Gå til innhold

Kickstart- fedme grad 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med å legge om livsstilen, men jeg skulle så gjerne hatt en kickstart. Veier 98 nå, og bmi 38, så skulle så gjerne hatt en liten boost for litt ekstra motivasjon..  

prøvde keto, og det fungerte jo greit, men følte jeg fikk så hjertebank og høy puls, så jeg ble engstelig.. kutta det ut og er tilbake til normalt. 
Beveger meg mer og har begynt å jogge. 

Sliter veldig med maten.. jeg har mye kunnskap, så jeg lager mye sunn og god mat, men så er det alt jeg trykker i meg utenom. Og særlig denne uka.. mensen på vei, har sovet skikkelig dritt og føler meg helt utenfor.. da ser jeg at jeg propper i meg ALT for mye.. 

Mitt første mål er å komme under 90.. det er lenge siden sist. Hvor raskt kan jeg klare det tror dere? Har dere noen tips? 

Anonymkode: 3e9ac...aaf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må det være keto? Har du prøvd mer moderat? Eventuelt ikke kutte brått men justere litt og litt ned på karbo til du finner noe som passer deg?

For meg er det nyttig med periodisk faste, men det passer ikke for alle. For meg er det lettere å begrense mengde når jeg ikke spiser så ofte.

Anonymkode: f0f26...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må det være keto? Har du prøvd mer moderat? Eventuelt ikke kutte brått men justere litt og litt ned på karbo til du finner noe som passer deg?

For meg er det nyttig med periodisk faste, men det passer ikke for alle. For meg er det lettere å begrense mengde når jeg ikke spiser så ofte.

Anonymkode: f0f26...de5

Nei det må absolutt ikke være keto.. jeg likte ikke den hjertebanken jeg fikk på det.. 

Tenkte prøve ut periodisk faste kanskje ja..

Skrevet

Har du prøvd mysimba,saxenda eller ozempic? Medisiner,egentlig for diabetes, men som gir mindre matlyst og søtsuget? På mysimba og saxenda kan du få på blå resept hvis bmi er høy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et godt tips er å ikke ha noe snacks eller usunn mat i hus. Kjøp inn godt med knekkebrød, godt pålegg, små gulrøtter og evt annen fristende frukt. Så hvis du får lyst på noe så kan du spise litt oppkuttet frukt. 

Jeg personlig vil gå på en smell ganske kjapt hvis jeg ikke kan unne meg noe, så jeg baker inn noe snop til helgen i kaloribudsjettet. Da har jeg noe å se frem til. Jeg kan spise sjokolade eller chips - jeg må bare vente til helgen. For noen er det bedre med total avhold fra snacks, du ser best hva som passer for deg.

Jeg er selv i en prosess med å gå ned nå og har en slags periodisk faste-light. Jeg spiser ikke frokost. Spiser lunsj i 11-tiden, så middag ca kl 15-16. Passer på at måltidene er forholdsvis sunne, med passe mengde og med god mengde protein og grønnsaker. De to måltidene holder meg da mett det meste av dagen. Det hender jeg spiser en lett kveldsmat, kanskje bare en gulrot hvis jeg bare er småfysen.

Anonymkode: eea86...5de

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke en kickstart men jeg har aldri fått til noe annet enn periodisk faste. Alt annet orker jeg i maks to uker. Skjønner at du vil finne noe som hjelper deg i starten men helt ærlig er det mye enklere å tenke at det skal gå litt og litt nedover og at du skal ha det bra mens du holder på. 

Anonymkode: d78d4...669

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber med å legge om livsstilen, men jeg skulle så gjerne hatt en kickstart. Veier 98 nå, og bmi 38, så skulle så gjerne hatt en liten boost for litt ekstra motivasjon..  

prøvde keto, og det fungerte jo greit, men følte jeg fikk så hjertebank og høy puls, så jeg ble engstelig.. kutta det ut og er tilbake til normalt. 
Beveger meg mer og har begynt å jogge. 

Sliter veldig med maten.. jeg har mye kunnskap, så jeg lager mye sunn og god mat, men så er det alt jeg trykker i meg utenom. Og særlig denne uka.. mensen på vei, har sovet skikkelig dritt og føler meg helt utenfor.. da ser jeg at jeg propper i meg ALT for mye.. 

Mitt første mål er å komme under 90.. det er lenge siden sist. Hvor raskt kan jeg klare det tror dere? Har dere noen tips? 

Det er da vel ikke nødvendig med keto eller andre typer dietter, hvis maten du lager er sunn og god?

Som du skriver selv, så er det sannsynligvis alt det du trykker i deg utenom, som er problemet.

Derfor: Hold deg til 2-3 måltider per dag, og ikke spis noe som helst utenom. Kutt også ut eventuell kaloriholdig drikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (31 minutter siden):

Det er da vel ikke nødvendig med keto eller andre typer dietter, hvis maten du lager er sunn og god?

Som du skriver selv, så er det sannsynligvis alt det du trykker i deg utenom, som er problemet.

Derfor: Hold deg til 2-3 måltider per dag, og ikke spis noe som helst utenom. Kutt også ut eventuell kaloriholdig drikke.

Nei. Hadde jeg holdt meg til måltidene så hadde det vært null stress, men jeg er så svak.. eller blir sulten/fysen osv.. eller jeg tror jeg blir det.. aner ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Hadde jeg holdt meg til måltidene så hadde det vært null stress, men jeg er så svak.. eller blir sulten/fysen osv.. eller jeg tror jeg blir det.. aner ikke

Det gjør ikke noe om du er svak hvis du ikke har noe snacks hjemme.

Det gjør ikke noe om du blir fysen. Det er helt greit å ha lyst på noe og ikke få det. Du dør ikke av det. Når følelsen kommer, kjenn etter om du faktisk er sulten eller om du bare har lyst på noe. Er du sulten, spis et knekkebrød med pålegg. Er du fysen, ignorer det til det går over eller ta noe oppkuttet frukt.

Anonymkode: eea86...5de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg veldig lite om deg, men får inntrykk av at du bruker mat til å håndtere følelser med tanke på at du forklarer at det har vært spesielt vanskelig nå rundt mensen, lite søvn osv. Så, mitt råd er at du må finne andre strategier enn mat når slike utfordringer oppstår. Det er nok veldig vanskelig fordi du må bryte et mønster du er vant med. Men bestem deg for hva du skal gjøre i stedet. Det kan være å gå en tur, rydde, ringe noen osv. I verste fall være å spise men spis da noe lett og sunt som en gulrot, litt paprika eller et eple for eksempel. I tillegg vil jeg råde deg til å spise 2-3 gode og sunne måltider gjerne innenfor et spisevindu. Du vil nok merke det fort på vekten dersom det ikke er en medisinsk grunn til fedmen. Heier på deg ❤️

Anonymkode: 4f8fa...6c6

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du klarer noen kick-start for å være ærlig. Jeg syns første steg burde være å ikke ha noen grense for antall måltider. Du sier du lager sunn mat, da syns jeg du skal spise dette så ofte du ønsker. Men droppe alt det ekstra du «dytter inn». Er gjerne her kaloriene virkelig ligger. Sunn mat er bedre enn dritt tenker jeg. Så får heller neste steg bli å begrense maten også.

Anonymkode: 0ff78...65c

• Liker 2
Skrevet

For meg hjalp det å spise 4 måltider hver dag spredt ut over. Hvert måltid var nøye tilpasset kaloriinntaket jeg skulle ha. Lå ca. totalt på 1500 kalorier hver dag. Det var viktig for meg å spise jevnt gjennom dagen for ikke å plutselig bli fysen/sulten og spise mye som jeg ikke skulle gjøre.

På den måten gikk vekta nedover hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...