AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Jeg har en samboer som i starten var veldig trivelig. Men etter noen år sammen, så skulle vi begynne å gjøre ting med leiligheten vår. Jeg har sett små spor av det tidligere, hos samboer. Men jeg tenkte ikke det var så ille som det er nå. Min samboer bruker veldig lang tid på ting, og er ikke åpen for innspill. Hvis hn skal fikse noe, eller male noe, så har hn gjort det feil . Blander feil malinger.. Bruker feil verktøy.. Og sparer på materialer som egentlig ikke kan spares på (ting som støttes opp av noe annet). Hvis noe butter i mot, da er alt umulig, og oppussingen er avsluttet. Dette er noe hn finner ut av midt i. Så, alt hn har begynt på står uferdig, halvferdig, eller nesten ferdig.. Det gjelder hele leiligheten. Og hvis jeg har funnet løsninger i bøker eller på nett, eller ved å snakke med fagfolk, så er det umulig for hn å prøve å skjønne løsningen. Hn diskuterer heller i mot. Og har ingen forklaring på hvorfor han mener som han gjør , hn bare vet at det er umulig å gjennomføre det jeg råder ham til… Min samboer sier veldig lite. Når vi kommuniserer sammen, så blir det stort sett negativt og trist på grunn av dette. Det er jo dette vi har begynt på sammen. jeg er på randen til å eksplodere etter veldig mange år.. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b0c0d...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Har man penger så leier man folk til å male og fikse ting i huset, så slipper man stress. Anonymkode: 9226d...80c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Det var tydelig at det var en han. Tross irriterende mange "hn" før du skrev "han" rett ut 😜😂 Uansett. Lei inn folk. Oppussing er ikke en god ide i et forhold, med mindre begge virkelig brenner for det, og fungerer i situasjonen. Anonymkode: 36190...338 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Oppussing er no go Anonymkode: 65e05...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Her hadde jeg bare fikset det selv. Hvis du ikke kan så sparer dere til å leie inn folk. Og ikke begynn på nye prosjekter før dere er ferdig med et. Her er vi begge faglært og styrer på, men kan allikevel bli krangel og sur stemning av oppussing hvis det går i stå. Anonymkode: 6b309...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en samboer som i starten var veldig trivelig. Men etter noen år sammen, så skulle vi begynne å gjøre ting med leiligheten vår. Jeg har sett små spor av det tidligere, hos samboer. Men jeg tenkte ikke det var så ille som det er nå. Min samboer bruker veldig lang tid på ting, og er ikke åpen for innspill. Hvis hn skal fikse noe, eller male noe, så har hn gjort det feil . Blander feil malinger.. Bruker feil verktøy.. Og sparer på materialer som egentlig ikke kan spares på (ting som støttes opp av noe annet). Hvis noe butter i mot, da er alt umulig, og oppussingen er avsluttet. Dette er noe hn finner ut av midt i. Så, alt hn har begynt på står uferdig, halvferdig, eller nesten ferdig.. Det gjelder hele leiligheten. Og hvis jeg har funnet løsninger i bøker eller på nett, eller ved å snakke med fagfolk, så er det umulig for hn å prøve å skjønne løsningen. Hn diskuterer heller i mot. Og har ingen forklaring på hvorfor han mener som han gjør , hn bare vet at det er umulig å gjennomføre det jeg råder ham til… Min samboer sier veldig lite. Når vi kommuniserer sammen, så blir det stort sett negativt og trist på grunn av dette. Det er jo dette vi har begynt på sammen. jeg er på randen til å eksplodere etter veldig mange år.. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b0c0d...b3a Men, kan ikke du ta over og bare gjøre det ferdig? Kvinner kan også snekre og male, ofte bedre enn menn. Anonymkode: e3662...165 6
Trolltunge Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Hadde sendt vedkommende bort en stund, eller benyttet meg av at hn var bortreist i forbindelse med jobb, og bare fullført. Jeg kunne ikke levd slik. Eller...ved nærmere ettertanke hadde jeg nok eksplodert for lenge siden, og bare tatt over, uansett hvor snurt hn ble. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men, kan ikke du ta over og bare gjøre det ferdig? Kvinner kan også snekre og male, ofte bedre enn menn. Anonymkode: e3662...165 Jeg har vel endt opp med å gjøre akkurat det😑 jeg er vel snekker, maler, forelder, hushjelp og kokk og yrkesaktiv . Mens hn, eller mannen , siden det glapp ut mellom frustrert tasting, han er bare mann! Anonymkode: b0c0d...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Trolltunge skrev (1 time siden): Hadde sendt vedkommende bort en stund, eller benyttet meg av at hn var bortreist i forbindelse med jobb, og bare fullført. Jeg kunne ikke levd slik. Eller...ved nærmere ettertanke hadde jeg nok eksplodert for lenge siden, og bare tatt over, uansett hvor snurt hn ble. ❤️ Det er akkurat det, jeg mistrives i mitt eget hjem😔 og jeg skjønner ikke at mine følelser ikke er viktig å ta hensyn til. Anonymkode: b0c0d...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var tydelig at det var en han. Tross irriterende mange "hn" før du skrev "han" rett ut 😜😂 Uansett. Lei inn folk. Oppussing er ikke en god ide i et forhold, med mindre begge virkelig brenner for det, og fungerer i situasjonen. Anonymkode: 36190...338 Haha. Jaaa. Men jeg er skikkelig lei meg. Prøver å gjøre hn så anonym som mulig da vettu. Anonymkode: b0c0d...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her hadde jeg bare fikset det selv. Hvis du ikke kan så sparer dere til å leie inn folk. Og ikke begynn på nye prosjekter før dere er ferdig med et. Her er vi begge faglært og styrer på, men kan allikevel bli krangel og sur stemning av oppussing hvis det går i stå. Anonymkode: 6b309...fd4 Jeg er sååå enig, men snart kommer det .. grøss og gru.. NY VERaNDA🥶🥶🥶🥶 Jeg orker ikke! Anonymkode: b0c0d...b3a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha. Jaaa. Men jeg er skikkelig lei meg. Prøver å gjøre hn så anonym som mulig da vettu. Anonymkode: b0c0d...b3a Beklager at jeg var litt sleivete, særlig når jeg forstår dette er sårt for deg, men humret litt da jeg kom til avsnittet med "han" etter å ha forstått det gjennom hele innlegget Jeg og mannen har pusset opp mye. Det vil si - andre har gjort det for oss. Men likevel er det ganske krevende til tider, mange beslutninger, og mye jobb. Kommunikasjon er viktig. Men ikke ta det over malingsspannene en sen kveld. Spør om dere kan snakke ut, formuler deg; "jeg føler...", "jeg opplever...". Og så får dere inn en profesjonell til å fikse ferdig. Den kostnaden er verdt det om det er det som skal til for å redde forholdet, og få deg til å føle deg bra igjen. Anonymkode: 36190...338
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en samboer som i starten var veldig trivelig. Men etter noen år sammen, så skulle vi begynne å gjøre ting med leiligheten vår. Jeg har sett små spor av det tidligere, hos samboer. Men jeg tenkte ikke det var så ille som det er nå. Min samboer bruker veldig lang tid på ting, og er ikke åpen for innspill. Hvis hn skal fikse noe, eller male noe, så har hn gjort det feil . Blander feil malinger.. Bruker feil verktøy.. Og sparer på materialer som egentlig ikke kan spares på (ting som støttes opp av noe annet). Hvis noe butter i mot, da er alt umulig, og oppussingen er avsluttet. Dette er noe hn finner ut av midt i. Så, alt hn har begynt på står uferdig, halvferdig, eller nesten ferdig.. Det gjelder hele leiligheten. Og hvis jeg har funnet løsninger i bøker eller på nett, eller ved å snakke med fagfolk, så er det umulig for hn å prøve å skjønne løsningen. Hn diskuterer heller i mot. Og har ingen forklaring på hvorfor han mener som han gjør , hn bare vet at det er umulig å gjennomføre det jeg råder ham til… Min samboer sier veldig lite. Når vi kommuniserer sammen, så blir det stort sett negativt og trist på grunn av dette. Det er jo dette vi har begynt på sammen. jeg er på randen til å eksplodere etter veldig mange år.. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b0c0d...b3a Sånn på episodene jeg har sett på sinna snekkeren så er det ofte damer som er som du. Som maser litt på han som driver med oppussinga som da mister all motivasjon og så har man det gående. I flg Otto så må dere samarbeide og du må gjøre din del av oppussinga ikke legge alt på han. Male litt kan sikkert du også få til. Er bare å prøve egentlig så lærer man litt etterhvert og så er det morsommere når man er to enn å måtte gjøre alt alene. Anonymkode: 28a8c...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #14 Skrevet 4. august 2022 Du har funnet deg en mann med ti tommeltotter. Det er ikke til forkleinelse til noen, men for alles velbehag så må dere ta konsekvensen av det, og leie inn folk når noe skal gjøres. Eventuelt må du sette deg inn i hva/hvordan og være den som gjennomfører. Det er ikke noe forskjell på om det er du eller han som tar ansvaret, man blir ikke bedre med hammer selv om man har utovertiss. Det er ikke noe å lage dårlig stemning for, det er bare sånn det er. Noe kan læres, men det må ligge mye indre motivasjon bak og det kan ikke stå en person og mase eller pirke eller forvente. Jeg har lært denne livserfaringen på den harde måten, og det jeg har måtte jobbe aller mest med er meg selv og å ta ansvar. Oppussing kan drepe forhold, så bestem deg for hva som er viktigst. Anonymkode: 97cbb...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #15 Skrevet 4. august 2022 Føler med deg, er helt riktig som andre her sier. Hvis man tar på seg for mye selv så kan det være døden for forholdet. Vi hadde selv en stor runde i huset hvor vi var prosjektleder, malere, la lister i en hel etasje og satt opp kjøkkenet selv. (Og la et lite gulv) Vi engasjerte snekker, elektriker og murer. Selv det lille vi gjorde selv holdt på å ta knekken, men vi overlevde og har lært mye om det å skulle pusse opp samtidig som man jobber, aldri igjen.. Mye av problemet var at jeg (mannen) var alt for perfeksjonist og ting tok for lang tid, noe ganger må man bare akseptere et par millimeter glipper mellom lister i taket som ingen andre noensinne legger merke til.. Anonymkode: 5aabb...809 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #16 Skrevet 4. august 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: (...) jeg skjønner ikke at mine følelser ikke er viktig å ta hensyn til. Anonymkode: b0c0d...b3a 17 hours ago, AnonymBruker said: jeg er på randen til å eksplodere etter veldig mange år.. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b0c0d...b3a Men vet han at du er på randen til å eksplodere? Vet han hva dine følelser er? For hvis du er 99% irritert (og eksploderer ved 100%), men oppfører deg på samme måte som hvis du var 0% eller 10% irritert, hvordan skal han så skjønne det? Har du sagt rett ut at den veggen en føkkings amatøragtig malt at du ikke holder ut å se på det, at du er én skjev liste fra å flytte ut av leiligheten? Anonymkode: f927d...a12
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #17 Skrevet 4. august 2022 Så han klarer ikke å kommunisere godt, regulere følelsene sine eller forstå ting, klarer ikke å utføre relativt enkle arbeidsoppgaver og gjør dårlige vurderinger. Tror ikke det er en veldig smart mann du har funnet deg. Anonymkode: 21967...bb6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #18 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har en samboer som i starten var veldig trivelig. Men etter noen år sammen, så skulle vi begynne å gjøre ting med leiligheten vår. Jeg har sett små spor av det tidligere, hos samboer. Men jeg tenkte ikke det var så ille som det er nå. Min samboer bruker veldig lang tid på ting, og er ikke åpen for innspill. Hvis hn skal fikse noe, eller male noe, så har hn gjort det feil . Blander feil malinger.. Bruker feil verktøy.. Og sparer på materialer som egentlig ikke kan spares på (ting som støttes opp av noe annet). Hvis noe butter i mot, da er alt umulig, og oppussingen er avsluttet. Dette er noe hn finner ut av midt i. Så, alt hn har begynt på står uferdig, halvferdig, eller nesten ferdig.. Det gjelder hele leiligheten. Og hvis jeg har funnet løsninger i bøker eller på nett, eller ved å snakke med fagfolk, så er det umulig for hn å prøve å skjønne løsningen. Hn diskuterer heller i mot. Og har ingen forklaring på hvorfor han mener som han gjør , hn bare vet at det er umulig å gjennomføre det jeg råder ham til… Min samboer sier veldig lite. Når vi kommuniserer sammen, så blir det stort sett negativt og trist på grunn av dette. Det er jo dette vi har begynt på sammen. jeg er på randen til å eksplodere etter veldig mange år.. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: b0c0d...b3a Ja en typisk oppussing felle. Og den ligger nok desverre like mye på deg som han og ikke minst kommunikasjon. Der jeg gjetter du over kommuniserer og ham under kommuniserer. Jeg har jobbet i byggevare i mange år. Og sett et veldig typisk gjentagende problem , som jeg er ganske sikker på gjelder dere også iht det du beskriver her. Mannen kan ingenting om oppussing, og mangler en del av den praktiske sansen. Og har lite grunn kunnskap. Men han vil være mann og tenker at menn skal få til dette her. Og vil ikke innrømme sin inkompetenthet iht snekring og maling. Ergo underkomuniserer sine kunnskaper til deg. Og tør ikke be om hjelp, for å ikke miste ansikt. Rive er lett, så de ender ofte opp med å rive halve huse6, før de har innsett at huset er "uoverkommelig " prosjekt. Og før ett rom er ferdig stilt. Kona ser på oppussing tv, og tenker at alt er så lett og lekkert som på tv. Men glemmer at de enten har tilgang til fagfolk fortløpende, eller er fagfolk selv. Kvinnen innehar lite forståelse for hvor stor jobb alt er. Og ønsker seg ting , som krever mye av fagfolk for å få til også. Men engasjerer seg lite i selve jobben iht å bidra. Men krever at ting blir gjort. Det som mest sannsynlig skjer hos din mann nå. Er at han holder på, til han ikke vet hvordan han skal løse oppgaver og samtidig møte dine krav. Han ønsker nok ikke å feile der, men blir frustrert pga han står fast. Er sliten av all jobben og det å stå fast. Så mitt forslag nå, er at du blir med han og dere fullfører et lite rom, type soverom eller en gang. Du senker kravene, og lyttet til hva an har gjort , hva han har tenkt, og hva er problemet iht å møte dine krav. Også senker du kravene til et nivå dere klarer å gjennomføre. Feks her , så er jeg elendig på snekkerarbeid, men god på sparkling og maling. Så han tar ansvaret for snekring og jeg for farger osv. Vi har ønskelister, men de endrer vi om det blir for komplisert Anonymkode: 0d973...077 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #19 Skrevet 4. august 2022 Du har nå valgt den mannen da, så da må du ta følgene. Gjør jobben selv eller få fagfolk til å gjøre det. Det er ikke sånn at alle menn er praktisk anlagt, og mange av dem hater slike oppgaver enda mer enn kvinner. Sett dere ned sammen, sett opp en liste over ting dere er enige om må gjøres, så fordeler dere oppgaver. Og bytt på å passe barna hvis dere ikke kan få noen andre til å gjøre det mens dere holder på. Sett av tid. Den helga er barna hos besteforeldrene, da gjør vi det og det. Planlegg i forkant slik at dere har det dere trenger. Anonymkode: 5e37e...ceb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er sååå enig, men snart kommer det .. grøss og gru.. NY VERaNDA🥶🥶🥶🥶 Jeg orker ikke! Anonymkode: b0c0d...b3a Veranda høres nydelig ut, kjære. Men aller først må vi få ferdig den veggen i gangen og stuegulvet som vi begynte på. Ellers blir det rotete overalt, og det blir jeg så utmattet og sur av som du vet. Anonymkode: e9178...4a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå