Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 29+1. Fikk påvist blodpropp i helgen, og har vært sengeliggende og redusert grunnet dette siden lørdag morgen. Veide meg i stad, og ser jeg har gått ned 1,5 - 2 kg på en liten uke. Dette, sammenholdt med ar mannen min kommenterte at han synes jeg ser så tynn ut "babyen spiser deg opp" (han mente selvfølgelig ikke noe vondt med dette), og at ultralyden i forbindelse med sykehusinnleggelser avdekket at Baby kanskje er litt mindre enn gjennomsnittet, har gjort meg bekymret. Hun som gjennomførte ultralyden i forbindelse med innleggelse i helgen sa riktignok at alt ser helt fint ut med Baby og det er ingen grunn til bekymring selv om målingen indikerer at det ikke er en spesielt stor baby. Likevel klarer jeg ikke la være å bekymre meg for om h*n får nok næring. Andre med tilsvarende erfaringer? Legger jeg dagens vekt til grunn har jeg kunne gått opp om lag 5 kg hittil i svangerskapet. Normalvektig fra før. 

Anonymkode: b0970...147

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 29 uker på vei (29 + 3) og har kun gått opp 1,5kg så langt. Har gått ned 500g nylig, så ikke like mye som deg da. 

Har vært på vekstkontroll og alt ser fint ut med baby (den var faktisk litt stor for "alderen", estimert vekt på 1,5 kg), og jeg hadde mer enn nok fostervann. Jeg tenker at så lenge lege/jordmor ikke er bekymret for baby og den vokser fint, så får den mer enn nok næring. Da er det nok bare du som mister egen vekt (samme som meg). 

Anonymkode: 42147...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig bekymret, da jeg gikk opp i vekt først i midten av andre trimester. Ikke et gram lagt på meg. Nå har jeg gått opp til 7kg, jeg er noen uker lenger enn deg, som jeg føler er veldig lite, men som jordmor sier: Ikke bekymre deg, babyen tar det den trenger, både av vitaminer og jern, hva enn, det får først utover deg.

Jeg har baby som er langt over gjennomsnittet i magen, men det ser ikke slik ut for magen min er liten. Med litt riktige klær, lurer folk på om jeg er i det hele tatt gravid… Det er vanskelig og legge vekk tanken om «riktig vekt», men jeg har klart og slutte med sammenligne med andre, også når alle skal kommentere på kroppen eller magen min, inkludert helsepersonell.. 

Hvordan er utviklingen på magen? Følger den sin egen kurve? Jeg fikk beskjed at de er ikke så opptatt av og sammenligne med andre, men de ønsker og se på stabil fremgang og vekst på ens egen kurve :) 

Anonymkode: c9b18...511

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk opp 4 kg hele forrige svangerskap, fikk normalvektig baby. Fikk beskjed om at babyen tar i seg den næringen den må ha, så om du spiser lite så går det mer ut over deg enn babyen. 

Det spørs kanskje også hva vekten din var i utgangspunktet? 

Er du veldig bekymret ville jeg uansett hørt med jordmor/lege :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var veldig bekymret, da jeg gikk opp i vekt først i midten av andre trimester. Ikke et gram lagt på meg. Nå har jeg gått opp til 7kg, jeg er noen uker lenger enn deg, som jeg føler er veldig lite, men som jordmor sier: Ikke bekymre deg, babyen tar det den trenger, både av vitaminer og jern, hva enn, det får først utover deg.

Jeg har baby som er langt over gjennomsnittet i magen, men det ser ikke slik ut for magen min er liten. Med litt riktige klær, lurer folk på om jeg er i det hele tatt gravid… Det er vanskelig og legge vekk tanken om «riktig vekt», men jeg har klart og slutte med sammenligne med andre, også når alle skal kommentere på kroppen eller magen min, inkludert helsepersonell.. 

Hvordan er utviklingen på magen? Følger den sin egen kurve? Jeg fikk beskjed at de er ikke så opptatt av og sammenligne med andre, men de ønsker og se på stabil fremgang og vekst på ens egen kurve :) 

Takk for svar, dere. Enn så lenge har magen fulgt sin egen kurve (og er også midt på gjennomsnittskurven, forsåvidt). Ettersom de ikke var bekymret på ultralyden for bare noen dager siden slår jeg meg til ro med det enn så lenge (samt deres bemerkninger om at baby tar næringen h*n trenger). Har heldigvis kontroll igjen om ikke så lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar, dere. Enn så lenge har magen fulgt sin egen kurve (og er også midt på gjennomsnittskurven, forsåvidt). Ettersom de ikke var bekymret på ultralyden for bare noen dager siden slår jeg meg til ro med det enn så lenge (samt deres bemerkninger om at baby tar næringen h*n trenger). Har heldigvis kontroll igjen om ikke så lenge. 

Ja, min mage er under gjennomsnittkurven, og jordmor sa det er helt greit, så lenge utviklingen er riktig :) Er ganske sikker de ville sagt ifra på kontrollen! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skrev over her og har kun gått opp et par kg i uke 29, men magen min ligger litt over snittet med tanke på livmorens størrelse. Baby og dens vekst blir nok prioritert av kroppen din nå! 

Anonymkode: 42147...1f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...