Gå til innhold

Hvorfor blir det sånn etter vask i oppvaskmaskin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi har kjøpt helt ny oppvaskmaskin, og sliter med at det er vaskemiddel (?) igjen i kopper og skåler når de er ferdig vasket.

Hva kan dette komme av?

Vi har prøvd tabletter fra både Zalo og Klar, så det virker som om at det har noe med maskinen å gjøre.

Vi har ikke hatt salt i oppvaskmaskinen, men leser at det ikke er nødvendig når man har mykt vann.

Har lagt ved et bilde av et glass fra dagens vask, for å illustrere.

Råd?  :)  😇

IMG_9532.HEIC

Anonymkode: 257a5...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Får ikke sett bildet, men virker som min maskin, jeg må kjøre separat skylleprogram etter vaskeprogrammet. Meget misfornøyd med min maskin (kommer til å bytte den ut, tidligere huseiere som kjøpte den)

Anonymkode: 1d06d...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sun oppvaskpulver, ikke tabletter, og doserer med måleskje så det blir riktig mengde i maskinen. Har aldri opplevd det du viser bilde av, altså at det er uoppløst pulver igjen på gjenstandene i maskinen etter vask. Her er alle spor borte og skylt vekk.

Har du prøvd andre merker enn de to du nevner? Zalo er ganske ny på markedet, og Klar også. Prøv et merke som har drevet med dette i lang tid, og kanskje heller pulver enn tabletter. Har lest et par artikler om at tabletter vasker dårligere, fordi de løser seg ofte dårlig opp i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker Sun oppvaskpulver, ikke tabletter, og doserer med måleskje så det blir riktig mengde i maskinen. Har aldri opplevd det du viser bilde av, altså at det er uoppløst pulver igjen på gjenstandene i maskinen etter vask. Her er alle spor borte og skylt vekk.

Har du prøvd andre merker enn de to du nevner? Zalo er ganske ny på markedet, og Klar også. Prøv et merke som har drevet med dette i lang tid, og kanskje heller pulver enn tabletter. Har lest et par artikler om at tabletter vasker dårligere, fordi de løser seg ofte dårlig opp i vannet.

Takk for svar :)

Vi har brukt Klar sine i noen år, da de ble kåret til Best i Test av TV2 Hjelper Deg. Zalo sine ble kun kjøpt inn siden de var usolgt for Klar sist gang vi var på butikken.

Nå som vi har kjøpt hus, har vi for første gang eid en ny oppvaskmaskin. Dette er også første gang vi har dette problemet...

IMG_9532.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Får ikke sett bildet, men virker som min maskin, jeg må kjøre separat skylleprogram etter vaskeprogrammet. Meget misfornøyd med min maskin (kommer til å bytte den ut, tidligere huseiere som kjøpte den)

Å, nei!

Hvilket merke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar :)

Vi har brukt Klar sine i noen år, da de ble kåret til Best i Test av TV2 Hjelper Deg. Zalo sine ble kun kjøpt inn siden de var usolgt for Klar sist gang vi var på butikken.

Nå som vi har kjøpt hus, har vi for første gang eid en ny oppvaskmaskin. Dette er også første gang vi har dette problemet...

IMG_9532.HEIC 954 kB · 0 Nedlastninger

Noe er galt med middelet dere bruker i alle fall, for etter en runde med vann i maskinen, SKULLE pulveret vært totalt oppløst i vannet. Det skulle ikke vært synlige korn igjen. Det gir dårligere vaskeresultat, selvfølgelig, når pulveret ikke løser seg opp som det skal. Da får jo ikke gjenstandene såpevann på seg, når det ikke er oppløst.

Jeg ville byttet var jeg deg. Eller forsøkt å klage på maskinen, eventuelt. Noe er i alle fall feil, når det er hele vaskepulverkorn igjen etter en vaskesyklus. Det har jeg som sagt aldri opplevd etter tjueto år med oppvaskmaskin.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å kjøre et litt lenger program. Hvis du bruker hurtigvask så kan dette skje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får maskina nok vann? Får ikke sett bilde, men virker jo som at det ikke kommer nok vann inn.

Anonymkode: c6407...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Får maskina nok vann? Får ikke sett bilde, men virker jo som at det ikke kommer nok vann inn.

Anonymkode: c6407...da3

Hm, ja, Det kan jo selvfølgelig også være en mulighet.

Vi har montert et nytt kjøkken, og lagt inn nye rør for maskinen. Takk, vi skal sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må slå av live photo på bildet for at det skal bli lagt ved ordentlig her

Anonymkode: ef3e0...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ALLE oppvaskmaskiner blir testet på fabrikk, hvor lenge de blir stående på diverse lager før de når forbruker kan variere med flere måneder. Og vannet de ble testkjørt med? Jo, det ligger fortsatt i rørene. Derfor skal aller helst alle maskiner kjøres med salt før de taes i bruk. 

Forøvrig er det lurt å kjøre maskinen med salt en gang i året etter dette.

Anonymkode: a9fbe...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å, nei!

Hvilket merke er det?

Usikker på merke, men det er gjennom ikea. Den er i tillegg håpløs å stable inn i - får brukt cirka halvparten av kapasiteten for glassene - elendig utforming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Usikker på merke, men det er gjennom ikea. Den er i tillegg håpløs å stable inn i - får brukt cirka halvparten av kapasiteten for glassene - elendig utforming.

Ikea har ofte whirlpool, noe som ikke alltid er det beste merket i seg selv

Anonymkode: a9fbe...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Der har du svaret. Eneste hvutevare som er greit hos Ikea er ventilator.

Har hatt kjøleskap, stekeovn, platetopp OG oppvaskmaskin derifra og alle var ræva. De tre siste værre enn ræva faktisk.

Anonymkode: 06946...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte til pulver i stedet for tabletter. Og ikke bruk øko-program men vanlig vaskeprogram. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I forrige leiligheten min så glassene helt jævli ut, byttet fra Finish eller hva de het, til Sun og da ble det bra. 
Zalo kom dårlig ut i en test jeg så. 

Anonymkode: 38eff...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste gangen jeg har opplevd at det har forekommet rester av oppvasktabletten etter vask, er når jeg kun har kjørt kortprogram av en times varighet, hvis jeg kjører programmer av lengre varighet skjer det aldri.

Anonymkode: 23f5f...e5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjører dere kort/øko-program?

Da ligger det ofte igjen noe rester etter pulver hos meg også, om jeg bruker tabletter. Null problem med pulver.

Prøv evt å bytt til pulver?

Anonymkode: 890ae...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...