Gå til innhold

Er det varmere for overvektige folk enn for normalvektige å være ute i høy varme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mor +stefar skal på ferie i morgen, og jeg ser at gradestokken der nede er på rundt 35 grader.

Jeg synes det er mer enn varmt nok, men ikke noe å gjøre med temperaturen når det er hetebølge.

Min mor er 50 kg overvektig og stefar er også godt i hold, og jeg lurer på hvordan en sånn kvelende varme oppleves når man er sterkt overvektig.

Jeg er slank og synes det er mer enn varmt nok når det er 27 grader her hjemme.

Anonymkode: df547...c24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Jeg kjenner sterkt overvektige som elsker varme. Men generelt sett er det nok varmere for overvektige enn for slanke. (Min erfaring er også at mange slanke er "frysepinner" som blir kalde veldig fort).

Anonymkode: 465e4...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt som det meste annet.

Anonymkode: edb68...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på grensen til undervektig og synes 24-25 grader er mer enn nok. Om sommeren holder jeg meg stort sett i skyggen. Samtidig ser jeg mange overvektige som sitter i solsteken i timevis.

Anonymkode: 26181...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer selvfølgelig fra person til person. liker ikke varme over 25 grader, men tålte varmen bedre da jeg var yngre. Er normal bmi både før og nå.

Anonymkode: 956ae...a96

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått ned 60 kg, elsket varmen før, og elsker den ennå. Den store forskjellen var at jeg frøs aldri om vinteren tidligere, nå fryser jeg veldig lett. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og var for første gang i Syden i sommer. Synes det var for varmt for meg, selv om det bare var 27-28 grader. Mulig det var over 30 midt på dagen for det føltes kjempevarmt. Følte det slitsomt fordi jeg svettet hele tiden og måtte drikke vann konstant. Orket ikke å gå mye rundt heller, bare det helt nødvendige. Så ja, tror varmen er verre for oss overvektige. Jeg føler det ikke sånn hjemme eller i andre nordiske land. Har veldig lyst til å gå ned endel kilo før jeg drar til Syden igjen. Tror at det vil hjelpe en god del.

Anonymkode: e559e...dc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er svært overvektig og likhet ikke varmen i det hele tatt. Men jeg tror at varme for meg betyr sol og sol betyr solbrenthet. 

Men det ikke bort ifra at det oppleves varmere for oss store. Jeg merker jo det på vinterhalvåret at jeg kler meg mye mindre enn mine slanke venninner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt under normalvektig, og syns  nærmere 30 grader er alt for varmt. 

Anonymkode: 8acc6...042

Skrevet

En grad er nok en grad uansett.

Men det føles nok varmere jo mer selvisolasjon en bærer på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både vært undervektig, overvektig og midt i mellom. Takler varmen like dårlig uansett, gleder meg til vinter.

Anonymkode: ab215...1ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For de aller fleste er det sånn at man blir fortere for varm om man er overvektig enn når man er slank.

Jeg er overvektig selv, og fryser nesten aldri. Sliter i varmen. Når jeg var slankere, frøs jeg mye mer, og tolererte varmen litt bedre. Jeg kjenner også noen som veide mye mer før. Nå er de slankere, men fortsatt med en del ekstra kg på kroppen, og fryser hele tiden. Så etter min erfaring har vekt ofte sammenheng med varme.

Jeg går ut ifra at det er fordi det blir varmt og klamt når man har fett, og spesielt valker, som liksom ligger mot andre kroppsdeler. Er man slank er det sjeldent magen ligger mot lårene og skaper varme, men det gjør det ofte med overvektige. Samme med armer som alltid er i kontakt med resten av kroppen, og lår som alltid er borti hverandre. Er man slank har man større sjanse for å få bare kjølig luft mot kroppen, sammenlignet med når man er overvektig og har sin egen kroppsvarme som blir litt i veien. Og jo større man er, jo mer varme får man fra sin egen kropp.

I tillegg til at fett isolerer en del når det kommer til kjølig vind o.l. Så mens noen som er slanke blir nedkjølet av en behagelig bris i sommervarmen, er det ikke sikkert noen som er veldig overvektig kjenner noe særlig til vinden, iallefall ikke lengre ned enn til overflata på huden sin.

Anonymkode: e37ca...d60

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvekt, bmi over 35. Men jeg er som oftest kald, og derfor liker jeg veldig godt varme. Har veldig lavt blodtrykk, antar det er derfor jeg fryser så mye (typisk blodtrykk hos meg er 85/55).

Anonymkode: 7f0ba...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn/undervektig og fryser ekstremt mye. Min overvektige venninne (50 kilo overvekt) svetter ihjel hele tiden. Går alltid barbent og i shorts/kjoler hele vinteren også. Det skal sies at hun er svært lite aktiv, og derfor svetter hun ekstremt bare hun skal gå opp en liten trapp eller ut i bilen. Min overvektige far er også alltid altfor varm, sier han.

jeg vet ikke om det er representativt for alle over/undervektige. 

Anonymkode: 9ee72...3e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som innleggene viser er det store individuelle forskjeller på folks preferanser, men overvektige har generelt mindre toleranse for varme og undervektige fryser oftere. Grunnen til at overvektige sliter mer i varmen er først og fremst at overvektige har høyere volum-/overflateforhold enn slanke. Dvs at når man først er blitt varm er det vanskeligere å kvitte seg med overskuddsvarmen. Overskuddsvarmen slippes jo ut gjennom huden, og en overvektig eller fet person har ikke SÅ mye større overflate enn en slank person å slippe ut denne varmen gjennom. 

Anonymkode: e5670...faf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og fryser lett. 

Anonymkode: 3e5a8...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...