Gå til innhold

Hvordan vaske Duplo/Lego ?

Pillarguri

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på loftet og hentet frem kasse med Lego/Duplo etter mine barn. Nå er det tid for barnebarna å bygge med klosser. Tenker at klossene bør rengjøres etter 30 år på loftet. Hva er den enkleste måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg puttet det i en balje med varmvann og zalo og lot det ligge, og så lot jeg det tørke på et håndkle. Vet ikke om det er den beste måten å gjøre det på, men det fungerte fint. 

Anonymkode: f9360...fd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har et putetrekk som kan lukkes helt, så går lego fint i vaskemaskinen. 

lego kan også vaskes i oppvaskmaskinen, men da bør du har en slags kurv å hive det oppi, så det ikke blir liggende masse vann i.

Anonymkode: 3cf33...62b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi heiv det i badekaret. Men var tricky å få tørket, mye vann inni de. Skulle hatt en gigantisk salatslyngegreie🤣

Anonymkode: 6fe41...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om du har et putetrekk som kan lukkes helt, så går lego fint i vaskemaskinen. 

lego kan også vaskes i oppvaskmaskinen, men da bør du har en slags kurv å hive det oppi, så det ikke blir liggende masse vann i.

Anonymkode: 3cf33...62b

Slik har jeg gjort flere ganger. Bare med strikk snurpet godt rundt enden av putetrekket for jeg har ikke et som kan lukkes helt. Legger legoen på aviser eller noe annet absorberende etterpå og «rufser» jevnlig i haugen så vannet får renne ut. 

Anonymkode: 99ceb...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjør det i vaskemaskin med enten putetrekk eller vaskeposer. Og med så få omdreininger som mulig

Anonymkode: 7b12c...1d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi heiv det i badekaret. Men var tricky å få tørket, mye vann inni de. Skulle hatt en gigantisk salatslyngegreie🤣

Anonymkode: 6fe41...d09

Putt det i et håndkle eller et putetrekk, og slyng det rundt :) På samme måte som man gjør med salat i kjøkkenhåndkle om man ikke ønsker bruke skapplass på en salatslynge. 

Anonymkode: e59a6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pillarguri skrev (2 timer siden):

Jeg har vært på loftet og hentet frem kasse med Lego/Duplo etter mine barn. Nå er det tid for barnebarna å bygge med klosser. Tenker at klossene bør rengjøres etter 30 år på loftet. Hva er den enkleste måten å gjøre det på?

Vaskepose(bh pose) og i oppvaskemaskinen eller ullprogram vaskemaskin.

Anonymkode: a2f98...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg gikk inn på linken som #9 la ved og der fant jeg følgende på LEGO sine sider:

Vi anbefaler at du rengjør LEGO® deler for hånd ved maksimalt 40 °C. Høyere temperaturer kan påvirke delenes kvalitet. Du kan legge til et mildt vaskemiddel i vannet, men husk å skylle godt med rent vann etterpå. Brikkene må ikke settes i en vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Lufttørk dem ved romtemperatur, aldri i en stekeovn eller mikrobølgeovn eller med en hårtørker.

Da blir det håndvask på 40 grader med mildt vaskemiddel 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Pillarguri said:

Lufttørk dem ved romtemperatur, aldri i en stekeovn eller mikrobølgeovn eller med en hårtørker

🙈

Anonymkode: d2ce4...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...