Gå til innhold

En helt annen baby etter to flasker med MME. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet førstemann lenge, og hadde aldri noen problemer.

Nå med nr to så har han vært heldig urolig, skreket, tydelig ikke fornøyd.

Jeg prøvde en flaske i går kveld og i dag, og plutselig kan han kjøre bil, sovne i bilstolen, smiler mer.

MEN han legger jo veldig godt på seg, så han får jo i seg nok? 

Ikke enkelt dette. Noen med erfaringer?

Anonymkode: e10c6...d53

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du lurer på? 

Det høres ut som om babyen din liker å få flaske? Eller har jeg misforstått? Om han er mer fornøyd, roligere, og i tillegg legger godt på seg, kan du ikke bare gi flaske, da..? 

Anonymkode: 43784...a52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en teori om at barn som ammes ofte sulter, derfor skriker de mye. De første dagene er faktisk på grensen til tortur, nyfødt hylskriker og mor produsere nesten ikke melk. Nei, takke meg til mme. De babyene er mett og fornøyd fra første stund. 

Anonymkode: 3361f...eb5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det hjelper med flaske kan du gjøre begge deler. Bare vær forberedt på at han kan komme til å velge kun flaske etterhvert med alt det arbeidet det medfører av vasking, koking osv.

Men gjør det som føles best for deg, nå kommer snart en triade fra mammapolitiet som skal skremme deg til å amme.

Anonymkode: 1bf93...cb3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme, men i vårt tilfelle hadde jeg en cyste som blokkerte for melkgegangene i ene puppen så baby fikk faktisk ikke nok melk (klarte ikke produsere nok i den andre til at det var nok med bare én fungerende pupp). 😅

Anonymkode: 1f3d2...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du lurer på? 

Det høres ut som om babyen din liker å få flaske? Eller har jeg misforstått? Om han er mer fornøyd, roligere, og i tillegg legger godt på seg, kan du ikke bare gi flaske, da..? 

Det står jo ganske tydelig hva jeg lurer på? Om andre har erfaringer rundt dette...?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg delammet med første. Ammet først, og toppet opp med flaske. Så lenge du bruker langsom flaskemating er det ikke så stor fare for at han skal foretrekke flasken og begynne å nekte puppen. Men om du ønsker å gå over til ren mme, så er det også et helt ok alternativ, og ikke noe som helst galt med (så lenge du orker styre med sterilisering av flasker og sånt, det hatet jeg).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo ganske tydelig hva jeg lurer på? Om andre har erfaringer rundt dette...?

Nei, jeg synes ikke det er tydelig ;) Erfaringer rundt hva? 

Hva er det du mener er vanskelig? Lurer du på om du skal fortsette å gi flaske? Eller hva? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en teori om at barn som ammes ofte sulter, derfor skriker de mye. De første dagene er faktisk på grensen til tortur, nyfødt hylskriker og mor produsere nesten ikke melk. Nei, takke meg til mme. De babyene er mett og fornøyd fra første stund. 

Ja, de første dagene før melka kom var grusomme. Huff. Hvis jeg skal ha flere barn så blir det støttemating med hjelpebryst fra start.

Anonymkode: fc87d...f04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg synes ikke det er tydelig ;) Erfaringer rundt hva? 

Hva er det du mener er vanskelig? Lurer du på om du skal fortsette å gi flaske? Eller hva? 

Hun spør jo etter folks erfaringer? Herregud, enkelte har bare så tungt for det.

Anonymkode: 0e5dd...fea

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ammet førstemann lenge, og hadde aldri noen problemer.

Nå med nr to så har han vært heldig urolig, skreket, tydelig ikke fornøyd.

Jeg prøvde en flaske i går kveld og i dag, og plutselig kan han kjøre bil, sovne i bilstolen, smiler mer.

MEN han legger jo veldig godt på seg, så han får jo i seg nok? 

Ikke enkelt dette. Noen med erfaringer?

Jeg hadde eksperimentert litt videre. Om du ser et tydelig mønster og baby er mer fornøyd på erstatning så er det ingen skam å gi seg.

Anonymkode: fc87d...f04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om babyen legger godt på seg av morsmelk så får han jo nok mat av puppen. Men det kan jo være at han sluker luft når han dier og at dette ikke skjer ved flaskemating? Sjekk sugetaket når han dier. 

Generelt ligger også mme tyngre i magen, så babyen er nok stappmett og trøtt etter å ha fått det. Men om du kan amme så bør du det. Mme er en god erstatning for de som av ulike grunner ikke kan amme, men kumelk (som mme er basert på) er i utgangspunktet ment for kalver, mens vår morsmelk er designet for våre babyer. 

Anonymkode: 7a368...ccf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun spør jo etter folks erfaringer? Herregud, enkelte har bare så tungt for det.

Anonymkode: 0e5dd...fea

Erfaring med hva? Å gå over fra amming til kun flaske, med at babyer blir roligere av flaske, eller hva? Det er opptil flere elementer i innlegget, og uklart hva det er hun synes er vanskelig. 

Om ungen virker mer tilfreds med flaske, gi flaske, samma om ungen legger på seg fint med kun pupp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod heller ikke hva HI egentlig lurte på.

Anonymkode: 28930...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Erfaring med hva? Å gå over fra amming til kun flaske, med at babyer blir roligere av flaske, eller hva? Det er opptil flere elementer i innlegget, og uklart hva det er hun synes er vanskelig. 

Om ungen virker mer tilfreds med flaske, gi flaske, samma om ungen legger på seg fint med kun pupp. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstod heller ikke hva HI egentlig lurte på.

Anonymkode: 28930...9f8

Hun forstår ikke hvorfor baby er mer fornøyd på flaske, da han legger godt på seg av fullammimg! Hadde han ikke fått nok morsmelk, hadde han vel ikke lagt så godt på seg! Hun lurer på hvorfor, om noen har samme erfaring, hva som kan være «galt» siden han ikke er fornøyd når han blir ammet (til tross for god vektoppgang). 

Anonymkode: e441e...fff

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke sikkert han får nok i seg ved amming. Jeg ammet sønnen min...3 ganger om natten..og hver 3 time på dagen...men aldri fornøyd...jeg ammet også i 20-30 min. 

Jeg fant ut at jeg produsert ikke nok melk..så når jeg begynte på mme fikk jeg en helt annen baby.

Hørt flere har opplevd det samme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Baby er mer fornøyd etter flaske fordi han får nok mat, og sannsynligvis mindre luft i magen. 

Anonymkode: ff99f...8b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sånn var det for oss. Og da vi etter halvannen uke uten økning i melkeproduksjonen endelig tok til vettet og gikk over på mme var det enorm forskjell. Babyen ble en helt annen og forble resten av babytiden en rolig sovebaby som sov nettene igjennom fra hun var 2 måneder gammel. Det samme gjør nå hennes søster på 9 måneder.

Anonymkode: 6453b...93b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med melkeproduksjonen til begge mine.. måtte gå over til mme da jeg ikke hadde nok og jeg merket himmelvid forskjell. Særlig at de sov lengre og bedre om natten. Jeg fortsatte å pumpe ut det lille jeg hadde da jeg ønsker de skulle få så mye morsmelk som mulig.

Er så glad jeg klarte å legge fra meg den tanken om at fullamming er best, for det er bare hvis det fungerer bra. Både jeg og barna fikk det bedre med mme. 

Anonymkode: 0f2e6...baa

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til ts: selv om han har god vektoppgang, vil han kanskje ha enda mer. Hva som er god vektoppgang kan jo være forskjellig fra baby til baby. Kanskje din er en stor baby som trenger mye og har potensialet til å vokse mer? Min fullammes og ligger langt over snittkurven, trenger mye mat. Fikk ekstra i starten. Prøv deg frem med litt tillegg de gangene han ikle virker fornøyd :) 

Anonymkode: e441e...fff

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...