AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Skulle ha hatt en varmrett som er enkel, og samtidig lavkarbo. Vi blir ca 15 stk. Normaltsett lager jeg en gryterett, men nå er jeg helt tom for ideer. Det er meldt skikkelig dårlig vær så grilling blir også uaktuelt. Anonymkode: 85eec...f85
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Tenker du bør lage så normal mat som mulig. Jeg husker med gru da min mor hadde en LCHF-fase. Holdt på å spy av den fettholdige maten.. Så jeg ville laget noe som alle kan spise, uten at det er høy-fett. Kan du ikke lage en gryterett, da? Om du lager f.eks sosekjøtt med poteter, kan du velge å droppe potene, og bare spise sosekjøttet. Du trenger ikke ha high fat i hvert eneste måltid.. Anonymkode: 111ff...81b 9
AprilLudgate Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle ha hatt en varmrett som er enkel, og samtidig lavkarbo. Vi blir ca 15 stk. Normaltsett lager jeg en gryterett, men nå er jeg helt tom for ideer. Det er meldt skikkelig dårlig vær så grilling blir også uaktuelt. Anonymkode: 85eec...f85 Om ikke alle de andre er med på denne dietten hadde jeg ikke laget alle retter til å passe mitt slankeopplegg. Du kan jo lage gryteretten og droppe mye karbohydrater som tilbehør på din egen tallerken? Så spiser de andre helt vanlig? Jeg personlig blir KJEMPEKVALM av mat med høyt fettinnhold. Endret 3. august 2022 av DundreMilfin 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Tapas? Salat typ kyllingsalat? Anonymkode: e5bd4...716
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 gryterett? Det er jo nettopp det som er det beste med gryterett, man kan tilpasse det omtrent absolutt alle typer kosthold, preferanser og allergier... Men ut av de LCHF gryterettene jeg har sett, så ville ikke jeg spist veldig mye, da ville jeg heller gått sulten. Jeg er absolutt ikke glad i mat hvor det er veldig mye fett, uten potet eller lignende til... Men du kan lage gryterett, og ha både LCHF tilbehør og karbo-holdig tilbehør ved siden av. Anonymkode: f4296...13a 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 DundreMilfin skrev (42 minutter siden): Om ikke alle de andre er med på denne dietten hadde jeg ikke laget alle retter til å passe mitt slankeopplegg. Du kan jo lage gryteretten og droppe mye karbohydrater som tilbehør på din egen tallerken? Så spiser de andre helt vanlig? Jeg personlig blir KJEMPEKVALM av mat med høyt fettinnhold. Nei vi er flere som spiser lavkarbo i familien. Hadde det bare vært meg hadde jeg ikke laget noe annet. Men må ha noe som.er enkelt å lage til mange. Bedre å lage noe alle kan dpise, ikke bare halvparten. De som spiser karbo kan spise lavkarbo, men ikkeotsatt. Derfor må jeg tilpasse. Jeg har bare gjort dette i noen uker så jeg er ikke kommet helt inn i det enda. Anonymkode: 85eec...f85
AprilLudgate Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei vi er flere som spiser lavkarbo i familien. Hadde det bare vært meg hadde jeg ikke laget noe annet. Men må ha noe som.er enkelt å lage til mange. Bedre å lage noe alle kan dpise, ikke bare halvparten. De som spiser karbo kan spise lavkarbo, men ikkeotsatt. Derfor må jeg tilpasse. Jeg har bare gjort dette i noen uker så jeg er ikke kommet helt inn i det enda. Anonymkode: 85eec...f85 Mja. Jeg kan spise lav karbo, men hadde ikke vært spesielt fornøyd med å bli servert det nei. Jeg hadde forventet moderat lavkarbo - og så får du nesten bruke «tacomodellen» så folk kan velge selv. Høyfett blir jeg veldig kvalm av i beste fall, i kjipeste fall utløser det gastritt/gallesteinsanfall. Så jeg blir faktisk syk av det, type fødselssmerter. Så nei, ikke alle liker eller kan ha lchf. Lavkarbo er ikke ALLERGImat. Det er i 99% av tilfellene slankediett. Endret 3. august 2022 av DundreMilfin 2
Eilis Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Lavkarbo vil ikke si høyfett for de som tror det. Fett er ikke farlig iht nyere forskning, men det er fremdeles mye kalorier. Her er en oppskrift jeg liker å servere https://www.carolinebergeriksen.no/2012/09/18/uten-mat-og-drikke/ Jeg bruker ikke stavmikser til sausen og lar ikke vannet renne av. Bruker også en hel boks hermetisk tomat, og creme fraiche i stedet for rømme. Marinerer kyllingen i chili, hvitløk og soyasaus(ikke lavkarbo men bruker det litt likevel) i forkant. Kan servere blomkålris til de som ønsker det, og ris/naan til de som ønsker det. 4
Eilis Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 DundreMilfin skrev (2 minutter siden): Mja. Jeg kan spise lav karbo, men hadde ikke vært spesielt fornøyd med å bli servert det nei. Jeg hadde forventet moderat lavkarbo - og så får du nesten bruke «tacomodellen» så folk kan velge selv. Høyfett blir jeg veldig kvalm av i beste fall, i kjipeste fall utløser det gastritt/gallesteinsanfall. Så jeg blir faktisk syk av det, type fødselssmerter. Så nei, ikke alle liker eller kan ha lchf. Lavkarbo er ikke ALLERGImat. Det er i 99% av tilfellene slankediett. TS sier ingenting om høyfett. Lavkarbo og lavkarbo er to ulike kosthold. Helsefremmende lavkarbo handler om ren mat uten sukker og andre kjappe karbohydrater. Det handler også om en balanse med næringstett mat. Det vil si frø, nøtter, korn, masse grønnsaker over bakken, litt grønnsaker under bakken, og rent kjøtt. Så holder man seg unna sukker, korn, potet og høyprossesert mat. Trenger ikke ha masse fett i kosten fordel. 2
Eilis Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Eilis skrev (27 minutter siden): Lavkarbo vil ikke si høyfett for de som tror det. Fett er ikke farlig iht nyere forskning, men det er fremdeles mye kalorier. Her er en oppskrift jeg liker å servere https://www.carolinebergeriksen.no/2012/09/18/uten-mat-og-drikke/ Jeg bruker ikke stavmikser til sausen og lar ikke vannet renne av. Bruker også en hel boks hermetisk tomat, og creme fraiche i stedet for rømme. Marinerer kyllingen i chili, hvitløk og soyasaus(ikke lavkarbo men bruker det litt likevel) i forkant. Kan servere blomkålris til de som ønsker det, og ris/naan til de som ønsker det. I tillegg ville jeg brukt lårfilet i stedet for bryst. Blir saftig og godt hver gang
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Eilis skrev (1 minutt siden): TS sier ingenting om høyfett. Lavkarbo og lavkarbo er to ulike kosthold. Helsefremmende lavkarbo handler om ren mat uten sukker og andre kjappe karbohydrater. Det handler også om en balanse med næringstett mat. Det vil si frø, nøtter, korn, masse grønnsaker over bakken, litt grønnsaker under bakken, og rent kjøtt. Så holder man seg unna sukker, korn, potet og høyprossesert mat. Trenger ikke ha masse fett i kosten fordel. Jo. Ts skriver spesifikt at hun går på LCHF. Som står for low carb high fat.... Så jo, LHCF har høyfett. Og høyfett er det mange som ikke tåler. Fettrik mat kan være drepen for veldig mange, og gi mageproblemer. Jeg blir dårlig av det. Alle kan spise lavkarbo, men ikke alle kan spise høyfett. Anonymkode: 111ff...81b 3 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 Jeg ELSKER Faethead pizzaen - og har lagt den også nå når jeg ikke spiser LCHF (er tilbake på HCHF ). Også en stor og god salat og hvitkløksbrød ved siden? Anonymkode: 807a1...468
Eilis Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo. Ts skriver spesifikt at hun går på LCHF. Som står for low carb high fat.... Så jo, LHCF har høyfett. Og høyfett er det mange som ikke tåler. Fettrik mat kan være drepen for veldig mange, og gi mageproblemer. Jeg blir dårlig av det. Alle kan spise lavkarbo, men ikke alle kan spise høyfett. Anonymkode: 111ff...81b Ja du har rett, det står i tittelen😄 Ja vil tro at man kanskje kan bli dårlig av fett om man vanligvis spiser lite av det, på samme måte som vegetarianere når de spiser kjøtt hvis de har vendt seg av det. Men verken fett etter kjøtt i seg selv gir mageproblemer eller er farlig. Fett har mye kalorier da, så om man har noen kilo for mye eller prøver å gå ned så er det verdt å kutte ned uansett. Men å peise på med fett og tro det er sunt er for meg en myte, vil jo gå på bekostning av mat med mye næring (som ikke inkluderer korn, belgfrukter og melk). 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 Eilis skrev (4 minutter siden): Ja du har rett, det står i tittelen😄 Ja vil tro at man kanskje kan bli dårlig av fett om man vanligvis spiser lite av det, på samme måte som vegetarianere når de spiser kjøtt hvis de har vendt seg av det. Men verken fett etter kjøtt i seg selv gir mageproblemer eller er farlig. Fett har mye kalorier da, så om man har noen kilo for mye eller prøver å gå ned så er det verdt å kutte ned uansett. Men å peise på med fett og tro det er sunt er for meg en myte, vil jo gå på bekostning av mat med mye næring (som ikke inkluderer korn, belgfrukter og melk). Jo, fett i seg selv gir mageproblemer. Fett bremser fordøyelsen, og fettrik kost frarådes for mange med diverse helseplager. Dette kan et enkelt google-søk bekrefte. Problemet er ikke kaloriene; det er selve fettet som er hard kost for magen og fordøyelsen. Anonymkode: 111ff...81b 3
AprilLudgate Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Eilis skrev (3 timer siden): Lavkarbo vil ikke si høyfett for de som tror det. Fett er ikke farlig iht nyere forskning, men det er fremdeles mye kalorier. Her er en oppskrift jeg liker å servere https://www.carolinebergeriksen.no/2012/09/18/uten-mat-og-drikke/ Jeg bruker ikke stavmikser til sausen og lar ikke vannet renne av. Bruker også en hel boks hermetisk tomat, og creme fraiche i stedet for rømme. Marinerer kyllingen i chili, hvitløk og soyasaus(ikke lavkarbo men bruker det litt likevel) i forkant. Kan servere blomkålris til de som ønsker det, og ris/naan til de som ønsker det. Ja, men den oppskriften du skisserer er etter min mening helt ordinær mat. Det å lage noe kjøtt med en saus - og så servere tilbehør er da ikke en «lavkarborett». Men ja, den oppskriften er en oppskrift med høyt fettinnhold (2 poser cashews, kokosmelk OG en ekstra kilde fett. Du skriver at «fett ikke er farlig», så derfor kunne jeg/alle spist det. Ingen har satt normal fettmengde er vondt/farlig? Jeg nevnte gastritt og gallestein- jeg vet ikke om du leste det eller kanskje ikle vet hva det er? Denne retten høres jo veldig god ut slik du beskriver. Men jeg hadde fortsatt blitt kvalm på en god dag om det manglet tilbehør som ris/naan brød og ekstra grønnsaker. Jeg og de fleste andre vet lavkarbo generelt ikke er høyfett, men TS skriver spesifikt low carb high fat. LCHF. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 Kan du ikke bare lage vanlig mat og noe annet til deg selv? Anonymkode: 9ccc3...5ca
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Spekemat, eggerøre, laks, reker, rømme, majones, avocado. Eventuelt litt salat? Brød om noen spiser det. Eventuelt sjekke oppskriftene her f.eks 1000+ näringsberäknade LCHF-recept – Gott och enkelt – Diet Doctor Anonymkode: cc05e...212 1
Eilis Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 (endret) DundreMilfin skrev (1 time siden): Ja, men den oppskriften du skisserer er etter min mening helt ordinær mat. Det å lage noe kjøtt med en saus - og så servere tilbehør er da ikke en «lavkarborett». Men ja, den oppskriften er en oppskrift med høyt fettinnhold (2 poser cashews, kokosmelk OG en ekstra kilde fett. Du skriver at «fett ikke er farlig», så derfor kunne jeg/alle spist det. Ingen har satt normal fettmengde er vondt/farlig? Jeg nevnte gastritt og gallestein- jeg vet ikke om du leste det eller kanskje ikle vet hva det er? Denne retten høres jo veldig god ut slik du beskriver. Men jeg hadde fortsatt blitt kvalm på en god dag om det manglet tilbehør som ris/naan brød og ekstra grønnsaker. Jeg og de fleste andre vet lavkarbo generelt ikke er høyfett, men TS skriver spesifikt low carb high fat. LCHF. Lavkarbo er ordinær mat, er ikke noe hokkus pokkus. Kutter bare ut de kjappe karbohydrater med lite næring/antinæringsstoffer. Og jo, serverer man rent kjøtt med grønnsaker og en saus uten korn så er det en kavkarborett. Lavkarbo er ikke mer komplisert enn det. Jeg kan ikke uttale meg om sykdommer fettrik mat ikke er forenelig med. Jeg har ikke laget denne oppskriften og følger aldri oppskrifter til punkt å prikke. Merkelig å henge seg opp i. Jeg har alltid ekstra grønnsaker i alle retter, er jo der næringen ligger. Har en venn med en arvelig genetisk blodsykdom som ikke bør spise så mye fett. Ønsker jeg en desj fløte i retten når jeg inviterer til mat, ja så har jeg det på siden slik at gjest slipper. Må ta hensyn alle veier. Det meste er enkelt å tilpasse begge preferanser. TS har begynt på LCHF, men hun spør om lavkarboretter. Er problemfritt å servere noe som passer alle. TS: Det er flere grupper på Facebook med matretter du kan hente inspirasjon fra.Så tilpasser du bare til den lavkarboversjonen du går på, og det andre folk ønsker. Jeg bruker servere dessert med f.eks bær, pisket krem eller vaniljesaus, ostefat med spekemat/bær, hjemmelaget brownies (uten korn/sukker) med bringebærsaus. Snacks kan være mørk sjokolade, oliven, nøtter. Jeg kjøper stort sett høykarbosnop til gjester. Du lar bare være å spise det du ikke vil spise. Endret 3. august 2022 av Eilis 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 Eilis skrev (9 timer siden): TS sier ingenting om høyfett. Lavkarbo og lavkarbo er to ulike kosthold. Helsefremmende lavkarbo handler om ren mat uten sukker og andre kjappe karbohydrater. Det handler også om en balanse med næringstett mat. Det vil si frø, nøtter, korn, masse grønnsaker over bakken, litt grønnsaker under bakken, og rent kjøtt. Så holder man seg unna sukker, korn, potet og høyprossesert mat. Trenger ikke ha masse fett i kosten fordel. Sant. Jeg spiser rent kjøtt og masse grønnsaker på lavkarbo. Heller ikke i meg svære mengder med fett. Anonymkode: ea9c2...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå