Gå til innhold

Droppe ut av studie hvis man havner i kontrollgruppe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg melder meg fra tid til annen opp til medisinske forskningsstudier av ulikt slag. Dette gjør jeg fordi jeg synes det er givende og viktig at folk stiller opp for å bidra til vitenskapelige fremskritt.

Men, det er ofte et dilemma der. Og det er at det er så kjedelig å bli trukket til kontrollgruppe hvis man er veldig motivert for å gjøre en intervensjon. Ja, jeg forstår at de må ha en kontrollgruppe. Og ja, kontrollgruppen kan ikke gjøre det samme som intervensjonsgruppen. Men åh, det er kjipt 😕 For eksempel hvis studien handler om trening og man er supergira også blir det kontrollgruppe og da skal man helst ikke trene så mye for de vil jo sammenligne effekten av trening type X med ingen systematisk trening  😕

Veldig dårlig gjort å trekke seg? Hadde du gjort det?

Anonymkode: 96989...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da like viktig og givende å være i kontrollgruppe? Forskerne har akkurat like stort behov for denne gruppen. Er du litt for egoistisk kanskje?

Anonymkode: 06633...f27

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo dårlig gjort når man trekker seg fordi man ikke får viljen sin. Kontrollgruppe er like viktig som intervensjonsgruppen.

Anonymkode: 14649...69b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke takler å bli trukket ut til kontrollgruppe bør du ikke melde deg til forskningsprosjeker i der hele tatt. Gruppene blir satt sammen for å kunne sammenlignes, og hvis noen trekker seg av grunner som din ødelegger det for forskningsresultatet.

Anonymkode: 9c5fa...ea2

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da like viktig og givende å være i kontrollgruppe? Forskerne har akkurat like stort behov for denne gruppen. Er du litt for egoistisk kanskje?

Ja, jeg vet det. Men det er kjipt 😛

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke meld deg, da...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke takler å bli trukket ut til kontrollgruppe bør du ikke melde deg til forskningsprosjeker i der hele tatt. Gruppene blir satt sammen for å kunne sammenlignes, og hvis noen trekker seg av grunner som din ødelegger det for forskningsresultatet.

Anonymkode: 9c5fa...ea2

Ja. Jeg har ikke trukket meg til nå. Bare kjent på frustrasjonen.

Skrevet

Det er jo en del av forutsetningene du aksepterer når du melder deg. Hvis utgangspunktet ditt ikke er at du vil bidra i den formen de har behov for, er det greieste å holde seg borte, du skaper bare ekstra arbeid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi du legger for mye baktanker inn i studiet når du melder deg på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot være å melde meg på den tran og korona studien fordi jeg måtte ha sluttet med tran dersom jeg ble trukket ut i kontrollgruppen. Slutte med tran var uaktuelt for meg, så da forstod jeg det kjapt at det ikke var noen vits å melde meg på det. Trekke meg etter oppstart ville jeg ikke gjort, nei. 

Anonymkode: 33c6b...a91

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett trekt meg

Anonymkode: f148d...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er fordi du legger for mye baktanker inn i studiet når du melder deg på. 

Det er nok sant. Melder meg stort sett til studier med tema som jeg er interessert i. Kanskje jeg skal slutte med det og heller melde meg på studier jeg ikke er så overgira på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man melde seg til sånne studier? Høres interessant ut. 

Anonymkode: 6d070...70d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man melde seg til sånne studier? Høres interessant ut. 

Anonymkode: 6d070...70d

Noen ganger blir man invitert direkte hvis man har en diagnose eller tilstand som de skal studere. For eksempel hvis man er gravid så kan man bli spurt via helsestasjonen eller legen eller noe. Eller trukket ut tilfeldig blant befolkningen og få brev.

Eller så kan man oppsøke selv, for eksempel https://www.ntnu.no/cerg/frivillige https://www.oslomet.no/om/hv/fou/delta-forskning-hv

Eller hvilket sykehus eller universitet som ligger nær deg.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det typisk er mest frafall i kontrollgruppe eller intervensjonsgruppe?

AnonymBruker
Skrevet

Mye av poenget med en randomisert kontrollert studie er at den som regel alltid gjøres ved at pasientene ikke selv vet om de er i kontrollgruppen eller ikke. Ved testing av medisiner er det alltid sånn, man vet ikke om man får «ordentlig» medisin/vaksine eller «sukkerpiller»/saltvann».  Ofte gjøres de dobbeltblind også, så helsepersonellet som gir behandlingen heller ikke vet hvilke pasienter som får behandlingen og hvilke som er i kontrollgruppen. 
Dette gjøres fordi placeboeffekten er en ganske stor faktor av effekten ved behandling. 

Anonymkode: fca36...571

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mye av poenget med en randomisert kontrollert studie er at den som regel alltid gjøres ved at pasientene ikke selv vet om de er i kontrollgruppen eller ikke. Ved testing av medisiner er det alltid sånn, man vet ikke om man får «ordentlig» medisin/vaksine eller «sukkerpiller»/saltvann».  Ofte gjøres de dobbeltblind også, så helsepersonellet som gir behandlingen heller ikke vet hvilke pasienter som får behandlingen og hvilke som er i kontrollgruppen. 
Dette gjøres fordi placeboeffekten er en ganske stor faktor av effekten ved behandling. 

Anonymkode: fca36...571

Ja. Men når man studerer effekt av trening, kosthold, o.l. så er det vanskeligere. Eneste måtte vært at de som utførte undersøkelser ikke visste hvem som hadde trent og hvem som ikke har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde trekt meg. 

Anonymkode: 9185f...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Men når man studerer effekt av trening, kosthold, o.l. så er det vanskeligere. Eneste måtte vært at de som utførte undersøkelser ikke visste hvem som hadde trent og hvem som ikke har gjort det.

Nei, skal det være en reell kontrollgruppe så skal en sette opp en behandling/terapi/trening som er tilsvarende det som skal testes ut, eller evt ‘tullebehandling’ som ikke har noen forventet effekt.

En vet at bare det å gå jevnlig til lege/behandler/trener - uten at noen behandling skjer - er nok til at det endrer svar på spørreskjema og til dels fysiske utslag.

Det er en grunn til at medisinske forsøk skal være dobbelt blindet, hverken testperson eller behandler skal vite om det er aktivt virkestoff - begge deler kan påvirke resultatene.

Derfor er det enda viktigere at en i studier der det ikke er mulig å blinde har en faktisk aktiv kontrollgruppe. At kontrollene også må møte opp til timer, får treningsplan og liknende.

Å teste trening/psykisk behandling eller liknende mot venteliste/ingen behandling forsøpler litteraturen med falske positive resultat. Det er null verdt.

Anonymkode: a8dac...da3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt, om det er en godt satt opp studie, så skal du ikke vite før i ettertid om hvilken gruppe du er i.

Studier der en gruppe vet at de får aktiv behandling, og den andre gruppen ikke, er bare søppel og bortkasta tid i utganspunktet.

Ved en treningsstudie burde du få satt opp treningsplan, hatt samme oppfølging med trener, lege osv som gruppen som prøvde ut treningen de ønsket å teste. 

Anonymkode: a8dac...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...