Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa at kvalme og oppkast i svangerskap ikke er grunnlag for sykemelding. Igår kastet jeg opp 3 ganger, kaster opp når jeg skal spise og er sliten og slapp. Er det normalt at man ikke får sykemelding? 

Anonymkode: 75698...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir sykemeldt hvis du ikke er i stand til å utføre jobben din. Det er ikke sånn at en plage i seg selv automatisk gir sykemelding, hverken for gravide eller andre.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo helt hva du jobber med. Jeg har feks hjemmekontor så for meg hadde det vært uproblematisk. 

Anonymkode: 0f1f1...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste leger er som regel rause med sykemeldinger til kvinner. Men jeg opplevde også null "sympati" fra vikarlegen jeg kom til, da jeg slet med ekstrem utmattelse og kvalme. "Sånn er det å være gravid, graviditet er ingen sykdom"; som hun så fint sa det... 

Om du forklarer hvordan det hindrer deg å gjøre jobben din (en barnehagelærer kan ikke akkurat slippe en unge midt i et bleieskift for å spy....), kanskje det blir lettere da. 

Dessverre er det ikke bare bare å få byttet lege i disse fastlegekrisetider.. 

Anonymkode: d9fb7...6fa

• Liker 4
Skrevet

Kommer nok an på hva du jobber med. Jeg ble sykemeldt under min graviditet, kastet opp 3 - 15 ganger per dag fram til uke 20 🤮🤮🤮 Jobber i helsevesenet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (8 minutter siden):

Kommer nok an på hva du jobber med. Jeg ble sykemeldt under min graviditet, kastet opp 3 - 15 ganger per dag fram til uke 20 🤮🤮🤮 Jobber i helsevesenet. 

Jeg jobber som pedagogisk leder og er alene på morgen/ettermiddag 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber som pedagogisk leder og er alene på morgen/ettermiddag 

Da burde du jo kunne få det! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sykemelding, men jeg kastet opp minst 5 ganger i timen, og ble lagt inn på sykehuset i uke 5. 

Vet ikke om du kunne få 50% sykemelding, bare vet at en del som sliter med kvalme kan jobbe noe, men at fulltid blir for mye. Og at det å redusere jobbing og kan føre til at kvalmen blir bedre.

Anonymkode: dcef7...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (26 minutter siden):

Ja skulle trodd det 😩

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk sykemelding, men jeg kastet opp minst 5 ganger i timen, og ble lagt inn på sykehuset i uke 5. 

Vet ikke om du kunne få 50% sykemelding, bare vet at en del som sliter med kvalme kan jobbe noe, men at fulltid blir for mye. Og at det å redusere jobbing og kan føre til at kvalmen blir bedre.

Anonymkode: dcef7...c19

Ja han sa at dersom jeg bare kaster opp blir jeg regner som «syk» så virket som det var ok da, men forstod ikke helt. Jeg kaster ikke opp hele tiden men det kommer så brått på at på jobb er det ikke sikkert jeg rekker å legge fra meg det jeg holder på med. Vi er underbemannet og jeg er ofte alene store deler av dagen med småbarn, bleieskift osv. I tillegg er det kjipt å måtte si til foreldrene at man må løpe å spy, ønsker ikke at folk skal vite jeg er gravid enda. Jeg er kvalm absolutt hele dagen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skulle trodd det 😩

Ja han sa at dersom jeg bare kaster opp blir jeg regner som «syk» så virket som det var ok da, men forstod ikke helt. Jeg kaster ikke opp hele tiden men det kommer så brått på at på jobb er det ikke sikkert jeg rekker å legge fra meg det jeg holder på med. Vi er underbemannet og jeg er ofte alene store deler av dagen med småbarn, bleieskift osv. I tillegg er det kjipt å måtte si til foreldrene at man må løpe å spy, ønsker ikke at folk skal vite jeg er gravid enda. Jeg er kvalm absolutt hele dagen

Man blir ikke sykmeldt for å hjelpe å skjule at man er gravid. 

Anonymkode: 21569...6a2

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja skulle trodd det 😩

Du bør fÅ tilrettelagt arbeidstiden din slik at du ikke jobber alene. Burde få gradert sykmelding spør du meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man blir ikke sykmeldt for å hjelpe å skjule at man er gravid. 

Anonymkode: 21569...6a2

Er vell ikke akkurat det jeg spør om heller. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tone83 skrev (7 minutter siden):

Du bør fÅ tilrettelagt arbeidstiden din slik at du ikke jobber alene. Burde få gradert sykmelding spør du meg. 

Ja skal ringe på mandag om jeg ikke er bedre å høre, syns det er rart. Ligger bare hjemme hele dagen pga kvalmen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja skal ringe på mandag om jeg ikke er bedre å høre, syns det er rart. Ligger bare hjemme hele dagen pga kvalmen 

Når du har en jobb hvor du må på jobb fysisk og er alene, synes jeg absolutt du bør få sykemelding når kvalmen slår deg helt ut og du kaster opp flere ganger! 

Anonymkode: 0f1f1...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (2 timer siden):

Det og kaste opp gir ikke sykemelding. Man kan fint kaste opp og fortsette gjøre jobben sin. Har mange venninner som kastet opp i løpet av dagen, som fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Det bare kom og gikk. Grunnlaget for sykemelding er ikke «du er et yrke» og da bør du kunne få det. Legen mener tydeligvis det ikke er god nok grunn. 

Anonymkode: ea3b3...853

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vell ikke akkurat det jeg spør om heller. 

Nei, men du skriver det hadde vært fint og være sykemeldt for du vil ikke si til foreldre at du er gravid og må kaste opp, for du vil ikke de skal vite det. Så jeg tenker dette avhenger veldig av hva du har sagt til legen, og legen har ikke ansett historien din for og være nok til en sykemelding. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som resepsjonist og servitør.  

Sjefen satt en bøtte under disken i resepsjonen og under baren. 

Var dog lite hyggelig å stå i full utstilling å spy foran 40 kunder som satt å koste seg med maten sin. Det var nok like uhyggelig for dem. 

Kastet opp 5 til 10 ganger iløpet av en arbeidsdag i nesten 2 måneder. 

Anonymkode: 5737b...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legen sa at kvalme og oppkast i svangerskap ikke er grunnlag for sykemelding. Igår kastet jeg opp 3 ganger, kaster opp når jeg skal spise og er sliten og slapp. Er det normalt at man ikke får sykemelding? 

Om du ikke kan utføre jobben din, etter at du har snakket med dem om behovet for tilrettelegging og forsøkt tilrettelegging (gjerne flere varianter og ulike typer etter hvilken uke etc du er i) så får du sykemelding. 

Men selvsgat rekker det ikke å si «er kvalm og kaster opp og blir noe slapp». Du må redegjøre for hva du har forsøkt, hvorfor det ikke har fungert, hvordan du har evaluert forsøkene og endret forsøk, hvorfor dette ikke har fungert, og - ikke minst - hvor lenge og i hvilken grad du antar du trenger sykemelding. Og hvordan denne vil hjelpe på situasjonen. Om valget ditt er 1. kvalm hjemme eller 2. kvalm på jobb så blir du selvsgat ikke sykemeldt. Om valgene dine er 1. avbøtende tiltak hjemme som bedrer helsen og 2. forverret tilstand på jobb? Da er det grunnlag for sykemelding. 

Enten er du så syk at du ikke kan jobbe (og vet dette fordi du har forsøkt) eller så blir du sykere av å jobbe, men friskere av å vøre sykemeldt. I siste tilfelle sykemelder man nå for å få deg i 100% jobb senere. Altså som et tiltak til mer arbeid.

Anonymkode: cbafd...cc7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leger er forskjellige! Jeg ble sykemeldt da jeg var kvalm. Slapp blir man og lite energi får man. Tenker man skal kunne ta vare på Seg selv når man er gravid!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det og kaste opp gir ikke sykemelding. Man kan fint kaste opp og fortsette gjøre jobben sin. Har mange venninner som kastet opp i løpet av dagen, som fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Det bare kom og gikk. Grunnlaget for sykemelding er ikke «du er et yrke» og da bør du kunne få det. Legen mener tydeligvis det ikke er god nok grunn. 

Kommer selvfølgelig an på hvilket yrke man har og hvor mye man kaster opp. Ikke alle yrker man bare kan gå å kaste opp i tide og utide. Svangerskapskvalme med eller uten oppkast kan man få sykemelding for, avhengig av grad av kvalme og hvorvidt man fungerer i yrket sitt. Yrke er absolutt relevant. 

Anonymkode: 97342...45b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...