Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innkalt til jobbintervju i Teams av alle ting.. 

Aldri gjort før og det er nesten 10 år siden jeg byttet jobb og var i intervju sist. Den gangen gikk det ganske rett frem og jeg føler jobben var min med minimal innsats. 

Nå er det en ny jobb og kvalifikasjonene mine er spot on. Jeg har alt de ønsker av utdannelse, kurs og erfaring. Referansene mine og evalueringene mine er top notch. Det er den eneste jobbannonsen jeg har sett på før hvor jeg kunne sjekke av på ALLE ønskene i annonsen. Det var en helt vill følelse. Jeg har jobbet målrettet mot denne stillingen ganske lenge fordi jeg visste den ville dukke opp etterhvert. (Noen som går av med pensjon)

Jeg var litt for forutintatt og trodde dette skulle gå greit. 
Jeg har nå hørt fra andre at det var forferdelig mange søkere på stillingen og at nivået er høyt så jeg tar på ingen måte gleden på forskudd.. At det var mange søkere overrasket ikke, det er det jo på alt av jobber, men at det var så mange med akkurat de papirene de ønsket var jeg kanskje ikke like forberedt på.. Det er tydelig at jeg har hard konkurranse her!

Jeg har en oppriktig interesse for firmaet det gjelder og tror selv jeg passer veldig godt inn der. Nå må jeg bare overbevise de i den andre enden om at så er tilfellet!

Hvilke tips har du ift Teams jobbintervju? Eller jobbintervju generelt?

Jeg er så redd for at nervene skal ta meg når jeg sitter der. Dette er drømmejobben altså! Jeg kan ikke fucke opp denne sjansen, jeg klare å selge meg inn!

Men det føles som jeg aldri har vært i ett "skikkelig" jobbintervju før. 

Tips mottas med takk! Kanskje særlig fra de av dere som pleier å sitte i andre enden og være den som intervjuer!

Anonymkode: 19687...552

• Hjerte 1
Skrevet

Øv deg. Og ikke inni hodet, men snakk høyt og svar på vanlige spørsmål i jobbintervju. 

Hvorfor vil du jobbe hos oss, hvilke erfaringer har du som du tenker er viktige i denne stillingen, osv osv. Du kan sikkert finne lister over vanlige spørsmål som stilles. 

Enda bedre om du faktisk kan få en venn til å høre på deg og stille deg spørsmålene. 

Sett deg godt inn i informasjon om bedriften.

Angående teams så sørg for at du ikke ser deg selv på skjermen hvis du er en sånn som blir distrahert av det eller blir fokusert på hvordan du ser ut. Trenger ikke gjøre det verre enn å klistre en liten post it i hjørnet der ditt eget bilde vises. 

Sjekk ut på forhånd hvor langt unna du bør ha skjermen og ha en ryddig bakgrunn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du er på Teams kan du ha noen notater på datamaskinen som minner deg på hva du ønsker å si. 

Anonymkode: 7ca0d...d29

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Still spørsmål som gjør at du virker interessert i jobben 

hva er dine svake og sterke sider? 

hvorfor vil du jobbe der? 

fortell om deg selv: her er det VELDIG viktig at du ikke kjeder dem med «jeg er glad i å strikke og bruker mye tid på fjellet», det er ikke det de bryr seg om, men det faglige og om du feks har avvik på cv som kan være greit å forklare så slipper du å bli tatt på senga om de skulle spørre. 

har du resultater du kan vise til? (Om det er sånn type jobb) 

ha notater av ting du ønsker å huske å trekke frem om deg selv feks, eller noe du vil spørre om. 

Anonymkode: 3cd3f...8a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tangent skrev (37 minutter siden):

Øv deg. Og ikke inni hodet, men snakk høyt og svar på vanlige spørsmål i jobbintervju. 

Hvorfor vil du jobbe hos oss, hvilke erfaringer har du som du tenker er viktige i denne stillingen, osv osv. Du kan sikkert finne lister over vanlige spørsmål som stilles. 

Enda bedre om du faktisk kan få en venn til å høre på deg og stille deg spørsmålene. 

Sett deg godt inn i informasjon om bedriften.

Angående teams så sørg for at du ikke ser deg selv på skjermen hvis du er en sånn som blir distrahert av det eller blir fokusert på hvordan du ser ut. Trenger ikke gjøre det verre enn å klistre en liten post it i hjørnet der ditt eget bilde vises. 

Sjekk ut på forhånd hvor langt unna du bør ha skjermen og ha en ryddig bakgrunn.

Dette hadde jeg aldri tenkt på selv! 

Takk for gode tips allesammen!

Skal ta en runde i morgen å se hvor det er best lys hen i leiligheten og sånn. Det er egentlig litt mørkt her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

ha notater av ting du ønsker å huske å trekke frem om deg selv feks, eller noe du vil spørre om. 

Anonymkode: 3cd3f...8a9

Ser det rart ut hvis jeg tar notater underveis i intervjuet? (Ting jeg vil spørre dem om senere og sånn?) 

Eller hvis jeg har skrevet ned stikkord på forhånd jeg vil huske og sånn. 
Skriver ned litt scenarioer og sånn fordi jeg misstenker jeg kan bli spurt om å gi ulike scenarioer og hvordan jeg ville løst dem. 

Er det vanlig å legge ut om hvor jeg kommer ifra, hvor mange barn jeg har og slike ting eller er sånt totalt uinteressant? Det er jo ikke relevant for jobben.. 

AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint å ha notater og å ta notater underveis. Om de ber deg fortelle om deg selv så kan du fortelle veldig kort om hvor du kommer fra og hvor mange barn du har, men det de egentlig vil vite er hvordan du er som person og om du passer inn hos dem. Gjør grundig research om bedriften, kulturen, visjon og sånt. Google gjerne de som skal holde intervjuet og se om dere har noe til felles. Litt sleipt, men handler om at dere skal komme overens.

Anonymkode: 2f867...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innkalt til jobbintervju i Teams av alle ting.. 

Aldri gjort før og det er nesten 10 år siden jeg byttet jobb og var i intervju sist. Den gangen gikk det ganske rett frem og jeg føler jobben var min med minimal innsats. 

Nå er det en ny jobb og kvalifikasjonene mine er spot on. Jeg har alt de ønsker av utdannelse, kurs og erfaring. Referansene mine og evalueringene mine er top notch. Det er den eneste jobbannonsen jeg har sett på før hvor jeg kunne sjekke av på ALLE ønskene i annonsen. Det var en helt vill følelse. Jeg har jobbet målrettet mot denne stillingen ganske lenge fordi jeg visste den ville dukke opp etterhvert. (Noen som går av med pensjon)

Jeg var litt for forutintatt og trodde dette skulle gå greit. 
Jeg har nå hørt fra andre at det var forferdelig mange søkere på stillingen og at nivået er høyt så jeg tar på ingen måte gleden på forskudd.. At det var mange søkere overrasket ikke, det er det jo på alt av jobber, men at det var så mange med akkurat de papirene de ønsket var jeg kanskje ikke like forberedt på.. Det er tydelig at jeg har hard konkurranse her!

Jeg har en oppriktig interesse for firmaet det gjelder og tror selv jeg passer veldig godt inn der. Nå må jeg bare overbevise de i den andre enden om at så er tilfellet!

Hvilke tips har du ift Teams jobbintervju? Eller jobbintervju generelt?

Jeg er så redd for at nervene skal ta meg når jeg sitter der. Dette er drømmejobben altså! Jeg kan ikke fucke opp denne sjansen, jeg klare å selge meg inn!

Men det føles som jeg aldri har vært i ett "skikkelig" jobbintervju før. 

Tips mottas med takk! Kanskje særlig fra de av dere som pleier å sitte i andre enden og være den som intervjuer!

1. møt i tide (sitt klar 15 minutter før). Sjekk at det digitale funker. Ring opp en venn på teams. Sjekk kamera ut og inn, lyd ut og inn. Øv på teams, kort sagt. Teams forventes at alle bruker mye i mange jobber nå etter korona. 

2. fortell om deg selv på en åpen og ærlig måte. Ikke dra i langdrag, vær kort men hyggelig. 

3. ikke avbryt den som intervjuer. Særlig type «jaha» «hmh» og andre sånne tulle-ord som liksom skal «bekrefte» at du hører etter er veldig irriterende (Jeg har aldri til nå ansatt en med den uvanen og håper jeg aldri må på grunn av kvalifikasjoner).

4. les deg opp på firmaet og bevis det. Still spørsmål som beviser at du har lest side 84 på årsrapporten 2021 og oppriktig lurer på noe tilknyttet dette. Er stillingen en som krever at du er et rasjonelt tenkende individ? Kom med eksempler på hvordan det foregår. Vær konkret.

5. ikke vær desperat. Du er godt kvalifisert. Om jeg tror at du er både kvalifisert og desperat? Da blir jeg skeptisk. Jeg forventer at en godt kvalifisert kandidat har 1-4 kriterier hvis utfall kan føre til at han eller hun ikke ønsker å ta jobben. Synliggjør at du er verdifull ved å ha krav.

Anonymkode: c97a1...6df

• Liker 5
Skrevet

Ser det rart ut hvis jeg tar notater underveis i intervjuet? (Ting jeg vil spørre dem om senere og sånn?) 

Eller hvis jeg har skrevet ned stikkord på forhånd jeg vil huske og sånn. 
Skriver ned litt scenarioer og sånn fordi jeg misstenker jeg kan bli spurt om å gi ulike scenarioer og hvordan jeg ville løst dem. 

Er det vanlig å legge ut om hvor jeg kommer ifra, hvor mange barn jeg har og slike ting eller er sånt totalt uinteressant? Det er jo ikke relevant for jobben.. 

Lydopptak med mob, hvis har lyden på høyttaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke knot med notater på skjermen. Ha heller et ark og blyant foran deg som du noterer på, evt en egen pad ved siden av . Ser veldig rart ut når motparten skal drive å trykke og knote med ting på dataen under intervjuet.

Hilsen en som har endel teamsmøter med jobb og kunder.

Anonymkode: 2e977...c7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nevn gjerne kort om familie og hobbyer (du spurte) om du blir spurt om å presentere deg, men da meget kort. 

En her nevnte at man ikke skal vise desperasjon, og det er jeg enig i, men motivasjon må du gjerne vise. Så ikke vær redd for å vise at du er motivert og fortelle at «stillingen er som skapt for deg».

Ha også litt fornuftige tanker om hvorfor du ønsker å jobbe for de, og hvorfor du ønsker å bytte jobb.

Ha gjerne et par gode spørsmål klare.

Og så tester du lyset i god tid i forveien, finner en nøytral bakgrunn, og ikke minst riktig høyde på kameraet.

Lykke til! 

Anonymkode: 71e14...34f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke få panikk om det tekniske ikke fungerer - det kan skje hvem som helst. Et godt tips var å teste lyd og bilde i forkant med en venn, familie eller lignende. 

Anonymkode: 9c1a1...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. møt i tide (sitt klar 15 minutter før). Sjekk at det digitale funker. Ring opp en venn på teams. Sjekk kamera ut og inn, lyd ut og inn. Øv på teams, kort sagt. Teams forventes at alle bruker mye i mange jobber nå etter korona. 

2. fortell om deg selv på en åpen og ærlig måte. Ikke dra i langdrag, vær kort men hyggelig. 

3. ikke avbryt den som intervjuer. Særlig type «jaha» «hmh» og andre sånne tulle-ord som liksom skal «bekrefte» at du hører etter er veldig irriterende (Jeg har aldri til nå ansatt en med den uvanen og håper jeg aldri må på grunn av kvalifikasjoner).

4. les deg opp på firmaet og bevis det. Still spørsmål som beviser at du har lest side 84 på årsrapporten 2021 og oppriktig lurer på noe tilknyttet dette. Er stillingen en som krever at du er et rasjonelt tenkende individ? Kom med eksempler på hvordan det foregår. Vær konkret.

5. ikke vær desperat. Du er godt kvalifisert. Om jeg tror at du er både kvalifisert og desperat? Da blir jeg skeptisk. Jeg forventer at en godt kvalifisert kandidat har 1-4 kriterier hvis utfall kan føre til at han eller hun ikke ønsker å ta jobben. Synliggjør at du er verdifull ved å ha krav.

Anonymkode: c97a1...6df

Tusen takk!! 

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du har skikkelig god internettforbindelse! Og si ifra om bildet hakker. 

Jeg har hatt fire teams-intervjuer, og jeg må si at selv om jeg er ekstremintrovert, synes jeg det var mye mer stressende enn å møtes fysisk. 

Samtlige intervjuer var det til tider dårlig lyd (folk som satt i rom med mye romklang og ikke brukte headset når de snakket), dårlig video (et forferdelig intervju hvor videoen frøs hos de jeg snakket med, så jeg hørte stemmene men så bare et fastfrosset bilde), osv. 

Så si ifra om det oppstår tekniske problemer. Om du blir stresset av det, vil det kunne sette deg ut, og da er det greit å si ifra, så de skjønner hvorfor du høres stresset ut - og kanskje kan de gjøre noe med problemet (som å bruke hodetelefoner, ikke sitte der og lage ekko..).

Anonymkode: c608c...00d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Pass på at du har skikkelig god internettforbindelse! Og si ifra om bildet hakker. 

Jeg har hatt fire teams-intervjuer, og jeg må si at selv om jeg er ekstremintrovert, synes jeg det var mye mer stressende enn å møtes fysisk. 

Samtlige intervjuer var det til tider dårlig lyd (folk som satt i rom med mye romklang og ikke brukte headset når de snakket), dårlig video (et forferdelig intervju hvor videoen frøs hos de jeg snakket med, så jeg hørte stemmene men så bare et fastfrosset bilde), osv. 

Så si ifra om det oppstår tekniske problemer. Om du blir stresset av det, vil det kunne sette deg ut, og da er det greit å si ifra, så de skjønner hvorfor du høres stresset ut - og kanskje kan de gjøre noe med problemet (som å bruke hodetelefoner, ikke sitte der og lage ekko..).

Jeg er omvendt 😄 Jeg likte Teams fordi jeg slapp å stresse med hvor jeg skulle se, hvordan jeg hadde hendene, om jeg svinger på stolen, osv. Det pleier å stresse meg 😄

Støtter det med å øve. Jeg sier alltid høyt til meg selv flere ganger hvordan jeg vil svare på visse spørsmål som jeg vet kommer, for da har jeg formulert setningen i hodet på forhånd og det er lettere at den kommer riktig ut. 

Anonymkode: 4891f...695

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er omvendt 😄 Jeg likte Teams fordi jeg slapp å stresse med hvor jeg skulle se, hvordan jeg hadde hendene, om jeg svinger på stolen, osv. Det pleier å stresse meg 😄

Helt enig. Samtidig slipper man reisevei, som egentlig bare er tapt tid og ekstra tid til å grue seg.

Anonymkode: c7da9...42b

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Samtidig slipper man reisevei, som egentlig bare er tapt tid og ekstra tid til å grue seg.

Anonymkode: c7da9...42b

Jeg måtte flydd hele landet for fysisk intervju så jeg synes igrunn det virker greit. 
Men det skal sies at jeg har mer erfaring med Zoom enn Teams. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter det med å øve. Jeg sier alltid høyt til meg selv flere ganger hvordan jeg vil svare på visse spørsmål som jeg vet kommer, for da har jeg formulert setningen i hodet på forhånd og det er lettere at den kommer riktig ut. 

Alle mine teams har vært med vido, så da må man jo likevel passe på hva man gjør med kroppen sin, ikke vippe på stolen, osv osv. I tillegg til at det gjerne har vært flere personer på flere skjermer, og så blir det rart med hvor man skal se da også. 

AnonymBruker
Skrevet

Dra opp startmenyen. Skriv kamera, og før du rekker å skrive ferdig så har programmet "Kamera" kommet opp på listen. Start det :)

Det er ofte pinlig å se og høre seg selv, derfor er øvelse veldig greit. Når du gjør det på denne måten, på maskinen du skal bruke til intervjuet, så får du se og høre akkurat hvordan de vil se og høre deg (gitt at internett-forbindelsen er god).

Lag deg noen eksempelspørsmål og svar. Øv på å fortelle en liten tekst, kanskje om deg selv og din kompetanse i faget, eller bare fagområdet i seg selv.

Lag flere videoer. Se om du kanskje burde justere litt på lamper rundt deg (om mulig), for å få et så godt bilde som mulig. Pass på at mikrofonen er slik at du ikke kommer borti den, eller puster rett i den (sjekk lyden godt, med andre ord). Prøv forskjellige plasseringer på mikrofon, om mulig. Pass på at du ikke får smattelyder eller annet forstyrrende inn. Bruker du hodetelefoner med støydemping, og føler stemmen din blir litt rar, så skru av støydempingen, eller sett på slik at du bedre hører din egen stemme.

Sjekk innstillingene dine i Teams. Det finnes en "echobot" du kan ringe til, som repeterer hva du sier. Ta disse testene, så du vet at alt fungerer. Hvis du har mulighet, ta en teams-samtale med noen du kjenner som kan gi tips på hvordan du fremstår.

Sørg for å plassere kameraet godt. Det er så irriterende å være i møter med folk som har kameraet litt bortenfor skjermen, det føles ut som vedkommende ikke følger med når de ikke ser rett i kameraet. Sitt godt, og hold deg i ro. Pass på at plasseringen i bildet er bra. Hold god positur/kroppsholdning, det fremstår mer selvsikkert.

Jeg har aldri hatt intervju over Teams før, men gud så mange timer med møter det har blitt over de siste årene. Og selv om det ikke burde bety så mye, så er småting som at halve hodet er ute av bildet irriterende, eller over/under-eksponering osv.

Anonymkode: ff31d...736

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg til at det gjerne har vært flere personer på flere skjermer, og så blir det rart med hvor man skal se da også. 

Jeg passer aktivt på dette selv. Har hjemmekontor med fire skjermer, og blikket kan fort gli over til en av "de andre". Det har jeg observert er litt irriterende når jeg ser på opptak av møter jeg har vært med i. Mange kan nok fort tro jeg har falt litt av lasset, mens jeg egentlig bare leter opp informasjon eller lignende, mens jeg holder møtet i fullskjerm på hovedskjermen.

Det vet jo ikke den som intervjuer, så om man har et slikt oppsett, sørg for å ikke ha noe på de andre skjermene enn den kameraet står festet på.

Hvis du av en eller annen grunn må skrive under intervjuet, så gjør det på ark/med penn. Tastaturbråk inn i mikrofon kan være veldig forstyrrende, og merkbart.

Anonymkode: ff31d...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...