke bare "typisk norsk" selv om veldig mange elsker å påstå at "vi nordmenn er så sure og kalde", som om vi er de eneste i verden som ikke hilser på fremmede. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 Jeg misliker det. Er bare slitsomt for meg. Sitter ikke igjen med en god følelse etterpå, heller. Det gir meg ingenting Anonymkode: 43e70...212 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 Jogging er tungt. Å se grei ut og hilse på hvermannsen er ikke noe jeg bruker energi på. Da hadde jogging blitt en enda større tiltak og jeg hadde lettere droppet det. Dessutten jogger jeg alltid med musikk på øra, så hadde uansett ikke hørt om noen hilste. Anonymkode: 1dcec...c4c 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 Fordi jeg må ha 100% fokus på hunden min så den ikke får overtenning og joiner deg på resten av joggeturen 😅 Anonymkode: 4e2d1...14d 3
Gjest Magnus90 Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 (endret) Zidji skrev (1 time siden): Jeg vet at i sør-amerika gjør de det. Samme kan sies om flere søreuropeiske land også. Men i nordeuropa og store deler av usa, så et det ikke vanlig å hilse rundt på fremmede folk. Dette er ikke bare "typisk norsk" selv om veldig mange elsker å påstå at "vi nordmenn er så sure og kalde", som om vi er de eneste i verden som ikke hilser på fremmede. Spørsmålet er vel heller hvorfor mange nordmenn ikke hilser. Greit nok at vi for 200 år siden bodde spredt, ikke så folk så ofte etc. Men slik er det ikke nå. Vi kan heller ikke skylde på dårlig tid eller stress, da folk i USA og Sør-Amerika ofte har 10-12 timers arbeidsdager og mye mindre fritid. Kona er utenlandsk og skjønner blant annet ikke dette med 'tidsklemma' som nordmenn snakker om, til tross for at nordmenn har mye mer disponibel tid enn folk i andre land. Endret 4. august 2022 av Magnus90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå