Gå til innhold

Elektrisk piano i boligblokk - kan man be om bruk av hodetelefoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først:

Jeg bruker hørselsvern selv og hører pianoet gjennom 😅 

En av naboene (usikker på hvem) klunker på elektrisk piano. Er egentlig ganske lite litt i denne blokka, men denne lyden trenger åpenbart gjennom både etasje og da altså mitt hørselsvern.

Jeg vurderte litt en høflig lapp med «kjære nabo med elektrisk piano, kunne du brukt hodetelefoner da det er veldig lytt».

Men….jeg lurer litt på om det kan være en av naboene som er begynnende dement? Det er bare random klunking og ingen typisk øvelse/melodi. Hun bor sammen med sin friske ektefelle, og i så tilfelle har hun jo nylig skaffet seg elpianoet for å ha noe å gjøre på. 

Er det kjipt med en sånn forespørsel? 

Anonymkode: f8312...d8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, så lenge det er lov å spille musikk på høytaleranlegg, så er det jo ikke noe verre å spille på el-piano. 

Jeg hadde el-piano da jeg bodde i blokk. og brukte alltid hodetelefoner, men det var mest fordi jeg ikke ville naboene skulle hånflire av hvor dårlig jeg var ;)

Om du selv ser på tv, hører på musikk, osv, er det ikke helt innafor å klage på at andre spiller piano. 

Det kan også være at hun vil spille så de andre i rommet hører på, at hun spiller FOR noen. Da kan hun jo ikke bruke hodetelefoner. 

Anonymkode: 4a092...63e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lyden du hører, det er bassen som bærer gjennom konstruksjonen og jeg føler med deg! I mange borettslag og blokk så er instrumenter som gitar og piano forbudt annet enn i visse tidsrom på dagen nettopp fordi bassen bærer så tungt 

Anonymkode: 069c7...5b8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, så lenge det er lov å spille musikk på høytaleranlegg, så er det jo ikke noe verre å spille på el-piano. 

Jeg hadde el-piano da jeg bodde i blokk. og brukte alltid hodetelefoner, men det var mest fordi jeg ikke ville naboene skulle hånflire av hvor dårlig jeg var ;)

Om du selv ser på tv, hører på musikk, osv, er det ikke helt innafor å klage på at andre spiller piano. 

Det kan også være at hun vil spille så de andre i rommet hører på, at hun spiller FOR noen. Da kan hun jo ikke bruke hodetelefoner. 

Det er ikke det samme med mindre ts spiller musikk og ser tv med ekstra bass som bærer gjennom bygget. 

Anonymkode: 069c7...5b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja skriv lapp og be om at det brukes hodetelefoner. 

Anonymkode: 6d2ba...758

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve noe. Men det koster lite å spørre pent. 

Hei, det er naboen under. Jeg hører musikken deres VELDIG godt. Faktisk såpass at det oppleves litt plagsomt. 

Kunne dere vurdert å bruke hodetelefoner av og til når dere spiller EL-piano? 

Bare vær sikker på at du tar rett nabo. Lyd bærer veldig godt i en del blokker, og det kan plutselig være barna til naboen i oppgangen ved siden av, og ikke den du trodde.

Anonymkode: ab392...2ea

• Liker 1
Skrevet

Ingenting i veien for å spørre pent. De færreste har lyst til å plage naboen, de vet nok ikke hvor godt det høres inne hos deg. Men det er jo enda bedre om du finner ut hvem det er og banker på. Det er hyggeligere å ta det på den måten enn å skrive lapp, syns jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at noe lyd høres høyere ut i andre etg enn der det faktisk spilles lyden, om det er bassen som bærer. Feks PlayStation på hjemmekinoanlegg er helt ok lyd i det rommet det spilles, men på rommet over så høres det høyere ut og som fult krigsspill selv om det ikke er sånt spill (bassen drønner). 

Anonymkode: 72756...48d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du tar det opp til neste generalforsamling og foreslår fastsatte tider for bråkete aktiviteter som dette. Der jeg bor er det lov med instrumentspill, støyende lek o.l. mellom klokken 14 og 17 på hverdager. Tror alle er glade for at vi har regler for dette, og kanskje aller mest fornøyde er nok foreldrene til de ungene som øver på et eller annet instrument.🤣

Anonymkode: c588a...70c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 8/3/2022 at 12:06 PM, AnonymBruker said:

Som flerårig nabo til en med el-piano, kan jeg love deg at den lyden ikke kan sammenlignes med musikkanlegg eller TV. Musikkanleggene kan jeg høre når det er mye bass og spilles skikkelig høyt, TV hører jeg så å si ikke, men den pianolyden høres gjennom både tak, gulv og vegger - til og med hodetelefoner med annen lyd på.

Har klagd før og bedt om at han bare demper seg litt, men det har ikke hjulpet. Nylig har denne hobbypianisten funnet ut at det er en kjempeidé å spille klokka tre om natta.

Anonymkode: cb0d7...c5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Anbefaler at du tar det opp til neste generalforsamling og foreslår fastsatte tider for bråkete aktiviteter som dette. Der jeg bor er det lov med instrumentspill, støyende lek o.l. mellom klokken 14 og 17 på hverdager. Tror alle er glade for at vi har regler for dette, og kanskje aller mest fornøyde er nok foreldrene til de ungene som øver på et eller annet instrument.🤣

Anonymkode: c588a...70c

14-17 er jo helt umulig å overholde. Jeg har bodd i flere borettslag, den eneste som hadde regulering mot instrumentøving hadde at det måtte skje før kl 20. Jeg er voksen og spiller selv, og er ikke hjemme fra jobb til kl 17 en gang. Da kunne jeg aldri øvd. Ikke at det skjer så fryktelig ofte, haha, men noen ganger må det til. 

Anonymkode: 57c70...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Har selv problemer med bråk i etasjen over, og løsningen er enkel.

Er det snakk om tramping som en flodhest, setter jeg på innspilt lyd av naboens flodhestskritt i noen timer når naboen sover (eller forsøker å gjøre dete ...); da får vedkommende et hint om hvor godt dette høres, samt et hint om at dette gjentar seg neste gang jeg hører bråket.

Er det snakk om smelling med dører, gjentas samme prosedyre; naboen får smake sin egen medisin.

I dette tilfellet ville jeg ta opp pianolyden, og spille den av på repeat i et par timer når naboen sover, noe jeg antar ville være et sterkt nok hint til at øretelefoner tas i bruk ved fremtidige musikkøvelser.

Mer sivilisert kommunikasjon har jeg forsøkt mange ganger - det eneste det fører til, er at man må klage på nytt; øye for øye og tann for tann er den eneste effektive måten å kommunisere på i det lange løp når det er snakk om støy.

Anonymkode: a466c...0b0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har selv problemer med bråk i etasjen over, og løsningen er enkel.

Er det snakk om tramping som en flodhest, setter jeg på innspilt lyd av naboens flodhestskritt i noen timer når naboen sover (eller forsøker å gjøre dete ...); da får vedkommende et hint om hvor godt dette høres, samt et hint om at dette gjentar seg neste gang jeg hører bråket.

Er det snakk om smelling med dører, gjentas samme prosedyre; naboen får smake sin egen medisin.

I dette tilfellet ville jeg ta opp pianolyden, og spille den av på repeat i et par timer når naboen sover, noe jeg antar ville være et sterkt nok hint til at øretelefoner tas i bruk ved fremtidige musikkøvelser.

Mer sivilisert kommunikasjon har jeg forsøkt mange ganger - det eneste det fører til, er at man må klage på nytt; øye for øye og tann for tann er den eneste effektive måten å kommunisere på i det lange løp når det er snakk om støy.

541193634484969260138256.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Som flerårig nabo til en med el-piano, kan jeg love deg at den lyden ikke kan sammenlignes med musikkanlegg eller TV. Musikkanleggene kan jeg høre når det er mye bass og spilles skikkelig høyt, TV hører jeg så å si ikke, men den pianolyden høres gjennom både tak, gulv og vegger - til og med hodetelefoner med annen lyd på.

Har klagd før og bedt om at han bare demper seg litt, men det har ikke hjulpet. Nylig har denne hobbypianisten funnet ut at det er en kjempeidé å spille klokka tre om natta.

Anonymkode: cb0d7...c5d

Plagsom støy klokka tre om natta, og å ikke dempe seg etter normal tilbakemelding fra naboer... Det er vel forstyrring av nattero, og jeg ville vurdert å ringe politiet. Om det ikke gir seg, tar de kanskje ledningen til pianoet eller noe annet som gjør at det ikke lengre er mulig å spille høyt.

Anonymkode: ab392...2ea

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) 

Jeg har alltid bodd i blokk/flermannsbolig, og nesten aldri vært borti at noen har piano og type forsterker osv.

Bortsett fra her 😅 Det er heldigvis ikke så ofte (enda). 

Det er veldig godt isolert her, så vi naboer hører ekstremt lite/ingemting til hverandre.

Bortsett fra naboer som har spilt instrumenter. Men jeg slapp heldigvis nabojenta som øvde fiolin i TIMESVIS hver dag 😶 Stakkars naboer.

Hun var flink, men hjemme terpet hun jo på samme parti 500 ganger slik man gjør når man øver. 

Spilte instrumenter selv i yngre dager, men da på egnede øvingsrom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her :) 

Jeg har alltid bodd i blokk/flermannsbolig, og nesten aldri vært borti at noen har piano og type forsterker osv.

Bortsett fra her 😅 Det er heldigvis ikke så ofte (enda). 

Det er veldig godt isolert her, så vi naboer hører ekstremt lite/ingemting til hverandre.

Bortsett fra naboer som har spilt instrumenter. Men jeg slapp heldigvis nabojenta som øvde fiolin i TIMESVIS hver dag 😶 Stakkars naboer.

Hun var flink, men hjemme terpet hun jo på samme parti 500 ganger slik man gjør når man øver. 

Spilte instrumenter selv i yngre dager, men da på egnede øvingsrom. 

Hei TS - ett spørsmål - bruker naboen din forsterker sammen med pianoet? Jeg har el-piano selv og bor i rekkehus som er svært lite lytt, men etter denne tråden har jeg blitt svært usikker på om mine naboer hører meg spille - hadde ikke slått meg at et el-piano skal høres så godt. Jeg bruker ikke forsterker da.

Anonymkode: 287f3...50f

AnonymBruker
Skrevet

Vi ba vår pianospillende nabo om å flytte pianoet litt ut fra betongveggen det sto inntil. Det hjalp! 

Vi hadde også en nabo over oss som spilte musikk hver kveld. Musikken hørte vi ikke, bare den irriterende bassen. Vi fant ut at han hadde forsterkeren stående på gulvet, og ba ham sette den på en hylle eller et bord i stedet. Det hjalp også! 

Det er sjukt hvordan betong bærer lyd i eldre blokker. 

Anonymkode: d1543...934

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke hjelper klage ville jeg bare skaffet meg eget el piano du kan spille på når de ikke spiller

Anonymkode: 218c0...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...