Gå til innhold

Ble voldtatt på folkehøgskule og har aldri onanert. Fikk jeg en kjønnssykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp blitt 19 år da jeg avsluttet vgs til sommeren, og begynte på folkehøgskule på høsten. 

Jeg var jomfru, hadde aldri kysset noen, og hadde heller aldri vært forelska. Jeg hadde aldri opplevd seksuelle følelser og hadde aldri onanert heller. Jeg visste ikke hva klitoris var. Trodde den lille tappen var der urinen kom ut av. 

Er det normalt? Og kommer det av at jeg ble seksuelt misbrukt da jeg var 8-9 år? 

Jeg ble voldtatt den høsten da jeg gikk på folkehøgskole, og fikk en voldsom kløe og svie nedentil. Klarte ikke si det til noen og ble veldig deprimert. Elever og lærere fanget opp at noe var galt for jeg bare lå i senga hele tiden. 

Fikk jeg en kjønnssykdom? 

Anonymkode: b64dd...c5a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende. Har du sjekket deg siden? Det burde du.

Anonymkode: cb39f...f54

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan hende. Har du sjekket deg siden? Det burde du.

Nei, jeg har aldri vært hos gynekolog eller sagt dette til noen. Bærer på alt alene. Er redd. 

• Hjerte 3
Skrevet

Du burde skjekke..men høres ut som du kanskje har traumer.. du ble seksuell misbruk når du var 9 år og så voldtatt på høgskolen...du burde snakke med noen.

Du har nok stengt deg og dine følelser ute og du burde snakke med en lege og psykolog 

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Du burde skjekke..men høres ut som du kanskje har traumer.. du ble seksuell misbruk når du var 9 år og så voldtatt på høgskolen...du burde snakke med noen.

Du har nok stengt deg og dine følelser ute og du burde snakke med en lege og psykolog 

Ja, jeg er ikke helt i kontakt med meg selv. Jeg er så redd for å ta kontakt for å få hjelp. Har så mye angst og jeg er veldig stille person som aldri klarer å si noe. Har problemer med å utrykke følelser. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er ikke helt i kontakt med meg selv. Jeg er så redd for å ta kontakt for å få hjelp. Har så mye angst og jeg er veldig stille person som aldri klarer å si noe. Har problemer med å utrykke følelser. 

Du trenger ikke være redd for å få hjelp, det blir mye bedre etterpå❤️ Kjenner en som tiet om noe lignende i mange år, og endelig brøt hun tausheten og fikk hjelp, og sier hun har det mye, mye bedre nå. 

Anonymkode: 6e5d1...49c

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Hmm, tror du burde fokusere på psyken din like mye som du tenker på kjønnssykdom. Traumer og vonde tanker er helt normalt etter noe så vanskelig som det - unner deg alt godt videre.❣️ Bra du oppsøker en gynekolog, der tror jeg du får svar på mye. Det at du ikke vet så mye om kvinnekroppen er helt normalt etter misbruk - dette er fordi det er noe du har unngått og har hatt vanskelige forhold til tidligere. Det kan være vanskelig å ta steget, men hadde det hjulpet å prate med en psykolog? Du er ikke nødvendigvis syk for det, men trenger bare litt veiledning for å komme deg videre. Det er det ingenting dårlig med, bare bra! Igjen, ingenting er din skyld og alt er greit som de er. Du har ikke forårsaket noe, og du må nå prøve å komme videre!🥰

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har aldri vært hos gynekolog eller sagt dette til noen. Bærer på alt alene. Er redd. 

Forstår det er skummelt! Men dessverre er det noen ting som er lurt å ta tak i til tross for at man er redd, for eksempel knyttet til helse. Du trenger ikke å si så mye, det går an å skrive ned på en lapp også. 

Skrevet

Www.ung.no her kan du snakke anonym med noen

Innhold på siden

Det kan være mange ting som er vanskelig å håndtere alene, det er da viktig å vite at det er mange som vil hjelpe deg.

Her har vi laget en liste med chattetjenester, telefonnumre og offentlige tilbud som du kan bruke hvis du skulle:

• føle at du trenger hjelp
  • ha spørsmål
  • tro at noe er i veien med deg
  • kjenne noen som har det vanskelig
  • føle deg ensom
  • ha problemer hjemme

…eller kanskje du bare vil prate.

Chattetjenester på Ung.no

Ung.no er det samlet gode tjenester for deg som ønsker å chatte med noen. Du kan se hvilke tjenester som finnes for temaer som:

• Følelser, tanker og problemer
  • Kropp, kjønn og identitet
  • Mobbing
  • Rus og avhengighet
  • Sex, prevensjon og graviditet

Til Ung.no kan du også sende inn spørsmål om alt du lurer på, eller søke i tidligere stilte spørsmål og svar.

Oversikt over hjelpetjenester

Kontakt helsesykepleier

Er du barn, ungdom eller forelder og har behov for å snakke med en helsesykepleier fra skolehelsetjenesten? Nå som helsesykepleier ikke er på skolen på grunn av koronautbruddet, har mange kommuner etablert en egen telefonlinje. Se mer om telefontilbudet på din kommunes hjemmeside.

Kors på halsen (Røde Kors)

På nettsiden til Kors på halsen kan du chatte eller sende mail til voksne som er frivillige i Røde Kors.

Du kan også ringe på telefon: 800 333 21

Telefon og chat er åpen mandag – fredag fra kl. 14.00 – 22.00

Mental helse

På mental helses chat-tjeneste sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller ansatte veiledere. Tjenesten er anonym.

Mental helse har også en egen hjelpetelefon, en gratis tjeneste som er åpen 24 timer i døgnet, hele året. Telefon: 116 123.

Mental Helses hjelpetelefon er et felles europeisk hjelpetelefonnummer og det vil si at du kan ringe 116 123 i det området du befinner deg og få kontakt med hjelpetelefonen i det landet du oppholder deg, så lenge det er innenfor et EU/EØS land.

Mental helse ungdoms chat

Mental helse ungdoms hjelpechat er for deg mellom 18 og 35 år som ønsker å ha noen å snakke med. 

Chatten er åpen mandag-torsdag fra kl. 18:00 – 21:00

SnakkOmMobbing.no (Blå Kors)

På SnakkOmMobbing.no kan barn og unge som er berørt av mobbing chatte med en trygg fagperson. Tjenesten er et tilbud fra Blå Kors, er 100% anonym, og en velger selv hvor mye en vil dele og når en vil avslutte chatten. Tjenesten er gratis.

Chatten er åpen:
Søndag – fredag fra kl. 15:00 – 21:00

BARsnakk (Barn av rusmisbrukere - BAR)

Chat om det du har på hjertet. Helt anonymt. Et praterom for deg som har en mor eller far, eller andre du bryr deg om, med rusproblemer.

Tilbudet er åpent:
Mandag til torsdag fra kl. 17.00 – 20.00

Alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen til barnevernet er for deg som er utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt, eller om du er bekymret for en du kjenner. Alarmtelefonen er nå åpen hele døgnet alle dager i uken.

Telefon: 116 111
Telefon fra utlandet: +47 954 11 755
Sms: 417 16 111
E-post: [email protected]

Ung.no (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Ung.no er statens informasjonskanal og spørretjeneste for deg som er mellom 13 og 20 år. På ung.no kan du finne informasjon om det du lurer på. Du kan også stille spørsmål om det aller meste på ung.no/oss.

Jentevakta.no

Jentevakta.no er en anonym chat- og telefontjeneste for barn og unge, uavhengig av kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og livssyn. Du kan stille alle mulige spørsmål til jentevakta.no

Kirkens SOS

Døgnåpen krisetelefon 22400040 og teksttelefon for døve 55 32 56 97. Kirkens SOS er der for dem som trenger noen å snakke med.

SOS-melding er en form for epost, men via en anonym profil som du får tilgang til via Kirkes SOS nettsider. Alle som skriver til SOS – melding får svar innen 48 timer.

SOS-chat er en chattetjeneste for alle som trenger noen å snakke med.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Jeg er nok litt for gammel for noe av det, og pga angsten min klarer jeg ikke oppsøke sånne ting. Må nok gå veien om fastlegen og komme til en trygg behandler. 

Sofakona skrev (3 timer siden):

Www.ung.no her kan du snakke anonym med noen

Innhold på siden

Det kan være mange ting som er vanskelig å håndtere alene, det er da viktig å vite at det er mange som vil hjelpe deg.

Her har vi laget en liste med chattetjenester, telefonnumre og offentlige tilbud som du kan bruke hvis du skulle:

• føle at du trenger hjelp
  • ha spørsmål
  • tro at noe er i veien med deg
  • kjenne noen som har det vanskelig
  • føle deg ensom
  • ha problemer hjemme

…eller kanskje du bare vil prate.

Chattetjenester på Ung.no

Ung.no er det samlet gode tjenester for deg som ønsker å chatte med noen. Du kan se hvilke tjenester som finnes for temaer som:

• Følelser, tanker og problemer
  • Kropp, kjønn og identitet
  • Mobbing
  • Rus og avhengighet
  • Sex, prevensjon og graviditet

Til Ung.no kan du også sende inn spørsmål om alt du lurer på, eller søke i tidligere stilte spørsmål og svar.

Oversikt over hjelpetjenester

Kontakt helsesykepleier

Er du barn, ungdom eller forelder og har behov for å snakke med en helsesykepleier fra skolehelsetjenesten? Nå som helsesykepleier ikke er på skolen på grunn av koronautbruddet, har mange kommuner etablert en egen telefonlinje. Se mer om telefontilbudet på din kommunes hjemmeside.

Kors på halsen (Røde Kors)

På nettsiden til Kors på halsen kan du chatte eller sende mail til voksne som er frivillige i Røde Kors.

Du kan også ringe på telefon: 800 333 21

Telefon og chat er åpen mandag – fredag fra kl. 14.00 – 22.00

Mental helse

På mental helses chat-tjeneste sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller ansatte veiledere. Tjenesten er anonym.

Mental helse har også en egen hjelpetelefon, en gratis tjeneste som er åpen 24 timer i døgnet, hele året. Telefon: 116 123.

Mental Helses hjelpetelefon er et felles europeisk hjelpetelefonnummer og det vil si at du kan ringe 116 123 i det området du befinner deg og få kontakt med hjelpetelefonen i det landet du oppholder deg, så lenge det er innenfor et EU/EØS land.

Mental helse ungdoms chat

Mental helse ungdoms hjelpechat er for deg mellom 18 og 35 år som ønsker å ha noen å snakke med. 

Chatten er åpen mandag-torsdag fra kl. 18:00 – 21:00

SnakkOmMobbing.no (Blå Kors)

På SnakkOmMobbing.no kan barn og unge som er berørt av mobbing chatte med en trygg fagperson. Tjenesten er et tilbud fra Blå Kors, er 100% anonym, og en velger selv hvor mye en vil dele og når en vil avslutte chatten. Tjenesten er gratis.

Chatten er åpen:
Søndag – fredag fra kl. 15:00 – 21:00

BARsnakk (Barn av rusmisbrukere - BAR)

Chat om det du har på hjertet. Helt anonymt. Et praterom for deg som har en mor eller far, eller andre du bryr deg om, med rusproblemer.

Tilbudet er åpent:
Mandag til torsdag fra kl. 17.00 – 20.00

Alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen til barnevernet er for deg som er utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt, eller om du er bekymret for en du kjenner. Alarmtelefonen er nå åpen hele døgnet alle dager i uken.

Telefon: 116 111
Telefon fra utlandet: +47 954 11 755
Sms: 417 16 111
E-post: [email protected]

Ung.no (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Ung.no er statens informasjonskanal og spørretjeneste for deg som er mellom 13 og 20 år. På ung.no kan du finne informasjon om det du lurer på. Du kan også stille spørsmål om det aller meste på ung.no/oss.

Jentevakta.no

Jentevakta.no er en anonym chat- og telefontjeneste for barn og unge, uavhengig av kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og livssyn. Du kan stille alle mulige spørsmål til jentevakta.no

Kirkens SOS

Døgnåpen krisetelefon 22400040 og teksttelefon for døve 55 32 56 97. Kirkens SOS er der for dem som trenger noen å snakke med.

SOS-melding er en form for epost, men via en anonym profil som du får tilgang til via Kirkes SOS nettsider. Alle som skriver til SOS – melding får svar innen 48 timer.

SOS-chat er en chattetjeneste for alle som trenger noen å snakke med.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymousBruker skrev (3 timer siden):

Hmm, tror du burde fokusere på psyken din like mye som du tenker på kjønnssykdom. Traumer og vonde tanker er helt normalt etter noe så vanskelig som det - unner deg alt godt videre.❣️ Bra du oppsøker en gynekolog, der tror jeg du får svar på mye. Det at du ikke vet så mye om kvinnekroppen er helt normalt etter misbruk - dette er fordi det er noe du har unngått og har hatt vanskelige forhold til tidligere. Det kan være vanskelig å ta steget, men hadde det hjulpet å prate med en psykolog? Du er ikke nødvendigvis syk for det, men trenger bare litt veiledning for å komme deg videre. Det er det ingenting dårlig med, bare bra! Igjen, ingenting er din skyld og alt er greit som de er. Du har ikke forårsaket noe, og du må nå prøve å komme videre!🥰

Ja, jeg tør ikke gå til gynekolog. Må nok til en psykolog først. Har så sterk angst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår det er skummelt! Men dessverre er det noen ting som er lurt å ta tak i til tross for at man er redd, for eksempel knyttet til helse. Du trenger ikke å si så mye, det går an å skrive ned på en lapp også. 

Ja, jeg kan prøve det. Kan skrive ned på et ark og gi til fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke være redd for å få hjelp, det blir mye bedre etterpå❤️ Kjenner en som tiet om noe lignende i mange år, og endelig brøt hun tausheten og fikk hjelp, og sier hun har det mye, mye bedre nå. 

Anonymkode: 6e5d1...49c

Det er godt å høre. Kanskje det er håp for meg òg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg tør ikke gå til gynekolog. Må nok til en psykolog først. Har så sterk angst. 

Så bra du ser etter løsninger, en psykolog er nok både første og beste valget man må ta i første omgang, og så ser man etter hvert hva man trenger.😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var nettopp blitt 19 år da jeg avsluttet vgs til sommeren, og begynte på folkehøgskule på høsten. 

Jeg var jomfru, hadde aldri kysset noen, og hadde heller aldri vært forelska. Jeg hadde aldri opplevd seksuelle følelser og hadde aldri onanert heller. Jeg visste ikke hva klitoris var. Trodde den lille tappen var der urinen kom ut av. 

Er det normalt? Og kommer det av at jeg ble seksuelt misbrukt da jeg var 8-9 år? 

Jeg ble voldtatt den høsten da jeg gikk på folkehøgskole, og fikk en voldsom kløe og svie nedentil. Klarte ikke si det til noen og ble veldig deprimert. Elever og lærere fanget opp at noe var galt for jeg bare lå i senga hele tiden. 

Fikk jeg en kjønnssykdom? 

Hei, hvor gammel er du nå?

Kløe og svie kan være soppinfeksjon, det er ikke farlig. Du kan kjøpe canesten på apoteket uten resept. 

Anbefaler deg og snakke med noen. Jeg har også bært på en stor hemmelighet i mange år, men i fjor høst fortalte jeg det (heldigvis)  til kjæresten min. Nå får jeg hjelp av psykolog. Har også anmeldt mannen som utførte grove overgrep på meg … SNAKK MED NOEN! ❤️

Anonymkode: 6eeb8...f47

• Liker 1
Skrevet

Skriv ned alt du har opplevd..fra du var 9 år og på høgskolen..skriv ned dine tanker etc..og gi det til legen din og eventuelt psykolog din. Dette klare du ..

Men du sier du ble misbruk når du var 9 år...var dette av noe i din familie? Vet fin mor eller far om dette?

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Skriv ned alt du har opplevd..fra du var 9 år og på høgskolen..skriv ned dine tanker etc..og gi det til legen din og eventuelt psykolog din. Dette klare du ..

Men du sier du ble misbruk når du var 9 år...var dette av noe i din familie? Vet fin mor eller far om dette?

Det var en mann som bodde ved siden av barneskolen jeg gikk på. Alle visste at han var pedofil. 

AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre om det du har opplevd. 💔

Kløe og svie kan også være klamydia. Sykdommen forsvinner ikke av seg selv, selv om symptomene kan bli noe mildere med tiden. Kan i verste fall føre til sterilitet. 

Det er lurt å teste deg for det. Du kan bestille test rett hjem i posten her:

https://www.maja.no/kjonnssykdommer/klamydiatest?gclid=EAIaIQobChMIp8K3rder-QIV-ECRBR0JmwixEAAYASAAEgI6dPD_BwE

Anonymkode: 6eef5...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet du? Psykologer hører slike historier daglig, og for de er ikke dette et stort sjokk. Men de vil hjelpe deg og har massiv kompetanse på dette området. 
fortell legen din at du trenger en henvisning til psykolog pga seksuelle overgrep og at du trenger å bearbeide dette. Du trenger ikke fortelle legen din hva som skjedde, de kommer ikke til å spørre om det. Men få en henvisning. 
Du fortjener å ha det bra! Smiso / nok senter finnes i alle fylker og det er gratis og du er anonym. De er kjempeflinke. 
ikke sitt med dette alene. Det er ikke din feil ❤️

Anonymkode: bf2c1...13e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal starte med å bestille time hos legen. Det kan du enten fortelle at du har blitt voldtatt (eller så mye av det vonde du orker å fortelle), eller bare be om å få tatt test grunna symptomer. Det er synd hvis du seinere opplever vansker med å få barn pga klamydia e.l. Du kan gjerne ta med deg mor, søster eller venninne til legen hvis du vil. Klem ❤

Anonymkode: 8182c...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...