Gå til innhold

Issues med fordøyelse, både treg og aktiv mage.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en strevsom fordøyelse i 2-3 år nå. Ofte når jeg går på do for å gjøre nr 2, så har jeg en følelse om at jeg ikke er ferdig - men har ikke sjans til å få ut mer. Har vært tålmodig, prøver ofte flere ganger og i noen tilfeller flere timer.

Deretter når jeg går ut døra og er på et upassende sted (gata, kollektivtrafikk osv), så må jeg ofte akutt!! Og da er det så ille at jeg holder på å gjøre i buksa. 
Har starta å legge inn gå/jogge tur før jeg skal noe for å fremkalle det mens jeg har kontroll, dette hjelper ofte - men ikke alltid.

Har ingen smerter. Testet å utelukke div matvarer, laktose osv uten noen veldige forbedringer..

Dette er stressende og krevende og jeg forsøker å ikke tenke på det, men det er jammen ikke lett - mulig det nå har blitt noe psykisk som blir fysisk. Påvirker hele livskvaliteten.

Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 9fbd8...fa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har irritabel tarm, altså ibs.

Sjekk ut lav fodmap dietten og prøv deg frem 

Anonymkode: 8080c...88b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har hatt en strevsom fordøyelse i 2-3 år nå. Ofte når jeg går på do for å gjøre nr 2, så har jeg en følelse om at jeg ikke er ferdig - men har ikke sjans til å få ut mer. Har vært tålmodig, prøver ofte flere ganger og i noen tilfeller flere timer.

Deretter når jeg går ut døra og er på et upassende sted (gata, kollektivtrafikk osv), så må jeg ofte akutt!! Og da er det så ille at jeg holder på å gjøre i buksa. 
Har starta å legge inn gå/jogge tur før jeg skal noe for å fremkalle det mens jeg har kontroll, dette hjelper ofte - men ikke alltid.

Har ingen smerter. Testet å utelukke div matvarer, laktose osv uten noen veldige forbedringer..

Dette er stressende og krevende og jeg forsøker å ikke tenke på det, men det er jammen ikke lett - mulig det nå har blitt noe psykisk som blir fysisk. Påvirker hele livskvaliteten.

Noen som har noen tips? 

Men du har vært hos lege - eller?
Hvis man ofte føler på at man ikke får tømt seg skikkelig så bør man bestille seg legetime! 

Men du har ikke forstoppelse? For da ville jeg ha begynt å spise mer fiber i hvert fall. 

Høres utrolig plagsomt ut, så ville ha tatt det opp med lege.

Anonymkode: db808...7ec

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du trenger en probiotika-kur?

Anonymkode: 52c95...3a4

AnonymBruker
Skrevet

TS, her. Takk for svar. 
Har ikke vært til lege med dette,  får bestille en time (kvier meg for det, synes legen min er litt kald). Testet lav foodmap tidligere, men kan nok gå litt mer inn i det. Lest om IBS, passet ikke helt - sikkert lurt å sjekke den ut med eksperter. Probiotika må jeg Google 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS, her. Takk for svar. 
Har ikke vært til lege med dette,  får bestille en time (kvier meg for det, synes legen min er litt kald). Testet lav foodmap tidligere, men kan nok gå litt mer inn i det. Lest om IBS, passet ikke helt - sikkert lurt å sjekke den ut med eksperter. Probiotika må jeg Google 😅

Uff, skjønner det.. Men dette burde du virkelig få undersøkt! Ikke utsett det noe mer nå; du kan jo ikke ha det sånn.

Viktig at du får med at du føler at du ikke får tømt deg skikkelig - når du skal forklare symptomene dine for legen. 

Anonymkode: db808...7ec

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

TS, her. Takk for svar. 

Probiotika er svært viktig for å gjennopprette bakteriebalanse i tarmen. Særlig folk som går på medisiner/har tatt antibiotika osv trenger det. Viktig med et godt produkt, kjøp hos helsekosten/få info der :)

Anonymkode: 52c95...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...