Gå til innhold

Komme seg ut av husleiekontrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i en leilighet siden juli i fjor, kontrakten er på 1 år om gangen og det er bare mulig å si den opp i mars hvert år, og deretter løper 3 mnd oppsigelse. Noe som betyr at jeg er nødt til å bo her til 1. juli 2023. 

Finnes det noen måte å komme seg ut av kontrakten før? Har fått meg jobb på en annen side av landet og starter 1. desember og er derfor nødt til å flytte. Kan utleier nekte fremleie? 

Anonymkode: 80b9b...42d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan da si opp kontrakten med 3 mnd oppsigelse etter det første året. Si den opp neste måned, så slutter kontrakten 30. november.

Anonymkode: 3875a...a33

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rar denne mars-klausulen, kan ikke tenke meg at det er lovlig. Kan du ta bilde av den delen av kontrakten?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan da si opp kontrakten med 3 mnd oppsigelse etter det første året. Si den opp neste måned, så slutter kontrakten 30. november.

Nei, det er ikke mulig. "Leieforholdet kan sies opp av leietaker i mars måned hvert år. I dette tilfellet betales husleie ut juni samme år og skal være utflyttet senest 30. juni kl. 12.00. Overlevering av leiligheten regnes fra samme dato som leieforholdets begynnelse. Gjensidig oppsigelse. Leietaker plikter i oppsigelsestiden å gi adgang til besiktigelse for nye leietakere. Det blir skrevet mail angående hvilket tidsrom dette gjelder dagen eller kvelden i forveien, så leietaker må være forberedt på visninger umiddelbart etter oppsigelse."

Det står i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut. Jeg ville sjekket med huseiernes landsforbund el lign.

Anonymkode: 7df4d...304

AnonymBruker
Skrevet

2022-08-03.png.f91cb0427e95d247e5a1b49143857b69.png

Men det står også dette.., og så det om at jeg bare kan si opp i mars lenger ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med huseier. En del av oss er greie angående slikt. Spesielt om enkelt å leie ut igjen. 

Jeg har standard utleiekontrakt, med tre måneders oppsigelse, men samme jobb å få ny leieboer om jeg lar leieboer flytte etter ønske. Ting skjer angående unge mennesker, så jeg må ikke ha tre måneders oppsigelse, selv om står I kontrakten. 

Mulig du har utleier som er streng på slikt, men det vet du ikke før du har forklart situasjonen og spurt. 

Anonymkode: ffbf0...ddb

Skrevet

Klausuler med bindingstid er dessverre lovlige, MEN de fleste utleiere er ikke så kjipe at de holder på en leietaker dersom det finne nye som er villige til å ta over. SÅ de beste å gjøre er å kommunisere med utleier, og spørre om de kan prøve å finne ny leietaker fra 1 desember.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er bindingstid så har utleier en tapsbegrensningsplikt: vet man at leietaker har flyttet så plikter man å prøve å finne en ny leietaker så fort som mulig slik at leiers tap ikke blir større enn nødvendig - man kan ikke bare helt passivt la leiligheten stå tom ut året. Så lenge utleiemarkedet er så hot som det er nå burde det ikke ta utleier lang tid å finne en ny leietaker. Du kan jo evt. tilby deg å finne en erstatter?

Anonymkode: b2d10...7a9

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om det er bindingstid så har utleier en tapsbegrensningsplikt: vet man at leietaker har flyttet så plikter man å prøve å finne en ny leietaker så fort som mulig slik at leiers tap ikke blir større enn nødvendig - man kan ikke bare helt passivt la leiligheten stå tom ut året. Så lenge utleiemarkedet er så hot som det er nå burde det ikke ta utleier lang tid å finne en ny leietaker. Du kan jo evt. tilby deg å finne en erstatter?

Anonymkode: b2d10...7a9

"For tidsbestemte leieavtaler er utgangspunktet at man kan fremleie boligen for resten av leietiden, men det kreves likevel samtykke fra utleieren.  Dersom utleier nekter fremleie uten saklig grunn, har leietaker rett til å si opp leieavtalen med tre måneders varsel. Dersom utleier ikke svarer på skriftlig forespørsel om fremleie ved tidsbestemte avtaler, anses slik godkjennelse gitt dersom utleier forholder seg passiv og det har gått én måned fra søknaden ble mottatt."

Fant dette på jusformidlingens side, så det betyr at hvis utleier sier nei til fremleie så kan jeg si opp leiligheten med 3 mnd varighet? 

Utleier er dessverre svært vanskelig å få kontakt med. Og jeg har aldri møtt utleier..., har snakket med utleier på telefon 2 ganger. Har forsøkt å kontakte utleier for ca. 1 mnd siden via mail, men har ikke fått svar. 

Det er en del ting som er galt med leiligheten, som jeg har bedt utleier om å fikse. Leiligheten er leid ut "som den er", men betyr det at leiligheten bare kan forfalle uten at utleier trenger å gjøre noen ting? Derfor frykter jeg at leiligheten blir vanskeligere å leie ut sammenlignet med andre leiligheter. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra bildet du har lagt ved av kontrakten, så ser det ut som Forbrukerrådet sin kontrakt? I så fall er det selvfølgelig en helt lovlig kontrakt. 

Anonymkode: db9eb...390

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

"For tidsbestemte leieavtaler er utgangspunktet at man kan fremleie boligen for resten av leietiden, men det kreves likevel samtykke fra utleieren.  Dersom utleier nekter fremleie uten saklig grunn, har leietaker rett til å si opp leieavtalen med tre måneders varsel. Dersom utleier ikke svarer på skriftlig forespørsel om fremleie ved tidsbestemte avtaler, anses slik godkjennelse gitt dersom utleier forholder seg passiv og det har gått én måned fra søknaden ble mottatt."

Fant dette på jusformidlingens side, så det betyr at hvis utleier sier nei til fremleie så kan jeg si opp leiligheten med 3 mnd varighet? 

Utleier er dessverre svært vanskelig å få kontakt med. Og jeg har aldri møtt utleier..., har snakket med utleier på telefon 2 ganger. Har forsøkt å kontakte utleier for ca. 1 mnd siden via mail, men har ikke fått svar. 

Det er en del ting som er galt med leiligheten, som jeg har bedt utleier om å fikse. Leiligheten er leid ut "som den er", men betyr det at leiligheten bare kan forfalle uten at utleier trenger å gjøre noen ting? Derfor frykter jeg at leiligheten blir vanskeligere å leie ut sammenlignet med andre leiligheter. 

Nei, den kan ikke bare forfalle.

Og du har utveien din over her, selv om det kan bli litt styrete, så er fremleie løsningen din. Nekter utleier (eller ikke svarer), så sier du opp med en gang (og får tre mnd. oppsigelsestid).

Du burde kontakte huseier vedr. fremleie nå med en gang. Forklar kort også situasjonen din, slik at det blir enkelt å forstå din særdeles saklige og gode grunn til å bryte avtalen.

Anonymkode: 475c1...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...