Gå til innhold

Autisme arv, gener.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man har både søsken og søskenbarn som har fått barn med Autisme. Er det da sannsynlig at mine fremtidige barn også kan ha autisme? 

Anonymkode: f11a2...9e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stor sjanse for det ja.

Min kompis har to barn med autisme, og hans bror har tre barn med autisme.

Alle barna har det forskjellig, fra å ikke fungere så bra til å være i full jobb og klare studier.

Anonymkode: abe62...716

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom man har både søsken og søskenbarn som har fått barn med Autisme. Er det da sannsynlig at mine fremtidige barn også kan ha autisme? 

Ja. Derfor orker jeg ikke få barn selv. Ikke faen om jeg orker når jeg ser på hva familien må streve med. 

Anonymkode: d763d...84f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er jo alder hos foreldre en faktor. Større sjans for autisme hos barn når foreldrene nærmer seg 40.

Anonymkode: bf664...036

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen din. Hen kan dette. 

Anonymkode: d62fc...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at det rammer en hel søskenflokk?

Anonymkode: ad0e7...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Som far til autister som trenger hjelp til det meste, så blir jeg bare trist å tenke på den dagen jeg forlater denne verden. Hvordan vil de bli ivaretatt..

Anonymkode: 15d5e...848

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Stor sjanse for det ja.

Min kompis har to barn med autisme, og hans bror har tre barn med autisme.

Alle barna har det forskjellig, fra å ikke fungere så bra til å være i full jobb og klare studier.

Anonymkode: abe62...716

Er disse barna gutter? Eller er det begge kjønn? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Derfor orker jeg ikke få barn selv. Ikke faen om jeg orker når jeg ser på hva familien må streve med. 

Ja.

I vår familie er det milde former for autisme, og adhd (siste helt åpenbart). 

Mine nevø/nieser og min sønn er de eneste som er utredet for det, men det er garantert fra de voksne for å si det sånn 😅🤷‍♀️

Vi voksne og våre foreldre ble aldri utredet. 

Anonymkode: a9d04...611

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som far til autister som trenger hjelp til det meste, så blir jeg bare trist å tenke på den dagen jeg forlater denne verden. Hvordan vil de bli ivaretatt..

❤️❤️

Tror det er viktig å si at spekteret er ekstremt stort og varierende. 

I vår familie er det snakk om svært høytfungerende. 

Anonymkode: a9d04...611

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det betyr ikke at du garantert får det. Bare at du må være obs på symptomene.

Anonymkode: 7d450...408

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er helt likt for oss, mødre ... 

Anonymkode: 7d450...408

AnonymBruker
Skrevet

Har familien flere barn med autisme? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har familien flere barn med autisme? 

Autisme er veldig arvelig ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Autisme er veldig arvelig ja

Men noen får jo flere barn hvor feks bare 1 av barna har autisme og de andre er funksjonsfriske. Men det spiller vel en rolle hvor mye som finnes av det i familien også. Om det er kun 1 som har er barn eller om det er flere i samme slekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er mere utbredt blant guttebarn? Så sjansen er kansje mindre dersom man får jente? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe forhøyet risiko for autisme dersom mor har høyt testosteron, insulinresistens eller diabetes. 

Anonymkode: e0032...665

AnonymBruker
Skrevet

Det er så langt ikke funnet ett enkelt gen som skal ligge bak autisme.

Arvelighet virker til å variere, i noen familier har flere søsken (og søskenbarn) autisme- og ADHD-diagnoser, i andre familier kun ett barn. 

Anonymkode: 6d08a...196

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Virker som det er mere utbredt blant guttebarn? Så sjansen er kansje mindre dersom man får jente? 🤷‍♀️

Det er 4-5 ganger så mange gutter som jenter som får diagnosen. 

Men: Det betyr ikke at det er 4-5 ganger så mange gutter som HAR diagnosen. 

Jenter er mye flinkere til å maskere enn gutter, og får derfor ofte diagnosen mye senere/om noen sinne. 

Gutter er også mer disponert for å ha ADHD, og da den "utagerende" varianten, som igjen fører til at de ofte kommer til utredning, mens jenter, som er "rolige", ikke gjør det. 

Jeg er kvinne, og fikk ikke diagnosen (asperger + ADHD uoppmerksom type) før jeg var 36. Nevøen min har akkurat samme diagnosen, men han ble sendt til utredning allerede i bhg, og fikk formell diagnose da han var 10 (de ville ikke sette diagnosen offisielt før han var såpass gammel). 

Autisme er arvelig, men det er ikke så ille at det er større sjanse for å få det enn ikke å få det. I min familie er vi noen få som har det, flesteparten er helt nevrotypiske av seg ;) Og vi som har det, har både aspergers + adhd, men er høytfungerende, og klarer oss helt fint i hverdagen (med litt adhd-medisiner).

Anonymkode: 5cc2c...b52

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alltid det er arvelig. Jeg har helt klart autisme men ingen i familien har det. Hele familien min er supersosiale

Anonymkode: 75680...da4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...