Gå til innhold

Jeg tar Vitamineral tabletter, Omega 3 kapsler (med A, D og E vitaminer), B vitaminer og C vitaminer.Noe mer jeg bør ta i tillegg til dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og er alt dette bra å ta? Trenger jeg noe mer enn dette? Eller er dette godt nok?

Anonymkode: cac1f...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje du bør tenke litt over kostholdet ditt om det er så dårlig at det ikke inneholder vitaminer? 

Anonymkode: 8a475...468

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok masse vitaminer før og fikk nyrestein og ble operert, fikk streng beskjed om å kun ta det jeg manglet av vitaminer/tilskudd ellers ville jeg få det igjen. Ikke bra med for mye av alt heller

Anonymkode: 81438...4eb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Og er alt dette bra å ta? Trenger jeg noe mer enn dette? Eller er dette godt nok?

spør fastlegen, ikke stol på oss synsere her.

har du fått påvist vitaminmangel siden du tar disse pillene?

og som andre her sier: alt dette du tar får du mer enn nok av ved et normalt kosthold, om ikke det er andre spesielle forhold

Anonymkode: a852d...b5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et par brødskiver kanskje?

Anonymkode: 693aa...ee1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bør ta noe som helst av kosttilskudd dersom de ikke har fått påvist mangler. Vitaminer og mineraler bør dekkes av kostholdet.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Overhode ingen grunn til å ta noen av vitaminene med mindre du har fått påvist mangel. Gå til legen og test deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på genene dine og hva du spiser. Greit å droppe litt fra tid til annen. Noen vil eks lettere utvikle nevropati ved mye B vitaminer etter fylte 60 mens nesten halvparten av oss har en mutasjon som gjør at vi får i oss for lite. 25% av oss har godt av ekstra D vitaminer og blir faktisk smartere av det mens hos 2% kan det føre til åreforkalkninger og tidlig død. De samme 25% trenger også tilførsel av K vitaminer i mindre mengder flere ganger om dagen siden de kvitter seg med de fortere. Unntaket er naturligvis de med leidenmutasjonen som bør unngå for mye vitamin K. Det diskuteres om vitamin A og E er viktigst å få i seg i ungdomsårene og mindre når man blir eldre. Jeg har ørten eksempler til, men som du ser er ikke ting svart-hvitt. 

For å være noenlunde sikker uten å undersøke arvematerialet ville jeg tatt ulike kosttilskudd annenhver dag med unntak av vitamin K som jeg hadde tatt ofte i små doser. Ville også tenkt litt på inflammasjoner. Grønn te, ashwaganda, quercetin og mye annet som kan hjelpe. Varier litt og ikke ta for mye. Det ideelle er å få i seg alt du trenger gjennom maten.

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (10 minutter siden):

Ingen bør ta noe som helst av kosttilskudd dersom de ikke har fått påvist mangler. Vitaminer og mineraler bør dekkes av kostholdet.

Signerer denne. 

Trodde ærlig talt at hele samfunnet var informert om at vitaminer og mineraler på piller bare er tull å ta. Den beste måten å få i seg alle vitaminer og mineraler ++ er via kostholdet. Helst så lite prosessert som mulig. 

Kroppen tar ikke til seg all den næring maten hevder å ha dersom den er prosessert. 

Eks. 

Kjøttdeig inneholder x, y og z per 100 gram. Kroppen tar ikke opp mer enn x prosent av næringsinnholdet siden det er prosessert. 

Spiser du derimot biff med samme næringsinnhold som kjøttdeigen så vil kroppen ta opp mer av den samme næringen som kjøttdeigen. 

Anonymkode: 03ca3...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går det ikke an å ta kost tilskudd og samtidig spise sunn mat og drikke sunn drikke da?? Er det derimot farlig med kost tilskudd?? Hvorfor selger dem det på butikkene da?? Er det noen innpå her som er positive til kost tilskudd eller er alle innpå her negative til det??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Hvis du ikke har noen spesiell sykdom som gir deg vitaminmangel, kan og bør dette dekkes gjennom maten.

2. Hvis legen din påviser vitaminmangel og gir deg en resept i stedet for å fortelle deg hvilken mat du bør spise mer av, bytt lege.

Anonymkode: 37f0a...585

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Joda. 

"De aller fleste i Norge bør ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret, for eksempel i form av tran, vitamin D-tabletter eller -dråper.

"https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=5

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går det ikke an å ta kost tilskudd og samtidig spise sunn mat og drikke sunn drikke da?? Er det derimot farlig med kost tilskudd?? Hvorfor selger dem det på butikkene da?? Er det noen innpå her som er positive til kost tilskudd eller er alle innpå her negative til det??

Synes du får veldig ensporede svar her. Akkurat vitamin D er anbefalt å ta, det har iallefall jeg hørt fra alle kanter i alle år. Fastlegen min sier at det er så og si umulig å få i seg nok av det i dette landet, og at det nesten ikke er vits i å sjekke seg for mangel engang. Du kan gå på nrk.no og se kort- forklart-epsioden til folkeopplysningen om kosttilskudd.

Anonymkode: f87a5...ef7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda. 

"De aller fleste i Norge bør ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret, for eksempel i form av tran, vitamin D-tabletter eller -dråper.

"https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=5

Anonymkode: f87a5...ef7

Det er jo tragisk at vi oppfordres fra offisielt hold å ta tilskudd i stedet for å spise sunt nok og få mer sol. Det er som om dee bare har gitt opp, og det er kanskje ikke så rart. Folk tenker ikke over hvor sykt det er at vi har tilgang til bokstavelig talt all verdens mat og likevel (eller kanskje nettopp derfor) ikke får i oss det vi trenger.

Spiser man nok kjøtt og fisk og drar seg ut av sofaen også om vinteren, trenger man ikke tilskudd.

Anonymkode: 37f0a...585

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du fisk 1-2 ganger i uken og har grønnsaker til middag og ellers har et noenlunde variert kosthold kan du droppe alle vitamintilskuddene. Just saying.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte D-vitamin. Du trenger en et 15-30 minutter med dagslys på bar hud til dagen. Det er en sakte tur bort til postkassen og tilbake igjen i t-skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ingen leger i Norge som hypet opp Dvitaminer før det kom mange afrikanere til Norge som begynte å bli syke fordi de ikke fikk like mye sol som før. Og det er en greie som er skjedd de siste 8 årene.

Øvrige nordboere har hud tilpasset klimaet så det er ikke behov for tilskudd. Det er bare en hype skapt av legemiddelfirmaene.

Spis variert med fisk, kjøtt, fugl, egg og lever, så dekker du alle behov kroppen har av næringsstoffer.

Anonymkode: c0cd0...b96

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var ingen leger i Norge som hypet opp Dvitaminer før det kom mange afrikanere til Norge som begynte å bli syke fordi de ikke fikk like mye sol som før. Og det er en greie som er skjedd de siste 8 årene.

Øvrige nordboere har hud tilpasset klimaet så det er ikke behov for tilskudd. Det er bare en hype skapt av legemiddelfirmaene.

Spis variert med fisk, kjøtt, fugl, egg og lever, så dekker du alle behov kroppen har av næringsstoffer.

Anonymkode: c0cd0...b96

Ja vi har hud tilpasset klima, men nå er den moderne nordboere mer inne enn ute, vi spiser også mindre innmat en før. Derfor er d-vitamin mangel også en greie for oss. Det skumle med med d vitamin mangel er at det har konsekvensen for den mentale helsen. Er derfor greit å sjekke det jevnlig og ta tilskudd hvis har en gjennomsnittlig a4 jobb. 

Anonymkode: 7878c...60f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Signerer denne. 

Trodde ærlig talt at hele samfunnet var informert om at vitaminer og mineraler på piller bare er tull å ta. Den beste måten å få i seg alle vitaminer og mineraler ++ er via kostholdet. Helst så lite prosessert som mulig. 

Kroppen tar ikke til seg all den næring maten hevder å ha dersom den er prosessert. 

Eks. 

Kjøttdeig inneholder x, y og z per 100 gram. Kroppen tar ikke opp mer enn x prosent av næringsinnholdet siden det er prosessert. 

Spiser du derimot biff med samme næringsinnhold som kjøttdeigen så vil kroppen ta opp mer av den samme næringen som kjøttdeigen. 

Anonymkode: 03ca3...563

Tull, kjøttdeig og biff er nærme hverandre i næringsinnhold. kjøttdeig har gjerne mer fett en biff, men igjen er den billigere. Så ja du vil bli mettere fortere av kjøttdeig på grunn av høyrer fettinnhold og derfor ikke få i deg samme mengde protein, men forskjellen er  så lite at det i store bilde ikke spiller noe rolle. De fleste har råd til kjøttdeig ukentlig, men ikke biff. 

Anonymkode: 7878c...60f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...